Parkering og sure naboer {{forumTopicSubject}}
Hej BG
jeg bor i en andelsboligforening og ved vores ved er der en indsnævring, her parkere jeg tit, da alle andre parkerings muligheder ofte er optaget. dette er åbenbart til stor frustration for nogle af mine naboer, eller andre som færdes på denne vej, eftersom folk dytter når de kører forbi. i dag fik jeg også et lille papir hvor der stod jeg skulle rykke min bil så andre kunne komme forbi, især lastbiler.
min bil holder lidt skråt, parallelt med fortorv selvfølgelig, og der er god plads for forbikørende, der er ihvertfald rigtig mange der køre forbi uden at tænke over det, og så er der dem så kører 20km i timen for stærkt forbi, så tænker ikke at der mangler plads??
hvad er lovkrav? kan ikke finde nogle steder hvor der står hvor mange meter fri kørebane der skal være, ved en parkering. obs der er ingen former for opmærkning, og vejen er ikke opdelt (den er smal)
håber i kan hjælpe?
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.965
Men et billede ville nok hjælpe en del på de svar du får?
Men jeg vil dog mene, at hvis biler dytter og lastbiler har svært ved at komme forbi, så skal du nok finde et andet sted at parkere. At du så syntes der er rigeligt med plads er ret irrellevant, for det syntes andre tilsyneladende ikke.
feb 2017
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 26 Svar: 154
mar 2006
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 383
og kommunen kan godt give dig en p-afgift for den parkering
feb 2017
mar 2006
Det er ikke sjældent at folk må parkere flere gader fra hvor de bor
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.877
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
Man holder ikke bare skævt som der passer en.
En dag vil utvivlsomt komme ud til en godt bulet bil eller hvis du er heldig blot en bøde..
Det er jo ikke alle andres skyld at der ikke er en plads lige ude foran.
Så du du ud lufte Jesus sandalerne og parkere et egnet sted.
feb 2017
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
I Næstved må du f.ekes godt holde på fortov med de to hjul., da det er en gammel købstad med smalle gader, men sådan er det jo ikke alle steder. Der er vist også noget med blind vej bliver til brandvej med de deraf følgende regler.
Mvh. Gert
feb 2017
nu er der ikke andre gader osv, og der er tæt parkeret i dette område, dog er det ikke ligesom København.
feb 2017
mar 2006
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
Jeg må personligt indrømme, at jeg heller ikke ville (turde) holde i den "røde box", simpelthen fordi jeg ville være bange for at få min bil torpederet bagfra af forbikørende
apr 2004
Helt konkret formuleret som:
Du må ikke standse eller parkere din bil på en måde, så det kan være til fare eller ulempe for den øvrige trafik.
Ikke noget at blive krænket over! Det er da almindelig sund fornuft hvor en parkering er forsvarlig.... for de fleste heldigvis.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
Der er ingen krav om at to biler skal kunne passere hinanden, og det er ikke dit problem hvis nogen føler sig generet af en lovlig parkering
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.303
3 meter skal der være fri, dog må bilen ikke være til ulempe, hvis der er nogle der har brokket sig over din parkering, er du til ulempe og derfor er din parkering ulovlig
feb 2017
jeg vil måle op, og hvis der er et godt stykke over 3 meter så er det vidt også ulovligt at dytte uden der er farer
feb 2017
jeg er ikke en nabo fra helvede, kender ikke dem som dytter, eftersom folk aldrig siger noget når de ser mig parkere
men tak for svar alle sammen, i må jo synes som i vil, men jeg er ikke ude på at genere nogle eller være til besvær, men hvis man ikke kan håndtere en lovlig parkering, så har man ikke meget at gå op i
mar 2006
feb 2017
mar 2006
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Køb en Mini eller en Smart.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
sep 2018
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 541
apr 2018
Det er også mig der vrøvler, det er 2,8m, hvilket er kravet for at der kan køre brandkøretøjer forbi. Men det inkludere dog også fortorv, hvis der ikke er lygtepæle eller andet i vejen.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
Man må holde vinkelret hvis man vil. Så længe der er sikret passage.
Og fordi nogle emsige naboer er hudløse i navlen betyder det ikke at en parkering er ulovlig. Kom nu lige ind i kampen ligusterfacister....
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
uenig!... ville vidst kun være en fordel for alle
aug 2016
Svar: 59
apr 2004
Når man kører mange kilometer hvert år, ja så opdager man at der faktisk er ret så mange.
Men ja bilen må stadig ikke parkeres der, den er dels til ulempe samt følgende er gældende:
En bil skal parkeres i vejens længderetning - med mindre der er parkeringsbåse, der angiver andet.
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Som der nævnes ovenfor må man også flere steder her ii Holstebro, godt smide de 2 hjul på fortovet- så længe der kan komme en tvillingebarnevogn forbi.
Andre steder er reglerne tåbeligt i forhold til traikken. Eksempel på denne vej.
Vejen er normal ret trafikeret, ud med en hel ny bydel. Loven er naturligvis lavet til fordel for cyklisterne, men på denne vej hvor der faktisk ikke kommer ret mange cyklister, pga stisystermene mellem husene er det til stor gene, at vejen opmærket som den er.
Bilerne skal jo holde midt på vejen, bogstaveligt talt. Kommer der modkørende, kan man godt holde et stykke tid for at komme videre.
Den store Peugeot 5008, bevidner hvordan den fylder i gadebilledet. Den er ikke parkeret, den kører ikke over en halv meter fra den hvide spærrelinie.
JEg er nok desværre enig i de fleste andre. JEg ved ikke om din bil fylder hele den røde afmærkning, men hvis den gør, så mener jeg heller ikke den er parkeret hensigtsmæssigt, uanset om den er tilladt eller ej. Den gul er også et helt klart no-go
maj 2005
akkurat ligesom når unge friske mennesker lige smider deres bil på handicap-pladsen foran den butik de skal ind i, for det tager jo kun 5 min.
er enig i at der her i dk slet ikke er parkering nok til alle de biler der er her, og p-reglerne er tit og ofte dybt latterlige, men de er nu engang lavet for at de skal overholdes.
apr 2018
apr 2018
apr 2004
Men har man handicap skilt og glemmer stille p skiven, ja så et den også dobbelt imponerende nok.
apr 2018
Du tænker på at parkeringsafgifter for nogle overtrædelser er 1020 og for andre 510, så ja, der er forskellige takster efter hvilken overtrædelser der er tale om. Men de er ens overalt i landet og for alle.
Men den højere takst gælder for en stribe overtrædelser og ikke kun for parkering uden parkeringskort for personer med handicap. Så det er teknisk set ikke dobbelt op, men en specifik takst som godt nok er det dobbelte lige nu, men forskellen ligger i hvordan taksten reguleres.
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.634
aug 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
Her er beskrevet hvor du IKKE må parkere, altså er der intet i vejen lovmæssig hverken for parkering som rød eller gul/orange markering, og der står at der skal parkeres i højre side, dog med visse undtagelser, altså må konklusionen være at man ikke må overskride vejens midte. Dog er der så lige den at Kommunen kan fastsætte specielle regler, men så vil jeg gå ud fra at der skal laves en eller anden markering, eller tavle der præciserer reglerne for området.
#46. https://www.tv2fyn.dk/artikel/p-boeder-paa-vej-til-bilister.
Uddrag af artiklen:
Tidligere kunne den enkelte kommune fastsætte egne lokale regler for parkering.
Det betød for eksempel, at man i nogle kommuner gerne måtte parkere med to hjul på fortovet, mens det i andre kommuner kunne udløse en parkeringsafgift.
Men fra 1. marts 2014 blev der indført fælles regler for hele landet.
Reglerne betyder, at inden for tættere bebygget område - det vil sige inden for byzoneskilt - må man hverken standse eller parkere, helt eller delvist på fortovet.
Det er kun tilladt, hvis det er tydeligt skiltet eller mærket med opmalede båse.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
aug 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
6. aug
https://www.tjekbil.dk/alt-om-bilen/love-og-regler/parkeringsregler-r-2019/
3 meter skal der være fri, dog må bilen ikke være til ulempe, hvis der er nogle der har brokket sig over din parkering, er du til ulempe og derfor er din parkering ulovlig .
Jeg må være synshandikappet, jeg kan på siden du linker til ikke finde noget sted at der står noget om at der skal være 3 meter fri??? Det er kun, hvis du parkerer, hvor der er fuldt optrukket spærrelinje, altså hvis du parkere, hvor midterstriben er fuldt optrukket skal der være 3 meter fri mellem dit køretøj og spærrelinjen.
apr 2018
https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/parkering/kommunale-parkeringsregler
okt 2008
Følger: 1 Svar: 28
jun 2007
Følger: 1 Svar: 46
Ævl!
En parkeringsBØDE er altid på samme beløb.
Der er ingen forskel, hvis man holder skævt eller på en handicapplads.
Til gengæld kan du godt få 2 p-bøder for at holde på én måde. Fx hvis du holder 1) uden for båsen og 2) optager en handicapplads uden tilladelse.
Desuden, til personen der spørger:
Du må ALDRIG holde på en indsnævret del af en vej, hvis ikke bredden er over ca. 2,9 meter.
Brand- og redningskøretøjer skal kunne komme forbi UDEN AT KØRE UD I RABATTEN.
maj 2009
Følger: 1 Svar: 34
3 meter frit er tre meter frit, så hvis der er tre meter frit ved "gul parkering", så skal man være en ualmindelig sløj ratholder for at føle sig generet.
Rød parkering vil jeg undgå, specielt fordi, baghjørnet let opdages for sent.
(Jeg har kørt bus hhv bydistributions lastbil i små 20 år).
apr 2018
Tror at der henvises til at bødetaksen er doblet så stor som eks. at holde uden for afmærkningen eller forkert sat parkeringsskive. Så da taksen er det dobbelte nu, så man godt sige det sådan.
Men det er ikke dobbelt op, blot en højere takst som en rækker andre parkerings forseelser også er, fordi vi har to takster som det er i dag.
apr 2018
Det 2,8m jævnfør brandvæsenets egen oplysninger.
Men ja du må ikke holde på en indsnævret del af en vej, hvis ikke bredden er over ca. 2,8 meter, men i dette tilfælde er problemet også det røde felt at bilen stikker ud og det må den ikke, skal holde parallelt med vejens forløb.
Brand- og redningskøretøjer skal kunne komme forbi, om det er med at køre over cykel sti osv. afhænger af hvor. Rabatter kan godt tælle med, men det afhænger af hvor og forholdende. Men udgangspunktet er at det ikke tæller med på offentlig vej, men det gør det altså på brandveje og brandpladser.
maj 2005
maj 2005
okt 2008
Følger: 1 Svar: 28
apr 2018
Parkering og sure naboer