{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.104 visninger | Oprettet:

Christopher B
Christopher B
Tilmeldt:
20. feb 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

Anskaffelse af TÜV godkendelse til fælge {{forumTopicSubject}}

Jeg ville høre om det er muligt at få en sådan en TÜV godkendelse til nogle fælge jeg har tænkt mig at købe.

Grunden til det er at går fra ET 40 ned til en ET 25 som gør at fælgen "stikker" 21.4mm mere ud i siden. De kommer ikke til at stikke ud over skærm kanten med en ET25. Jeg har læst mig til at det max må være 10 mm i hver side. Så derfor ville jeg gerne have den godkendelse, så den kan komme igennem syn.

Jeg har brugt denne side til at få et billede af hvordan hjulene kommer til at side på bilen. Jeg kan stærkt anbefale denne side.
https://www.willtheyfit.com/

Her er mine specifikationer på de hjul jeg har på nu og de nye
Fælg: 14x6,5 ET40
Dæk: 185/65 R14

De nye hjul
Fælg: 16x7 ET25
Dæk: 215/45 R16

Hvis ikke det er muligt at få sådan en godkendelse, kan jeg bare smide de stålfælge jeg har på nu med vinterdæk på til syn, da det først er til oktober.

Sidste spørgsmål smiley

Har i erfaret med at politiet kan finde på at stoppe en pga at man overskrider de her 10mm sporvide i hver side. Som skrevet før fælgene kommer ikke til at stikke ud over skærm kanten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af TÜV godkendelse til fælge
  • #1   20. feb 2019 Smid de andre fælge på til syn. Dog risikere du at få endnu en indkaldelse til syn hvis du møder en betjent i ekstremt små sko. Jeg har dog aldrig oplevet det, på trods af at jeg har kørt med fælge som øgede sporvidden markant. Og stak ca. 5mm udover skærmkanten.

  • #2   20. feb 2019 Må man spørge hvilken bil det er? Bare af ren nysgerrighed.

  • #3   20. feb 2019 har aldrig set eller prøvet ved at blive stoppet af politiet hvor de har undersøgt anden end at dæk mønster er i orden. Så lang tid fælgen og dække ikke kommer længer ud end skærm kanten. men nu har jeg prøvet at køre på rigtig mange forskellige fælge typer. Det eneste du skal være opmærksom på når du montere og køre med de fælge. er at den bliver lidt mere (livlig) at køre i. mener at den bliver mere følsom i rattet. Og du vil komme til at mærke alle ujævnheder i vejen meget mere også selv de hvide streger på vejen. vil du kunne mærke men det også det eneste jeg har oplevedet ved at sætte fælge på der kommer længer ud af.

  • #4   20. feb 2019 Dækket, samt dæksidernes runding skal være dækket af skærmene (set oppefra). I Tyskland er det kun dækkets slidbane og ikke dæksidernes runding der skal være dækket af skærmene, disse regler gælder IKKE i Danmark !
    Du kan derfor komme ud for at dine nye hjul har en TÜV-godkendelse hvor der står at ekstra afskærmning ikke er nødvendig, men det passer kun for tysk indregistrerede biler og ikke for dansk indregistrerede.


  • #5   20. feb 2019 Homer > Det er en gammel regel der ikke gælder mere. Tyskland har i efterhånden mange år haft samme regler som os.

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.814
    #6   21. feb 2019 selv om du vil kunne finde en TÜV godkendelse.
    så vil det ikke kunne godkendes, da den danske regler med forøgelse af 10mm PR hjul, gælder.

    så det ville ikke blive godkendt

    men som andre skriver, så længe dæk og fælg ikke går ud forbi skærmkanter er det normalt ingen problem


  • #7   21. feb 2019 Er ændringen med de 10 mm ikke kun ved forøgelse af fælgens bredde?

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.814
    #8   21. feb 2019 nej. du for øge sporvidden med 10 mm pr fælg som svare til 20 mm pr aksel

    ikke med løse spacer, de er ikke lovlig
    (dog på visse fælg)

    men købe man andre fælg
    og bilen er godkendt med eks ET 39
    så må du sætte fælg på med ET 29 på

    man må gerne købe samme størrelse fælg som man køre med, men med andet ET


  • #9   21. feb 2019 #5
    Så nye TÜV godkendelser tager dermed højde for det?


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.814
    #10   21. feb 2019 tyske regler er i dag, de samme som i DK.

    både fælg og dæk, skal være inden for skærmkanten.

    i gamle dage, i Tyskland,
    der skulle profil/mønster, bare være inden for skærmkanten.
    så kunne det synes i Tyskland.

    derfor, tysker altid kørte med mega meget stræk på dækkende.


  • #11   21. feb 2019 Tak for de hurtige svar, jeg regnede ikke med at det gik så hurtigt smiley

    Simon E: Jeg regnede heller ikke med at politiet holder øje med sådan noget. Det er vel kun hvis man allerede er blevet stoppet at de så kunne finde på at tjække dæk mønster.

    Jeg kører i Nissan Almera N15 fra 1999. motor 1.4. 78000km. Jeg har langt til arbejde så derfor den lille motor, da den kører længere på literen end de andre motorvarianter i Almera serien.

    Freeway: Først og fremest tak for rådet. Jeg er klar over at dækkene bliver mere hårde at køre på og den kommer vel også til at reagere hurtige når man drejer på rattet? Jeg fik faktisk at vide engang af en dæk-mand at man ville ødelægge affjedringen og styretøjet hvis jeg gik under profil 55. Det havde jeg dog aldrig hørt om. Det er vel kun hvis man ikke undgår huller og dybe kloakdæksler i vejen.


    profilbillede
  • #12   22. feb 2019 #1
    #11

    Det er jo sådan vi ikke har resurser til at overvåge alle hele tiden, så ja, det kræver jo at du stoppes af en eller andet årsag. Men det er ulovligt, og har I tænk over at det måske er ulovligt af en god grund?


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.814
    #13   22. feb 2019 #12
    hvorfor er eks spacer lovlig Tyskland,
    men ikke i Danmark, selv om de fås med TÜV godkendelse til den enkelte bil?

    hvis tysker kan køre med det kan dansker også.
    og i tyskland kan du få godkendt bilen med eks breder bagfælg en for fælg.


  • #14   22. feb 2019 #13
    Det er så åbenbart heller ikke lovligt i Tyskland mere, så jeg antager de nye TÜV godkendelse vil afspejle det.

    Årsagen til at brede hjul (dæk og/eller fælge) der går udover skærmkanten skyldes sikkerhed. Det samme gælder regler om at dæk skal passe til fælgen og det fælgen skal passe til hjulomkredsen.

    Det meste har rod i sikkerhed, omend noget skyldes miljø og emission.


  • #15   22. feb 2019 Jeg er helt med på at fælge ikke skal gå udover skærmkant (Jeg syntes heller ikke det ser pænt ud). Jeg ville bare have lidt bredere dæk på som kommer en smule tættere på skærmkanten.

    Det med spacere. Jeg tror ikke emnet er blevet taget op omkring lovgivningen om det. Jeg tror også der er mange der syntes er der "farligt" at have sparere på. De ved nok heller ikke så meget om det.

    Jeg har stor respekt for lovgivingen. Så vi ikke har tosser der F.eks kører med fælge som går 30 cm udover skærmkant(meget ekstremt eksempel) som kan være til farer for andre. Jeg kan ikke se noget forkert i at fælge som kommer en smule tættere på skærm kanten.


  • #16   22. feb 2019 #15
    Det er ikke ulovligt i sig selv at komme tættere på skærmkanten, når bare den ikke er udover skærmkanten. Men så har du reglerne om forøgelse af sporvidde med 20 mm (altså 10 mm på hver side). Du skal dog regne ud fra den mindste sporvidde anført på bilens typegodkendelsesattest. Bilen kan nemlig være godkendt med flere forskellige fælge, som giver bilen forskellige sporvidder.

    Hvis den nye fælg giver en endnu større sporviddeforøgelse, eller formindsker sporvidden, skal der foreligge en TÜV attest som dokumentation.

    Men der en TÜV attest og det samtidig overholder skærmreglementet, så er det også lovlig og ok.


  • #17   22. feb 2019 Tak for svaret Homer. Men som sagt jeg køber de fælge også når den skal til syn smider jeg de gamle stålfælge på.

    Hvis man skulle gøre helt efter bogen, hvor skaffer man så sådan en TÜV godkendelse?


  • #18   22. feb 2019 #17

    Du kan læse lidt mere her hos FDM, omkring køb af fælge og Tüv-godkendelse.

    https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikkerhed/daek/kob-af-faelge
    https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettigheder/love-regler/tuv-godkendelse


  • #19   28. nov 2019 Lige en lille opfølgning til dette emne. Jævnfør Vejledningen for syn af køretøjer del 9.01.021 fra Januar 2018

    "Personbil M1
    (1) Hjulafskærmning:
    b) Skal i dækkets bredde dække hjulets øverste del mindst 30° foran for og mindst 50° bagud for det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets centrum. Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse af dæksiden. Dækkets bredde er på figuren betegnet b."

    Som jeg læser ovenstående er det altså kun mønstret, der skal være dækket af skærmen, da der ses bort fra vulst og lignende ved måling af dækkets bredde.
    I samme dokument står forøvrigt:

    "C. Udskiftning af hjul
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinjer:
    1 Ændringer, der kan foretages uden syn
    Følgende ændringer af hjul anses ikke som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.6 Montering af sporviddeforøgere (spacers) er tilladt, hvis disse centrerer på navet og i fælgens centerhul. Fælgenes indpresningsdybde skal så korrigeres ved reduktion med tykkelsen af sporviddeforøgeren, så den samlede reduktion pr. side ikke overskrider 10 mm."

    Altså er det lovligt at montere visse typer spacere så længe de øvrige regler i samme afsnit er overholdt.

    https://www.fstyr.dk/~/media/3E739FC3448E4A76B566B2765DB08A48.ashx


    profilbillede
Kommentér på:
Anskaffelse af TÜV godkendelse til fælge

Annonce