{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.714 visninger | Oprettet:

Lovkrav til baglygter {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at kigge på reglerne for baglygter.

Som jeg kan læse flere steder så er man meget interesseret i om en lygte er E-mærket. Jeg forsøger at finde ud af hvor det præcist står i lovgivningen at lygten skal være E-mærket.

I detailforeskrifter for køretøjer har jeg ikke kunnet finde noget. Der er nogle krav til reflekser, men ellers står der kun noget om lysstyrke og placering samt vinkler.

Jeg er også interesseret i at vide hvilket årstal det evt skulle gælde fra - jeg har googlet mig til noget med 1998. Men jeg kan ikke finde noget i Detailforeskrifter.

Det eneste jeg kan finde er krav om opfyldelse af ECE direktiver på nærlys.

Er der nogen der har links eller ved det med sikkerhed = referencer til lovgivning der kan slås op?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovkrav til baglygter
  • #1   8. maj 2021 Der er ikke direkte krav om at baglygter skal være e-mærket, der kan jo være tale om en meget gammel bil med originale lygter som ikke er og aldrig har været e-mærkede da den blev fremstillet.
    Men for nyere biler gælder i hvert fald følgende paragraf fra detailforeskrifterne:
    "§ 3. Som ny skal EF-typegodkendt bil og påhængskøretøj dertil, der er omfattet af direktiv 2007/46/EF om godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, opfylde bestemmelserne i direktivet og de i henhold til direktivet gældende EF-direktiver, EU-forordninger eller UNECE-regulativer. Udstyr, der monteres på EF-typegodkendt bil og påhængskøretøj dertil omfattet af direktiv 2007/46/EF, og som er omfattet af dette direktiv, skal være godkendt i henhold til bestemmelserne i direktivet og de i henhold til direktivet gældende EF-direktiver, EU-forordninger eller UNECE-regulativer."

    Derudover er der jo en række krav til lygternes lysstyrke, og disse anses for opfyldt hvis lygten er e-mærket.
    Hvis der er tale om en amerikansk bil kan DOT mærkningen godt accepteres i stedet.
    Men hvis man montere uoriginale eller hjemmelavede lygter skal man jo kunne dokumentere at de overholder de krav som stilles.
    Ved hjemmelavede lygter kan det være noget af en opgave at bevise og ved uoriginale gøres det nemmest ved at lygten er e-mærket.

    Men igen, det afhænger jo meget af køretøjets alder og oprindelse.


  • #2   8. maj 2021 Som jeg kan se af Detailforskrifterne så er f.eks kravet til lysstyrken f.eks anset som opfyldt hvis der er brugt en vist nok 3.5 W pære. Så er der noget med vinkler og monterings højde etc. Men jeg synes det virker som om at man afviser en masse under henvisning til nogle regler som ikke er rigtige. Altså at de SKAL være E mærkede.

    Mit konkrete problem er at mine baglygter er fra en Japansk Mk3 supra. De er SAE og DOT godkendte, men ikke originale på min bil da den kommer fra EU. Importerer man en Supra fra Japan så har den jo de samme lygter. Umiddelbart ville jeg forvente at de ganske minimale krav der er til baglygter ville være opfyldt både med SAE og DOT godkendte lygter fra Toyota. Som jeg læser dem så er det bare at de skal kunne ses i en vinkel på 80 grader og kunne ses 300 meter væk.

    Nu problemet ikke større end at jeg har kørt med dem de sidste 13 år og haft dem på til syn alle gange uden problemer. Jeg har så heller ikke nævnt at de ikke er originale.

    Er der nogen der kan lave godkendelser til lygter?


  • #3   8. maj 2021 På så gammelt et køretøj vil jeg ikke være bange for at køre med baglygter med SAE eller DOT mærkning i stedet for e-mærkning, det var noget andet hvis det var et køretøj efter 2007 hvor §3 i detailforeskrifterne gælder.

    Du kan sikkert godt finde nogle som kan teste, analysere og dokumentere at lygterne overholder gældende krav så du kan få papir på dette, men det er nok ikke en billig omgang.
    Jeg gætter på at man skal igennem noget af det samme som ved en egentlig e-mærkning og det er ret omfattende.
    Det er i øvrigt de enkelte EU lande som udsteder godkendelsen til brug af e-mærket, læs evt. om det her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1999/74


  • #4   8. maj 2021 CITAT :
    Nu problemet ikke større end at jeg har kørt med dem de sidste 13 år og haft dem på til syn alle gange uden problemer. Jeg har så heller ikke nævnt at de ikke er originale.

    Profil : Kristian W
    Kvinde, 18 år



  • #5   8. maj 2021 Trolle hvad fik dit senile sind til at tro at du har nogen håneret i sådan et indlæg her?
    Fis dog ind og fortsæt dit tv bingo hvis du ikke har noget relevant og konstruktivt at bidrage med.

    En lygte skal kort og godt have en e mærkning for at være godkendt.
    Biler der er lavet før EU kom på banen, ja de har jo af naturlige årsager ikke denne mærkning.


  • #6   8. maj 2021 #5
    Du har glemt at tage dine piller ...... Du skriver ellers mange fornuftige ting når husker dem ......

    Men når du ikke tager dem ....... smiley smiley smiley


  • #7   8. maj 2021 #5
    Det er jo ikke helt rigtigt, det er jo kun EU typegodkendte biler af nyere dato hvor lygter skal være e mærket.
    Et godt eksempel er at selv helt nye biler importeret fra f.eks. USA som ikke er EU typegodkendte, der er ikke krav om e mærke.


  • #8   8. maj 2021 Hvilke helt nye biler der importeres er ikke EU type godkendte?


  • #9   8. maj 2021 RAM trucks, Ford F150, Dodge Charger og Challenger er de første jeg umiddelbart kommer til at tænke på.

  • #10   9. maj 2021 Var lige inde og læse i Færdselsstyrelsens vejledning til syn af køretøjer som indeholder "kommentarer" og praksis i henhold til detailforeskrifterne.
    Deri står følgende:

    "e-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel/knallert dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendte lygter til belysning."

    Så der bør ikke være noget problem med en Supra Mk 3 da den formodentlig er registreret første gang før denne dato.

    https://www.fstyr.dk/da/-/media/FSTYR-lister/Publikationer/Vejledning-om-syn-af-køretøjer.pdf


  • #11   9. maj 2021 Tak Morten, det var lige det jeg havde brug for. smiley

    Jeg havde læst noget med en skæringsdato i 1998, men det var bare på et forum og uden kildeangivelse.


  • #12   9. maj 2021 Det var så lidt.

    Det er nogle regler jeg selv læser lidt i fordi jeg prøver at finde et smuthul til min egen fordel, men det ser desværre ikke ud til at det kommer til at lykkedes mig, så jeg må bare tage bøden når det kommer.
    Jeg vil have monteret LED bar på min Ford Ranger, men selv om jeg har fundet en E-mærket fjernlygte led bar så må jeg ikke montere den da vi i Danmark har en tosset regel om at fjernlygter skal monteres i par smiley


  • #13   9. maj 2021 Sav den midt over smiley

  • #14   9. maj 2021 Hehe, ja det var en mulighed smiley
    Den fås i en mindre størrelse som man jo så kunne købe to af og montere som et par, men den jeg har købt svarer til 3 stk af de mindre lygter og har derfor 50% mere lys end et par af de mindre lygter smiley


  • #15   18. apr Hej

    Ved i om de her baglygter er godkendte til biler i Danmark https://www.france-xenon.com/da/polo-v-6r-6c-led-forlygter-e-lygter/25971-polo-6r-6c-facelift-dynamiske-baglygter-3663967425681.html
    Hilsen Ole fra Aalborg


  • #16   19. apr Baglygter er noget spøjst noget. På min VW Beach Buggy har jeg brugt diodestrimler og brugt en modstand så den halvere lysstyrken når de lyser som baglygte, og fuld styrke som bremselys.

    Spurgte flere synshaller inden jeg monterede, og pga bilens alder kunne den godt synes så længe at man skønnede at de kunne ses i tilstrækkelig afstand.


  • #17   19. apr #15 Ifølge beskrivelsen er de CE mærkede, hvilket ikke er tilstrækkeligt.
    For at være godkendt skal de være E mærkede.


Kommentér på:
Lovkrav til baglygter

Annonce