{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.157 visninger | Oprettet:

Regler ved bakning fra parkeringsbås {{forumTopicSubject}}

Jeg er forsigtigt ved at bakke ud af en P-bås og er ca halvt ude af den og bliver pludselig dyttet af.

Intet er sket, men en bil har valgt at køre i en stor bue udenom mig og mener jeg gør noget forkert.

I mit hoved mener jeg omvendt at vedkommende begår en fejl. Han kan vel se at jeg er halvt ude af båsen, allerede er ved at dreje. Han bør da holde tilbage. Jeg mener han havde båret skylden hvis jeg havde ramt ham.

Men hvad siger loven?? Er jeg helt galt på den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler ved bakning fra parkeringsbås
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #1   6. mar 2021 Altid den der bakker der har skylden i et uheld....

  • #2   6. mar 2021 På parkeringspladser, er der ingen streger eller andet som viser at man skal tage specielle hensyn - så der gælder reglen om højre vigepligt.

    Der er som udgangspunkt ingen af jer der gør noget decideret forkert, men den anden fører mener åbenbart du gør noget for langsomt eller at du skulle holde tilbage eller whatever. Den slags mennesker, som har for travlt til at give hinanden lidt plads, skal man bare lade være sure og sære, og glæde sig over at det snart er sommer og at de ikke er en del af ens liv. smiley


  • #4   6. mar 2021
    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1324

    Vending, bakning og vognbaneskift m.v.

    § 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre.

    Det er hvad loven siger...


  • #5   6. mar 2021 #2 og #3 - det med højrevigepligt - det kan I selvfølgelig linke til et eller andet sted der dokumenterer??

  • #6   6. mar 2021 Når der bakkes har man skylden
    Hvis begge bakker og rammer hinanden så er det 99 ud af 100 en 50/50 fordeling
    Og en 50/50 fordeling betyder ikke bare at man selv skal dække sin egen skade, men derimod at man skal betale 50% af modpartens skade.

    Har lige været det igennem for nogle måneder siden hvor jeg var halvt ude af en skrå bås og ham overfor også begyndte at bakke ud, jeg dyttede men han fortsatte ind i mig. Det blev anmeldt til min forsikring der fortalte 50/50.
    Da min bils skade ikke kommer i nærheden af min selvrisiko valgte jeg at lukke sagen
    Fik af vide at modpart har 3 år til at anmelde kravet og jeg i den tid kan hænge på 50% af hans skade ??


  • #7   6. mar 2021 Alle med et gyldig kørekort bør mene, at du gjorde noget forkert. Højre vigepligt kan ikke bruges i dette tilfælde. Hvis man bakker, må man ikke være til fare eller ulempe for andre. Punktum. Så du skal tage hans horn til efterretning og lade være med at genere andre igen. Nogensinde. Sig undskyld.

  • #8   6. mar 2021 Du bakker, din skyld! (Modpart er idiot, men ændrer ikke på din skyld)
    Havde i begge kørt forlæns havde højrevigepligt været gældende, hvis ikke andet var skiltet.


  • #9   6. mar 2021 #8

    Siger du, at hvis han kørte forlæns ud, gjaldt der højre vigepligt og den anden bil, som bare kørte forbi en masse p-båse på sin højre side, skulle holde tilbage for en bil, som forlader sin p-plads?


  • #10   6. mar 2021 #9 - Ja det må være det han siger.

    Det passer dog ikke. smiley


  • #11   6. mar 2021 Uden at være ekspert på området, så tænker jeg, at Færdselslovens § 26, stk. 3 må være gældende;

    "Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra parkeringsplads ..."

    Jeg ved ikke med sikkerhed, om en P-bås tæller som en egentlig parkeringsplads, men det er et godt bud, synes jeg. Og i givet fald er det helt ligegyldigt, om man kører forlæns eller baglæns ud - så er det i udgangspunktet trådstarter, der har gjort noget galt, fordi man har ubetinget vigepligt. Kommer der en anden, som er nødt til at holde og vente eller køre i en stor bue udenom, er det vel svært at argumentere for, at man har overholdt sin vigepligt.

    Men hvad ved jeg...


  • #12   7. mar 2021 Nej selvfølgelig ikke når det er på vej ud af bås! Det er klart, der var jeg for hurtig. Mente færdsel på p-plads generelt, der er der højrevigepligt, (selvom tæt på ingen tilsyneladende har hørt om det i teorilokalet eller bare ikke gider følge..) men hvis den ene bakker, så er det den bakkende der har vigepligten! Ud af bås -forlæns eller baglæns smiley har du vigepligten og ud fra selve p-pladsen har du også..


    Mener så stadig at man er idiot hvis man bare fortsætter hen i mod en bil der er halvt ude af en p-bås og dytter af vedkommende, lad da folk komme ud og videre.. ligesom når 2-3 biler begynder at bakke ud samtidig og ikke kan blive enige om hvem der skal holde og hvem der skal have lov at komme først, så kan alle bare holde der og se dumme ud smiley


  • #13   7. mar 2021 #10 Sajmon kan du bestemme dig?

    I #2 skriver du "så der gælder reglen om højre vigepligt" og "ingen af jer der gør noget decideret forkert, men den anden fører mener åbenbart du gør noget for langsomt eller at du skulle holde tilbage"

    Og i #10 skriver du at det ikke passer at der er højrevigepligt.



  • #14   7. mar 2021 #13 - Det jeg mente med det, var at vigepligten ikke ændrer sig bare fordi man bakker.

  • #15   7. mar 2021 Altså på vej ud af båsen har du ubetinget vigepligt, om du kører forlæns eller baglæns ud.
    Men kører du rundt på p-pladsen har du højrevigepligt (med mindre selvfølgelig at andet er skiltet) hvis du kører forlæns rundt og ubetinget hvis du bakker rundt?


  • #16   7. mar 2021 #14 Mener du så fortsat det du skrev i #2
    "så der gælder reglen om højre vigepligt" og "ingen af jer der gør noget decideret forkert, men den anden fører mener åbenbart du gør noget for langsomt eller at du skulle holde tilbage"


  • #17   8. mar 2021 Til trådstarter.

    Hvis ham der kører uden om dig har dig på sin højre hånd har han højre vigepligt.
    Det er hvad jeg lærte til teori, og jeg har dog taget kørekort af flere gange. (opgraderinger)

    Derfor har jeg altid lært at men har højre vigepligt på bla. havne område og p område, samt hvor der ikke er hajtænder eller manglende skiltning.
    Ubetinget vigepligt vil man have ved udkørsel fra p område.

    Derom har jeg selv prøvet en gang at køre forbi p båse hvor der var en der bakkede ud på min højre hånd, jeg nåede slet ikke at reagere, men udfaldet var at jeg fik skylden 100% netop fordi jeg ikke overholdt min højre vigepligt.
    Men nu har du jo heller ikke skrevet hvilken side modparten kom fra.
    En helt anden ting at så snart den danske befolkning er på en p plads idag, så bliver de jo de rene psykopater ??
    Men uanset så er der jo også mange som dig der bare bliver ved med at bakke selv om der kommer anden færdsel, som andre biler, knallerter, cykler og ikke mindst indkøbsvogne inklusiv gående.


  • #19   9. mar 2021 Lovgivning er der linket til.
    Køreskolerne lærer eleverne at ved bakning gælder ubetinget vigepligt.
    Det vil sige du skal holde tilbage for ALT færdsels fra både vestre og højre.

    Det giver god mening fordi man ved bakning ikke rigtig kan sige hvad er vestre og højre side, da f.eks højre vigepligt gælder når man kører fremad.


  • #20   9. mar 2021 Derfor bakker jeg altid ind i båsen. Så har jeg frit udsyn når jeg kører ud ..:)

  • #21   9. mar 2021 #19

    Tror satme ikke at der er nogle køreskoler, som lærer deres elever, at der gælder ubetinget vigepligt når man bakker. De lærer forhåbentligt, at det står i færdselslovens §18, stk.1 angående bakning og at der står alt om ubetinget vigepligt i §26, stk.2 og 3...

    Det er to forskellige paragrafer... smiley


  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #22   9. mar 2021 Der skete jo ingenting, så ingen har nogen skyld der kan bevises. At den kørende laver en bue, udenom OP kan jo skyldes, at han ikke var opmærksom, og så er det jo ligegyldigt hvor forsiktigt OP kører ud, med alle "antennerne " ude og med kropsvrid, nakkevrid og hoveddrejning (av for en gang yoga)

    Det kræves jo, at alle i trafikken er opmærksom uanset hvor, hvordan og på hvilket tidspunkt man måtte være kørende smiley

    Ved en påkørsel i situationen vil det selvf. være umuligt for både vores "P mand" samt vores "forbikørende" uden vidner, at ku` bevise, at de var uopmærksomme, hvorfor lovgivningen har taget det standpunkt, at P manden får balladen uden evt. vidners udsagn til hans fordel - som feks. at den forbikørende havde hovedet nede i radioen, smsède, snavede med side"manden" kørte alt for hurtigt etc. smiley

    Godt man ikke skal lave lovgivning, da ingen lov til fulde dækker alle situationer retfærdigt smiley


  • #23   9. mar 2021 da jeg få nogle år tilbage blev påkørt på en p plads jeg holdte og ventede på en bakkede ud
    da kommer der så en ældre dame og bakker ind i mig da jeg kører frem til den frie p plads og jeg dytter og smider bilen i bengrænseren så der i det mindste var mulighed for at hun kunne høre mig
    dog hører hun intet og bakker direkte ind i forkofangeren hendes bil bliver noget mere skadet end min
    hun oplyser mig at det hele er min skyld på stedet
    fortæller min forsikring hvad der skete og de kunne se at begge historier stemte overens og der fik jeg at vide den der bakker på en p plads har ubetinget vigepligt
    og det er vel rigtigt nok da der mange gange ikke er blandet belægning på en p plads så er der vel ubetinget og ikke højre vigepligt


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #24   9. mar 2021 Bilister er fa.... så intolerante, egoistiske, hysteriske, rethaveriske og selvretfærdige. Det er en tendens som bliver værre og værre. Giv dog plads til hinanden, der er ikke nogen som har taget blot det mindste skade af at holde tilbage for en bakkende bil på en parkeringsplads. Næste gang er det måske en selv som har brug for lidt plads og en forstående medtrafikant. Og god opførsel har det med at sprede som ringe i vandet såvel som dårlig opførsel.

  • #25   9. mar 2021 Ved Udkørsel fra p-bås gælder der altid ubetinget vigepligt. Og det er Ligemeget om man bakker eller køre frem og ud af p-bås.
    Og som skadesbehandler i et forsikringsselskab kan jeg oplyse at den bakkende part altid har det fulde ansvar.

    Bakker begge parter, så er det en ligedeling for man går ikke op i hvem som bakkede først mm.

    Skaden skal anmeldes inden forældelsen på 3 år, venter man med at få udbedret skaben og skaden evt forværres med tiden så får man ikke dækket det som skaden er forværret med, da man har skadesbegrænsningspligt.

    Hilsen forsikringspigen ??


  • Aksel M
    Aksel M Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 4 Emner: 2 Svar: 8
    #26   9. mar 2021 Jeg vil give et eksempel fra "den virkelige verden", blot til inspiration. Det er ikke præcis det du spørger om, men derhenad. Forskellen er her, at den ene bil var "førerløs".
    En bil parkeret på vores stille villavej, bliver påkørt af naboen, som bakker ud fra hans indkørsel og ind i den parkede bil. Bilen var parkeret lige ud for naboen s indkørsel, så han ramte plet, da han bakkede ud : ) Sagen enten i retten, da den ene part mente, man jo "ikke havde påkørselsret". Dommen blev` 50/50. Så er lidt spændt på "forsikringspigen" evt. kommentar.


  • #28   10. mar 2021 Som skadebehandler ville jeg 100 % holde den påkørte bil fri for ansvar da man som du selv så fint skriver ikke har påkørsels ret - så kan på ingen måde forstå hvordan retten kan dømme sagen 50/50. Og ved at jeg i præcis lignende sager har fået alle pengene hjem for skadens udgifterne fra skadevolders forsikringsselskaber, da man netop ikke har påkørselsret, hvilket der ligeledes ligger ankedoms kendelser på via ankenævnet.

    Og som forsikringsselskab så man man altid gerne holde sin kunde fri for ansvar hvis ikke man mener retten/politiet har ret.


  • Per K
    Per K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 12
    #29   11. mar 2021 Hej #25
    For en del år siden, var jeg ved at bakke ud fra en bås på en parkeringsplads, er ca, nået 30-40 cm ud af båsen, ser at der kommer en med ret høj fart fra min venstre side, der vil ind i båsen til venstre for mig, Jeg holder stille med foden på bremsen, og afventer at han kommer ind i båsen, det gør han så ikke men kører ind i min bil, og beskadiger min bil på ventre kofanger. Jeg får kontaktoplysninger på en buschauffør der har set at jeg holder stille i påkørsels øjeblikket. Forsikringens afgørelse var, at skaden på begge biler skulle dækkes 50/50. De sagde at det var en aftale mellem forsikringsselskaber, at ved påkørsler på en parkeringsplads deler men 50/50, da det for det meste var vanskeligt at afgøre skyldsspørgsmålet.


  • #30   11. mar 2021 Vedr. Per’s oplæg så er det ikke hvad man så gør i dag i selskaberne for i det at du bare lidt ude fra båsen så har du brudt din vigepligt.
    Og har aldrig oplevet en sag med det eksempel at man så delte ansvaret.


  • #31   11. mar 2021 #30
    Vil du så mene, at Per skulle have hele skylden? For på den ene side skriver du, at han har brudt sin vigepligt, men tidligere har du skrevet, at der ikke er "påkørselsret". Han holder jo stille på det givne tidspunkt. Så hvilken af "dine" regler overruler den anden?


  • #32   12. mar 2021 Hold da op, du har vist fået det forkerte ben ud af sengen Bay????? smiley
    Det er ikke mine regler, men fair nok du må gerne være sur på mig og tro det du vil.
    Prøver blot at kaste lys på hvordan forsikringsselskaberne ret faktisk gør i forskellige situationer.

    Så Nej det er ikke det jeg skriver Bay smiley
    Som forsikringsselskab må man altid gerne friholde sin egen kunde for selvrisiko mm, selvom man evt acceptere 50% ansvar overfor andet selskab.

    Men i praksis ville man forsøge at sige at den bil som havde bakket og derned skabt den faglig situation som de kalder det, vil få det fulde ansvar da man som den bakkende part altid har ubetinget vigepligt.
    Og Nej man har ikke påkørselsret, det er rigtigt, men når man bakker skal man sikre man ikke er til fare eller gene for andre, det er færdselsloven som skriver det, men igen der er mange ankenævnskendelser på netop sådanne sager hvor netop den bakkende part ville få det fulde ansvar hvis vedkommende var nået at have bakket lidt ud af båsen og der så i det samme kommer en bil der rammer den.

    Men igen intet er sort/hvidt for der er mange faktorer som spiller ind. Bakker man ud fra p-bås og stopper 20 cm ude over stregen fra båsen og holder stille 1-2 min for at se om dee er frit og så derefter bliver ramt, så ville man typisk dele 50/50. Men sket det hele samtidigt ville den bakkende altid få ansvaret.

    Siger ikke det hele er fair - men forsikringsselskaberne bruger færdselsloven og forsikringsloven, og har haft massere af sager hvor det ikke altid virker fair men hvor man som selvskab har været nød til at ankende overfor modparten ud fra det som er sket, og så kan man jo som skadesbehandler bare vælger ikke at opkræve egen kunde for selvrisiko smiley

    Og husk nu Bay, det er ikke mine regler smiley


  • #33   12. mar 2021 Forsikrings Pigen.

    Forsikrings selskaber følger nu tit deres egne regler for at spare penge, der er ting der ikke kan sammenlignes med selve færdselsloven.
    Som jeg skrev tidligere så har jeg fået 100% skyld fordi jeg ikke overholdte færdselsloven.
    Du har lige skrevet om en linie der køres ud over i en p bås...
    Det er ikke alle steder hvor p båse har linjer, som jeg ser det.
    Derfor er der højre vigepligt for netop af den grund at der kan være ting på en p plads hvor det gør at det ikke er overskueligt nok, derfor er denne regel den jeg har lært.
    Hvis du læser teksten i færdselsloven hvor der står om ubetinget vigepligt og højre vigepligt, så står der faktisk at der er ubetinget vigepligt ved udkørsel fra p plads.
    Det er der forsikrings selskaberne jo forvrider betydningen, for da jeg fik undervisning i det ad flere omgange, der var/er en p plads en parkeringsplads.
    derfor var/ er det ud fra en sådan at der er ubetinget vigepligt ved udkørsel fra en parkeringsplads.
    Derimod står der også at hvor der ikke er skiltet eller afmærket er der højre vigepligt, og det er der jo netop ved en p bås, og især pga. dårlige oversigts forhold.
    Derfor skriver jeg forvridning, og således er der også med mange andre ting.


  • #34   12. mar 2021 Wooow, hvor kom den ændring lige fra til dit oprindelige indlæg, hvor jeg pludseligt skulle være sur og have fået et forkert ben ud af sengen? Jeg ved ikke, hvordan i alverden, du kan tolke mit spørgsmål som andet end reel interesse for, hvordan man skal forstå dine svar, men jeg begynder da pludseligt at forstå, hvordan så mange helt almindelige mennesker pludseligt kan blive ramt af #MeToo-bølgen smiley

    Helt seriøst, jeg ved simpelthen ikke, hvordan du kan tolke mit indlæg, som du gør.


  • #35   12. mar 2021 Buggi boy - jeg er ikke enig men igen det er et frit land og er tolkningsspørgsmål smiley

    Jeg laver ikke reglerne, prøvede blot at komme med en forklaring på hvordan selskaberne oftest gør smiley Siger ikke jeg altid er enig i det.
    Og nej der er ikke altid optegnet p-båse, men som jeg skrev så er der mange faktorer som spiller ind, også tid, regler på området mm, og det med stregerne var blot et eksempel smiley

    Bay - Lad os dele en sneakers - #metoo bøglen må være for din egen regning smiley Jeg er ked af om jeg misforstod dig, undrede mig nu blot over behovet for at du skulle skrive “dine regler” til mig, for det er ikke “mine regler”.
    Prøvede blot at forklare hvad selskaberne oftest gør. Så undskyld at jeg mistolkede dit skriv smiley

    Jeg er ikke dommer eller politi betjent mm - prøvede høfligt blot at komme med forklaring på hvad selskaberne oftest gør i skadesbehandlingen, og vi er enig i at det ikke altid er fair, men det er nu engang sådan som ting gøres.


  • #36   12. mar 2021 Jeg har hverken givet udtryk for, at jeg var uenig eller sur. Jeg forsøgte bare at finde ud af, hvad der er op og ned. Jeg har egentlig hele tiden haft den tilgang i denne tråd, at jeg ikke vidste, hvad svaret var.

    Der var en grund til, at jeg skrev "dine" i citationstegn. Det kan næppe gennemsnitligt set føre til en tolkning om min sindstilstand smiley

    Men nej, behold du bare dine sneakers for dig selv. Tror ikke vi har samme skostørrelse alligevel smiley


  • #37   12. mar 2021 Wauw Bay - så en undskyldning kan du ikke engang tage imod.... hmmm.... fair nok. smiley
    Du har ret, vi bruger ikke samme sko størrelse. smiley smiley For mig virker det til at dine sko er noget mindre end mine så smiley Men Dejlig dag til dig anyway smiley

    Forsøgte blot at dele den viden efter 15 års skadebehandlers erfaring som jeg har.... Har flere gange påpeget at det ikke alt som er fair eller som jeg selv synes er ok personligt i skaderne, men selskaberne gør nogle gange ting på en bestemt måde mm. Jf. Færdselsloven og forsikringsloven, og det var blot det jeg ønskede at kaste lys over.

    Ønsker alle en dejlig weekend. smiley



  • #38   12. mar 2021 Haha, nu tolker du fuldstændigt vanvittigt på mine indlæg igen smiley

    Jeg synes vitterligt ikke, jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for, at jeg var hverken sur eller fornærmet. Jeg prøver sådan set bare på at forklare, hvad jeg har skrevet.

    Sluttede sågar af med en joke med emoji'er og det hele, fordi du kom til at skrive sneakers i stedet for Snickers smiley

    Men fred være med det. Nu har jeg gjort nok i forsøget på at forklare, at jeg ikke er fornærmet over noget. Så hvis du vil fastholde din tolkning, så må det vist bare være sådan smiley


  • #39   12. mar 2021 Bay

    Nu er du jo ikke helt dum... Så du kan jo godt regne ud, at sætningen "Så hvilken af "dine" regler overruler den anden?" godt kunne virke lidt provokerende... og endda lyde lidt nedladende? smiley

    Men hey, sådan skriver jeg da også ret ofte... Men det kommer da ikke bag på mig, at folk tager det ret personligt efterfølgende...?


  • #40   12. mar 2021 Det mener jeg nu ikke - ikke i den samlede kontekst. Det er i hvert fald ikke min holdning - og under alle omstændigheder ikke meningen, hvad enten jeg har ret eller ej.

    Jeg spørger egentlig uden skepsis. Jeg har ingen grund til at tro, det ikke passer, hvad der skrives.

    Men er man selv provokerende og nedladende af natur, ser man måske ofte det samme i andres indlæg - også hvor det egentlig ikke er der. Det kan jeg ikke udelukke smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #41   14. mar 2021 Martin S:

    Færdselslovens område, § 1:
    Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

    Nu skriver du ikke, om det var en p - bås på offentlig p - plads eller offentlig vej.
    Men i henhold til § 1 gælder færdselsloven også private områder med almindelig færdsel.
    Med mindre ejeren af området ved skiltning bestemmer, at færdselsloven ikke gælder på området. - Men det gør ejere af p - områder jo ikke. Bortset fra angivelse af specifikke tidsbgrænsninger og evt. betaling for brug af området.

    Nu kan nogen måske mene, at en p - plads ikke er en vej i den forstand. Men om dette siger færdselsloven om begrebet vej:

    § 28. Vej:
    Vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.


  • #42   14. mar 2021 #41

    "Med mindre ejeren af området ved skiltning bestemmer, at færdselsloven ikke gælder på området."

    Hvor har du fået denne idé fra? smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #44   14. mar 2021 #42
    Nej, det er jo osse det, jeg skriver, ikke sandt?

    - Hvorfor i alverden prøver du så at være morsom???

    Du skulle sgu' da hellere tage at forholde dig til min tekst!!!


  • #45   15. mar 2021 #44

    Din tekst er en skrotbunke af ord. At du overhovedet begynder at dreje sagen i retningen af, om en p-plads er færdselslovens område, giver jo absolut ingen mening.

    "Nu skriver du ikke, om det var en p - bås på offentlig p - plads eller offentlig vej."

    Hvad helvede har det med sagen at gøre? Hvor har du nogensinde set en parkeringsplads, hvor færdselsloven var ude af drift? Når to tilfældige bilister møder hinanden i deres respektive biler, ville færdselsloven altid gælde.

    Ellers skriver du det bare som en ligegyldig information til brugere herinde, at færdselsloven altid gælder, når de er ude at køre derude?


  • #46   15. mar 2021 At private p-vagter ikke må udstede bøder på private p-pladser efter færdselsloven, er sgu da ikke ensbetydende med, at færdselsloven ikke gælder. Ellers måtte man jo bare lovligt køre rundt på alle private p-pladser med promille på 2.0...

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #47   16. mar 2021 Ved bakning har man ubetinget vigepligt - uanset om det er på en p-plads eller fra en bås på vejen. Eller fra en indkørsel eller alt muligt andet. Bakker du, tager du skraldet.... Og er der 2 der bakker ind i hinanden bliver det halv skyld til hver.

    Og holder man stille og bliver bakket ind i, kan man aldrig få skylden.

    Ellers gælder, som mange andre siger almindelig vigepligt på en p-plads, med mindre der er skiltet med andet.


  • #48   16. mar 2021 #47 - Men du vil ikke bakke din påstand op med beviser. Du siger det bare, og så er der 10 mennesker som siger noget andet. smiley

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #49   16. mar 2021 #48

    Jeg har tilbragt temmelig mange timer i et teorilokale, og samtlige kørelærere i alle kategorier jeg har haft kontakt med bekræfter mit udsagn.

    Jeg kan ikke bakke det op med paragraffer, men det burde heller ikke være nødvendigt.... Jeg betragter det som almen viden....


  • #50   16. mar 2021 #49 - Men hvis det er lov, kan det kun være nemt at finde - og det er nu engang lov vi skal forholde os til.

    De 10 andre siger også de har tilbragt masser af tid i et teorilokale, så hvem skal man tro på?


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #51   16. mar 2021 Er du sådan lidt kværulant i det, #50???? smiley

    Jeg taler ikke nødvendigvis om lov, men rent forsikringsmæssigt får du skraldet hvis du bakker. Fordi man som bakkende har ubetinget vigepligt uanset hvad...

    Og hvis der ikke er tavler der anviser noget andet er der altid højre vigepligt på en p-plads. Ligesom der forresten altid er, hvis ikke der er klart afmærket noget andet. Det overrasker mange i villakvarterer.

    Selvfølgelig, hvis du har noget at byde ind med der modbeviser mig, skal du da være mere end velkommen.


  • #52   16. mar 2021 #51 - Men tråden omhandler hvem der har ret, dvs hvem der overtræder en lovparagraf.

    Det handler ikke om hvem der skal erstatte noget eller ej. Har du overhovedet læst kommentarerne i tråden?

    Det er sgu ikke andres opgave at modbevise det du siger. Så kan alle jo bare sidde og påstå lige hvad der passer dem...?

    Din påstand er akkurat lige så dårligt/godt underbygget som mange andre, så hvorfor skal man lytte til netop det du siger, frem for alt det andet?

    Jeg håber lidt du forstår hvor jeg vil hen med det, og kan komme forbi dine egne fordomme med "kværulant" og lignende sludder... smiley


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #53   16. mar 2021 #52

    Trådstarter omtaler en episode hvor han/hun bakke ud fra en p-bås, og en farlig situation er ved at opstå.
    Skyldspørgsmålet er der ikke noget at rafle om. Det er den bakkende der har skylden i situationen, fordi man ALTID har ubetinget vigepligt når man bakker. Den er ikke længere....

    Hvis du mener noget andet, må du selv om det. Det bliver det ikke rigtigt af.

    Og mener du at jeg ikke har ret, må det være dig der skal løfte det bevis.


  • #54   16. mar 2021 #53

    Jeg har nu stadig fået erstatnings ansvar 100% for ikke at overholde min højre vigepligt over for en der bakkede ud fra p bås.
    Og tro ikke jeg ikke kontaktede politiet da jeg syntes det var urimeligt, men sådan var det.

    Forsikrings egne vurderinger og regler kan man ikke brugt i alle tilfælde.
    Der er åbenbart idag i henhold til bla. forsikrings Pigen.
    en færdselslov og en forsikrings færdselslov. ??


  • #55   16. mar 2021 #54

    Så det, du siger er, at hvis den gule bil på billedet får lyst til at bakke ud, skal man holde tilbage for den, når man bare kører lige ud ad vejen? Og det samme gælder for den næste bil, og næste og næste? smiley


    profilbillede
  • #56   16. mar 2021 Umiddelbart vil jeg ikke kalde det en p plads det der.
    Men i mit tilfælde nøjagtig samme opstilling, bare på en lukker p plads.


  • #57   16. mar 2021 Så hvis den blå bil får lyst til at sætte baglæns igang, skal man blokke bremsen og holde tilbage???

    Og den sorte...???


    profilbillede
  • Aksel M
    Aksel M Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 4 Emner: 2 Svar: 8
    #58   16. mar 2021 Ahhh Peter J. Ikke enig med dig, idet retten s afgørelse af sagen i mit eksempel fra villavejen, jo netop, som du jo selv, så rigtig skriver, må være eksemplet som kan overbevise dig. Det er altså netop IKKE kun den enes skyld, men 50/50 smiley go aften til alle.

  • #59   16. mar 2021 #53 - Så du ER altså overbevist om at du kan skrive lige hvad der passer dig, og så er det andres opgave at modbevise det, i stedet for at det er din opgave at bevise hvad du siger.

    Fair nok. I så fald kommer jeg nok bare ikke til at lytte til dig, og det er vi nogle stykker som er ret enige om, kan jeg se. smiley


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #60   17. mar 2021 I givet fald kan jeg herefterdags skide højt og flot på om der kommer nogen kørende når jeg bakker ud fra min indkørsel. Selv om det er over fortovskant og alting???

    Jeg ville aldrig acceptere en afgørelse med halv skyld, såfremt een bakker ud foran mig. Aldrig!!
    Man har som bakkende vigepligt. Færdselslovens paragraf 18 er rimelig utvetydig.

    Og til #59: DU mener at jeg ikke har ret. Fint nok, men så må DU modbevise det.


  • #61   17. mar 2021 Man har vel kun højrevigepligt, hvis ingen har ubetinget vigepligt - hvilket man har når man bakker

  • #62   17. mar 2021 #60 - Jeg kan se du kæmper med at forstå hvad "bevisbyrde" er for en størrelse...

    Men nej. Det skal jeg ikke... smiley


Kommentér på:
Regler ved bakning fra parkeringsbås

Annonce