{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

latterlige vægtafgifter ! {{forumTopicSubject}}

hej bg.
er der noget der kan komme med en begrundelse hvorfor nyere varebiler efter 2007, skal være så møj dyre? forstår ikke helt princippet med vi skal udfase de gamle biler, når de nye biler er så latterlig dyre i ejerafgift.. er ved at lede efter ny bil til min far, men det kan jo ike gå når man skal give 10.000 om året i afgifter..

Kommentarer på:  latterlige vægtafgifter !
  • #1   30. jun det er fordi den på borgen.
    mener at når en privat har en varebil,
    så laver man sort arbejde.

og det skal gøre det dyre
    eller noget

• #2   30. jun det er jo fuldstændig hul i hovedet!? bliver sku helt arrig over de møj politikkere smiley

• #3   30. jun Det er i bund og grund fordi politikerne ikke vil have at folk køber varebiler med lav registreringsafgift til privatbrug i stedet for personbiler med høj registreringsafgift.
    Varebilerne er oprindeligt ment som en måde hvorpå virksomheder kan slippe for at blive tynget af vores høje registreringsafgifter når de skal ud at købe en bil som skal bruges til driften af virksomheden.
    Politikerne har så valgt at sætte en høj "privatbenyttelsesafgift" (også kendt som misundelsesafgift) på varebiler registreret til privat brug for at afskrække folk fra at købe dem i stedet for helt at forbyde private at købe og eje varebiler.
    Det er lidt småligt gjort bare fordi de ikke kan tåle at nogle sagtes kan undvære bagsæderne i en bil og dermed kan slippe for den ekstraregning i form af forskellen på registreringsafgiften på personbil og varebil.

• #4   30. jun Det giver go mening når du siger det, men ja det er sku fjollet, det ender jo med jeg må finde noget andet gammelt lort han kan køre i. smiley

• #5   30. jun Efter 2009 betales der ikke vægt men grøn ejerafgift for både vare og personbiler

En varebil tillægge så enten 3000 kr eller 6000 kr i privatanvendelse. Alt efter om den er delvis privat eller ren privat

Personligt synes jeg ikke prisforskellen er stor nok til jeg ville overveje en van. Særligt ikke efter omlægning af afgifter er priserne altså ikke til vans som privat biler

Derudover er markedet for brugte vans ikke ret stort, fordi mange kører som leasing og derfor er der ikke så mange brugte til salg i ren handel

Tidligere var hullet med nedvejning stort, og man betalte kun en lille pris for nedvejning af ældre varebil. Den var stadig billigere end en personbil, men ved nedvejning blev den i vægtafgift faktisk som privat billigere end en på hvide plader og grøn ejerafgift

Hvad er budget, og har du undersøgt merprisen for samme bil som personbil??

• #6   30. jun Budgettet er omkring 50, og for det kan man jo få en fin cady fra 13 med under 150000 på tælleren. Samme tilsvarende i personbil er ihvertfald ikke muligt smiley

• #7   30. jun Ved hurtig søgning på bilbasen så koster en 2013 med under 150.000 km på klokken over 60.000 kr som van med moms

Du kan jo forelægge at privat anvendelse er 6000 kr mere om året i forhold til en personbil. Personbilen er så en 30.000 kr dyrere her og nu

Så er det jo en vurdering om man mener afskrivning vil være den samme, eller højere for van. Og om man beholder den mere end 5 år som betyder van bliver dyrere end personbil

• #8   30. jun Planen er jo han skal have den i mange år, så ja det er sku ikke nemt. Det gør det heller ikke nemmere når hans eneste krav var at der skulle være dobbelt døre i bag smiley

• #9   30. jun Umiddelbart er dem som sælges som personbil med tophængslet dør

Så du skal nok have en van, hvis dobbelt dør er absolut must

For 50.000 kr er der ellers mange mindre mpv som er 6-7 år gamle og med små 150.000 km på klokken. Men med dobbelt døre bag kan jeg ikke lige finde nogle

• #10   30. jun Har også tænkt på en partner/berlingo, den koster "kun" 6000 helårligt. Men stadig for meget jo smiley

• #11   30. jun For nogen kan det stadig betale sig at købe gule plader, jeg sparede 300.000kr, hvilket vil sige at jeg skal have bilen i 50år for at være status quo, det regner jeg ikke med at have.

I forvejen har vi en af de mest komplicerede afgift regler i verden, jeg tvivler på at løsningen er at lave flere regler, så kommer der bare en tråd om hvor latterligt det er med flere regler. Man kan aldrig gøre alle tilfredse.
    Så hvis du vil spare penge ved en gulplade bil, så koster det et andet sted.

Jeg sendte for mange år siden et forslag til FDM, vedr afbetaling af registreringsafgift, men der skete aldrig noget.

• Hurtig E
    Hurtig E Tilmeldt:
    jan 2020

Svar: 4
    #12   30. jun Ja vi har haft et par biler som nr 2 bil. Hobbybilen, hvor vi har brug for pladsen og ikke sæderne. Og den er ikke til sort arbejde.. Så nu hvor der ikke kan fåes en bil til billig afgift i ordentlig stand, må vi bide den vægtafgift i os.. Sørgeligt at det skal være sådan. Prisforskellen på en ca 7 år gammel bil på hvid eller gul plade er ikke så stor, men de sæder vejer og fylder, så dem vil jeg helst slippe for..

• #13   1. jul #10
    Partner og berlingo koster omkring 9000 kr som ren privat van
    Caddy omkring 10000 kr som ren privat van

Når du slår bilerne op, skal du være opmærksom på at nogle af dem står som del erhverv/privat og derfor kun betaler halv privat benyttelsesafgift.

Ja for en ny eller næsten ny bil med en høj pris så er forskellen større. Men er der virkelig 300.000 kr i forskel på en focus rs som van og personbil

• Henrik H
    Henrik H Online Tilmeldt:
    sep 2018

Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 446
    #14   1. jul Det bedste er, at når håndværkeren er færdig med bilen bliver den solgt til export, og så udbetales retsafgift til export firma, istedet for at hobbyfolk kunne købe en fornuftig varebil til eks. Cross istedet for at købe stor lukket trailer.

• #15   1. jul #13 Når man først begynder at sætte krydser i udstyrslisten, så går det stærkt når der kommer 150% oven i.

#14 Det er utroligt at nogen kan leve af at trække registreringsafgift ud af køretøjer.

• #16   1. jul #15
    Ja udstyr tæller selvfølgelig også godt op i den samlede pris. Også her har en van jo fordelen af lavere afgift på udstyr

Men en bil i den prisklasse her er forskellen ret lille, og gensalg kan blive besværligt for en van

• #17   1. jul Køb en hvid plade og fold sæderne ned eller tag dem ud, så er den meget billigere i vægt afgift smiley

• #18   1. jul Ja vi må lige se hvad der sker, ellers må hans nuværende partner jo tage 300.000 km mere smiley

• #19   2 timer siden Købte tilbage i 2006 en lækker volvo raket 850t5 og havde ingen børn, så den røg på gule plader og kostede dengang 1810/år i vægtafgift. Det giver sgu ikke mening. I 2010 kom første unge. Jeg satte sæderne i og betalte afgift til hvide plader... Vupti 5160,- pr år---- BUT WHY ???

• #20   1 time siden Hvordan ville du sammensætte et brugbart afgiftssystem, som både løber rundt økonomisk, og som ramme alle lige, samtidig med at man vil påvirke folk til at køre så grønt som muligt?
    Tænker ikke der findes en løsning som tilgodeser alle. Men det er nemt bare at brokke sig smiley

Kommentér på:
latterlige vægtafgifter !

x