{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.150 visninger | Oprettet:

Julius S
Julius S
Tilmeldt:
30. apr 2022
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11

Købt defekt bil uden anelse {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
Jeg står i den trælse situation, at jeg tilbage i september købte min første bil. Den havde på daværende tidspunkt gået 230.000 og sælger (mekaniker/forhandler) lovede at den gik som den skulle og den ikke havde nogle alvorlige problemer fx motor, gearkasse, kobling osv..

Knap 1 uge efter jeg havde købt den, finder min far og jeg ud af, den havde brugt ualmindeligt meget olie, selvom den lige havde olieskifte. Vi finder efterfølgende ud af, motoren er defekt og at den ene cylinder er ved at stå helt af.

Nu står jeg så i dag med en bil der har en total gennemtæsket motor og hvor plejlleje er gået, selvom den er kørt ordentligt i og har tjekket olie på bilen 2 gange ugentligt.
Hvilke rettigheder har jeg i form af, jeg købte den privat gennem en forhandler/mekaniker, der kunne garantere at motoren ingen problemer havde overhovedet? Vi har haft kigget efter motor i 4 mdr. nu uden held og synes kun det kan være rimeligt, jeg får mine penge tilbage, når man havde indgået en mundtlig aftale om en bil uden nogle motorproblemer. Husk at tage i mente, at den blev solgt med motorfejl, og vi siden da har ledt efter ny motor.

Håber i kan hjælpe mig, så jeg kan få dette problem løst, da jeg nu står uden bil og skal bruge den til arbejde.

Mvh Julius


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købt defekt bil uden anelse
  • #1   30. apr 2022 Spørger du mig, så er du sku lige sent nok ude. Det er jo ved at være 7-8 måneder siden.
    Nu skriver du solgt privat.
    Er den købt ved forhandler eller privat? Er det privat, så der intet at komme efter så snart du har betalt og kørt væk.


  • #2   30. apr 2022 Hvilken bil?

  • #3   30. apr 2022 hvad er bil reg nummer

  • #4   30. apr 2022 Kære Julius

    Punkt 1 så skriver du at du købte den privat igennem forhandler ???
    Hvem er sælger på bilen og hvad står der i slutsedlen ?
    Hvis sælger er privat så lad vær at læse videre og du hænger på alt

    Hvis det er en forhandler som har solgt dig bilen:
    Du køber noget i september og finder ud af efter en uge at noget er galt men gør ikke noget før nu her april snart maj altså cirka 7 mdr efter ??? Hvorfor først nu og ikke efter en uge ??

    Jeg tvivler meget på du at reklamerer nu
    Og at en bil bruger olie det er der faktisk mange biler der gør min Nabo har en Audi A4 den bruger olie men det er meget normalt siger de hos Audi (ca 1 liter på 2500-3000) kilometer)



  • #5   30. apr 2022 Jeg har prøvet det samme og endte i 2 år bare på at finde hovedårsagen til problemet og skiftede den ene reservedel efter den anden. Der var ingen hjælp at hente, selv hos VW mente man at forbrug på 1 liter for hver 1000km var normal!
    Når man køber den privat er der ingen garanti, medmindre man på slutsedlen angiver det - og det vil sælger aldrig gå med til hvis han kender til problemet.
    Det endte med at motoren gik i brand midt på motorvejen, som afslutning på denne historie.


  • #6   30. apr 2022 5# den er god nok mange seat, Audi og VW må bruge 1 liter år 1000km smiley

  • #7   30. apr 2022 Tillykke med dit første bilkøb.
    Ligesom sex første gang, ikk ret fedt men masser af olie.
    Tror du skal tænke det som lære penge. Ingen tror jeg , kan sige at motor og gearkasse aldrig går i stykker.
    Pris / kvalitet følger hinanden.


  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #8   30. apr 2022 Tak for alle svar.
    Har muligvis udtrykt mig forkert, men allerede efter første uge kontaktede vi sælger, der til daglig har en mekaniker forretning gennem Hella-servicepartner og har siden da holdt kontakten, hvor vi har forsøgt, dog forgæves at finde en motor. Allerede 4 uger efter salg, fik vi konstateret, motoren var ved at stå af, og den skulle have en ny motor hurtigst muligt. Den blev købt af sælger som privat, da han mente han solgte den for en kammerat, der var kørt galt på motorcykel, så derfor ville han ikke have noget med den at gøre. (Var selvfølgelig lidt skeptisk, men havde ikke forventet det ville være så slemt)

    Bilen er en mazda 3 2.0 hb fra 2008 (DC96937)


  • #9   30. apr 2022 Når det er privat så kan du intet gør. så er det for egen regning

  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #10   30. apr 2022 Tror ikke mit sidste var kom op.
    Jeg mener dog, han har handlet i ond tro, velvidende motoren har været defekt.
    Vi havde allerede efter 1 uge kontaktet ham og indgået en aftale om, vi skulle have fundet en løsning på problemet. Tingene er altid blevet trukket ud og der er ingen løsning kommet efter 6 mdr.


  • #12   30. apr 2022 Husk at tage i mente, at den blev solgt med motorfejl, og vi siden da har ledt efter ny motor.
    Forstår ikke det du skriver? Blev den solgt med eller uden motorfejl?

    Hvis den er købt privat er der ikke meget hjælp at hente, andet end en retssag.
    Det er nok lærepenge, ellers må du investere i en motorrenovering.


  • Christoffer N
    Christoffer N Tilmeldt:
    aug 2016

    Følgere: 3 Svar: 206
    #13   30. apr 2022 "Jeg mener dog, han har handlet i ond tro, velvidende motoren har været defekt."

    Okay, så kan du sagsøge ham i civilretten.

    Du skal kunne bevise at, han har handlet i ond tro uden enhver tvivl.


  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #14   30. apr 2022 Jeg havde fået fortalt at bilen var blevet tjekket igennem og at der ingen kritiske fejl var ved bilen ud over almindelig slid og et håndbremsekabel der skulle skiftes. Derfor mener jeg han har handlet i ond tro, da man selvfølgelig finder fejl, hvis man har en defekt motor man som mekaniker kigger igennem som han fortalte inden salg. Jeg har selvfølgelig ingen beviser på det, da jeg hverken har fået papir eller noget som helst på det.

  • #15   30. apr 2022 bare forbi motor bruger olie betyder det ikke at den er ved at stå af overhovedet. smiley
    jeg selv mekaniker jeg kan altså ikke se igennem en motor blok hvordan lejer har det. hvis motor ingen mislyde havde ved købt men brugt fx 0,5 liter pr 1000km det kan en motor køre med hele sit liv.????

    altså fx SEAT VW og Audi er forskrifter 1 liter pr 1000km. vi er helt enig om det er meget.

    så den sag bliver meget meget svær vinde.

    du må selv betale sådan er det købe gamle biler. smiley


  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #16   30. apr 2022 Min far og jeg havde spurgt om der var problemer og om den havde noget olieforbrug eller andre problemer der kunne tyde på svag motor. Vi fik at vide, den ikke brugte mere olie end alle mulige andre biler, der er 15 år gamle. En uge efter jeg havde fået den med ny olieservice og hele svineriet, tjekkede vi olie på den, hvor den havde brugt cirka 1,5 liter på omkring 300 kilometer. Vi ringede derefter til ham, hvor det ikke lød til det kom bag på ham..
    Vi fik efterfølgende taget kompressionstest og forsøgte alt man kunne for at redde motoren efter mazdas anbefalinger. Nr 2 cylinder var nede på omkring de 5, hvor nr 4 cylinder var på 13, de to andre var på 15-16.
    Vi fik derefter aftalt med ham, vi skulle lede efter ny motor, men dog uden held. Nu er motoren så helt done og jeg står uden bil.


  • #17   30. apr 2022 uanset hvor snydt du føler så bliver det en sag der bliver meget svært vinde. smiley
    At købe gamle biler det er ligesom kvinder ikke til regne med. smiley


  • #18   30. apr 2022 Julius

    Efter at have læst tråden så er konklusionen nok at det er din egen regning

    Gamle biler kan være lig med store udgifter


  • #20   30. apr 2022 Den er købt privat og du står med regningen. Tag det som en måde at lære tingene på. Det er ikke gratis.

  • #21   30. apr 2022 Hvis du har købt bilen privat, og uden slutseddel så der ikke noget og komme efter.

    Udover det hvilken motorfejl blev bilen solgt med?
    Lysende motorlampe eller mislyd?

    Hvis du kun har kørt i bilen en uge, og i finder manglende kompression på en cylinder.
    Så var det der nu nok osse da du købte bilen.
    Og det nok desværre en hård lære streg, enten kun købe bil hos forhandler/mekaniker eller få en mekaniker til og tjekke bilen igennem inden køb.
    Selvom det koster lidt og få en mekaniker til og kigge bilen igennem, kan det spare mange penge.


  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #22   1. maj 2022 Som mange siger, er det jo min egen fejl og at jeg skal tage det som en lærestreg, da jeg ikke får tjekket bilen efter for fejl inden salg.
    Det skal dog lige understreges som tidligere skrevet, at bilen blev solgt af en mekaniker/forhandler, der fortalte der ikke var nogle fejl med bilen og at den var blevet tjekket igennem. En uge senere står den og spilder 1,5 liter olie pr 350-400 km.
    Da den blev solgt af en mekaniker, der fortalte der ingen problemer var med den, havde jeg ikke forestillet mig at stå med en bil 6 mdr. senere, der ikke kan køre så meget som en kilometer mere.


  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #23   1. maj 2022 Og da motorlampen lyste gul første gang, fik jeg en tester på bilen. Kender ikke koden på fejlen, men det var noget med noget olie, der kom ned til tændrørene.

  • #24   1. maj 2022 kan godt følge dig du tænke han har handlet i ond tro.

    det er sikkert en bil han har købt af en kunde og vil sælge den videre.

    men det er kun at køre en retssag i mod ham. det er det eneste du kan gør men det dig der skal kunne bevise det samt kan ende med alle omkostninger hvis du ikke for medhold. smiley


  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #25   1. maj 2022 Ja, jeg må prøve at kontakte en advokat og høre hvad de mener, man burde gøre. Så må vi tage den derfra og se hvad der sker. For det er mange penge at give uden at forsøge at gøre noget ved det.

  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #27   1. maj 2022 Jeg fik ingen slutseddel, men er rimelig sikker på en mundtlig aftale kan være lige så bindende som en skriftlig. Dog forstår jeg dig fuldt ud og havde allerede kontaktet ham efter en uge, men på de 5-6 måneder siden købet, er der bare ikke sket noget.

  • #28   1. maj 2022 ingen slutseddel gør bestemt ikke din situation bedre. smiley mundtlig aftale er meget svær at kunne bevis. det er dig der skal kunne bevise det

  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #29   1. maj 2022 Ja jeg må sgu nok desværre erkende, at jeg har været skide hamrende uheldig med det bilkøb her. Det ser ikke for godt ud og ligner desværre en sag jeg kommer til at tabe. Jeg må tage det som lærepenge og komme videre.

    Tusind tak for hjælpen til alle, der har kommet med input.


  • #30   1. maj 2022 Føler med dig, det er ikke nogen særlig sjov situation at stå i.
    Kan kun anbefale at købe din næste bil hos en forhandler og få skrevet garanti X antal mdr på slutseddelen.



  • #31   1. maj 2022 Jeg synes også der er en ærgerlig og træls situation du er havnet i

    Mit input:
    Jeg synes det er meget væsentligt at have in mente, hvad det er man har købt.
    Du har købt en brugt bil som har mange år på samvittigheden og sandsynligvis for et mindre beløb. Det er altid en chance at købe en ældre brugt bil, både privat og ved forhandler


  • #33   1. maj 2022 Shit happens. Jeg er selv blevet snydt med en bil der kun skulle havde kørt 250.000km men som havde kørt det 200.000 mere end speedometer viste. Så snydt kan man altid blive. Olie forbrug er en kendt sag for mange biler men man må både under sure æble og smide de 10.000kr for en svensk motor og så skifte den. Eller finde et solidt træ og krølle bilen i hvis man vil snyde sig til kaskoforsikringen. Sidst nævnte vil jeg ikke råde nogle til at gøre

  • #34   2. maj 2022 Jeg synes desværre at den generelle holdning til bilhandlere er at de snyder og svindler bevidst.

    Hvis man køber en billig bil UDEN garanti privat eller hos forhandler, må man formode at prisen er derefter. Som udgangspunkt er det jo køber der accepterer prisen. Hvis man kunne købe en tilsvarende bil til samme pris MED garanti ville det jo være dumt ikke at vælge den. Derudover synes jeg ofte at folk er urealistiske i deres forventninger til en brugt bil. Hvis du vælger at købe en 2-3 år gammel bil med få km detail, skal den naturligvis være i orden eller blive det via garanti/reklamation.
    Omvendt hvis man vælger at købe en ældre bil med mange km osv uden garanti, må man også forvente at der er en risiko.
    Jeg tror ikke de fleste forhandlere bevidst sælger biler videre med fejl.
    Jeg tror derimod at nogle/mange private giver deres bil i bytte i ond tro, når fejlene begynder at vise sig.
    Hvis en byttebil eksempelvis har stort olieforbrug eller går i nødprogram hver 3. uge har en forhandler jo svært ved at konstatere dette, hvorimod den tidligere ejer udemærket er klar over dette. Forhandleren får jo blot bilen ind og hvis det er en bil der skal sælges engros/uden garanti skal den jo ikke gennemgåes og klargøres, hvilket jo heller ikke er ensbetydende med at fejlene ville blive konstateret.
    Hvis man absolut skal give nogen skylden vil jeg jo mene at det er dem der i ond tro giver deres biler i bytte der har ansvaret. (Jeg ved at mange skifter deres biler, når udgifterne til reperationer overstiger bilens værdi)
    Jeg tror det hører til sjældenhederne at en sælger oplyser bilens reelle stand, hvis den har nogle fejl der ikke er helt åbenlyse


  • #35   2. maj 2022 Julius: Hvorfor undlader du at forholde dig til at der findes motorer derude ? Ja de koster, men så er problemet vel bare om du har købt bilen fra en privat eller erhver, samt hvad der evt står på slutsedlen. Og det føltes lidt som om det er en indbytter bil, som ikke har været omregistreret til forhandleren/sælgeren, og derfor vil det se ud til at den kommer fra en anden person. Den person som skriver under på aftalen bør alt andet lige også være den som står på registreringsattesten. (gifte folk etc kan vidst godt sælge hinandens ting men anyways)

    Det ligner dog at nemdele kun har til generationen før denne her (hvis jeg forstår noget ret), mens denne her burde være til en 2012 (bl dækker 2008-2012).
    https://www.ebay.de/itm/363648352389?hash=item54ab218085:g:l-8AAOSwFZFhAJBc
    Men klart motoren er ret dyr og så skal nogen bruge tid på at få den byttet om, koster også noget.
    Lektien må være sørg for en god kontrakt (brug fdms skabelon), vær helt klar over hvem du køber af.


  • #36   2. maj 2022 #35 mener det er en LF motor og ikke en BL
    Hvertfald da jeg slog den op på Thansen.
    Men den BL er en FoMoCo. Altså en Ford Motor Companie.


  • #37   3. maj 2022 Jeg var ikke helt sikker, der er et lodelskidte 2012 og jeg var ikke lige klar over om den var den ene eller den anden.
    Men så bør de mange ret billige motorer være fine tænker jeg.
    Og den jeg linker til vil så ikke kunne bruges.


  • #38   3. maj 2022 Kan se motorerne på eBay er noget billigere end dem fra Sverige. 4000kr og opefter men har selvfølig ikke læst annoncerne

  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #39   3. maj 2022 tak for at kigge for mig, men har simpelthen ledt overalt, synes jeg.
    den præcise motor skal være en LF-DE 2.0 fra mellem 2007-2009. der er så to forskellige modeller, hvor oliepinden skal sidde i midten af motorblokken og ikke omme foran.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 5 Emner: 1 Svar: 83
    #40   3. maj 2022 Du har været skide uheldig, du kom sikkert i kløerne på én af de bilforhandlere /mekanikere der lyver hurtigere end en Porsche kan køre. Og købe en brugt bil uden slutseddel! Meld dig ind i FDM inden du køber den næste bil.

  • Julius S
    Julius S Tilmeldt:
    apr 2022

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #41   3. maj 2022 Det lyder til sælger og jeg har fundet frem til en aftale, jeg betaler motoren og så får han lov til at sætte den i.

  • #42   3. maj 2022 Når man skifter en motor kan nogle ting give mening at skifte, så som kobling+udtrykkerleje, vandpumpe mv. Altsammen ting som er svære at komme til med motor i bilen, men nemme når den er ude.
    Bare vær obs på det og overvej om bilen er det værd, eller om det nok går alt sammen.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #43   3. maj 2022 Durch Schaden wird man klug...

  • Erik P
    Erik P Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #44   3. maj 2022 Hej.Det med at sælger har sagt der ingen fejl var ved bilen og motoren var ok,det kan du jo ikke bevise og får derfor aldrig medhold i den påstand.Hvis du intet har på papir,så kommer du ikke langt,heller ikke selvom du køre en retsag.Det er dig og kun dig der har bevis byrden og det får du meget svært ved at bevise.Har selv en gammel brugt bil.en Renault Laguna 1,8 fra 2001,som jeg har haft i 2 år og den bruger ingen olie og det eneste jeg har ofret på den er et nyt batteri og 4 tændrør.Den har gået 115.000 km,hvilket er meget lidt.Så se dig godt for inden du køber en ny og kør evnt.til FDM med den,så får du de kolde fakts,om hvad der er galt med den.Det er gode penge at give ud,så man er helt sikker.Men glem den gamle bil,skrot den og køb en anden da du er afhængig af en bil.God dag til dig.

  • #45   3. maj 2022 Julius:: Hva kostede den bil

  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 48
    #46   3. maj 2022 Det er en klassisk måde at snyde kunder på, at en mekaniker/forhandler "sælger for en kunde". Hvis du har korrespondance, der viser, at du har reklameret rettidigt og at tiden er gået med forsøg på udbedring med forhandleren ind over, så synes jeg, at du skal melde dig ind i FDM og høre deres jurist, hvad der kan gøres, når nu du er blevet snydt.

Kommentér på:
Købt defekt bil uden anelse

Annonce