Lovkrav til baglygter {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at kigge på reglerne for baglygter.
Som jeg kan læse flere steder så er man meget interesseret i om en lygte er E-mærket. Jeg forsøger at finde ud af hvor det præcist står i lovgivningen at lygten skal være E-mærket.
I detailforeskrifter for køretøjer har jeg ikke kunnet finde noget. Der er nogle krav til reflekser, men ellers står der kun noget om lysstyrke og placering samt vinkler.
Jeg er også interesseret i at vide hvilket årstal det evt skulle gælde fra - jeg har googlet mig til noget med 1998. Men jeg kan ikke finde noget i Detailforeskrifter.
Det eneste jeg kan finde er krav om opfyldelse af ECE direktiver på nærlys.
Er der nogen der har links eller ved det med sikkerhed = referencer til lovgivning der kan slås op?
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Men for nyere biler gælder i hvert fald følgende paragraf fra detailforeskrifterne:
"§ 3. Som ny skal EF-typegodkendt bil og påhængskøretøj dertil, der er omfattet af direktiv 2007/46/EF om godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, opfylde bestemmelserne i direktivet og de i henhold til direktivet gældende EF-direktiver, EU-forordninger eller UNECE-regulativer. Udstyr, der monteres på EF-typegodkendt bil og påhængskøretøj dertil omfattet af direktiv 2007/46/EF, og som er omfattet af dette direktiv, skal være godkendt i henhold til bestemmelserne i direktivet og de i henhold til direktivet gældende EF-direktiver, EU-forordninger eller UNECE-regulativer."
Derudover er der jo en række krav til lygternes lysstyrke, og disse anses for opfyldt hvis lygten er e-mærket.
Hvis der er tale om en amerikansk bil kan DOT mærkningen godt accepteres i stedet.
Men hvis man montere uoriginale eller hjemmelavede lygter skal man jo kunne dokumentere at de overholder de krav som stilles.
Ved hjemmelavede lygter kan det være noget af en opgave at bevise og ved uoriginale gøres det nemmest ved at lygten er e-mærket.
Men igen, det afhænger jo meget af køretøjets alder og oprindelse.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 85
Mit konkrete problem er at mine baglygter er fra en Japansk Mk3 supra. De er SAE og DOT godkendte, men ikke originale på min bil da den kommer fra EU. Importerer man en Supra fra Japan så har den jo de samme lygter. Umiddelbart ville jeg forvente at de ganske minimale krav der er til baglygter ville være opfyldt både med SAE og DOT godkendte lygter fra Toyota. Som jeg læser dem så er det bare at de skal kunne ses i en vinkel på 80 grader og kunne ses 300 meter væk.
Nu problemet ikke større end at jeg har kørt med dem de sidste 13 år og haft dem på til syn alle gange uden problemer. Jeg har så heller ikke nævnt at de ikke er originale.
Er der nogen der kan lave godkendelser til lygter?
feb 2004
Du kan sikkert godt finde nogle som kan teste, analysere og dokumentere at lygterne overholder gældende krav så du kan få papir på dette, men det er nok ikke en billig omgang.
Jeg gætter på at man skal igennem noget af det samme som ved en egentlig e-mærkning og det er ret omfattende.
Det er i øvrigt de enkelte EU lande som udsteder godkendelsen til brug af e-mærket, læs evt. om det her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1999/74
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Nu problemet ikke større end at jeg har kørt med dem de sidste 13 år og haft dem på til syn alle gange uden problemer. Jeg har så heller ikke nævnt at de ikke er originale.
Profil : Kristian W
Kvinde, 18 år
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
Fis dog ind og fortsæt dit tv bingo hvis du ikke har noget relevant og konstruktivt at bidrage med.
En lygte skal kort og godt have en e mærkning for at være godkendt.
Biler der er lavet før EU kom på banen, ja de har jo af naturlige årsager ikke denne mærkning.
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Du har glemt at tage dine piller ...... Du skriver ellers mange fornuftige ting når husker dem ......
Men når du ikke tager dem .......
feb 2004
Det er jo ikke helt rigtigt, det er jo kun EU typegodkendte biler af nyere dato hvor lygter skal være e mærket.
Et godt eksempel er at selv helt nye biler importeret fra f.eks. USA som ikke er EU typegodkendte, der er ikke krav om e mærke.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
feb 2004
feb 2004
Deri står følgende:
"e-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel/knallert dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendte lygter til belysning."
Så der bør ikke være noget problem med en Supra Mk 3 da den formodentlig er registreret første gang før denne dato.
https://www.fstyr.dk/da/-/media/FSTYR-lister/Publikationer/Vejledning-om-syn-af-køretøjer.pdf
feb 2007
Jeg havde læst noget med en skæringsdato i 1998, men det var bare på et forum og uden kildeangivelse.
feb 2004
Det er nogle regler jeg selv læser lidt i fordi jeg prøver at finde et smuthul til min egen fordel, men det ser desværre ikke ud til at det kommer til at lykkedes mig, så jeg må bare tage bøden når det kommer.
Jeg vil have monteret LED bar på min Ford Ranger, men selv om jeg har fundet en E-mærket fjernlygte led bar så må jeg ikke montere den da vi i Danmark har en tosset regel om at fjernlygter skal monteres i par
feb 2007
feb 2004
Den fås i en mindre størrelse som man jo så kunne købe to af og montere som et par, men den jeg har købt svarer til 3 stk af de mindre lygter og har derfor 50% mere lys end et par af de mindre lygter
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 162
Ved i om de her baglygter er godkendte til biler i Danmark https://www.france-xenon.com/da/polo-v-6r-6c-led-forlygter-e-lygter/25971-polo-6r-6c-facelift-dynamiske-baglygter-3663967425681.html
Hilsen Ole fra Aalborg
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 954
Spurgte flere synshaller inden jeg monterede, og pga bilens alder kunne den godt synes så længe at man skønnede at de kunne ses i tilstrækkelig afstand.
feb 2004
For at være godkendt skal de være E mærkede.
Lovkrav til baglygter