{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.799 visninger | Oprettet:

Justine K
Justine K
Tilmeldt:
19. jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Serviceaftale - overkørte kilometer. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg står i en forfærdlig situation med en serviceaftale, som jeg indgik i 2013, da jeg købte min helt nye bil Micra K13. Det er en lang historie, som jeg forsøger at skrive så kort som muligt om. Jeg håber virkelig på, at der er nogen, der kan råde mig, hvad mere jeg kan gøre.

På den første kontrakt står der 'Startdato: 25.06.2013', og 'Slutdato: 25.06.2016' og lidt længere nede 'Start og slut hvis brugt bil': Start km: 0 og Slut km: 90.000. Desuden er der øvrige vilkår, som jeg vedhæfter her. På et tidspunkt blev aftalen forlænget, som jeg selv har bedt om, da jeg vidste, at jeg ville komme til at køre flere km. Til sidst betalte jeg knap 1200 kr./md. for aftalen, som var forlænget til 150.000km. Aftalen ophørte d. 25.06.2018. (Fik aldrig den nye aftale, og heller ikke dens vilkår, selv om der var tilføjet 2 sætninger til - har lige selv googlet det).
I januar blev jeg kontaktet af aftalens ansvarlig, som spurgte mig, om jeg ville forlænge aftalen til fx 160.000 km, da bilen næsten havde kørt de 150.000 km. Det har jeg takket pænt nej til, da den månedlige ydelse lød på ca. 2000 kr, og det havde jeg ikke råd til. På det tidspunkt var jeg kun klar over, at jeg skulle betale de månedlige ydelser tilbage, selv om jeg ikke længere kunne servicere bilen hos dem. I april måned bliver jeg bedt om at oplyse km-standen (evt. sende et billede) d. 24.06.2018 dvs. ved aftalens udløb.
D. 25.06.2018 sender jeg et billede af km-standen, som var 160.086 km. Og så får jeg at vide, at jeg skal betale for de overkørte kilometer. Fakturaen lyder på lidt over 8.500 kr. Aftalens ansvarlig skriver så, at hun jo kontaktede mig i januar, så jeg kunne undgå denne situation. Jeg kan selvfølgelig ikke give hende ret, da hun har ikke fortalt mig, at hvis jeg ikke forlænger km på aftalen, så ud over de månedlige ydelse, skal jeg betale for de såkaldte 'overkørte km'. Jeg er virkelig ked af det, da jeg ved, at hun kontaktede mig kun for at se, om de vil få pengene den eller den anden vej. Hun skrev så også, at hun har bedt om at sende et billede af km-standen, og jeg har jo ikke spurgt hende, hvorfor hun skulle bruge det til...
Bilforhandleren har heller ikke gjort mig opmærksom på det, da jeg købte bilen. Han har kun fortalt mig, om de fordele ved at tegne en serviceaftale. Nu ved jeg, at det står i vilkårene, at overkørte kilometer afregnes ved aftalens udløb osv., men jeg synes ikke, de der vilkår er helt klare. Eller er det kun mig, der synes, at de kan fortolkes forskelligt?
Jeg er i kontakt med FDM, men de siger, at det eneste er, at værkstedet kræver et beløb, som er for højt. I stedet for de 8.500 kr. burde jeg betale lidt over 6.100 kr.
Jeg ved, at jeg ikke tager fejl ved at sige, at jeg blev snydt. Og det er jeg mega ked af, fordi jeg også fik repareret og serviceret min bil i løbet af aftalen, men efter den har kørt 150.000 km for ca. 11.000 kr. Hvis aftalens ansvarlig bare havde fortalt mig de konsekvenser ved at takke nej til forlængelse af aftalen, er der stor chance for, at jeg vil forhøje kilometer på min aftale, så jeg kunne undgå alle de trælse udgifter.
Ud over FDM vil jeg også kontakte en advokat. Men jeg spørger også jer, om der er mere jeg kan gøre.. eller er der slet ikke nogen chance for at jeg kunne vinde, hvis jeg nu klager til Ankenævn for biler? Jeg håber, der er en venlig sjæl, som er meget klogere end mig, da jeg ikke er stærk i de her sager.

Jeg beklager den lange besked.

Ha' det godt alle sammen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Serviceaftale - overkørte kilometer.
  • #2   19. jul 2018 Normalt at betale for overkørte km, og det står også i din kontrakt hvilken sats der skal betales.

    Vedhæft din kontrakt, så kan vi svare om det er som det skal være.

    PS: Man skal altid selv sætte sig helt ind i tingene, sådan er det bare.. Man skal vide hvad man laver.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   19. jul 2018 Du kommer til at betale, du har overskredet din aftale.
    Det er surt, og dårlig vejledning af sælgeren, men i sidste ende dit eget ansvar at overholde din del af en aftale, hvilket du ikke har gjort, da du har kørt 10.000km over (Hvilket er meget!)


  • #4   19. jul 2018 Hvis du har råd til en advokat, har du vel også råd til at betale den merudgift som der åbenbart står klart og tydeligt i din aftale. Det er jo ikke kontor runtens skyld at du ikke læser betingelserne igennem før du underskriver, eller blot ikke ved hvad du betaler for.

    Spar pengene på advokat, betal regningen og kom videre. Du vinder ikke denne sag.


  • #5   19. jul 2018 Der er ikke andet at gøre end at betale ved kasse 1. Det kam godt være du mener du ikke er blevet vejledt korrekt men i sidste ende er det dit eget ansvar at sætte dig ind i hvad der står i kontrakten og satsen for extra kilometer. Din situation er set en halv million gange før.

  • Justine K
    Justine K Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   19. jul 2018 Jeg takker mange gange for jeres svar.

    Jeg tænkte nok, at der ikke er mere man kunne gøre, men ville bare være sikker.
    I har selvfølgelig ret i, at jeg burde sætte mig ind i, hvad der står i kontaktren, men det gør man desværre først efter, der er sket et eller andet. Det er også 5 år siden, jeg underskrev kontrakten, og jeg ville aldrig forvente at ende i den situation, selv om jeg fik snakket med aftalens ansvarlig. Det bliver ''bare'' en kostbar straf til mig.

    DinMor - der findes også gratis advokathjælp smiley

    Jeg vedhæfter alligevel forsiden af kontrakten, så I kan kigge på den.
    FDMs jurist har allerede skrevet til værkstedet, da de gangede de overkørte km med satsen 0,84 kr, selv om på kontrakten står 0,60 kr, så vi ser, hvad det bliver til.

    Det eneste jeg nu kan gøre er, at råde de andre at læse alle betingelser i jeres serviceaftaler og fraråde at tilkøbe en serviceaftale, som indeholder nogle usædvanlige vilkår. Der findes ikke noget, der hedder ''Ingen forudsete værkstedsregninger''.

    Jeg takker igen for jeres hurtige svar.


    profilbillede
  • #7   19. jul 2018 1200 kr om mdr for service aftale?!?! Jeg giver ca 3800 for service af min bil hvert år eller 25.000 km... smiley Lyder i mine øre som en dyr aftale smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #8   19. jul 2018 Kasper
    Service aftaler er bare en fin måde at sige bondefangeri på smiley
    For de tilbyder naturligvis ikke en service som de ikke kan tjene kassen på!


  • #9   19. jul 2018 der skal godt nok laves meget hvis man skal kunne bruge 72,000 kr på service på 5 år i hvert fald på en micra.

  • Justine K
    Justine K Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   19. jul 2018 Kasper, Kelevra
    Først var det 599 kr., jeg skulle betale om måneden. Derefter fik jeg forhøjet km på min aftale til 150.000 km, og den månedlige ydelse var 778 kr./md. Slutdatoen for den 1. serviceaftale var 25-06-2016, og den dag stoppede ’systemet’ med at trække pengene. Det havde hverken jeg eller værkstedet lagt mærke til. Efter nogle måneder senere skulle jeg betale 1190 kr./md., fordi de manglende ydelser, som ikke var trukket fra min konto pga. et systemfejl blev fordelt over restperioden. Det er derfor til sidst (de sidste 16 måneder) lød den månedlige ydelse på 1190 kr. Ud over bilservice var de fleste reparationer ''med i prisen'' - og det er derfor jeg tænkte, at det måtte være en god ide at have sådan en aftale - det synes jeg så ikke mere smiley

    Det, jeg undrer mig også over er at mine forældres aftale var opsagt med øjeblikkelige virkning pga. misligholdelse, fordi efter 4 år gik det op for dem, at min far var avisbud og brugte bilen til at udføre sit arbejde (budkørsel var tilføjet til vilkårene som udsædvanlig brug senere, og de fik aldrig et tillæg til aftalens vilkår). Værkstedet vidste fra starten af, hvad min far lavede, men det kan desværre ikke bevises. Jeg var også avisbud på fuldtid, dengang jeg købte bilen. Bilforhandleren vidste det godt. Sidste år arbejdede jeg også som avisbud, men kun på deltid, og værkstedet var klar over det, men de har ikke valgt at opsige min aftale... Men nu er det desværre også ligegyldigt. Man bliver bare så sur og skuffet over, at man ved, at værkstedet gør, hvad de vil med den der aftale.

    Hav en god aften alle sammen!


  • #11   19. jul 2018 Min mor stod i præcis samme situation som dig.. der er intet at gøre, du må betale og erkende det har været nogen dyre lærepenge

  • #12   19. jul 2018 Skal lige høre ad - det er en leaset bil ikk?

  • #13   19. jul 2018 21000kr for service og rep i 3år/90000km på en ny bil hvor forhandleren hænger på det meste i de første 2år det er i den dyre ende, og så tilmed 0,6kr på overkørt km. Hvis vi regner med at det er service ved hvert 20000km er det en gennemsnitlig pris på omkring de 5000kr, og de tre første eftersyn er nok ikke frygtelig omfattende.
    Men ud over det så hænger du på efterregningen det står klart og tydeligt i din kontrakt.


  • #14   20. jul 2018 må godt nok indrømme jeg også har virkelig svært ved at se fordelen i sådan en serviceaftale, man kan komme ufattelig langt med de penge man betaler for det i reparationer og generelt vedligehold

  • #15   20. jul 2018 Kommer vel også an på bilen, vores Vito var til første service hos Mercedes kostede det 14.000 også selvom der ikke rigtig skulle laves noget...
    Næste service blev lavet uautoriseret og kostede mellem 4 og 5 smiley
    Men med en værkstedspris på 900 kr i timen er der muligvis penge at spare på en service aftale hvor man kan forhandle sig til en fast pris, men på en Nissan eller Peugeot hvor timeprisen kun er det halve og delene er relativt billige synes jeg det lyder rigtig dyrt smiley


  • #16   20. jul 2018 Hvad får man lige for de 2000.- om måneden? tjekker de dæktryk og oilestand?

    ffs. min 25år gamle ford som kører næsten dagligt har nok kostet 6.000kr i reservedele de sidste 5år.... og det er inklusiv ny køler, batteri og tank.


  • #17   20. jul 2018 Nu bliver det hurtigt en generalisering af forhandlere og serviceaftaler.

    Skulle jeg lave en serviceaftale på en ny Aygo, så kan dette klares for 289 kr. I måneden alt inklusiv, men det er også kun for 15.000 km årligt.

    Overhørte km er altid en faktor i en serviceaftale, da det er hele grundlaget for prisen.

    Forstil dig at din bil pludselig skulle have skiftet gearkasse eller motor, så havde du været lykkelig over den serviceaftale, som ville dække det hele.

    Budgetsikkerhed, faste omkostninger osv, det er årsagen til at sælge aftalen. Situationen er uheldig, da du har kørt mere end først forventet.


  • #18   20. jul 2018 "Forstil dig at din bil pludselig skulle have skiftet gearkasse eller motor, så havde du været lykkelig over den serviceaftale, som ville dække det hele. "

    Det er vel noget reklamationen ville dække, hvis bilen er under 2 år gammel og det ikke skyldes bevidst skade fra ejeren.


  • #19   20. jul 2018 Kasper J Er den med automatgear? I så fald skulle den have automatgearolie og filter skiftet, bla. Skal de ved første service B. Og så var det sikkert også et service B (stort service). Et service er ikke bare et service. De har forskelligt indhold alt efter km og alder, så du kan ikke sammenligne din pris fra Mercedes med det uautoriserede, da du så vil sammenligne pærer og bananer (forskelligt indhold)

  • #21   20. jul 2018 *DinMor: nu var mit eksempel over 5 år, det er jo et gennemsnit af prisen for service og vedligehold i perioden.

    Virksomhederne der laver aftalerne er jo ikke dumme, de ved godt at konkurrencen er skarp på området. Derfor sætter de heller ikke fantasi priser


  • #22   20. jul 2018 Ja det er en 119 ekstra lang med automatgear men ved begge servicer blev serviceskemaet fulgt og servicebogen stemplet elektronisk
    Men at der er 10.000 forskel på service lyder vildt, også selvom det ene non er stort og det andet lille...


  • #23   20. jul 2018 Kasper J: Øh ja, selvfølgelig bliver servicebogen stemplet når bilen serviceres efter foreskrifterne. Det ændrer ikke på det faktum, at der er forskel i indholdet af service A, service B og første service B mv., og forskellene KAN godt beløbe sig i mange tusinder kroner. Mit bud er, at det service der kostede 14.000 hos Mercedes, nok ville have kostet 10-11.000 hos det uautoriserede.

    Men nu har du et par stempler fra uaut. værksted, så held og lykke den dag der skal laves noget på kulance. Der er Mercedes MEGET strikse omkring loyalitet.


  • #24   24. jul 2018 jeg er lidt lost.. de kan da ikke kræve for ekstra km ved en service aftale? giver ingen mening...
    for den pris de forlanger, kan du få lavet fabriks service de næste 5 - 6 år..

    ( de der service aftaler er ren snyd og bondefangeri..)


  • #25   24. jul 2018 Paddys

    De skal jo vide hvor mange km bilen skal køre inden aftalen udføres.
    Hvis den laves på 15.000 km om året og bilen kører 30.000 - så skal der jo udføres dobbelt så mange service?? Selvfølgelig skal der opkræves overkørte km


  • Keld D
    Keld D Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Svar: 8
    #26   25. jul 2018 Vent lige lidt - læs lige hvad Thomas M (#12) skriver. Er det en leaset bil ? Er du sikker på at du har læst kontrakten korrekt ? Jeg er ikke den store ekspert i serviceaftaler, men det lyder lidt som bondefangeri, hvis det drejer som om en serviceaftale.
    Ved en leasingaftale er kravene klart anderledes, men ved en serviceaftale kan problemet vel kun være at du har glemt skriftligt at opsige den ?

    Gennemlæs lige din kontrakt een gang til - normalt kan man sige F*U* ved serviceaftaler - så er man godt nok ikke dækket længere, men alligevel ?






  • #27   25. jul 2018 Min serviceaftale gjaldt i 5 år ELLER 120.000 km. Jeg kørte så 120.000 km. inden de fem år, hvilket blot betød, at serviceaftalen ikke var gældende længere. Jeg skulle dog betale de månedlige ydelser i alle fem år (ikke noget med at forhøje den månedlige ydelse, jeg betalte bare pr. md., selvom aftalen var ophørt)
    Jeg har lige betalt sidste ydelse - og så er det ude af verden smiley


  • Justine K
    Justine K Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #28   26. jul 2018 Nej, bilen var ikke leaset. Den var købt og ved købet af bilen blev der indgået en serviceaftale, der skulle (i det sidste ende) udløbe d. 25/6-2018, og når bilen runder 150.000 km. Min bil havde kørt de 150.000 km allerede i januar/februar 2018, og i mit tilfælde var serviceaftalen desværre stadig gældende. Jeg blev tilbudt at forhøje km på min aftale indtil d. 25/6-2018, men takkede nej til det, da beløbet var ret stort [fik ikke fortalt, hvad konsekvenserne ville være, hvis jeg ikke forhøjede km]. Jeg var selvfølgelig med på, at jeg skulle betale alle afdrag tilbage, derfor havde jeg slet ikke tænkt på, at jeg lige så godt kunne opsige aftalen med 3 måneders varsel, siden min bil var ved at runde de 150.000 km.

    Jeg fik heldigvis nedsat beløbet til lidt over 6111,- takket være en jurist fra FDM, da så, at værkstedet kræver større sats end aftalt. Men mere kan der ikke gøres. Det er min fejl, at jeg tror på mennesker, og at jeg ikke havde kigget grundigt i aftalens vilkår. En kostbar straf, men næste gang bliver jeg mere opmærksom - håber virkelig på, at det bliver I også smiley


  • Keld D
    Keld D Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Svar: 8
    #29   26. jul 2018 Tak Justine.

    Selvom du åbenbart ikke kan slippe udenom, ved alle brugere herinde nu, at Nissans serviceaftaleskrammel skal man holde sig fra - hvilket igen for mange betyder at man simpelthen bare skal holde sig fra Nissan. Ærgerligt, men det må vel være moralen i historien. Har aldrig hørt andre tage tilsvarende ublu priser for så lille en bil, under ditto ringe vilkår, som dem du beskriver i din sag.

    Det der undrer mig, såfremt jeg har forstået det korrekt, er at du skal betale ekstra, udover den aftalte periode, på trods af at du ikke længere er dækket, og selvom serviceaftalen reelt er ophørt ifølge varighedsklausulen i kontrakten. Det må betegnes som absolut ringe kundepleje, og muligvis direkte ulovligt, da du ikke har fået udleveret det fornødne materiale til at vurdere aftaleforholdet. Men uanset hvad, er du kunden, så næste gang vælger du bare et andet fabrikat - det er den magt du har, og deres tab, sådan må det nu engang være.


Kommentér på:
Serviceaftale - overkørte kilometer.

Annonce