{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

Firmabil på tyske plader {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Jeg ved emnet har været berørt nogle gange, men kan simpelthen ikke finde et entydigt svar - ej heller fra skat da de ikke svarer på mine henvendelser.

Jeg bliver ansat i et tysk selskab, der ligger i hamburg. Jeg bor selv i DK.
Hver søndag kører jeg til hamborg og kører til DK igen Onsdag.

Så vidt jeg kan tyder er der 2 kriterier. Dagskriteriet og kilometerkriteriet. Dagskriteriet overholder jeg ikke, men synes at kunne forstår jeg overholder kilometerkriteriet.

Kørte kilometer i udlandet (her gælder også med transport til/fra dansk bopæl til arbejdsplads i Tyskland) = 35.000 / år
Private kørte kilometer i DK = 20.000 / år

Er det ikke rigtig forstået at jeg overholder kilometerkriteriet, og derfor gerne kan få fritagelse for registreringsafgift, og have min bil på tyske plader?

MVH


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Firmabil på tyske plader
  • #2   21. sep 2019 Tysk firmabil og tilladelse til kørsel i Danmark: Er du ansat eller har egen virksomhed i Tyskland? Læs, hvordan du som danskboende må køre i tysk firmabil.

    Mange danskere hører om den tyske firmabilbeskatning og er begejstrede. Af de to skattemæssigt anerkendte muligheder kendes nok bedst den såkaldte 1 %-metode. Den anden er den såkaldte konkrete metode, hvor samtlige udgifter til firmabilen skal dokumenteres og gøres op, derefter sættes private og erhvervsmæssige km i forhold til hinanden og i samme forhold foretages beskatningen for den ansattes kørsel. Der skal føres en korrekt kørselsbog. Denne metode kræver en del arbejde.

    De fleste ansatte vælger derfor den nemme tyske 1%-regel. Den går ud på, at den ansatte, der har firmabil, beskattes med 1 pct. af bilens listepris per måned, som skal dokumenteres f.eks. ved kopi af købs- eller leasingfaktura. Beskatningen er på netop den konkrete bil, som den ansatte bruger som firmabil. For ansatte i tyske virksomheder med firmabil og bopæl i Danmark er der mulighed for fritagelse for dansk indregistreringsafgift, der for personbiler er på 105 pct. af værdien op til 79.000 kr. og 180 pct. af resten. En person med bopæl i Danmark må ikke køre i Danmark i en tysk firmabil, uden at der skal svares indregistreringsafgift.

    Dispensation for dansk registreringsafgift (afgiftsfritagelse)

    Dispensation gives til danskboende ansatte i tyske virksomheder, når bilen benyttes ”overvejende i udlandet”. Til at bedømme det, anvendes enten det såkaldte kilometerkriterium eller dagskriteriet. Indenfor en periode på tolv måneder skal bilen anvendes ”overvejende i udlandet”. Hvis det ikke er tilfældet, bliver bilen normalt dansk beskattet.

    Kilometerkriteriet forlanger, at den pågældende indenfor en 12-måneders periode kører det ”overvejende” antal kilometer udenfor Danmark. Dagskriteriet kræver, at den pågældende indenfor et år ”overvejende” arbejder flest dage i udlandet. Det interessante er, at rejsedage, hvor den pågældende kører til sit arbejde i udlandet, gælder som udenlandske dage. Det vil f.eks. sige, at den, der bor i Padborg og hver dag kører distancen på ca. 12 km til sit arbejde i Flensborg, hver dag har en udenlandsk rejsedag.

    Skat i Danmark forlanger, at tilladelsen ligger parat i handskerummet til evt. forevisning over for politiet.

    Hvis reglerne overholdes, er privatkørsel i Danmark tilladt. Bilen må i dette tilfælde benyttes i Danmark af den, der er beskæftiget i Tyskland og af dennes samboende familiemedlemmer.

    Reglerne om brug af firmabil gælder også, når danskboende erhvervsdrivende har en bil, der benyttes til at udføre erhvervet i Tyskland.

    En weekend-tilladelse er desuden en meget lidt kendt mulighed: Den bruges meget lidt, fordi den kun gives i meget få tilfælde til medarbejdere i tyske firmaer, der bor i Danmark.Forudsætningen er nemlig, at medarbejderen kun kører til sit danske hjem i weekenden og ellers ikke benytter bilen i Danmark.

    Men ikke som Geschäftsführer med dansk bopæl

    Det er dog ikke en god ide at have en tysk firmabil, når man er danskboende direktør (”Geschäftsführer”) for et tysk GmbH. Direktør-reglen i dobbeltbeskatningsoverenskomsten bestemmer nemlig, at løn og andre vederlag til den ”ansvarlige efter handelslovene” skal beskattes endeligt i hjemlandet, sml. § 24 i den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Og det betyder, at Danmark kan beskatte lønnen samt værdi af fri bil til privat benyttelse efter de danske regler. I dette tilfælde er det ikke afgørende, hvor arbejdet udføres. På grund af direktørreglen kommer det altså til en slutendelig dansk beskatning af indtægterne, hvis direktøren (”Geschäftsführer”) er danskboende. Ligeledes har Danmark beskatningsretten i sidste ende, hvis beskæftigelsen i Tyskland blot er en af flere skattepligtige beskæftigelser i Danmark.

    Alle ansatte, der er socialt sikret i Danmark, betaler endelig skat i Danmark. Og der er konsekvensen, at en tysk firmabil beskattes efter de danske regler.

    Dantax har erfaring med ansøgning om firmabil i Danmark og med vurderingen af, om du er skattepligtig i Danmark.


  • #3   21. sep 2019 jeg bor tæt på grænsen.
    og kender flere der arbejder i Tyskland
    deres arbejdsplads og det de arbejder med er i Tyskland.
    de bor i DK og køre til og fra arbejde i deres tyske firmabil.
    og den ene er blevet meldt til skat
    men de gjorde intet ved det.
    da han arbejder i Tyskland.

    men hvordan regler 100% er ved jeg ikke.


Kommentér på:
Firmabil på tyske plader

Annonce