{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.698 visninger | Oprettet:

Mads Gorm L
Mads Gorm L
Tilmeldt:
12. dec 2021
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Forhandlergaranti / Fabriksgaranti / Reklamationsret & brugt vs ny bil {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi er på jagt efter ny bil - og har været rundt at kigge lidt, og vi møder følgende flere steder - bilen skal have kørt i 3 mdr og 2000 km, før vi kan overtage den til den nypris. Så kan løsningen f.eks. være, at man lejer bilen gratis i 3 mdr., og altså overtager bilen med det samme, men kører på en lejekontrakt de første 3 mdr.

Så står der på slutsedlen, at bilen er brugt, og at der ikke er forhandlergaranti. Der er jo stadig fabriksgaranti, fordi bilen er ny. Vi er blot i tvivl om hvorvidt forhandler forsøger at fraskrive sig deres forpligtigelse, ved at skrive at bilen er brugt, og at der ikke er forhandlergaranti?

Det undrer vi os lidt over, da vi netop vil købe en helt ny bil.

Er det fusk - eller hvordan forholder I jer til det?

På forhånd tak for hjælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forhandlergaranti / Fabriksgaranti / Reklamationsret & brugt vs ny bil
  • Dustie D
    Dustie D Tilmeldt:
    nov 2015

    Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 64
    #1   12. dec 2021 Kan du ikke sætte navn på? Det er helt klart steder man skal holde sig fra.

  • Mads Gorm L
    Mads Gorm L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   12. dec 2021 Hej Dustie

    Vi har snakket med forskellige forhandlere - den ene er Autohuset Vestergaard, og mit indtryk er at det er standard procedure hos dem, vi lige har været forbi.

    Jeg har på fornemmelsen, at der er en eller anden økonomisk fidus i det for forhandleren, noget afgift de kommer uden om eller lign.

    Men spørgsmålet er om det stiller køber dårligere i forhold til garantien. Og her skal man nok lige holde tungen lige i munden, fordi der er både en fabriksgaranti, som jeg tænker er uberørt af det her - den gælder bare fra første indregistrering af bilen.

    Men fraskriver forhandleren sig sit ansvar til at yde en nybilsgaranti ved at sælge bilen som brugt?





  • #3   12. dec 2021 Det ville jeg ALDRIG Acceptere aldrig - aldrig - aldrig
    en demobil behøver IKKE at have kørt mere end ca. 1000 Km. sådan var det da vi købte vores og vores søn købte til demopris med under 500 Km. på speedometeret


  • Mads Gorm L
    Mads Gorm L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   12. dec 2021 Hej Polobjørn

    Bilen har kørt 0 måske 20 km., når vi overtager den. Så jeg har ingen problem med antallet af km. Jeg er bekymret for, hvorvidt vi er dårligere stillet i forhold til garanti. Når I købte en demo-bil med max. 500 km. - stod bilen så som brugt på slutseddel, og havde det nogen betydning for forhandlergaranti/nybilsgaranti/reklamationsret.

    Som sagt er jeg med på, at det ikke har nogen betydning i forhold til garanti hos fabrikanten.


  • #5   12. dec 2021 Tænker du er bedre stillet ved at spørge en advokat end at stille spørgsmålet i et "tilfældigt" forum du lige har oprettet dig i.


  • Mads Gorm L
    Mads Gorm L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   12. dec 2021 Jo - det kan du nok have ret i, jeg må nu sige, at jeg har oplevet at få meget kvalificerede svar på fora igennem tiden. Og da jeg fornemmer, at det er temmelig almindeligt, at salg foregår på den her måde, så tænker jeg, at der nok er nogen, som har tænkt over det før.

  • #7   12. dec 2021 uanset om bilen er brugt eller ej så har du stadig væk fabrik garanti. forhandler skal ikke give garanti kun reklamation på en bil der fabrikgaranti. så garanti er noget der forgår imellem værksted og bilmærket reklamation afdeling. de er ligeglad med hvor mangle ejer den har haft så længde bilen inden garanti periode x antal km og år

  • #8   12. dec 2021 Fidusen for dem er omgåelse af afgift.
    Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er lovligt, men tvivler. Det er dog ikke dig, der kommer i problemer, vil jeg mene.

    Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle gå ud over din garanti. Der vil fortsat - efter min klare opfattelse - altid være både reklamationsret og fabriksgaranti.

    Hvilken bil er der tale om? Hvis det tilfældigvis er en ny S-MAX kan jeg skaffe dig én hurtigt og billigt - helt ny, med garanti osv. smiley


  • #9   12. dec 2021 Du betaler "forholdsvis" afgift af en leasingbil , og det må være det der tricket som jeg ser det .

    Derefter betales der afgift af bilen som var den brugt, og den må nødvendigvis være lavere end hvis bilen er fabriksny .

    Så er der spørgsmålet om forsikring : Mit forsikringsselskab sagde for 3 år siden da jeg købte min bil at de ville anbefale at jeg købte en fabriksny bil da jeg så var første ejer og derfor i tilfælde af at bilen blev stjålet eller totalskadet inden den var 12 måneder gammel få udbetalt et beløb der svarede til en tilsvarende fabriksny .

    Valgte jeg derimod en demomodel der havde været indregistreret før ville den forsikringsmæssigt være brugt, og derfor kun få udbetalt dagsværdien . Jeg ved ikke om det gælder alle forsikringsselskaber, men jeg valgte en fabriksny .


  • #10   12. dec 2021 Det er een afgift finte. Mange flex trafik biler for ny bil hver 3 md eller 5000km . Sådan skifter de.

  • #11   12. dec 2021 Kunne det være noget med, at efter endt leasing, så skal bilen toldsynes - den bliver så toldsynet “under middel” og så kan forhandleren spare 5% i registrerings afgift. De havde noget om det i Kontant på DR. Det omhandlede dog brugte importerede biler men jeg tænker at finten nok sagtens kan kopieres så længe at der skal laves et toldsyn.

    Jeg tænker helt sikkert at det er noget i den stil, der er ingen logik i at den skal køre som gratis leasing/lejebil i 3 måneder uden der er en grund.

    Jeg ville finde et andet sted at købe bil, har man intet problem med at snyde staten, så har man nok heller ikke et problem med at snyde dig(og straf rammen er mindre)


  • #12   12. dec 2021 Købte en bil hos Vestergaard som sælgeren havde kørt 5000km/3mdr. 125000kr i rabat iht nypris. Fik også 5års garanti med i handlen (værdi 15000kr). Så jeg er rimelig dækket på garantien.

  • #13   12. dec 2021 En ulempe er, at hvis du smadre den, så får du ikke nybils pris for den, da du ikke er første ejer, men kun brugt bil.

    Men du kan være sikker på at det de gør er til fordel for forhandler, for ellers ville de ikke fortrække brugt bil.


  • #14   13. dec 2021 Ken p:Kim j har fået bilen 125.000kr , rabat, så han klare nok ikk at få ny pris

  • #15   13. dec 2021 #14 sikkert

    Men har formentlig stadigvæk været større fortjeneste for forhandler at gøre det på den måde, ellers ville de ikke gøre det.


  • Mads Gorm L
    Mads Gorm L Tilmeldt:
    dec 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #16   14. dec 2021 Tak til alle for gode svar.

Kommentér på:
Forhandlergaranti / Fabriksgaranti / Reklamationsret & brugt vs ny bil

Annonce