{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

Tage sin bil med til Sverige (eksport) {{forumTopicSubject}}

Jeg flytter muligvis til Nordsverige senere på året hvis alt går efter planen, og tænker at tage min danske bil med, og få den på svenske plader. Altså få tilbagebetalt den danske registreringsafgift.

Jeg synes dog at jeg læser en del forskellig om netop denne proces, når jeg kigger min omkring på nettet - inkl. hos SKAT.

Nogle steder står der, at bilen skal til et toldsyn i DK først, og andre steder står der, at bilen kun skal toldsynes, hvis den er over 10 år gammel - og det er den ikke.
Jeg læser også, at toldsynet er det eneste man skal møde op til fysisk i DK, og andre steder læser jeg, at bilen måske skal indkaldes til en vurdering i DK op til 14 dage efter toldsynet.

Min plan er at pakke bilen, og kører op til Nordsverige (langt). Derefter få den gennem svensk syn, og på svenske plader, og enten beholde den, eller sælge den, og købe en anden. De danske nummerplader vil jeg så sende tilbage til DK, og få nogle til at aflevere. Da jeg skal have en masse ting og værktøj med, og langt ud på landet deroppe, vil det være både praktisk og billigst, at kunne køre i bilen derop.

Det vil være enormt upraktisk, hvis jeg ville skulle tilbage med bilen til DK, for at skulle til et yderligere tjek i forbindelsen med eksportprocessen.

Så... kan nogle fortælle mig præcis hvordan det foregår? Måske nogle, som selv er flyttet til Sverige? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tage sin bil med til Sverige (eksport)
  • #1   29. sep 2019 Hvis de skal se den, så er det fordi de er i tvivl om værdien på bilen.

  • #2   29. sep 2019 Med mindre det er en speciel bil så ville det være langt nemmer at sælge bilen her hjemme og købe en tilsvarende i Sverige.
    Mener der er noget med at skat beholder 15% ved export og så er der alt bøvlet du undgår.


  • #3   29. sep 2019 der er ikke nogen reg.afgift i sverige... min far bor der oppe og tog sin bil med, det kostede et syn i sverige og et par nr.plader.. ca 3500kr og så er din bil svensk..

  • #4   29. sep 2019 Som Søren A er inde på, så er der et fradrag på 15% i vurderingen af afgiften. Holder med på at det er smartest at købe en svensk bil fra starten af.

    Tjek evt:
    https://www.blocket.se/stockholm/fordon?ca=11&cg=1000

    Jeg er lidt usikker på reglerne i sverige omkring overtagelse af bil og forsikring. Men mon ikke det ligner de danske regler lidt. Vægt afgiften vises vidst nok stadig ved et klistermærke på pladen. Det er helt sikkert noget som du kan søge dig frem til. Mistænker også at vi må have et par stykker der har prøvet det før.
    Når du henter bilen fra sverige til dk, kan du enten bruge danske prøve plader til lige at hente dine ting, eller informere Skat om at du kører ind med bilen. (har bør du nok lige ringe til dem så alt er på den klare side, men mener at du gerne må køre direkte til din adresse såfremt skat er informeret på forhånd).


  • #5   29. sep 2019 De 15% kan måske være godt givet ud, det gør jo en stor forskel om det er en bil til 50.000 kr. eller 500.000 kr.

    Der er altid omkostninger forbundet med at sælge og købe bil. Enten som værditab, sælgerfortjeneste eller andre omkostninger.

    Så synes svaret må afhænge af, hvilken bil der er tale om, og værdien af den.

    Da jeg flyttede udlands tabte jeg en del på salget af min bil. Jeg skulle bruge den helt op til dagen før jeg rejste ud, så jeg var afhængig af at finde en køber som ville overtage den på en specifik dato. Det gjorde at jeg ikke kunne være helt så kræsen med prisen, som jeg ellers ville have været.


  • #6   29. sep 2019 https://www.bytbil.com/bil

Kommentér på:
Tage sin bil med til Sverige (eksport)

Annonce