Serviceaftale - overkørte kilometer. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg står i en forfærdlig situation med en serviceaftale, som jeg indgik i 2013, da jeg købte min helt nye bil Micra K13. Det er en lang historie, som jeg forsøger at skrive så kort som muligt om. Jeg håber virkelig på, at der er nogen, der kan råde mig, hvad mere jeg kan gøre.
På den første kontrakt står der 'Startdato: 25.06.2013', og 'Slutdato: 25.06.2016' og lidt længere nede 'Start og slut hvis brugt bil': Start km: 0 og Slut km: 90.000. Desuden er der øvrige vilkår, som jeg vedhæfter her. På et tidspunkt blev aftalen forlænget, som jeg selv har bedt om, da jeg vidste, at jeg ville komme til at køre flere km. Til sidst betalte jeg knap 1200 kr./md. for aftalen, som var forlænget til 150.000km. Aftalen ophørte d. 25.06.2018. (Fik aldrig den nye aftale, og heller ikke dens vilkår, selv om der var tilføjet 2 sætninger til - har lige selv googlet det).
I januar blev jeg kontaktet af aftalens ansvarlig, som spurgte mig, om jeg ville forlænge aftalen til fx 160.000 km, da bilen næsten havde kørt de 150.000 km. Det har jeg takket pænt nej til, da den månedlige ydelse lød på ca. 2000 kr, og det havde jeg ikke råd til. På det tidspunkt var jeg kun klar over, at jeg skulle betale de månedlige ydelser tilbage, selv om jeg ikke længere kunne servicere bilen hos dem. I april måned bliver jeg bedt om at oplyse km-standen (evt. sende et billede) d. 24.06.2018 dvs. ved aftalens udløb.
D. 25.06.2018 sender jeg et billede af km-standen, som var 160.086 km. Og så får jeg at vide, at jeg skal betale for de overkørte kilometer. Fakturaen lyder på lidt over 8.500 kr. Aftalens ansvarlig skriver så, at hun jo kontaktede mig i januar, så jeg kunne undgå denne situation. Jeg kan selvfølgelig ikke give hende ret, da hun har ikke fortalt mig, at hvis jeg ikke forlænger km på aftalen, så ud over de månedlige ydelse, skal jeg betale for de såkaldte 'overkørte km'. Jeg er virkelig ked af det, da jeg ved, at hun kontaktede mig kun for at se, om de vil få pengene den eller den anden vej. Hun skrev så også, at hun har bedt om at sende et billede af km-standen, og jeg har jo ikke spurgt hende, hvorfor hun skulle bruge det til...
Bilforhandleren har heller ikke gjort mig opmærksom på det, da jeg købte bilen. Han har kun fortalt mig, om de fordele ved at tegne en serviceaftale. Nu ved jeg, at det står i vilkårene, at overkørte kilometer afregnes ved aftalens udløb osv., men jeg synes ikke, de der vilkår er helt klare. Eller er det kun mig, der synes, at de kan fortolkes forskelligt?
Jeg er i kontakt med FDM, men de siger, at det eneste er, at værkstedet kræver et beløb, som er for højt. I stedet for de 8.500 kr. burde jeg betale lidt over 6.100 kr.
Jeg ved, at jeg ikke tager fejl ved at sige, at jeg blev snydt. Og det er jeg mega ked af, fordi jeg også fik repareret og serviceret min bil i løbet af aftalen, men efter den har kørt 150.000 km for ca. 11.000 kr. Hvis aftalens ansvarlig bare havde fortalt mig de konsekvenser ved at takke nej til forlængelse af aftalen, er der stor chance for, at jeg vil forhøje kilometer på min aftale, så jeg kunne undgå alle de trælse udgifter.
Ud over FDM vil jeg også kontakte en advokat. Men jeg spørger også jer, om der er mere jeg kan gøre.. eller er der slet ikke nogen chance for at jeg kunne vinde, hvis jeg nu klager til Ankenævn for biler? Jeg håber, der er en venlig sjæl, som er meget klogere end mig, da jeg ikke er stærk i de her sager.
Jeg beklager den lange besked.
Ha' det godt alle sammen!
jan 2007
Følger: 260 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.054
Vedhæft din kontrakt, så kan vi svare om det er som det skal være.
PS: Man skal altid selv sætte sig helt ind i tingene, sådan er det bare.. Man skal vide hvad man laver.
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Det er surt, og dårlig vejledning af sælgeren, men i sidste ende dit eget ansvar at overholde din del af en aftale, hvilket du ikke har gjort, da du har kørt 10.000km over (Hvilket er meget!)
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.030
Spar pengene på advokat, betal regningen og kom videre. Du vinder ikke denne sag.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg tænkte nok, at der ikke er mere man kunne gøre, men ville bare være sikker.
I har selvfølgelig ret i, at jeg burde sætte mig ind i, hvad der står i kontaktren, men det gør man desværre først efter, der er sket et eller andet. Det er også 5 år siden, jeg underskrev kontrakten, og jeg ville aldrig forvente at ende i den situation, selv om jeg fik snakket med aftalens ansvarlig. Det bliver ''bare'' en kostbar straf til mig.
DinMor - der findes også gratis advokathjælp
Jeg vedhæfter alligevel forsiden af kontrakten, så I kan kigge på den.
FDMs jurist har allerede skrevet til værkstedet, da de gangede de overkørte km med satsen 0,84 kr, selv om på kontrakten står 0,60 kr, så vi ser, hvad det bliver til.
Det eneste jeg nu kan gøre er, at råde de andre at læse alle betingelser i jeres serviceaftaler og fraråde at tilkøbe en serviceaftale, som indeholder nogle usædvanlige vilkår. Der findes ikke noget, der hedder ''Ingen forudsete værkstedsregninger''.
Jeg takker igen for jeres hurtige svar.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Service aftaler er bare en fin måde at sige bondefangeri på
For de tilbyder naturligvis ikke en service som de ikke kan tjene kassen på!
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 24 Emner: 287 Svar: 1.386
jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Først var det 599 kr., jeg skulle betale om måneden. Derefter fik jeg forhøjet km på min aftale til 150.000 km, og den månedlige ydelse var 778 kr./md. Slutdatoen for den 1. serviceaftale var 25-06-2016, og den dag stoppede ’systemet’ med at trække pengene. Det havde hverken jeg eller værkstedet lagt mærke til. Efter nogle måneder senere skulle jeg betale 1190 kr./md., fordi de manglende ydelser, som ikke var trukket fra min konto pga. et systemfejl blev fordelt over restperioden. Det er derfor til sidst (de sidste 16 måneder) lød den månedlige ydelse på 1190 kr. Ud over bilservice var de fleste reparationer ''med i prisen'' - og det er derfor jeg tænkte, at det måtte være en god ide at have sådan en aftale - det synes jeg så ikke mere
Det, jeg undrer mig også over er at mine forældres aftale var opsagt med øjeblikkelige virkning pga. misligholdelse, fordi efter 4 år gik det op for dem, at min far var avisbud og brugte bilen til at udføre sit arbejde (budkørsel var tilføjet til vilkårene som udsædvanlig brug senere, og de fik aldrig et tillæg til aftalens vilkår). Værkstedet vidste fra starten af, hvad min far lavede, men det kan desværre ikke bevises. Jeg var også avisbud på fuldtid, dengang jeg købte bilen. Bilforhandleren vidste det godt. Sidste år arbejdede jeg også som avisbud, men kun på deltid, og værkstedet var klar over det, men de har ikke valgt at opsige min aftale... Men nu er det desværre også ligegyldigt. Man bliver bare så sur og skuffet over, at man ved, at værkstedet gør, hvad de vil med den der aftale.
Hav en god aften alle sammen!
sep 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 25
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.887
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Men ud over det så hænger du på efterregningen det står klart og tydeligt i din kontrakt.
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Næste service blev lavet uautoriseret og kostede mellem 4 og 5
Men med en værkstedspris på 900 kr i timen er der muligvis penge at spare på en service aftale hvor man kan forhandle sig til en fast pris, men på en Nissan eller Peugeot hvor timeprisen kun er det halve og delene er relativt billige synes jeg det lyder rigtig dyrt
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.644
ffs. min 25år gamle ford som kører næsten dagligt har nok kostet 6.000kr i reservedele de sidste 5år.... og det er inklusiv ny køler, batteri og tank.
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
Skulle jeg lave en serviceaftale på en ny Aygo, så kan dette klares for 289 kr. I måneden alt inklusiv, men det er også kun for 15.000 km årligt.
Overhørte km er altid en faktor i en serviceaftale, da det er hele grundlaget for prisen.
Forstil dig at din bil pludselig skulle have skiftet gearkasse eller motor, så havde du været lykkelig over den serviceaftale, som ville dække det hele.
Budgetsikkerhed, faste omkostninger osv, det er årsagen til at sælge aftalen. Situationen er uheldig, da du har kørt mere end først forventet.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.030
Det er vel noget reklamationen ville dække, hvis bilen er under 2 år gammel og det ikke skyldes bevidst skade fra ejeren.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.380
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
Virksomhederne der laver aftalerne er jo ikke dumme, de ved godt at konkurrencen er skarp på området. Derfor sætter de heller ikke fantasi priser
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Men at der er 10.000 forskel på service lyder vildt, også selvom det ene non er stort og det andet lille...
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.380
Men nu har du et par stempler fra uaut. værksted, så held og lykke den dag der skal laves noget på kulance. Der er Mercedes MEGET strikse omkring loyalitet.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 73 Svar: 452
for den pris de forlanger, kan du få lavet fabriks service de næste 5 - 6 år..
( de der service aftaler er ren snyd og bondefangeri..)
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
De skal jo vide hvor mange km bilen skal køre inden aftalen udføres.
Hvis den laves på 15.000 km om året og bilen kører 30.000 - så skal der jo udføres dobbelt så mange service?? Selvfølgelig skal der opkræves overkørte km
jan 2017
Følger: 1 Svar: 8
Ved en leasingaftale er kravene klart anderledes, men ved en serviceaftale kan problemet vel kun være at du har glemt skriftligt at opsige den ?
Gennemlæs lige din kontrakt een gang til - normalt kan man sige F*U* ved serviceaftaler - så er man godt nok ikke dækket længere, men alligevel ?
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.540
Jeg har lige betalt sidste ydelse - og så er det ude af verden
jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg fik heldigvis nedsat beløbet til lidt over 6111,- takket være en jurist fra FDM, da så, at værkstedet kræver større sats end aftalt. Men mere kan der ikke gøres. Det er min fejl, at jeg tror på mennesker, og at jeg ikke havde kigget grundigt i aftalens vilkår. En kostbar straf, men næste gang bliver jeg mere opmærksom - håber virkelig på, at det bliver I også
jan 2017
Følger: 1 Svar: 8
Selvom du åbenbart ikke kan slippe udenom, ved alle brugere herinde nu, at Nissans serviceaftaleskrammel skal man holde sig fra - hvilket igen for mange betyder at man simpelthen bare skal holde sig fra Nissan. Ærgerligt, men det må vel være moralen i historien. Har aldrig hørt andre tage tilsvarende ublu priser for så lille en bil, under ditto ringe vilkår, som dem du beskriver i din sag.
Det der undrer mig, såfremt jeg har forstået det korrekt, er at du skal betale ekstra, udover den aftalte periode, på trods af at du ikke længere er dækket, og selvom serviceaftalen reelt er ophørt ifølge varighedsklausulen i kontrakten. Det må betegnes som absolut ringe kundepleje, og muligvis direkte ulovligt, da du ikke har fået udleveret det fornødne materiale til at vurdere aftaleforholdet. Men uanset hvad, er du kunden, så næste gang vælger du bare et andet fabrikat - det er den magt du har, og deres tab, sådan må det nu engang være.
Serviceaftale - overkørte kilometer.