{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er det et lovkrav og køre ned lys tændt foran
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   23. jun 2020 Ja kørelys er lovkrav, få årgange slap for at køre med bagerste lys tændt, men foran skal det være der hele tiden. Hvordan det er lavet er forskelligt fra bil til bil, men det skal kunne ses, og kan give bøde ikke at have noget tændt.

    På nogen biler er auto en sensor som skal registrere hvordan lyset er, og tænder kun hvis det er mørkt nok. Desværre er det ofte mere ustabilt end en mongol på speed smiley


  • #2   23. jun 2020 Er det nok at køre med sit orange bøgse US light tændt? Nej smiley

  • #3   23. jun 2020 Kørelys eller nærlys er et krav, ja. Den slipper man ikke udenom. Men din mekaniker kan sagtens få det til at tænde automatisk for dig.

  • #4   23. jun 2020 og det på billedet er ikke nok.

    kørelys skal have en vis styrke før det kan godkendes som kørelys.

    men det kan du læse på
    fstyr.dk

    under punktet for lygter, så kan du selv se hvad der er gældende


  • #5   23. jun 2020 det er desværre verdens dummeste lov, men det er lovpligtigt

  • #6   23. jun 2020 Hvis dét er verdens dummeste lov, så står det slet ikke så skidt til i verden. Så findes der ikke mange reelt dumme love.

  • #7   23. jun 2020 Tag kørekort, dér lærer man det smiley

  • #8   24. jun 2020 Hvad lærte du da du tog kørekort ? Hvis du da har et smiley

  • #9   24. jun 2020 Det er et lovkrav at køre med kørelys eller nærlys tændt hele døgnet - så er vi nemlig dejlig fri for diskussioner om hvornår det skal tændes smiley

  • #10   24. jun 2020 Kørelyslygte: - Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve. - Skal være anbragt foran på køretøjet og være rettet fremad. - Skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste kant. - Skal være anbragt mindst 250 mm og højst 1500 mm over vejbanen. - Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd. Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et effektforbrug på mellem 15 W og 21 W og er anbragt foran en parabol

  • #11   24. jun 2020 Kopieret fra Sikkertrafik.dk:

    Hvad siger loven?
    I Danmark skal man køre med nærlys eller kørelys foran på bilen hele døgnet. I lygtetændingstiden skal baglygterne også være tændt.

    Hvad er lygtetændingstiden?
    Lygtetændingstiden er fra solen går ned til solen står op, samt når sigtbarheden er nedsat, fx når det regner, sner eller er tåget. Når man kører i en tunnel, skal der også være lys på bilen.

    Det er ikke ulovligt at køre med slukkede baglygter, når det er lyst. Men ligeså snart solen går ned, eller sigtbarheden er nedsat, skal baglygterne være tændt.

    Det koster 1000 kr. i bøde, hvis man glemmer at tænde baglygterne i lygtetændingstiden, eller hvis man har lygtefejl på bilen.


  • #14   24. jun 2020 jeg siger tak for hjælpen til diskussionen ??

  • #15   24. jun 2020 #13 du har ret .har lige læst der ikke er krav til lys bagpå.

    var bare sikker på man skulle have lys bagpå.
    vi havde opgave om det tekniske skole, hvor vi diskuterede det.
    så jeg huske sku forkert smiley


  • #16   24. jun 2020 Det er dumt ikke at have det. Især når man ser hvor mange der ikke fatter at tænde lyset på bilen når det regner

  • #17   26. jun 2020 tænk jeg gik også i troen om at positionslys var nok så længe det er dagslys. kører dog alligevel med nærlys da de to stearin positions lys pærer i en golf 2 knap nok kan ses selvom det er totalt mørke smiley

  • #18   26. jun 2020 #17 du har ikke undret dig over at det hed positionslys? smiley

  • #19   30. jun 2020 Køerlys er ikke et lovkrav
    Der står i loven at vi Danmark skal køre med lys for og bag i dag timerne før i tiden brugte man sit nærlys og baglygte til det da pusitions lyset ikke er stærkt nok i ind til nogle bildesegnere mente der skulle monteres det extre køerlys hvilket EU godkente og gjorde til et krag på nye biler det glemte bare at Danmark også kørte med lys bag på så biler fra ca 2015-2018 må gerne pga. EU køer uden lys bag på hvis de bruger køer lys foran


  • #20   30. jun 2020 Kærelys bagpå er ikke helt så simpelt som nogen gør det til herinde.

    Nye typegodkendt biler skal styre det automatisk. Dvs den skal ikke have lys tændt bag på hvis den automatisk kan tænde det når det bliver mørk. Kan den ikke tænde det automatisk skal den altid have dem tændt. Men biler på gammel typegodkendelse kan køre videre..

    Og til svaret på dit spørgsmål så er svaret ja. Og us light er nogo


  • #21   30. jun 2020 Så forkert at lyset bag på, ik også burde være tændt.Det er så Farligt I dårligt vejr,man ka sgu ikke se dem før man er meget tæt på ??

  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #22   30. jun 2020 Positionslys blev jo førhen kaldt for parkeringslys.
    Gæt hvorfor.
    Det var dog et sjovt spørgsmål - tror manden at det er for sjov at alle biler - undtagen hans- kører med lys om dagen.


  • #23   30. jun 2020 Nærlys og lys bag skal tænde i løgtetæntingstid og i tåget eller usigtbart vejr dvs. I regn sne og slud

  • #24   30. jun 2020 Jeg kører altid med både nærlys og baglys tændt hele døgnet, jeg fatter ikke at det ikke er lovpligtigt...jeg kører også mc og bliver mødt af mange uden lys for og bag i både tåge og regn, at folk ikke kan tænke sig til at lyskal være tændt er sgu da skræmmende, derfor ville det være meget nemmere med lys på hele bilen, mc, lastbil, traktor osv så snart der er tænding på køretøjet.
    Tænd nu bare det lys...


  • #25   30. jun 2020 EU indførte i 2011 kørelys på alle nye biler, hvor der automatisk skal være lys foran. Grunden var en reduktion af CO2-forbrug, når baglyset ikke skulle være tændt uden for lygtetændingstiden.

    Man fandt så ud af, at det var et stort problem, at mange ikke tændte baglygterne i lygtetændingstiden (fra solnedgang til solopgang og ved nedbør, dis og tåge). Man besluttede derfor, at biler, der blev typegodkendt fra 30. juli 2016 og frem, SKULLE have lyssensor, så baglys og nærlys automatisk tændte i lygtetændingstiden. Det er så gældende lovgivning inden for lygteføring.

    Næste problem er så, at lyssensorerne ikke er gode nok, så rigtig mange sensorer kan ikke registrere regn, dis og tåge - derfor er der STADIG mange biler uden baglys, når det burde være tændt. For desværre er der rigtig mange bilister, der overlader lygteføringen til automatikken i stedet for selv at tænke over, om vejret dikterer kørsel med baglys og nærlys.

    Jeg er enig i, at det sikkerhedmæssigt ville være det bedste at have lys både foran og bagved HELE tiden. En anden løsning kunne være, at baglyset tændte, når vinduesviskerne blev aktiveret - dog ville det ikke løse problematikken ved dis og tåge.

    Jeg har selv en bil fra 2013, hvor der ikke er lyssensor, og hvor der er LED-lys foran som kørelys, og hvor baglyset som udgangspunkt er slukket. Jeg bryder mig ikke om at køre rundt uden baglys, så jeg tænder altid mit nærlys, og dermed tænder mine baglygter også.

    Læs selv mere her: https://fdm.dk/nyheder/trafik/2016-07-baglygter-skal-lyse-morket-igen


  • #26   30. jun 2020 Min har autolys ,men jeg sætter den altid på position så er Drl og baglys altid tændt og slukker alligevel når man slukker bilen og tar nøglen ud,så det er jo ikke det store problem.

  • #27   30. jun 2020 #26: Og så husker du selvfølgelig at tænde nærlyset, når det er lygtetændingstid, ik'? smiley

  • #28   30. jun 2020 Er det nok hvis man skifter sine 5 W positionslys pærer i forlygterne ud til nogen på 21 W og nøjes med at køre med dem om dagen.

  • #29   30. jun 2020 Det er faktisk skræmmende at se hvor mange der kører med hovedet oppe i røven i regnvejr. De er livsfarlige
    Og det ville være SÅ simpelt at koble det med vinduesviskerne


  • #30   30. jun 2020 #28
    Bilen er typegodkendt med de pærer, så det vil jeg umiddelbart ikke tro er lovligt.
    Det skal være kørelyslygter eller nærlys uden for lygtetændingstiden.


  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #32   1. jul 2020 Jeg fik en bøde i fredags kl 13. Fordi jeg ikke havde lys bagpå. Fik at vide at det skulle man nu.
    Han sagde der var lavet undersøgelser som viste at folk reagere hurtigere i trafikken, hvis baglyset er tændt. Mener han sagde at folk reagerede 2 sekunder hurtigere på bremsen end hvis man ikke havde lys på.


  • #33   1. jul 2020 #32: Du kan kun få bøde for manglende baglys, hvis det har været lygtetændingstid ...

  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #34   1. jul 2020 Det var kl 13 :/. Kan man klage?

  • #35   1. jul 2020 Det kommer jo an på, om det regnede meget, for så skal du tænde baglyset.

  • #37   1. jul 2020 #36: Det er direkte forkert! Der gælder de samme regler for lys på anhængere som for baglys på biler/mc/bus/lastbil mv.
    Dvs. baglys skal være tændt i lygtetændingstiden, altså når det er mørkt, ved regn, dis og tåge.

    https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/sikker-trafikken/taend-baglygterne-skumring-taage-regn


    profilbillede
  • #38   1. jul 2020 Annemette
    Er du sikker på det er en rigtig betjent du er blevet stoppet af?
    Bøden er givet på falskt grundlag


Kommentér på:
er det et lovkrav og køre ned lys tændt foran

Annonce