{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.494 visninger | Oprettet:

Regler motorskift {{forumTopicSubject}}

Hej bg
Jeg har en Volvo 240 fra 89 2,3 b230k(uden turbo) med 115 HK
Nogle der ved om jeg må ligge en 2,3 turbo b230fk med 135 HK fra en volvo 940 i uden bøvl med godkendelses papir samt afgifter?
Hvis man lægger de 20% til 115hk blir det 138 HK
Så den anden motoren er jo enlig inde for de 20 %
Altså efter hvad jeg kan læse på nettet ved skat er det ikke et problem, men hvis jeg så læser på Færdselsstyrelsen virker det til og være lidt anderledes, men det er der jo nok nogle af jer kloge mennesker der kan svare på:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler motorskift
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #1   17. maj 2019 Blev 240éren solgt med den motor, så er der en chance for at ombygningen er lovlig nok, hvis den ikke er, så skal du forvente at det bliver en trist kamp

    Det er lige meget om den holder sig indenfor de 20% eller ej, bilen SKAL være godkendt på forhånd, ellers er det op af bakke


  • #2   17. maj 2019 Når nej det gjorde den desværre ikke de lavede en 240 2,1 turbo med 155 HK men den motor er ikke til og få fat i..
    Det var derfor jeg ville have den fra 940'ern
    Men tak for svar


  • #3   17. maj 2019 Det må du gerne, da den er under 20% og fra før EU normen tiltrådte.

    Du skal blot dokumentere hvad bil den kommer fra, hvad den har af effekt, og hvad din originale motor har af effekt - og så skal den overholde en CO måling i tomgang.

    Evt kan du snakke med autoconsult.dk som kan råde og vejlede dig.


  • #4   17. maj 2019 Ja okay også blir der bare lavet en ny registrerings aftest hvor står det er med en 2,3 turbo istedet eller hva? smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #5   17. maj 2019 Der kan man bare se, der er flere fordele ved at have og rode med en ældre model smiley

  • #6   17. maj 2019 Det er ikke et problem bare smid den i smiley

  • #7   17. maj 2019 Ja det skal den også så da skulle bare lige være sikker på om det var noget man måtte:P

  • #8   18. maj 2019 Du skal selvfølgelig til registrerings syn med den når motoren er lagt i, og så skal synsmanden anføre det i systemet.

    Han spørger til lidt papirer som du skal skaffe, så ring til ham først.


  • #9   18. maj 2019 Nu kan det godt være jeg spøger lidt dumt men er du sikker på det så let kan lade sig gøre for nu fandt jeg lige om motorskift på Færdselsstyrelsen det her er kopieret fra hjemme siden :
    Motorskifte
    Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en syns- virksomhen, hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten.
    Det bare lige det første der står om motorskift
    Men min bil vil vel ikke komme til og svare til en anden eksisterende variant (motor) da de har lavet 240'eren med den b230fk motor jeg gerne ville have lagt i?


  • #10   18. maj 2019 Volvo 240 findes ikke med B230FK motor originalt monteret...

  • #11   18. maj 2019 Nej det ved jeg godt men det er derfor jeg spørg om man stadig må for under Færdselsstyrelsens hjemme side under motor skift står der. Det med at det skal svare til en eksisterende variant og de har jo ikke lavet en Volvo 240 med b230fk, så kommer det jo heller ikke til og være som en eksisterende variant eller hva?:)

  • #12   18. maj 2019 Du må gerne. Både med hensyn til syn, men også med hensyn til afgift.

  • #13   18. maj 2019 Okay kanon tak for hjælpen smiley

  • #15   18. maj 2019 Den skal da ikke have andre bremser for at blive godkendt.

  • #16   18. maj 2019 Man skal ikke skifte bremser på den for at få det godkendt.
    Man skal smide motoren i, og så skal man til syn - og så er den ged barberet.

    Han har en Volvo fordi han hellere vil have en Volvo end en A4 1,8T.

    Jeg har også en Volvo 240 - og der er ingen chance for at jeg nogensinde vil sige "jeg skulle have købt mig en A4 1,8T", for det er ikke den bil jeg nogensinde har drømt om, eller vil eje om så jeg fik penge for det.
    Jeg har også en tudegrim Volvo 745, som er en original TiC med 182hk. Sådan en får man nemt 350hk ud af, som er mere end hvad man kan sige om en 1,8T motor.
    Den har jeg fordi jeg gerne vil bygge en sjov trykladet baghjulstrækker, og den vil jeg sjovt nok heller ikke bytte til en A4 1,8T nogensinde - for de fleste A4 1,8T'er er alt for dyre lortebiler, som har kørt alt for mange km, og har været ejet af alverdens kegler uden forstand på at skrue, og de har alt for mange dimser der kan gå i stykker - og som koster et mellemstort sydeuropæisk lands forsvarsbudget at udskifte.

    Hvad er det i det hele taget for noget bræk at skrive?


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #17   18. maj 2019 Sajmon
    Folk tror bare at nyere lort er bedre lort.. Ganske enkelt.
    Personligt ville jeg sgu også hellere have mig en gammel trykladet volvo, end en nyere a4/g4 og hvad der ellers kom med den "åhhh så lækre" AGU motor (Hedder sikkert noget andet i audien, men er jo samme motor)


  • #20   18. maj 2019 #18 - Prøv lige at forklare hvordan dine urealistiske våde drømme, kan hjælpe med at besvare spørgsmålene i den her tråd... smiley smiley smiley smiley

    Der kan skrives bøger om hvad folk hellere vil have end hvad de allerede har, men der er sgu ik nogen der spørger om det her. Klovn. smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 530
    #21   18. maj 2019 Hvorfor nøjes når du nemt kan ferrari?
    Vil til hver en tid vælge volvo eller anden klassiker


  • #23   19. maj 2019 Vil aldrig skifte min gamle Volvo 240 ud da slet ikke med en vag
    Så hellere skide sig selv ihjel smiley


  • #24   19. maj 2019 @ Lasse M - jeg vil anbefale dig at køre forbi din lokale synshal og tage en snak med ham der rent faktisk skal syne din bil - i stedet for at stole alt for meget på svar du har fået her i forum.
    Dog er jeg også af den overbevisning at du uden problemer kan lægge den foreslåede motor i din Volvo.


  • #25   19. maj 2019 Jep det er også planen så man i hvertfald 100 procent sikker smiley

  • #26   20. jun 2019 Har snakket med et par synnsmænd og de siger det kan ikke lade sig gøre med mindre man for En godkendelse papir fra Volvo
    Og det er ikke sådan lig og få fat i


  • #27   20. jun 2019 Med mindre man vil betale sig fra det og for et firma tik det

  • #28   20. jun 2019 Den er så gammel at den ikke skal overholde Euro 1 normen, så der burde kun være et krav til CO procent i tomgang - og ud over det skal du blot møde op med datablad for den motor du vil lægge i.

    Ellers snak med www.autoconsult.dk


  • #29   26. jun 2019 Fik det her svar :
    Hej Lasse

    Vi kan desværre ikke rådgive om dette emne, idet vores godkendelse som prøvningslaboratorium er udløbet.
    Andre man kan høre af ?
    Mvh lasse


  • #30   27. jun 2019 Citat fra skat:
    En Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor bliver tunet på følgende måde
    Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
    Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
    Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
    Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
    Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
    Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

    Det er dog ikke samme motor men hvis denne type tuning er lovlig så kan din da også kun være det. Men ellers må du jo kontakte skat det kan ikke passe det ikke kan lade sig gøre.


  • #31   28. jun 2019 Syns manden sagde at det har ikke noget gøre med hinanden det fra skat er bare hvornår man skal betale afgift af ombygning det har intet med at gøre om det kan godkendes til syn

  • #32   28. jun 2019 Men så har han ikke styr på lortet, og har valgt at sige nej fremfor at undersøge sagen til bunds.

    Din bil er fra før 1990, så der er ingen Euro norm den skal overholde.
    Der skal ikke laves en egnethedserklæring (autoconsult) fordi den er under de 20% mereffekt.
    Den skal blot overholde de originale XX procent CO i tomgang - og så skal det anføres på reg attesten at der er skiftet motor, til hvilken type, motorkode og effekt.

    Det hele kan findes i synsbekendtgørelsen / detailforeskrifter for motorkøretøjer.


  • #33   10. sep 2019 Har snakked med dem og læst reglerne igen og vist den besked du sende men sagde har han sendt det her
    Grundlaget..
    Bil, hvor motoren eftermonteres med turbo/kompressor, skal dog godkendes efter
    betingelserne for effektforøgelse på 21-40%, uanset effektforøgelsen er højst 20%.
    Så eftersom du vil ”eftermontere” en turbo, skal vi følge reglerne for 21-40% forøgelse.


Kommentér på:
Regler motorskift

Annonce