{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.436 visninger | Oprettet:

Køb af bil fra dødsbo, uden registreringsattest {{forumTopicSubject}}

Hej,
Nogle som ved hvorvidt det er muligt at få en bil på vejen som er erhvervet under følgende betingelser:
-sælger har købt den fra dødsbo
-sælger har ingenting på bilen, registrerings attest, slutseddel etc.
-sælger mener det er let at skaffe, og virker ikke til at være interesseret i at hjælpe med dette smiley

Har man nogle andre muligheder? Hvis det er dødsbo tænker jeg der må være nogle særregler, da ejerskabet af bilen ikke nødvendigvis behøver at gå videre til nogle.

Gode ideer/muligheder er velkomne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af bil fra dødsbo, uden registreringsattest
  • #1   21. sep 2019 Det er beskrevet her:
    https://motorhistorisk.dk/koeretoejer-uden-papirer/

    Det kan lade sig gøre nogle gange, men det er en chance at tage.
    Overvej om sælger allerede har prøvet forgæves at skaffe papirerne.......


  • #2   21. sep 2019 Hvis det er så let, hvorfor har sælger ikke gjort det? Byd halvdelen, så har du i det mindste sparet lidt hvis bilen er ubrugelig..

  • #3   21. sep 2019 Lav en aftale med sælger om at du først betaler npr du har fået papirerne på den. Eller lad sælger gøre det...

  • #4   21. sep 2019 Du skal have et papir med fra skifteretten, og du skriver han ikke er behjælpelig med at skaffe regeringsattest.
    Og så kommer du ikke særligt langt, så køb den til stumper eller find noget andet.
    Alt andet er historier Fra de varme lande. ??


  • #5   21. sep 2019 Vær obs på bilen indgår i dødsboet og kan ikke omregistreres før det er opgjort. Bilen vil gå til de der arver, og de kan så bestille ny reg.



  • #6   22. sep 2019 tænker at hvis det skal gøres nemt så skal den indregistreres til en af afdødes børn, det bliver nok desværre nødvendigt medmindre sælger ikke gider rode de papirer igennem fra dødsboet, den ville være for farlig at købe hvis ikke sælger er samarbejdsvillig

  • #9   22. sep 2019 Martin P
    Hvad skal man bruge det til, bare inden tråden bliver for lang. ??


  • #11   22. sep 2019 Det er jo ikke brugbart uanset hvordan sælger har erhvervet bilen....

  • #13   22. sep 2019 HVIS der er stelnummer på bilen og sælger er med på at underskrive en slutseddel, så ville jeg nu ikke frygte at bilen var stjålet.

    Uanset hvad, så sørg for at få lavet en udførlig slutseddel, det gør det langt nemmere at skaffe papirerne hjem selv, også selvom sælger og registeret ejer ikke er samme person.


  • #15   22. sep 2019 #14
    Hvis du køber en bil i god tro med slutseddel, bliver du ikke dømt for hæleri.......

    Så jo, uvidenhed(god tro) fritager for straf.


  • #17   22. sep 2019 Trolle

    Hvis du nu gad læse dit eget link, vil du se at det ikke er strafbart, hvis det er set i god tro, men at genstanden selvfølgelig stadig skal afleveres tilbage til retmæssige ejer.

    Hvis der er slutseddel på en handel, prisen ikke er unaturlig billig og bilen selvfølgelig ikke har fået fjernet stelnummer eller lign, så vil normen være at handlen er sket i god tro, hvis bilen skulle vise sig at være stjålet.


  • #18   23. sep 2019 #15 det passer ikke, læs op på lovgivningen før du kommer med sådan en påstand.

  • #19   23. sep 2019 #18
    Kunne du uddybe hvor jeg ikke har ret i mit svar i indlæg #17?
    Du mener altså at man kan blive straffet for at handle i god tro?

    Kan du give et eksempel på det?


  • #21   23. sep 2019 Jeg har intet sted skrevet at man er skadesfri hvis bilen er stjålet, men det var heller ikke det vi diskuterede......

    HVIS sælgeren vil lave en udførlig slutseddel, så kan jeg bare ikke se at der er nogen reel risiko for at den skulle være stjålet.
    Hvem vil lige skrive under på at sælge et stjålet køretøj, så dumme er tyve vist trods alt ikke.
    Men det er da heller ikke forbudt at tjekke stelnunmeret i politiets app inden en handel.


  • Ole S
    Ole S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 5
    #22   24. sep 2019 Tilbage til emnet......... Du kan prøve at indtaste stelnummeret på nummerplade.net - måske er der en historik dér.

  • Ole S
    Ole S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 5
    #23   24. sep 2019 Har iøvrigt selv solgt en bil for et dødsbo > det var da snarere mig som sælger der havde et problem hvis der var ugler i motoren smiley

  • Ole S
    Ole S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 5
    #24   24. sep 2019 Får du problemer med handelen kan du også altid henvende dig til skifteretten (på slutsedlen skal sælger være "Boet efter xxxxxxx". På Skat's registreringskontor bruger de samme betegnelse ved omregistrering.


  • Ralf  P
    Ralf P Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 19
    #25   24. sep 2019 Hvis den er købt af et dødsbo , er der en bobestyrer , altså en advokat , der har solgt den , det er ham der er bobestyrer
    Hvis den er solgt af evt. arvinger , i den tro at det er i orden , kan jeg oplyse at det er det ikke , hvis du køber den , og den ikke er igennem bobestyrer , kommer du til at aflevere den igen , da den jo tilhører dødsboet
    siden sælger ikke vil være behjælpelig med at fremskaffe papirer , kunne det tyde på , der er noget uldent ved den


  • #26   24. sep 2019 #22
    Man skal være opmærksom på at på nummerpladenet kan man ikke se på stelnummeret at et køretøj er meldt stjålet. Det er kun på politiets app, der er den funktion.

    Jeg fik selv stjålet en motorcykel i 2012. På nummerpladenet står den blot som tvangsafmeldt. På politets app står den rigtig som stjålet.


  • Ole S
    Ole S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 5
    #27   25. sep 2019 >Ralf P: > Der er ikke nødvendigvis en advokat indbladet i et skifte - I et simpelt skifte uden mange arvinger, udpeges en arving som bobestyrer - det er op til arvingerne om de vil hyre en advokat. Jeg har været bobestyrer 3 gange (min Mor, min mormor og min Far) derudover har mine ene datter været bobestyrer, hvor hun og hendes søster har været arvinger. Der har ikke været fast ejendom i nogen af disse boer, så der har ikke været behov for en advokat.

  • Ole S
    Ole S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 5
    #28   25. sep 2019 > Ralf P. > Rettelse; mine døtre arvede en andelslejlighed og et kolonihavehus, og dér konsulterede vi en advokat, men der har aldrig været tale om at skifteretten beskikker advokater ved simpelt skifte.


  • Carsten  B
    Carsten B Tilmeldt:
    nov 2003

    Følger: 1 Svar: 2
    #29   25. sep 2019 Jeg har lige gjort det samme. Bortset fra at jeg fik en fuldmagt fra dødsbo-bestyreren (advokaten) om at bilen var givet fri af boet, og at jeg kunne søge ny reg.attest.
    Hvad tidligere indreg.nr. var, kan du finde ud fra stelnummeret hvis du ikke ved det.


Kommentér på:
Køb af bil fra dødsbo, uden registreringsattest

Annonce