{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Mobilos i bilen: Klip i kørekort
  • #1   6. sep 2019 og det er bare så lækkert, men hvad fanden hjælper det når politiet stort set ikke kører patrulje længere, jeg ser dagligt min 50 tosser der sidder med den skide mobil oppe i fjæset og en politibil er squ et yderst sjældent syn

  • #2   6. sep 2019 Det er noget lort... Hvad pokker skal man så bruge Lane Assist og adaptiv fartpilot til længere!?

  • #3   6. sep 2019 I 2018 blev der da uddelt ca 60 bøder om dagen for mobiltelefoni. Det er da stadig flot.

  • #4   6. sep 2019 klip i hvad ? smiley

  • #5   6. sep 2019 Avancerede infotainment systemer i bilerne sluger mere opmærksomhed end at tale i håndholdt. Hvad med at de rettede opmærksomheden mod det og fik en debat igang.

    Derudover lige en opremsning af, hvad jeg har set folk gøre i myldretrafikken, mens de kørte: barbere sig, børste tænder, lægge makeup, drikke varm te/kaffe, spise burger/morgenmad, læse avis (det var på motorvej med 100-110!), made barnet ved siden af (går ud fra, at det var det, som foregik) m.m. Det giver alt sammen ikke noget klip.... Det hele er - ligesom tale i håndholdt - allerede forbudt. Man skal jo udvise størst mulig agtpågivenhed.


  • #6   6. sep 2019 sex i bilen under kørsel

  • #7   6. sep 2019 Hvad med dem der sidder med store hørebøffer på?

  • #8   6. sep 2019 #6 Også hvis det er håndfri???

  • #9   6. sep 2019 Haha Jeps du må ikke have en spille dåse over den eller brugt mad udgang

  • #10   7. sep 2019 Det er lækkert, jeg kører i en høj kassevogn store dele dagen så jeg sidder lidt højere. Kan simpelthen se folk sidder og kører bil med telefonen i skødet og Facebook messenger eller Snapchat kørende mens de sidder og nikker og kigger op og ned konstant. Det driver mig til vanvid. Vi snakker ikke engang et par stykker, men skræmmende mængder.

  • #11   7. sep 2019 Totalt idioti. Man sidder i forvejen og bliver distraheret af alverdens skærme og må i princippet holde alt andet i hånden under kørsel, bare ikke en skide telefon... Bare for at rette luftdysernes retning i en Tesla 3, skal man igennem et hav af tryk på en touchskærm(!)...

    Touchskærme i en bil?? Så man ikke engang kan ramme knappen uden at skulle kigge væk fra vejen...?!?!?! Skulle man ikke starte med at forbyde den slags?

    Og alle undersøgelser viser tydeligt, at det er selve SAMTALEN, som distraherer?! Men så giver de klip for at holde noget i hånden...?!

    Retardos.


  • #12   7. sep 2019 Det reelle problem er ikke samtalen i håndholdt telefon. Det reelle problem er SMS'er, Facebook, Snapchat og alt muligt andet.

  • #13   7. sep 2019 Nå ok? Hvorfor giver det så klip for at holde telefonen til øret? Der kigger man jo på vejen? Så man får tilsyneladende et klip for noget, som ikke er et reelt problem? Det understreger vist bare min pointe...
    Hvad med Apple Carplay f.eks? Kan den bruges til SMS'e, tjekke FB og Snapchat med? Skal det ikke snart give klip?


  • #14   7. sep 2019 Du får det til at lyde som om, vi er uenige. Det gør det utroligt svært at drøfte noget med dig, når du er så konfliktsøgende.

  • #15   8. sep 2019 #13 Problemet er jo at folk sidder og læser og skriver på telefonen mens de kører. De er mentalt et andet sted, og kigger hele tiden væk fra vejen. Ikke at du skal justere noget.

  • #16   8. sep 2019 Folk får så heldigvis bøde for "at benytte mobiltelefon under kørslen", så ingen slipper udenom

  • #17   8. sep 2019 Jeg er godt tilfreds. Forhåbentlig kan det få mange til at lade den blive i lommen.
    Det er skræmmende hvor mange jeg ser, når jeg cykler til dagligt, der knap nok holder stille i et lyskryds, før de sidder med snotten i deres forbandede telefon.

    Dem der synes den lov er tosset, må vel være dem som ikke kan lade den blive i lommen.


  • #18   9. sep 2019 Du får snart et klip hvis du kommer til at tale med en passager....

    Det er sq ikke at tale i telefonen der er farligt, det er dem der sidder og klimper beskeder på dem, du kan sq sagtens sidde og snakke i mobil og holde øje med vejen og trafikken.

    Men dem der sidder og skriver på mobilen ser overhovedet ikke på vejen


  • #19   9. sep 2019 Undersøgelser viser markant forværret fokus og reaktionsevne, når man taler i telefon. Samme undersøgelser viser også, det er underordnet, om man taler i håndholdt eller håndfri. Så nej, det kan man faktisk ikke. Man tror, man kan, men det er løgn.

  • #20   9. sep 2019 Bay

    Såååå derfor skal det give et klip at tale med en passager i bilen?
    Hvad med en klip til mødre der sidder og vender sig om til ungen der sidder og skriger på bagsæddet skal hun også have et klip?

    Eller hvad med når hun køre og lægger make-up? det skal da helt sikkert give et klip..

    Eller hvis man sidder og høre en Dansk-spansk podcast som man skal sidde og gentage ting på Spansk ud i luften, det må helt klart give et klip...

    Jeg syntes faktisk bare at man høre musik eller radioavis, helt klart burde give et klip..

    Og få mig slet ikke startet på dem der drikker cola og spiser en fransk hotdog! der går vi bare direkte til en betinget frakendelse da


  • #21   9. sep 2019 Jamen jeg har ikke tænkt mig at gøre mig til herre over, hvad der skal og ikke skal give klip. Det er jeg ikke kvalificeret til at beslutte. Jeg siger kun, du ikke har ret i, at man fint kan koncentrere sig om at køre, mens man snakker i telefon.

  • #22   9. sep 2019 Bay

    Kan du så heller ikke snakke med en person på passagersædet mens du køre? smiley


  • #23   9. sep 2019 Det ved jeg ikke, om der er lavet undersøgelser af. Men muligvis ikke, nej.

  • #24   9. sep 2019 Så tænker jeg det er bedre at man bare ulovligør mennesker bag rattet af en bil, for hvis man ikke kan klare den simple smule multitaskting, så må det sq knibe med at trække vejret og gå samtidigt

  • #25   9. sep 2019 Det kan du jo så gå til valg på, hvis du vil smiley

  • #26   9. sep 2019 Du ville jo åbenbart stemme på mig hvis jeg gør det smiley

  • #27   9. sep 2019 Jeg har ikke sagt noget med, at noget burde - eller ikke burde - være lovligt eller ej. Jeg har kun sagt, at man ikke kan køre lige så godt bil, når man er forstyrret af samtaler i telefonen. Jeg forstår ikke, hvordan du kan tolke i den retning, du gør smiley

  • #28   10. sep 2019 Jeg forstår ikke hvordan Bay kan blive misforstået her.. som jeg ser det forholder han sig ikke til om hvorvidt det er okay at håndholdt tlf. medfører et klip, blot at man ikke kan koncentrere sig i ligeså høj grad som hvis man ikke snakkede i tlf.. og det er rigtig nok, det er da også rigtigt at man heller ikke kan koncentrere sig ligeså godt som hvis man snakker i håndfri eller med en passager, men love er meget firkantede, og nogle tinge er nemmere at håndhæve end andre...

    men gad vide om man må snakke i håndfri mens man holder en banan op til øret smiley ?


  • #29   10. sep 2019 Mirza

    Eller snakke med en passager og støtte sit hoved med den ene hånd?

    Der var da en sag med en gut der fik en bøde for at sidde med hånden oppe ved hovedet, og hans telefon var ingen steder i nærheden


  • #30   10. sep 2019 Visse, der hænger ud på internetfora, er meget konfliktsøgende. Og så bliver ens svar vist bare tolket i henhold til det smiley

  • #31   10. sep 2019 Bay

    Du siger at man ikke kan køre lige så godt bil hvis man taler og køre samtidig, og her snakker vi på offentlig vej i almindelig trafik, ikke på en racerbane.

    Jeg siger at det kan man godt.

    Jeg kan ikke se hvordan det kan blive misfortolket?

    Konfliktsøgende?? ååååeh piv piv smiley


  • #32   10. sep 2019 Og det står jeg ved, for det er der lavet helt entydige undersøgelser af, der viser, at du gnaske enkelt ikke har ret. Så langt, så godt.

    Du begynder derimod at tolke henad, at jeg vil forbyde det hele og begynde at klippe i kørekort for at snakke med sidemanden. Og det har jeg på intet tidspunkt forholdt mig til, så det må bunde ud i en tolkning fra din side. Andet kan det jo ikke være, eftersom jeg ikke har sagt noget om det selv.

    Jeg forstår ikke, hvorfor du skriver "piv piv". Der er ikke noget klynkende over at konstatere, at andre er konfliktsøgende. Det er ikke engang som sådan et skældsord. Men tak, fordi du understregede min pointe med det, i øvrigt smiley


  • #33   10. sep 2019 Bay

    Hvis du siger at man ikke kan køre bil og tale samtidigt...
    Så siger du vel også at det burde man ikke gøre?
    Og så er loven og klip for at gøre det vel også den retning du gerne vil?

    Eller hvad?


  • #34   10. sep 2019 Fuldstændigt ukorrekt, ja smiley

  • #35   10. sep 2019 Problemet ligger også i når følk sidder med telefonen oppe til øret, i en manual gear bil. Det bliver bare noget mærkeligt noget med gearskifte uden en hånd på rattet

  • #36   10. sep 2019 Bay

    Så fatter jeg ikke hvad du siger..

    Vi prøver igen

    Man bliver dårligere til at køre bil hvis man har drukket..
    Så siger du vel også at det burde man ikke gøre?
    Og så er loven og klip for at gøre det vel også den retning du gerne vil?

    Eller hvad?


  • #37   10. sep 2019 Anders K

    Jamen det får du da også hvis du skal sidde og balancere sin cafe-latte eller din banan eller franske hotdog..
    Men det må man jo gerne?


  • #38   10. sep 2019 Jeg vil også vove den påstand at man ikke kan koncentrere sig ligeså godt når man snakker i tlf også på offentlig vej.. jeg har selv prøvet når man snakker i tlf, det går så fint på landevejen og motorvejen, men når man er i en by man ikke kender og samtidig skal følge GPSens instrukser og læse vejskilte så kan man IKKE koncentrere sig 100%, og jeg personligt har da afbrudt samtaler... vil du påstå det modsatte Carsten ?

  • #39   10. sep 2019 Jeg mener, at hver gang man lovgiver med ISÆR et forbud, så skal det være velfunderet, og det skal analyseres, hvad konsekvenserne er, hvordan mulighederne for håndhævelse er osv. Ikke mindst skal man finde ud af, om det reelt vil gøre en forskel, eller om problemet er for lille til at lovgive om.

    Jeg har ikke sat mig ind i sådan en analyse, så derfor kan jeg ikke have en holdning til, hvad der bør koste bøder og klip. Jeg har heller ikke givet udtryk for det i tråden. Den tolkning står for din regning smiley


  • #40   10. sep 2019 Mirza

    I håndholdt mobil måske, men det er lige så meget fordi at man skal bruge hænderne hvis man har manuel gear.
    Men jeg har da ofte modtaget retning af den jeg taler med i telefonen uden problemer.

    Og de fleste biler i dag har alligevel autogear så man har ikke meget at bruge en ekstra hånd til


  • #41   10. sep 2019 Bay

    Ooooook, så du mener ikke nødvendigvis det bør straffes at tale i mobil mens man køre?

    Hvorfor sagde du ikke bare det? smiley


  • #42   10. sep 2019 Det handler ikke om den ekstra hånd, men om især reaktionstid. Den er markant reduceret, hvis man taler i telefon. I undersøgelser er den sammenlignet med reaktionstiden ved spritkørsel, og den er sammenlignelig med en promille, der er over det tilladte.

    Så ja, man føler måske, man godt kan koncentrere sig. Men det kan man ikke. Det er ikke et holdningsspørgsmål.


  • #43   10. sep 2019 Jamen jeg har aldrig sagt, at det hverken burde eller ikke burde være sådan, Carsten. Som sagt; den tolkning står for din regning smiley

  • #44   10. sep 2019 Bay

    Det ville være nemmere at melde klart ud istedet for at være så VAG (phun intended) smiley

    Så hvis din passager forsøger at forklare dig retningen man skal køre, svare det til spritkørsel? smiley


  • #45   10. sep 2019 Der er ikke lavet nogle undersøgelser med passagerer, så vidt jeg har set, så det kan jeg ikke svare dig på, Carsten. Det har jeg sagt efterhånden en del gange. Men taler du i telefon med én, er svaret - i relation til reaktionstid - ja.

  • #46   10. sep 2019 I øvrigt er jeg jo også begyndt at køre Ford, så du må lige have justeret dine puns lidt smiley

  • #47   10. sep 2019 Ford alligevel, det var noget af et skift

    Tjaaa men om 5 år er alt det her fuldstændigt ligegyldigt, for så køre bilerne selv og så kan man tage et spil kanasta på bagsædet hvis man vil det


  • #48   10. sep 2019 Jeg håber på sin vis, du har ret. Jeg er fortaler for selvkørende biler.

    Men ja, Audi laver ikke biler med plads til 3 børn, så A6'eren er reduceret til konebil...

    ... Og det gør Opel i øvrigt heller ikke smiley


  • #49   10. sep 2019 Jo da, Zafira kan du have 7 personer i smiley

  • #50   10. sep 2019 Zafira er undgået her i foråret. Det burde en Opel-mand da vide smiley

  • #51   10. sep 2019 Er den virkelig? smiley

    https://opel.aherns.ie/cars/zafira-life-my20/index/


    profilbillede
  • #52   10. sep 2019 Ja, i Danmark er den. Pr. 1. marts, som jeg husker det. Og det skyldes, at de simpelthen ikke kunne sælge nok af dem ifølge sælgeren hos Opel, som jeg talte med. Markedet er ekstremt domineret af S-MAX og Touran.

    Hvad man så kan få i Tyskland, er ikke så interessant for mig.


  • #53   10. sep 2019 Jeg skal heldigvis ikke have så mange børn at det bliver et problem smiley

  • #54   10. sep 2019 Det troede jeg heller ikke, at jeg skulle. Men når der kommer to på én gang, er det svært at planlægge...

    Det er nu også meget skægt at have 3 drenge rendende herhjemme, når det nu skal være.


  • #55   10. sep 2019

    profilbillede
  • henning o
    henning o Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 42
    #56   10. sep 2019 Burde i grunden give to klip , så kan det være folk kan lære det...

  • #57   10. sep 2019 Pis også, så må jeg nøjes med at styre benene med knæene mens at jeg spiser med den ene hånd og drikker med den anden smiley

  • #58   10. sep 2019 #52.

    Nu er S-Max og Touran så desværre ikke særligt pæne at se på, ikke at en Zafira er det heller.... men smiley


  • #59   10. sep 2019 I min optik findes der ikke én eneste pæn MPV. Der findes kun mindre grimme. Og her er S-MAX blandt vinderne, synes jeg trods alt.

  • #60   16. sep 2019 438HK & Bay, i har begge ret.

    JonasH, jeg er imod loven. Jeg har håndfri fabriksmonteret i min bil + jeg kan sagtens holde mig fra min tlf. Jeg interesserer mig ikke for telefoner eller facebook, instagram eller noget andet i den dur (dinosaur fra forrige årtusinde ifølge min kæreste, som er modsat mig i dette). Alligevel er jeg imod? Hvorfor? Fordi det er latterligt at noget som allerede er forbudt skal forbydes een gang til. Plus hvis tlf brug skal forbydes ekstra, så skal en masse andet opmærksomhedsslugende også.


  • #61   26. sep 2019 #60
    Så tyder noget på at loven ikke var konstrueret rigtigt i første omgang, siden det er nødvendigt er lave om eller tilføje noget.
    Folk mangler respekt for hinanden siden man ikke kan koncentrere sig om sin kørsel frem for sin telefon. Sådan er levende væsner. Dinosauerne stjal hinandens æg eller mad. Blev den opdaget, blev den straffet, måske med sit liv. Idag handler det ikke om overlevelse men om at folk er egoistiske og selvoptagede.


Kommentér på:
Mobilos i bilen: Klip i kørekort

Annonce