{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.689 visninger | Oprettet:

Jimmi H
Jimmi H
Online Tilmeldt:
27. okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 204

Over for rødt {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Var forleden på vej hjem fra noget familie komsammen.
Havde en til at hænge helt op i nr. pladen på bilen.
Han overhalede venstre om for rødt og fuldt optrukken og helle anlæg.
Han kunne så ikke komme forbi de foran kørende biler pga sving osv. Lidt senere tog han den henover fuldt optrukken, venstre svings bane og rødt lys i et af de lyskryds i kommunen som skifter mellem rødt og grønt ret hurtigt. Et af uheldskrydsene som koster liv. Der var 2 biler biler foran som havde bremset i god tid inden han overhalede. Det var i en 50 km zone og han var ihvertfald ikke under 100km/t efter dette igennem byen.
Spørgsmålet er. Hvis man havde et dashcam i bilen og alt var optaget på film, kunne dette så bruges af politiet til evt dom. Min kone, mor og datter var rystet i flere timer bagefter. Jeg har sgu set det så tit og håber altid at det kun er dem selv det går ud over. Håbede faktisk lidt at bilen lå på en af markerne udenfor byen når vi kom længere frem. Skadesfro kan man jo altid være.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Over for rødt
  • #2   21. jun 2020 tror du skal have billeder/video af føren så man ikke er i tvivl hvem der kørte bilen

  • #3   21. jun 2020 Hold til højre og Lad bilen passer. Så du væk fra "det farlige"
    At hjælpe politiet. Tja det ved jeg ikke om det ville kunne. Jeg ville personligt aldrig gide at hjælpe dem. De kommer ikke og passet mit arbejde så jeg gider ikke lave deres for dem. Slet ikke uden betaling


  • #4   21. jun 2020 det kan du godt... min svoger har lige fået sit sd kort fra hans dashcam tilbage fra politiet så de kunne afsige dom

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #5   21. jun 2020 Politiet kan kun bruge private optagelser hvis man tydelig kan se ansigtet, nr plade og forseelsen..

    Uden ansigtet kan politiet intet gøre, da beviset ikke vil være stærkt nok til en tur igennem retten.. Der skal det jo kunne bevises med 100% sikkerhed hvem der er tale om


  • #6   21. jun 2020 din familie var rystet flere timer efter, Alligevel håbede du den lå på en mark, ja så havde din familie nok haft det bedre.......
    men tror godt politiet kan bruge optagelserne, af alleforseelserne, og dømme ham ud fra det, pånær farten da kameraet formentligt skal være kalibreret af en art....
    men det kræver nok et billed af føreren som skrevet også....
    men godt der trods Alt ikke skete uheld og familien kom sikkert hjem


  • #7   21. jun 2020 Tror helt sikkert at hvis man tydelig kan se bil og nr.plade så kan politiet bruge det og jeg mener da helt sikkert du skal tage kontakt til dem så må de jo afgøre om de kan bruge optagelserne.
    Hvis de ikke kan se føreren kan de jo tage kontakt til Bilens ejer som evt kan oplyse hvem der kørte hvis han eller hun ellers kan “huske” det.

    Syntes det er en glimrende ide at hjælpe dem da de jo af gode grunde ikke kan være allesteder og man desværre tit oplever at diverse trafiktosser ikke bliver opdaget
    Jeg har da et par gange selv ringet til politiet hvis jeg har oplevet noget bl.a en som overhalede i nødspor på motorvejen og en som syntes han ville overhale imellem 2 vognbaner og snittede begge biler der ringede jeg sgu til politiet med reg.nr og biltype og hvilket retning de kørte og kunne konstatere de tager den slags henvendelser alvorligt da begge bilister blev stoppet efter politiet fandt frem til dem og kunne konstatere begge gange via døgnrapporten at den ene var frakendt førerretten og den anden var påvirket af euf.stoffer

    Så mener helt sikkert ser man noget sindssygt så skal man melde det så de tosser kan fjernes fra vejen.


  • #8   21. jun 2020 for mig lyder det som en der har stjålet bilen sådan som du beskriver det er der vel ingen der køre med fare for at få sin bil smadret

  • #9   21. jun 2020 Hej
    Send din dashcam video til den lokale sherif og afvent - ingenting. Først når der er bedmand på er der stod til hvad der skulle være gjort.
    Mvh Kp


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #10   22. jun 2020 Jeg tror kun politiet kan bruge sådan nogle optagelser hvis man ringer og anmelder med det samme, så de kan finde bilen og standse den, og konstatere hvem der er fører.

  • #12   22. jun 2020 #11
    nu er der mange der køre med dashcam, også bliver sådanne fjolser jo filmet,

    jeg har en del klip, med folk der opføre sig som idioter i trafikken.


  • #14   22. jun 2020 Der var en som blev dømt pga. en lastbilchauffør havde optaget hans kørsel med dash kamera smiley

    Udfordringen ved det er, at politiet skal kunne bevise hvem føreren af bilen var..


  • #15   22. jun 2020 Hvis du selv anmelder ham så vil videoen være bevismateriale.
    De fleste dashcams er ikke gode nok til at videoen alene kan fælde føreren.


  • #16   23. jun 2020 Svare er ja du kan anvende det og give optagelsen til politiet som bevist materiale, men du skal selv foretage en anmeldelse.

    Det er ikke korrekt at det ikke kan bruge uden ansigt eller identifikation af føren af biblen, fordi der i dag er oplysningspligt for bilejer om hvem der har kørt. Dvs. at ejerne af bilen kan få en bøde hvis vedkommende nægter at udpege den skyldige.

    En bøde er selvfølgelig ikke det samme som at midte kørekorte, men det er bedre end ingenting. Så jo det man anmeldes, men det kan ikke bruges til hastigheds forseelser da der skal være konkret måling på det, men at køre over for rødt og hasarderet osv der kan dashcam bruges. Men som med så meget andet, så har man aldrig et dashcam når man skal bruge det smiley


  • #18   23. jun 2020 #17
    Nej, det er ligesom med alt andet som kan anmeldes. Folk kan hvis de har optagelser af andre som sætte deres liv og helbred i fare, med god samvittighed foretage en afmeldelse.

    Vi skal ikke holdes hånden over folk som udsætter andre for vold eller fare, direkte som indirekte.


  • #21   23. jun 2020 Som ansat i Autoskade I et forsikringsselskab, så er det desværre noget vi høre oftere og oftere ske i trafikken
    Har selv dashcam i for og bagrude af min bil, men det er udelukket for at Kunne bevise hvad der er sket i et færdsuheld Jeg måtte være vidne til / eller evt selv ender i forsikringsskadesag med bilen, da jeg hver dag i mit job ser sager hvor kunder kommer i klemme da modparten har en anden opfattelse end kunden om netop hvordan uheldet er sker og hvem der er ansvarlig mm.

    Og uden optagelser ender sager tit med påstand mod påstand (dvs en ligedeling) også selvom man godt ved en af parterne lyver, vi kan bare ikke bevise hvem.


  • #22   23. jun 2020 Jeg har cam i bilen.
    Men har dog ikke fanger noget brugbart.
    Har dog fulgt et par sprit bilister, tilkaldt politiet og begge var fulde, den ene også med stjålne nummerplader.
    Jeg forstår ikke hvorfor folk er bange for overvågning?
    Hvis man agerer fornuftigt har man jo intet frygte fra "bigbrother".
    Jeg er tussegammel (50+), og har fået små børnebørn.
    Jeg ser hellere at alle der kører åndssvagt i trafikken, bliver buret inde, end miste et af mine børn eller børnebørn pgra en tosse.
    og nej,jeg er ikke hellig. Mit nye legetøj, corvette '69 med sidepipes larmer af helvede til, og er testet til 200 kmt alene på motorvejen.
    Men kører sgu aldrig over for rødt eller 100 på stilleveje.


  • paul s
    paul s Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Svar: 28
    #23   23. jun 2020 Jeg skulle tro, du har været en tur gennem Fredericia, for der har jeg oplevet nogenlunde det samme. Du kan noteret bilnummeret og indberet til politiet, der dog ikke vil kunne stille noget op pga. manglende personale. Glem disse trafiksvin, kør ind til siden og spis en is. Sådan er det desværre.

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #25   23. jun 2020 Ok så bidrager jeg også lige. Manden til en tidligere kollega jeg havde, blev uddannet jurist og fik arbejde hos politiet i Hjørring. Dengang, i 90érne fik alle ansatte i Politiet et blikskilt. Engang de var på vej hjem i deres Skoda Favorit, blev de overhalet hen over sildeben af en bandit i en Opel. Han overhalede også flere efterfølgende over spærrelinjer osv. Kollegaens mand pressede Skodaen og det lykkedes at indhente og også komme op på siden af den vilde Opel. Min kollega holdt hendes mands skilt op i sideruden, og der blev bremset kraftigt da han fik øje på skiltet. Begge biler stoppede, og juristen hoppede ud og stoppede et par af de bagved kommende biler som kunne bevidne hændelserne. Politiet blev tilkaldt, banditten anholdt og blev med vidners hjælp fradømt førerretten i 3 år. Tror næppe han har pralet overfor vennerne med at være blevet stoppet af en Skoda favorit smiley . Det er fantastisk når myndighederne er på pletten.....Øh ja, sommetider smiley .

  • #26   23. jun 2020 Kender en betjent, der har sagt man helst skal ringe til dem mens man kører bag dem, oplyser nr plade, retning og hvordan de kører, så sender de en patrulje ud med det samme og overtager! Bare til info, ved ikke om alle betjente har det sådan, men ved de helst vil gribe dem i det. Og ring self fra håndfrit, ikk ;)??

  • #27   23. jun 2020 Martin P:
    Jeg synes du bliver ved med at hænge lidt i argumentet med at det bliver et overvågningssamfund...
    Et overvågningssamfund i mine øjne ville være hvis alle blev pålagt at have en såkaldt “sort boks” monteret i bilen, så kunne man ved stik prøve kontroller udstede bøder alene på grundlag af registreret hastighed og registreret gps koordinat... bare et eksempel;)

    At man kører med dashcam i bilen falder vist knap nok i den kategori, for der er intet at “overvåge”... det er jo stadig helt afgørende hvad en person vælger at gøre hvis han/hun har fanget en eller flere lovovertrædelser på kameraet, og jeg tvivler MEGET stærkt på at der er ret mange der bare “kører rundt” i håb om at fange noget “spændende”...
    Og mener du det modsatte, kunne jeg være tilbøjelig til at mene at du måske er en lille smule paranoid;)

    Og så skriver du om man bør anmelde sådanne situationer...
    Nu forholder jeg mig til situationen som er beskrevet i det første indlæg, og jeg tænker; kan man overhovedet tillade sig IKKE at anmelde det, for med den type kørsel der er beskrevet, så kan det da kun være et spørgsmål om meget kort tid inden det går galt! Og om det skulle være fare for solo uheld eller uheld der rammer flere parter, er sådan set fuldstændig underordnet... -for hvis man kan redde liv, så skal man redde liv!
    Fuldstændig ligesom man vil prøve at redde liv, også når nogen bevidst prøver at tage sit eget liv ved at springe ud foran tog, eller springe fra bro eller bygning osv...
    Som jeg ser det, hvis man anmelder vanvidskørsel i forsøg på at stoppe det, så er det blot tale om første trin i livreddende førstehjælp... -stands ulykken!!
    Så vil jeg sådan set skide på hvem der måtte føle at deres rettigheder er blevet krænket...


  • #28   24. jun 2020 Det er vigtigt at overdrage alle sådanne optagelser til politiet, da de måske allerede har flere med samme bil/person - og på den måde bedre kan stykke en sag sammen og vi kan få disse uansvarlige personer væk fra vejen - måske skete der ikke noget denne gang, men næste gang kunne det være en uskyldig familie det gik udover.

  • #30   24. jun 2020 Som jeg læser det så har du ikke et dashcam, men Ja hvis du havde optagelsen så skal den da til Politiet. Jeg ser det ikke som at hjælpe Politiet, nej det er faktisk en service for ALLE os der er i trafikken hver dag at vi kommer sikkert frem. Derfor skal personer der begår grove forseelser bare ud af trafikken og tilbage i køreskolen.

    Det ville være forkert IKKE at aflevere en sådan optagelse til Politiet og jeg vil tro at chaufføren også kan dømmes. Det er fint nok at nogle har dashcam, måske kunne det hjæpe til at få de værste væk fra vejen som vi nok alle har mødt på et tidspunkt.

    Vi behøver ikke være enige i at nogle gerne vil færdes sikkert i trafikken og evt. via dascam kunne beskytte os mod anarkister. Jeg har det fint med at nogle har et dashcam og bruger det. I øvrigt har Tesla Model 3 det pr. default.

    Jeg får det ikke i min bil fordi installationen vil skæmme interiøret


  • Jyden8900
    Jyden8900 Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 10
    #32   25. jun 2020 Det kunne lyde som en oplevelse fra århus, for der kører de som sindsyge..har os oplevet at en indvandre kørte højre om og ind foran mig, og så til venstre over for rødt på cykelstien.

Kommentér på:
Over for rødt

Annonce