{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.981 visninger | Oprettet:

Parkering og sure naboer {{forumTopicSubject}}

Hej BG

jeg bor i en andelsboligforening og ved vores ved er der en indsnævring, her parkere jeg tit, da alle andre parkerings muligheder ofte er optaget. dette er åbenbart til stor frustration for nogle af mine naboer, eller andre som færdes på denne vej, eftersom folk dytter når de kører forbi. i dag fik jeg også et lille papir hvor der stod jeg skulle rykke min bil så andre kunne komme forbi, især lastbiler.

min bil holder lidt skråt, parallelt med fortorv selvfølgelig, og der er god plads for forbikørende, der er ihvertfald rigtig mange der køre forbi uden at tænke over det, og så er der dem så kører 20km i timen for stærkt forbi, så tænker ikke at der mangler plads??

hvad er lovkrav? kan ikke finde nogle steder hvor der står hvor mange meter fri kørebane der skal være, ved en parkering. obs der er ingen former for opmærkning, og vejen er ikke opdelt (den er smal)

håber i kan hjælpe?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parkering og sure naboer
  • #1   6. aug 2019 Nu bor jeg selv i en boligforening, og her skal vi parkere på de afmærkede p-pladser og ikke alle mulig andre steder, og da slet ikke på de smalle veje.
    Men et billede ville nok hjælpe en del på de svar du får?
    Men jeg vil dog mene, at hvis biler dytter og lastbiler har svært ved at komme forbi, så skal du nok finde et andet sted at parkere. At du så syntes der er rigeligt med plads er ret irrellevant, for det syntes andre tilsyneladende ikke.

• #2   6. aug 2019 her er et billede af vejen, den røde firkant er der hvor jeg ofte holder, og den orange firkant er der hvor jeg og andre nogle gange må holde da der er for mange biler, som det kan ses holder der biler længere fremme på billedet. når man holder ved det røde felt, stikker bagenden af bilen ca 70 cm længere ud end hvis man holder længere oppe

profilbillede
  • #3   6. aug 2019 Jeg ville hverken parkere hvor der er rød eller gul, og da slet ikke gul. Men om det desideret er ulovlig ved jeg ikke, men det var også kommet klager hvis det var i vores boligforening det er sikkert.

• #4   6. aug 2019 du må ikke holde skræv hvor den røde er du skal holde paralel med vejen og ikke fortovet
    og kommunen kan godt give dig en p-afgift for den parkering

• #5   6. aug 2019 problemet er at der tit ikke er andre steder at parkere

• #7   6. aug 2019 #5 Det er problemet mange steder efter hånden som det kommer flere og flere biler på vejene.
    Det er ikke sjældent at folk må parkere flere gader fra hvor de bor smiley

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #8   6. aug 2019 køb en smart..

profilbillede
  • #9   6. aug 2019 #5 Jamen hvis der ikke er andre steder at parkere, så træder parkeringsreglerne automatisk ud af kraft, og så må du selvfølgelig parkere som du har lyst til - helt uden hensyntagen til andre smiley

• #10   6. aug 2019 Sgu også en lam parkering der klart er til gene for trafikken.
    Man holder ikke bare skævt som der passer en.
    En dag vil utvivlsomt komme ud til en godt bulet bil eller hvis du er heldig blot en bøde..

Det er jo ikke alle andres skyld at der ikke er en plads lige ude foran.
    Så du du ud lufte Jesus sandalerne og parkere et egnet sted.

• #11   6. aug 2019 tak for alle de fine holdninger, men tænkte mest på om der var nogle som faktisk kendte reglerne?

• #12   6. aug 2019 Du kan da ikke mene at det er iorden at holde på hverken den røde eller orange plads, begge steder er til gene for andre trafikanter. Så må du jo finde et andet sted om det så betyder at du skal gå efter det.

• #13   6. aug 2019 Der er så mange regler, at det nok er klogest at spørge kommune eller politi. For egen regning tror jeg bestemt det er et rungene nej.
    I Næstved må du f.ekes godt holde på fortov med de to hjul., da det er en gammel købstad med smalle gader, men sådan er det jo ikke alle steder. Der er vist også noget med blind vej bliver til brandvej med de deraf følgende regler.
    Mvh. Gert

• #14   6. aug 2019 om i eller andre synes det er til gene var enligt ikke spørgsmålet, det handler om hvor stor en afstand der kræves. Jeg kan jo se at folk kører forbi, med uændret hastighed. dog er der nogle som finder det irriterende, men det gør det jo ikke ulovligt..

nu er der ikke andre gader osv, og der er tæt parkeret i dette område, dog er det ikke ligesom København.

• #15   6. aug 2019 altså jeg og andre har holdt der i flere år, uden hverken skader eller p bøder. Har også tidligere fået fortalt at det er lovligt. dog ville jeg gerne have noget konkret som man kunne fortælle folk..

• #16   6. aug 2019 #15 Så må du jo kontakte andelsboligforeningen, kommunen eller politi hvis du vil have et konkret svar.

• #17   6. aug 2019 Jeg har - indrømmet - ikke en skid forstand på det - men jeg tænker også lidt på brandveje osv., og hvad der i den henseende er lovligt mht. at rage ud på vejen med en parkeret bil.
    Jeg må personligt indrømme, at jeg heller ikke ville (turde) holde i den "røde box", simpelthen fordi jeg ville være bange for at få min bil torpederet bagfra af forbikørende smiley

• #18   6. aug 2019 Jamen det kan du skam da nemt få svaret på, du burde allerede have haft lært det da du tog kørekort. Svaret er at det må du ikke.
    Helt konkret formuleret som:
    Du må ikke standse eller parkere din bil på en måde, så det kan være til fare eller ulempe for den øvrige trafik.

Ikke noget at blive krænket over! Det er da almindelig sund fornuft hvor en parkering er forsvarlig.... for de fleste heldigvis.

• #19   6. aug 2019 De regler der refereres fra er færdselsloven §28 og §29.

• #20   6. aug 2019 Hvis der ikke parkeres i modsat side og der er min 3 meter fri til udrykningskøretøjer så parkerer du bare som du vil. Også skrå, bare du ikke overskrider de 3 meter.
    Der er ingen krav om at to biler skal kunne passere hinanden, og det er ikke dit problem hvis nogen føler sig generet af en lovlig parkering

• #21   6. aug 2019 https://www.tjekbil.dk/alt-om-bilen/love-og-regler/parkeringsregler-r-2019/

3 meter skal der være fri, dog må bilen ikke være til ulempe, hvis der er nogle der har brokket sig over din parkering, er du til ulempe og derfor er din parkering ulovlig

• #22   6. aug 2019 tak for konkrete svar! det var det som jeg ledte efter smiley

jeg vil måle op, og hvis der er et godt stykke over 3 meter så er det vidt også ulovligt at dytte uden der er farer

• #24   6. aug 2019 Trolle tror stavekontrol ødlagde mit sidste svar, det jeg mente var, at hvis der er over tre meter, og nogle mener det stadig er ulovligt at parkere fordi de synes det er til fare for dem, eller whst ever, så er det sku også ulovligt at dytte...

jeg er ikke en nabo fra helvede, kender ikke dem som dytter, eftersom folk aldrig siger noget når de ser mig parkere

men tak for svar alle sammen, i må jo synes som i vil, men jeg er ikke ude på at genere nogle eller være til besvær, men hvis man ikke kan håndtere en lovlig parkering, så har man ikke meget at gå op i

• #25   6. aug 2019 jeg er ikke ude på at genere nogle eller være til besvær Men det er jo lige nøjagtig det du er når folk dytter og lastbiler ikke kan komme forbi smiley

• #26   6. aug 2019 altså der holder ikke nogen lastbil når jeg kommer hjem? så tænker de må være kommet forbi??

• #27   6. aug 2019 OMG smiley

• #28   6. aug 2019 Det er helt sikkert ikke lovligt, aner ikke after hvilken paragraf, men det er mit bud.
    Køb en Mini eller en Smart.

• #29   7. aug 2019 Der skal være 2,5 meters fri passage for at du må parkerer, og den skråparking i det røde felt er ulovlig uanset hvad. Når der ikke er opmærkede båse så skal du parkere parallelt med vejen og i det røde felt er både standsning og parkering forbudt. Parking i det gule felt kan være lovlig, men det er ikke til at se på billedet.

• #30   7. aug 2019 2.5 meter er ikke meget, når Max bredde på bil er 2,55 m. plus spejle.

• #31   7. aug 2019 #30
    Det er også mig der vrøvler, det er 2,8m, hvilket er kravet for at der kan køre brandkøretøjer forbi. Men det inkludere dog også fortorv, hvis der ikke er lygtepæle eller andet i vejen.

• #32   7. aug 2019 håber godtnok ikke du knepper som du parkere, for så får du da aldrig børn

• #33   7. aug 2019 Hvem pokker tror på at man skal parkere parallelt med kantstenen? Hvor skævt skal man holde for at få en bøde?
    Man må holde vinkelret hvis man vil. Så længe der er sikret passage.
    Og fordi nogle emsige naboer er hudløse i navlen betyder det ikke at en parkering er ulovlig. Kom nu lige ind i kampen ligusterfacister....

• #34   7. aug 2019 #32
    uenig!... ville vidst kun være en fordel for alle smiley

• Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

Svar: 59
    #35   7. aug 2019 De dytter nok bare for at sige hej og iøvrigt er der mange i andelsboligforeninger, der godt kan lide at bestemme over andre mennesker IMO

• #36   8. aug 2019 Ret komisk som et par stykker tror man kan bøje færdselsloven helt til egen fordel.
    Når man kører mange kilometer hvert år, ja så opdager man at der faktisk er ret så mange.
    Men ja bilen må stadig ikke parkeres der, den er dels til ulempe samt følgende er gældende:
    En bil skal parkeres i vejens længderetning - med mindre der er parkeringsbåse, der angiver andet.

• #37   8. aug 2019 Det afhænger af kommunen hvordan du må parkere.
    Som der nævnes ovenfor må man også flere steder her ii Holstebro, godt smide de 2 hjul på fortovet- så længe der kan komme en tvillingebarnevogn forbi.
    Andre steder er reglerne tåbeligt i forhold til traikken. Eksempel på denne vej.
    Vejen er normal ret trafikeret, ud med en hel ny bydel. Loven er naturligvis lavet til fordel for cyklisterne, men på denne vej hvor der faktisk ikke kommer ret mange cyklister, pga stisystermene mellem husene er det til stor gene, at vejen opmærket som den er.
    Bilerne skal jo holde midt på vejen, bogstaveligt talt. Kommer der modkørende, kan man godt holde et stykke tid for at komme videre.
    Den store Peugeot 5008, bevidner hvordan den fylder i gadebilledet. Den er ikke parkeret, den kører ikke over en halv meter fra den hvide spærrelinie.

JEg er nok desværre enig i de fleste andre. JEg ved ikke om din bil fylder hele den røde afmærkning, men hvis den gør, så mener jeg heller ikke den er parkeret hensigtsmæssigt, uanset om den er tilladt eller ej. Den gul er også et helt klart no-go

profilbillede
  • #38   8. aug 2019 jeg blir tosset når folk udtaler at fordi der ikke lige er en p-plads der hvor de bor så får de automatisk ret til bare at smide deres bil hvor det passer dem,
    akkurat ligesom når unge friske mennesker lige smider deres bil på handicap-pladsen foran den butik de skal ind i, for det tager jo kun 5 min.

er enig i at der her i dk slet ikke er parkering nok til alle de biler der er her, og p-reglerne er tit og ofte dybt latterlige, men de er nu engang lavet for at de skal overholdes.

• #39   8. aug 2019 Og når der så kommer en handicappet så er pladsen optaget fordi en kvajpande lige er inde og handler i 5 min.

• #41   8. aug 2019 Nej det er den nu ikke. Kan godt være at de nogle private parkerings selvskaber har højere gebyrer eller at nogle kommuner kræver højere parkeringsafgifter, men bødetaksten er ens og landsdækkende.

• #42   8. aug 2019 Jow den er skam dobbelt!
    Men har man handicap skilt og glemmer stille p skiven, ja så et den også dobbelt imponerende nok.

• #45   11. aug 2019 #42
    Du tænker på at parkeringsafgifter for nogle overtrædelser er 1020 og for andre 510, så ja, der er forskellige takster efter hvilken overtrædelser der er tale om. Men de er ens overalt i landet og for alle.

Men den højere takst gælder for en stribe overtrædelser og ikke kun for parkering uden parkeringskort for personer med handicap. Så det er teknisk set ikke dobbelt op, men en specifik takst som godt nok er det dobbelte lige nu, men forskellen ligger i hvordan taksten reguleres.

• #46   14. aug 2019 Til dem der siger at det i nogle kommuner er tilladt at parkere med to hjul på fortovet, så er dette kun tilladt hvis det er markeret på fortov/vej. Kommunerne kan ikke tilsidesætte færdselsloven.

• Per K
    Per K Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #47   14. aug 2019 https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/29

Her er beskrevet hvor du IKKE må parkere, altså er der intet i vejen lovmæssig hverken for parkering som rød eller gul/orange markering, og der står at der skal parkeres i højre side, dog med visse undtagelser, altså må konklusionen være at man ikke må overskride vejens midte. Dog er der så lige den at Kommunen kan fastsætte specielle regler, men så vil jeg gå ud fra at der skal laves en eller anden markering, eller tavle der præciserer reglerne for området.

#46. https://www.tv2fyn.dk/artikel/p-boeder-paa-vej-til-bilister.
    Uddrag af artiklen:
    Tidligere kunne den enkelte kommune fastsætte egne lokale regler for parkering.

Det betød for eksempel, at man i nogle kommuner gerne måtte parkere med to hjul på fortovet, mens det i andre kommuner kunne udløse en parkeringsafgift.

Men fra 1. marts 2014 blev der indført fælles regler for hele landet.

Reglerne betyder, at inden for tættere bebygget område - det vil sige inden for byzoneskilt - må man hverken standse eller parkere, helt eller delvist på fortovet.

Det er kun tilladt, hvis det er tydeligt skiltet eller mærket med opmalede båse.

• #48   14. aug 2019 #47: Husk også lige https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/28 smiley

• Per K
    Per K Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #49   14. aug 2019 #21
    6. aug
    https://www.tjekbil.dk/alt-om-bilen/love-og-regler/parkeringsregler-r-2019/

3 meter skal der være fri, dog må bilen ikke være til ulempe, hvis der er nogle der har brokket sig over din parkering, er du til ulempe og derfor er din parkering ulovlig .

Jeg må være synshandikappet, jeg kan på siden du linker til ikke finde noget sted at der står noget om at der skal være 3 meter fri??? Det er kun, hvis du parkerer, hvor der er fuldt optrukket spærrelinje, altså hvis du parkere, hvor midterstriben er fuldt optrukket skal der være 3 meter fri mellem dit køretøj og spærrelinjen.

• #50   14. aug 2019 Det er en gang pladder der er kommunale parkeringsregler som afviger for færdselsloven, ved at værre lempeligere men ikke strammere. Dvs overholder du færdselsloven er du sikker, men derfor kan det godt være lempeligere lokalregler eksempelvis på Frederiksberg hvor det tilladet at holde med to hjul på fortorvet.

https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/parkering/kommunale-parkeringsregler

• paul s
    paul s Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Svar: 28
    #51   14. aug 2019 Du må som udgangspunkt ikke holde til gene for trafikken. Den på billedet viste parkering (gul) er lovlig, hvis der er plads til uhindret trafik på venstre side. Jeg vurderer ud fra billedet, at vejbanen ved indsnævringen er fem meter, altså bred nok til, at en lastbil kan passere. Den røde parkering kan være lovlig. Indsnævringen på billedet er ikke noget helleanlæg, for ellers havde parkeringen været forbudt. Hvis der f.eks. er tre meter fra din bils yderste punkt og over til kantstenen, kan der ikke være tale om, at du holder til gene.

• Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Svar: 46
    #52   15. aug 2019 #42

Ævl!
    En parkeringsBØDE er altid på samme beløb.
    Der er ingen forskel, hvis man holder skævt eller på en handicapplads.

Til gengæld kan du godt få 2 p-bøder for at holde på én måde. Fx hvis du holder 1) uden for båsen og 2) optager en handicapplads uden tilladelse.

Desuden, til personen der spørger:

Du må ALDRIG holde på en indsnævret del af en vej, hvis ikke bredden er over ca. 2,9 meter.
    Brand- og redningskøretøjer skal kunne komme forbi UDEN AT KØRE UD I RABATTEN.

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Svar: 34
    #53   15. aug 2019 Jeg synes godt nok, et par stykker er lovligt hurtige til at dømme.
    3 meter frit er tre meter frit, så hvis der er tre meter frit ved "gul parkering", så skal man være en ualmindelig sløj ratholder for at føle sig generet.
    Rød parkering vil jeg undgå, specielt fordi, baghjørnet let opdages for sent.
    (Jeg har kørt bus hhv bydistributions lastbil i små 20 år).

• #54   15. aug 2019 #52
    Tror at der henvises til at bødetaksen er doblet så stor som eks. at holde uden for afmærkningen eller forkert sat parkeringsskive. Så da taksen er det dobbelte nu, så man godt sige det sådan.

Men det er ikke dobbelt op, blot en højere takst som en rækker andre parkerings forseelser også er, fordi vi har to takster som det er i dag.

• #55   15. aug 2019 #52
    Det 2,8m jævnfør brandvæsenets egen oplysninger.

Men ja du må ikke holde på en indsnævret del af en vej, hvis ikke bredden er over ca. 2,8 meter, men i dette tilfælde er problemet også det røde felt at bilen stikker ud og det må den ikke, skal holde parallelt med vejens forløb.

Brand- og redningskøretøjer skal kunne komme forbi, om det er med at køre over cykel sti osv. afhænger af hvor. Rabatter kan godt tælle med, men det afhænger af hvor og forholdende. Men udgangspunktet er at det ikke tæller med på offentlig vej, men det gør det altså på brandveje og brandpladser.

• #56   15. aug 2019 det er jo fløjtende ligegyldigt om der er plads el ikke plads, hvis der er parkering forbudt der er der altså parkering forbudt

• #58   15. aug 2019 det gør der ikke, men det kunne jo tænkes det stod i reglementet for ejer-foreningen

• paul s
    paul s Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Svar: 28
    #59   15. aug 2019 Reglement for ejerforening omfatter ikke offentlige arealer. Desuden skal der være skiltet, hvis der er p-restriktioner af nogen art.

• #60   15. aug 2019 Ikke hvis du holder i strid med loven eller kommunens regler.

Kommentér på:
Parkering og sure naboer

Annonce