{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
27.980 visninger | Oprettet:

Overnatning og papegøjeplader {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg er ved at købe en varebil på papegøjeplader, med det formål delvist at benytte den til firmabrug, men også som alm. hverdags bil.

Min plan var også, at jeg ville kunne benytte den til ferie, og overnatte i varerummet.

Jeg har læst en masse indlæg forskellige steder, men praktisk talt alle sammen bærer præg af personlige meninger, så det kan jeg ikke rigtig bruge til noget smiley
Er der nogen som kender, eller kan linke til nogle skatte regler, hvor det står sort på hvidt, hvad man må / ikke må?

Min ide var, at bygge nogle indretningsmoduler ca. 40x60x40 cm, med diverse camping udstyr. Men alt sammen løst, så det nemt kunne tages ud, når man var hjemme igen.
Så der vil ikke blive tale om permanent ombygning eller noget...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overnatning og papegøjeplader
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #2   1. feb 2019 Absolut ikke lovligt.

• #3   1. feb 2019 sådan Jeg læser reglerne. Så må man lægge en madras løs i en varebil. også alt anden løs. Men det må på ingen måde være sæt fast med skinner skruer eller sådan noget.Det skal stå løs så det er lige til at tage ud som vis man kørte med det som en alm transport vare/del

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #4   1. feb 2019 3
    ja du må transportere det men ikke overnatte i bilen

• #5   1. feb 2019 Reglerne er simple i den forstand, at du ikke må opholde dig i varerummet, herunder sove der. Det er ligegyldigt, om madrasser er fastmonterede eller ej.

En anden ting er naturligvis, om det bliver opdaget. Men det koster afgift og bøde, hvis det gør.

Jeg skrev for nogle år siden til SKAT og spurgte, så jeg har en mailkorrespondance med dem, hvor de har skrevet det. Det var dengang, min bror havde en VW Transporter.

• #6   1. feb 2019 En ting er Danmark, men hvis der med ferie menes at køre udenlands, er reglerne måske anderledes i andre lande - mht. at sove i bilen.

Så ideen om at have en madras i varerummet, og sove der ifm. ferier, kan måske godt gå så længe det ikke foregår i Danmark. Det ændrer dog ikke på reglen om fastmontering af campingudstyr, da bilen jo også skal køre i Danmark.

• #7   1. feb 2019 Kan da huske da jeg var lille og min onkel hade sådan en gulplade Toyota varebil fra midt i 80er af. Så sad vi foran ind til vi nåde grænsen til Tyskland og når vi var i Tyskland kunne vi lægger og sove på en madras bag i.mens man vi kørte ud af den tyske motorvej. Og det var helt lovligt dengang. for vi blev da stoppet et par gange.hvor de bare kigget ind bag i og mere var der ikke i det dengang. Men det er nok bleven ændre lidt i dag. ang det med man må sove bag i mens en anden køre. Men det med at sove i en gulplade bil i udlandet. Det er de ligeglade med der så det må man godt. Det kun i Danmark told og Skat kan gå op i det.

• #9   1. feb 2019 man kan jo altid gå der ind. Så tvivler på den går for så er den jo ikke lukket af for offentligheden når man kan det.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#10   1. feb 2019 8 det er stadig ikke lovligt
    7 har læst om en der blev stoppet i Frankrig han fik bøde og afgift

• #11   1. feb 2019 Det kommer vel an på hvad regler hvad land har lige på det. for det svinger vel også.

• #13   1. feb 2019 Lad mig opsummere kort:
    - det er ikke tilladt i Dammark
    - det er ikke tilladt i udlandet
    - det er ikke tilladt på privat grund

Ovenstående har jeg på en mail fra SKAT. Der er ingen tvivl. Det handler om anvendelsen af bilen, som den er afgiftsberigtiget til - og det har ikke noget at gøre med, hvor bilen befinder sig.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#14   1. feb 2019 11
    nej det handler om landet bilen er registreret i

• #15   1. feb 2019 Min svigerfar har lige indrettet en transit som camping vogn med kæleskab og alt muligt men alt er løst og til og tage ud. Han bruger den osse som kontor når han køre ru dt på atbejdet. Så det overhovedet heller ikk lovligt?

• #16   1. feb 2019 Stefan
    Kun hvis den er på hvide plader. Ellers er det ulovligt

• #17   1. feb 2019 #15
    Det er ikke lovligt, nej. Så han skal satse på ikke at blive taget.

• #18   2. feb 2019 Danske plader, danske regler. Lige meget hvor du kører i verden.

Det handler jo ikke om et brud på færdselsloven nogen steder.
    Det handler om hvilken afgift der skal betales på bilen.
    Vil man have de rettigheder der følger med fuld afgift, må man også betale for det.

• #19   2. feb 2019 Som mange andre skriver, lige meget hvor du opholder dig så er det ikke lovligt, afgift plus potentielt en bøde på samme beløb. Den er indregistreret i DK så de regler skal følges.

Om det bliver opdaget i udlandet er nok tvivlsomt, men så meget koster et vandrehjem heller ikke.

det samme gælder for dem der monter bagsæder i gulplade biler lige så snart de er over grænsen, nogen af dem har fået ret dyre regninger, og der er noget forsikringsmæssigt som også halter lidt.

• #20   2. feb 2019 Lyder nu underligt man ikke må indrette den til kontor. Det gør politiet da selv med alle deres fotovogne?

• #21   2. feb 2019 Politiets biler er nok ikke indregistreret til godstransport som normale gulpladebiler er. Under alle omstændigheder "snyder" de ikke i afgift, da de - mig bekendt - ikke betaler afgift på deres biler.

• #22   2. feb 2019 Alle statens biler er uden afgift. Så de kan gøre lige hvad det passer dem.

• #25   2. feb 2019 Mener det var Ekstrabladet der hvade fat i SKAT netop omkring politiet sad bagi og lavede fartkontrol.
    Svaret fra SKAT var at så længe det havde noget med ens erhverv at gøre så måtte man godt opholde sig i varerummet. Det betyder også at f.eks. en håndværker kan opsætte et arbejdsbord med stol til hvis det er nødvendigt ifb med at udføre dit arbejde.
    Men det er ikke nødvendigt med en sofa så derfor er den ikke lovlig at sætte op i varerummet.

Der er også mange cykelsmede der kører rundt i en alukassse bil og har værksted i varerummet hvilket også er helt lovligt.

• Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jun 2020

Følger: 1 Svar: 6
    #28   17. jun 2020 Svar fra os – Modtaget d. 16.06.2020 14:23
    Kære xxxxxxxxxx

Vejledning:

Da bilen er på papegøjeplader er der ikke nogen restriktion om at måtte sove i bilen på en madras.

Venlig hilsen
    XXXXX XXXXX
    Skattestyrelsen
    72221818

• #29   17. jun 2020 Jeg har fået det modsatte svar fra SKAT. Så jeg ville ikke turde binde an på det...

• #31   17. jun 2020 Tagtelt på bilen, så er den skid slået.

Jeg har selv monteret markise og dertilhørende undertelt på min landcruiser, da jeg ikke gider at ligge søvnløs fordi skattefar måske også er på camping

https://i.imgur.com/fV0qVkd.jpg
    https://i.imgur.com/qLGCrAE.jpg

• Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jun 2020

#32   17. jun 2020 Hej ..... dette er mit spørgsmål til skal
    Hej Skat
    Hvis man køber en bil på papegøjeplader, må man så sove bag i bilen på en luftmadras, ikke noget der er fastmonteret, kun en madras man puster op og tager en overnatning på en campingpladsx
    Svar fra Skat....
    Kære Xxxxxxxx
    Vejledning:
    Da bilen er på papegøjeplader er der ikke nogen restriktion om at måtte sove i bilen på en madras.
    Venlig hilsen
    Xxxxxxxxxxxx
    Skattestyrelsen
    72221818
    Er dette ikke det samme som at det er tilladt, eller kan man ikke regne med et skriftligt svar, jeg sendte spørgsmål for ca.10 dage siden og modtog ovennævnte svar i dag.

• #33   17. jun 2020 Det kan man tilsyneladende ikke, nej. For enten er dit svar forkert, eller også er mit.

• Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jun 2020

#34   17. jun 2020 Har du også fået skriftligt svar ?
    Jeg har modtaget mit svar inde på min side hos skat, og tænkte at såfremt jeg køber en bil på papegøjeplader kan de vel ikke hænge en op på ekstra registerings afgift, når de har svaret som de har

• #36   17. jun 2020 Ja, mit svar er også skriftligt derinde fra.

Jeg tænker, dit problem vil være, at han/hun starter med at skrive "vejledning". Det KAN tolkes som om, at det er et vejledende svar, og at du skal bede om et bindende svar (som koster penge) for at være sikker.

• Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jun 2020

#37   17. jun 2020 Tænkte at man ikke gav navn på personen videre, men det er en offentlig person som svarer på skats vegne så her er navn
    Venlig hilsen
    Susanne Meyer Christensen
    Skattestyrelsen
    72221818

• #39   17. jun 2020 Det er jeg sådan set enig i. Det er så ikke så relevant for mig, da jeg ikke har en bil med papegøjeplader. Da jeg spurgte, havde min bror en Transporter, som han ville have sovet i til en festival - deraf mit spørgsmål dengang.

• Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jun 2020

#40   17. jun 2020 Ja, den med vejledning havde jeg ikke lige tænkt på,, det kan du have ret i
    God aften til jer alle

• #41   18. jun 2020 Hvis man vil vise sådan et svar som bevis på sin påstand. Så burde der som det mindste medfølge et billede/screendump af korrespondancen i en god og tydelig opløsning.

• Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    jun 2020

#42   18. jun 2020 Hej Onkel Per

Hvis du ønsker det så sender jeg dig gerne svaret som pdf fil, bare smid mig din mail

• #43   18. jun 2020 Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle tro på det. Det lyder da meget plausibelt, at SKAT svarer tvetydigt og ikke helt har styr på det smiley

• #44   27. jul 2020 Der har lige være en interessant artikel omkring overnattene autocampere (også andre biler) på offentlig P pladser her i Århus Kommune. Reglerne skulle dog være nogenlunde de samme over hele landet.

Det er ikke tilladt (kommune regler) at campere, herunder overnatte i en bil på en offentlig P plads, med mindre der er skiltet med det.
    MEN det er tilladt at "raste", altså hvile sig, eller sove, med det formål at kunne fortsætte sin rejse på sikker vis.

Tænkte at du kunne være aktuelt for tråden, og hvad man ellers skal være opmærksom på, når man sover i en bil.

• Nicki M
    Nicki M Tilmeldt:
    mar 2022

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
  • Per B
    Per B Tilmeldt:
    jun 2022

Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 1
    #46   15. jun 2022 Spørgsmål til Claus A. Du må meget gerne sende den PDF med svar fra SKAT til min mail, kan du det?

Hilsen
    Per

• #47   27. jun 2024 Nu er det en gammel tråd, I know, men til andre der måtte forvilde sig herind i jagten på spørgsmålet om overnatning i en bil på papegøjeplader, så står det meget tydeligt her: https://motorst.dk/media/Motorstyrelsen/Filer/Kundepanel/indretning-af-varebiler.pdf

Du må gerne:
    • Overnatte i varerummet på løse madrasser. Madrasserne må altså ikke være fastgjort eller monteret i varerummet.
    • Transportere campingudstyr i varebilen, da det anses for almindelig godstransport, hvis campingudstyret ikke er fastgjort eller monteret i varerummet.
    • Transportere kasser i varerummet til bagage fx overnatnings- og madudstyr, når kasserne ikke er fastgjort eller monteret i varerummet.
    • Transportere kasser til at sidde på i varerummet, når kasserne ikke er fastgjort eller monteret i varerummet.
    • Lave mad i bilens varerum, når tilberedningen af maden foregår på udstyr, der ikke er fastgjort eller monteret i varerummet.

profilbillede
Kommentér på:
Overnatning og papegøjeplader

Annonce