{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.198 visninger | Oprettet:

Tegngivning ved dobbelt venstresvingsbane {{forumTopicSubject}}

Hej,

Forestil jer en dobbelt (dvs 2 vognbaner) venstresvingsbane fordi der skal afvikles meget trafik. Disse er typisk lavet således at der er stiplede linier (vognbanelinier) mellem de 2 baner helt frem til krydset pånær de sidste 5-10 meter.

Hvordan skal man tegngive i sådan en bane (blinke)?

De fleste gør det her:

1. På vej mod den dobbelte svingbane begynder de at blinke til venstre.
2. Når de når den dobbelte svingbane, placerer de sig i 1 af de 2 baner og blinkningen fortsætter.
3. Alt efter trafikmængde snegler man sig nu frem mod selve lyskrydset mens man fortsat blinker.
4. Man foretager svinget og stopper med at blinke.

Mit spørgsmål er:

1. Hvis man har placeret dig i den yderste svingbane, dvs den som er længst væk fra midterrabatten, fx fordi man efter krydset er placeret mere hensigtsmæssigt mht et nyt sving, så vil blink til venstre egentlig indikere at man i SELVE dobbelt svingbanen ønsker at vognbaneskifte til den inderste bane (måske fordi man har fejlplaceret sig). Det er først til aller aller sidst hvor vognbanelinien bliver en fuld linie at jeg ikke må overskride den mere med et vognbaneskift og at et evt blink ikke skal "respekteres" mere af andre bilister overhovedet og jeg KUN blinker alene for at give tegn.

Jeg er med på, at man ved vognbaneskift ALTID skal være den afventende/vigende part hvis de andre i den "lige" bane ikke ønsker at give plads.

Men i en dobbelt svingbane kan jeg jo have et ønske om at lave et vognbaneskift før selve lydkrydset og dermed før den fuldt optrukne linie til sidst - i stedet for "bare" at indikere med blink at jeg også vil til venstre meget længere fremme.

Derfor mener jeg:

1. Inden selve dobbelt venstresvingsbane giver man tegn med blink til at man ønsker at dreje til venstre.
2. Når man er kommet ind i den dobbelte venstrebane og holder yderst, dvs længst væk fra rabatten, så stopper man med at blinke, da man ellers indikerer at man ønsker et vognbaneskift i SELVE venstresvingsbanen. Dem der holder inderst kan bare blinke så tosset de vil da det ikke har nogen betydning.
3. Først når man har sneglet sig frem til den fuldt optrukne linie helt fremme ved lyskrydset, kan man blinke igen for at orientere andre bilister at man ønsker at svinge til venstre - og i øvrigt ikke længere ønsker et vognbaneskift for det er jo netop ulovligt ved en fuld linie.

Hvad mener i?

L

PS: Det samme gælder naturligvis også ved dobbelte højresvingsbaner.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tegngivning ved dobbelt venstresvingsbane
  • #1   13. jan 2022 Loven siger, at man skal give tegn, så det ikke kan misforstås. Hvis man ligger i midten af sin svingbane og blinker vil venstresving, kan jeg ikke se, at nogen ville tro, at man skifter bane, for hvis man vil det, lægger man sig som regel helt ud til venstre i banen - nærmest helt ud på linjerne for at vise sin hensigt overfor bagfrakommende.
    Så det burde være nemt at aflæse om de laver det ene eller det andet på deres placering i banen.

    Så ingen grund til at lege med blinklyset ved at slå det fra og til. Især, at hvis man slår det fra, ville folk også tro, at man ombestemmer sig, og vil lige ud alligevel...


  • #2   13. jan 2022 Der, hvor jeg til gengæld ofte ser, at der opstår forvirring i denne forbindelse er, når folk holder i 2. svingbane (længst til venstre mod midterrabatten) og med sit blink både kan vise venstresving og u-vending.

    Eller ligesom her... Den sorte Vito længere fremme, skulle som den eneste blinke i denne vognbane, hvor de andre skulle slå det fra, for ikke at forvirre de andre til at tro, at de stopper op og laver det skarpe venstresving/vending...

    https://www.google.com/maps/@55.6934807,12.5072762,3a,75y,218.76h,86.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4aHaUpvkaEvMs7qOg3gvtA!2e0!7i16384!8i8192


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #3   13. jan 2022 nej du skal fortsætte med at blinke, det indikerer at du vil svinge i den bane du er i, for at indikerer at du vil i spor 2, så skal du stoppe med at blinke for så at aktivere det igen.

  • #4   13. jan 2022 Når man er kommet ind i en svingbane, så er der slet ingen grund til at blinke længere - der kan jo ikke længere være nogen der kan være i tvivl om hvilken vej man vil...

  • #5   13. jan 2022 #4
    Jeg kan komme i tanke om en ret god grund. Den står i Færdselslovens § 32, stk. 2 smiley


  • #6   13. jan 2022 #5 Du plejer ellers at have meget godt styr på lovene...

    Jeg har lige klippet hele den paragraf du henviser til, og du må meget undskylde, jeg kan altså ikke lige finde hvor der står at man skal blive ved med at blinke EFTER at man har placeret sig i en svingbane.

    Færdselsloven § 32
    Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.


  • #7   13. jan 2022 Man skal blinke før svingning. Det står sort på hvidt. Hvis du ikke svinger i en svingbane, er der jo noget andet galt smiley

  • #8   13. jan 2022 #7 - Præcist som du skriver. Man skal blinke FØR man kører ind i en svingbane. Og selvfølgelig svinger man når man kører i en svingbane, så derfor ingen grund til at blinke når man er kørt ind i svingbanen.
    Så er vi jo enige smiley


  • #9   13. jan 2022 Nope. Der står før man SVINGER - ikke før man kører ind i en svingbane smiley

    Og nej, det er ikke nok, når du starter op hjemme i indkørslen, lige at blinke til begge sider, fordi det jo er "før". Det er i sagens natur LIGE før - og mens. Sådan er praksis. Men jeg er da personligt lidt ligeglad med, om du så gør det smiley


Kommentér på:
Tegngivning ved dobbelt venstresvingsbane

Annonce