{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overhale accelererende køretøjer
  • #1   24. nov 2020 så længe du ikke ender med at overstige hastighedsgrænsen må du vel godt, men kommer godt nok an på hvad det er du vil overhale

• #2   24. nov 2020 Tjah. Må vel godt.. Er bare ikke en sikker sag. Synes at huske min kørelærer lærte mig der var forbudt, og det samme mener min kæreste. To forskellige kørelærere.

• #4   24. nov 2020 Der står ikke noget om det i Færdselslovens § 21, som omhandler overhaling. Jeg har aldrig nogensinde hørt noget om, at det skulle være et problem.

Det er til gengæld ulovligt at accelerere, hvis man er ved at blive overhalet. Mon ikke, det er det, I blander sammen... smiley

• #5   24. nov 2020 Man må overhale et køretøj der accelererer, så længe man ikke overskrider fartgrænsen, og overhalingen kan overstås hurtigt og sikkert.

Igen et argument for så meget effekt i biler som muligt. smiley

• #6   24. nov 2020 Køretøjet kunne jo være en traktor som er ved at accelerere fra 10 til 20 km/t i en 80 km/t zone.
    Så selvfølgelig er det ikke forbudt at overhale et accelererende køretøj. men som andre nævner, må køretøjet du overhaler ikke begynde at accelerere.

• #7   24. nov 2020 Super. Var fakrisk også den logik jeg selv kom frem til, da jeg overhalede en accelererende bus i dag. Havde da ikke tid til at vente på smiley

• #8   25. nov 2020 Det må du gerne så længe du ikke er til gene for ham som accelererer og andre billister plus du selvfølgelig ikke må overskride fartgrænsen.

• #9   25. nov 2020 Hej
    Jo klart ja, når du kører efter forholdene og har juice nok i elastikken til at fuldføre overhalingen uden fare og ulemper for andre.
    MVH KP

• #10   25. nov 2020 Jeg bor rundt i et sving hvor jeg kun kan se 50 meter til den ene side.
    Når jeg kører ud og der kommer en rundt i svinget lige når jeg er kørt ud, så accelerer jeg op som normalt, eller måske lidt hurtigere.
    Der sker det folk trækker ud til overhaling selv om jeg tydeligvis er på vej op i fart.

• #11   26. nov 2020 #10 tænker at dine køretøjer nok bevæger sig så langsomt at det ville være svært at se du accelererer. Jeg går udfra at de fleste der trækker ud til overhaling overhaler dig uden problemer?

Du har to valg:
    1. Lad dig overhale... det er fuldt lovligt.
    2. Køb et vogntøj der ikke opfattes som stillestående ved fuld acceleration

• #12   26. nov 2020 #11
    Det var sgu godt nok en provokerende måde at skrive til mig på?

Jeg tænker ikke de biler vi kører i er langsommere end gennemsnittet at de biler der kører på de danske veje.

Og jeg lader mig skam også overhale, men reglerne er jo noget tvetydige. Det faktum at man ikke må accelerere når man bliver overhalet, det kan jo umuligt gælde når man er på vej op i fart før der bliver lagt ud til overhaling.

Du må enten have en ualmindelig dårlig dag, eller også føler du dig ramt smiley

• #13   26. nov 2020 #12 Hvornår er det du har taget kørekort? Selvfølgelig må man lave normal accelleration i forbindelse med man kører. Det der henvises til i loven er at man ikke bevist må accellerere for at besværliggøre den overhaling som den anden billist foretager.

Det jeg henviser til, er at du tror at man ikke må overhale dig når du accellererer. Man må altid foretage en overhaling hvis forholdene er til det og man ikke overskrider hastighed eller dobbeltoptrukne striber... at du ligger og snegler afsted er der ingen lovgivning for:-)

• #14   26. nov 2020 Godt så. Det er der nemlig delte meninger om.

Og nu du omtaler biler der ikke kan accelerere, så er det nemlig sket at en gammel tunte i en bil med lille motor har lagt ud til overhaling hvor de ikke kommer forbi med mindre jeg stopper med at komme op i fart. Og hvad er det korrekte der? Stoppe accelerationen, eller fortsætte så han trækker ind bagved igen?

• #15   26. nov 2020 Så længe du ikke bevidst prøver at undgå hun overhaler/eller gør det for at genere hende så er du i din fulde ret til at fastholde dit køre-mønster.

I en situation hvor hun har fejl bedømt sin evne til at overhale, skal hun selvfølgelig stoppe sit forsøg og trække ind bagved - hun kører jo trods alt i den forkerte bane:-)

• #16   2. dec 2020 Det ses så ofte at hvis der er 50zone og den ophører så man må kører 80 igen, at en eller anden tulling tænker jamen så skal jeg da den fuld gas og overhale... De glemmer så bare at vi andre også kører op på 80....veldif farlig at være utålmodig....

• #17   2. dec 2020 Oplever det tit, at folk accelererer inden 50 km ophæves. Rimeligt nederen når de så ikke akn følge med, når 50 ophæves og jeg accelererer....

• Jan K
    Jan K Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 8 Følgere: 6 Svar: 5
    #18   2. dec 2020 Hvis en trækker ud til overhaling, og jeg så trykker pedalen i bund, er det nok mig der bryder færdselsreglerne. Om den anden så lige umiddelbart før har brudt regler, fritager sikkert ikke mig for ansvar.
    B)??????

• Jan K
    Jan K Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 8 Følgere: 6 Svar: 5
    #19   2. dec 2020 Hvis en trækker ud til overhaling, og jeg så trykker pedalen i bund, er det nok mig der bryder færdselsreglerne. Om den anden så lige umiddelbart før har brudt regler, fritager sikkert ikke mig for ansvar.
    B)??????

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #20   2. dec 2020 Det må du godt, så længe du er inden for fartgrænsen og overhaler uden om og ikke inden om og der er plads og så videre

• #21   2. dec 2020 Der må overhales med den tilladte hastighed.

• #22   2. dec 2020 #19 - Det er simpelthen så vigtigt at du vil sige det to gange??? smiley

• John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
    #23   2. dec 2020 Er der ikke anderledes regler, når det er en bus! Hvis den skal ud fra stoppested! Skal man ikke lade den komme ud? Er opfordres man bare til at holde tilbage?

• #24   2. dec 2020 hvis bussen blinker ud fra sit busstoppested skal man lade den komme ud

• #25   2. dec 2020 #23/#24: Kun hvis du kører i en by.
    Færdselslovens § 19 siger nemlig følgende:

§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested, hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Så hvis du kører på bøhlandet skal du ikke lade bussen komme ud.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 14
    #26   2. dec 2020 Det er 56 år siden jeg tog kørekort. Min kørelærer sagde man skulle ikke accelerere når man var ved at blive overhalet. Tværtimod skulle man give plads til den der overhaler. Man bringer modkørende i fare, hvis man ikke gør det. Jeg mener han havde ret!

• Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 1 Svar: 2
    #27   2. dec 2020 Jeg tror ikke at færdselsloven direkte kommenterer på at påbegynde overhaling af accelererende køretøj. Som det skrives må man ikke accelerere når man er ved at blive overhalet. Færdselsloven siger også at det "hul" men vil overhale op i , skal være så stort at det UTVIVLSOMT også er der når du når frem. Det er det eneste sted loven bruger "utvivlsomt". Slutteligt må du jo heller ikke overskride hastighedsgrænserne under overhalingen. Men er disse forhold holdt så er det lovligt.

• Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #28   4. dec 2020 Hvis man har så travl skulle man måske hellere overveje om det er klogt at overhale i den situation. Meget travle bilister opfører sig tit som alt for risikovillige kvajpander, og ofte handler det jo i virkeligheden bare om at vise sig over for andre bilister.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#29   4. dec 2020 #26 Du har helt ret

• #30   5. dec 2020 #28 - Eller også handler det om at glide gennem trafikken, for at spare en smule tid.

Den der holdning med "det giver ingen mening at overhale alligevel", deles ofte af folk der snøvler i trafikken, sætter alt for langsomt i gang, konsekvent kører 5-8km/t under fartgrænsen, holder tilbage for de forkerte mennesker, ikke kan finde ud af forskellen på flettepligt og vognbaneskift, og en masse andre rigtigt dårlige vaner, såvel som at sidde bag deres rat og råbe af andre mennesker, hvis opførsel de altid har en mening om. smiley

Jeg vil gerne høre argumentet for ikke at følge reglerne til punkt og prikke, for de er altså lavet til at få alt til at køre gnidningsfrit og effektivt, så alle ved hvad de kan forvente af alle andre. Færre ulykker og ingen spilder tiden.

Men akkurat som at du har en holdning til hvad andre render rundt og laver, så har en overhalende bilist det også - og det er at han/hun ikke gider spilde tiden bag ved dig og dine lorte dårlige trafikvaner. smiley

• Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

#31   5. dec 2020 Jeg har en helt klar holdning til at det ofte er din type bilist som laver alle ulykkerne. Jeg har 38 år på bagen som bilist uden en eneste ulykke, kører dermed som mange-årig elitebilist. Jeg har ikke behov for at køre som en idiot og skaber derfor heller ikke de situationer som jeg ser så mange bilister lave som af og til ender op i ulykker. Der er helt klart en del unge i dag som aldrig burde have have været udstyret med et kørekort.

• #32   5. dec 2020 Det er sgu ret nemt...

Regler for al færdsel
    Grundregler m.v.
    § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.......

Så når du bliver overhalet, så lad den overhalende komme ind foran dig også selvom han ikke burde have overhalet. Og hvis du gerne selv vil overhale, så gør det hvor forholdende er til det eller vent smiley

• #33   5. dec 2020 #31 - Det første din slags altid vil gøre, er at påpege hvor få ulykker de har været med i, og derfor konkludere at de er bedre bilister. smiley

Jaja morfar - alle kan undgå ulykker, hvis de bare kører færre km, på mere øde veje end andre, tidligt nok om morgenen og sent nok om aftenen - det betyder ikke at du har en skid styr på hvad du laver.
    Alene det at du bruger så meget energi og opmærksomhed på hvad andre laver, og har en holdning som den der, viser at du er præcist den bilist jeg gættede på. smiley
    Der er sikkert fingermærker i dit rat, efter alle de gange du har klemt det hårdt af raseri over andre trafikanter.

Men siden du svinger din virtuelle penis, så kan jeg da mønstre 26 år uden skader med gennemsnitligt 40.000km om året.

Det........... beviser..... INTET...... smiley

• Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

#34   5. dec 2020 Jeg kører rundt regnet 20.000 - 25.000 km om året hvert eneste år. Jeg bor i en forstadskommune tæt ved København. Jeg kører tit i tæt trafik, Jeg kører tit motorvejskørsel. Jeg tæt ved den tilladte hastighed hvis forholdende tillader det men yderst sjældent over den tilladte hastighed. Jeg har aldrig fået en bøde for noget som helst. Jeg har ikke været stoppet af politiet i mange år. Så tag du bare at stikke dine fordomme et vist sted hen. Mine statistikker er der vist ikke mange som kan stikke. Alligevel kommer jeg ofte lige så hurtigt frem som alle de idiotiske desperatoer som absolut skal presse sig aggressivt frem til ulempe og risiko for andre bilister. Jeg følger trafikken og undlader at lave alt muligt andet mens jeg fører bilen, andet skal der stort set ikke til for at komme sikkert frem.

• #36   5. dec 2020 Akkurat samme logik, som når man hører én sige:

"Der er ingen generelle problemer med min bilmodel, for nu har jeg haft én i 3 år, og den har aldrig fejlet noget!"

Det kan ikke kaldes statistik, når ens stikprøve består af 1 smiley

• Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

#38   5. dec 2020 Til indlæg #35:
    Mon ikke at en stor-kriminel bliver knaldet i løbet af 40 år for sin kriminalitet? I guess so. Hvis jeg sådan konsekvent kørte mere end jeg måtte, så ville jeg nok også være blevet knaldet nogle gange i løbet af de mange år. Du skal huske på at der er rigtig mange fartkontroller i Storkøbenhavns-området hvor jeg for det meste kører. Jeg fatter bare ikke at folk gider at betale alle de der fartbøder men det må de jo så selv om, og jeg får mig så et billigt grin når jeg kører forbi dem. Men du har ret i at de fartglade bilister og mig nok ikke bliver helt enige om den sag. smiley

• #39   5. dec 2020 #34 - Den "statistik" er der tusindvis af mennesker der kan stikke eller overgå, så bare skru ned for dit ego igen. smiley
    Du bekræfter alle mine fordomme endnu en gang i #38.... smiley

Men siden du nævner det - hvor mange mennesker kører så den samme rute som dig, så du overhovedet har en chance for at vide om de kommer hurtigere eller langsommere frem end dig?

Nemlig....

#35 - Lige præcis.

#36 - Lige præcis.

• #40   5. dec 2020 Ja ja... men min far er stærkere end din! Nå!..

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#41   5. dec 2020 Jeg går under navnet Martin falkeøje jeg når altid at få øje på en fartkontrol smiley Men er kørt galt mange gange, fordi morfar ikke fjerner sig når jeg kommer flyvende smiley

• #42   5. dec 2020 #41 - Ja jeg spotter dem sådan set også stort set altid, men jeg kører sjældent for hurtigt, så det er heller ikke mange fartbøder jeg kan fremvise. smiley

• #43   5. dec 2020 Gab

Kommentér på:
Overhale accelererende køretøjer

Annonce