{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.248 visninger | Oprettet:

NR
NR
Tilmeldt:
24. jan 2013
Følgere: 79 Biler: 27 Emner: 1 Svar: 82

Beslaglæggelse af køretøj pga tuning {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Der er en del som har spurgt ind til hvordan og hvorledes med konfiskering af min BMW 530d fra 2012. Her er en kort fortælling omkring politiets metoder/konsekvensen ved og have tunet sin bil.
Jeg fik konfiskeret min BMW torsdag inden påske af 2 mc betjente fra Nordsjælland politi. De stod og lavet fartkontrol med laser, modsat retning af hvor jeg kom kørende (det vil sige, de målte fart af de biler som kørte mod mig)
Den ene betjent høre så min bil 200 meter ca bag fra, hvor han med det samme løb over på modsatte side og ventet på jeg kom op til ham så han kunne
vinke mig ind. (Jeg kørte pænt uden støj osv) Han vinker mig så ind til siden og beder om kørekort, hvor efter han så går om bag i bilen - og stikker fingeren ind i udstødningen og drejer fingerne rundt også er hans finger helt sort. Han ligger sig så ned under bilen og kigger pg beder mig efterfølgende åbne front klappen, og der ser han der er sat Down pipe på bilen og siger med det samme - vi beslaglægger din bil og skal have den ind til undersøgelse hos BMW. Jeg står og ligner et stort spørgsmåls tegn, og prøver virkelig og snakke min sag - men der er intet at gøre. Falck kommer og henter bilen og den bliver kørt til BMW.
BMW finder så frem til at bilen er chippet, og der er sat Down pipe på og komplet M5 udstødning. Jeg får så et opkald fra den ene betjent om jeg kan erkende dette og om jeg vil have den bliver bragt tilbage til standart eller om de skal skrotte den.
Jeg vælger self og få den lavet tilbage til standart så jeg kan få bilen igen. Jeg havde en god dialog med den ene betjent og fik lov og afleverer mit eget partikel filter og komplet udstødning, så BMW kunne monter dette. Så BMW har sat ny motorstyring i også lavet komplet standart udstødning på den, inden jeg fik den tilbage. Dette er kort fortalt om hvordan og hvorledes de takler disse situationer hos Nordsjælland Politi. Del meget gerne denne historie og pas på derude. I er velkommen til og skrive hvis i har spørgsmål.






















beslaglægger din j


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beslaglæggelse af køretøj pga tuning
  • #1   28. maj 2022 Kæft hvor må de mangle penge efter corona! Super fedt du lige skriver det her så andre os kan advares! (inkl mig selv).

  • #2   28. maj 2022 Men du vidste jo at din bil var ulovlig, og at de var ude efter den slags?

    Det kan umuligt komme som en overraskelse, at der bliver slået ned på det.

    Det er ikke det samme som at jeg synes det er ok, at beslaglægge en bil. Jeg synes det er dybt forkasteligt. Men det er sådan situationen er i øjeblikket, og så må man enten rette ind eller tage konsekvensen af det.

    Super ærgerlige penge.


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
    #3   28. maj 2022 Jeg forstår heller ikke dem, der stadig efterspørge Chiptuning af biler,
    Som landet ligger lige nu

    Jeg turde ikke gøre det


  • #4   28. maj 2022 #3
    Chiptuning er nu ikke ulovligt i sig selv, men det er så nok også de færreste der får det gjort lovligt, for det er en hel anden prisklasse smiley


  • #5   28. maj 2022 #4 - Jo det er det. Man må ikke ændre ved motorstyringen, uden der er dokumentation for at bilen stadig overholder forureningskravene.

    Og den dokumentation er der vist ingen der kan fremvise - ergo er det ulovligt efter gældende lovgivning.


  • #6   28. maj 2022 Det er jo en dokumentation der skal laves for hver bil når den chiptunes, men som jeg skrev, så kan det sagtens laves og derfor er chiptuningen i sig selv ikke ulovlig.

  • #8   29. maj 2022 #6 - Det kan ikke "sagtens" laves... Hvis det "sagtens" kunne laves, var der nok flere som fik det lavet, tror du ikke?

    Kan du ikke lige vise mig hvem af de danske chiptunings firmaer, som tilbyder det som en service, som tilkøb til en chiptuning af en moderne bil?
    Husk på det er en komplet emissions rapport vi leder efter, på et specifikt køretøj.

    Det er ikke nok at de skriver "100% lovligt" på deres hjemmeside. Det gjorde de sgu allesammen før i tiden, men den holder vist ikke helt i retten, kan vi se nu.

    Jeg håber ikke folk lytter til dine "råd" på regelmæssig basis, for du har sådan set ikke ret meget styr på hvad du skriver.


    profilbillede
  • #9   29. maj 2022 Nej, det var der ikke, for folk vil ikke betale for det og de fleste danske tuningsfirmaer gider ikke bøvle med det. Derfor skriver de også, at det udelukkende er til banebrug. Det kan ikke laves i dk, for vi har ikke sådan et center. Sidst jeg spurgte på prisen( en del år siden) var den 10.000 kr i Tyskland. Jeg mindes også den kan laves i Sverige, men jeg er ikke helt 100.

    Jeg ved åbenbart mere om det end du gør, så tror du skal se lidt indad inden du siger noget om folk skal lytte til hvad nogle skriver.

    Vil man have gjort lovligt og betale, så er det muligt, men rigtigt nok, så ved jeg ikke hvor mange af de tuninger der laves reelt vil bestå testen. Det kan blive et problem og også derfor tuningsfirmaerne ikke gider tilbyde det.

    Kunne vi lave sådan en test i dk, så tror jeg også nogle tuningsfirmaer ville tilbyde det hvis der reelt var en efterspørgsel, men prisen ville være en helt anden.
    Jeg tvivler dog på de fleste der får lavet sådan en chipning går op i det og vil betale prisen det koster.

    Jo nyere bil, jo sværere er det også at overholde emissionerne.

    Det var nok forkert at skrive sagtens, men min pointe var bare, at det ikke pr. definition er ulovligt.


  • #10   29. maj 2022 #9 - Ok - så ser vi bort fra "sagtens". Det har jeg intet problem med.

    Men du kommer stadig med en påstand om at der kan laves dokumentation for de nye emissionstal bilen har efter chiptuning, for et beløb på 10.000 kroner.

    Konsekvensen ved at køre rundt i en bil som ikke overholder fabrikkens opgivelser, er at den bliver beslaglagt og potentielt skrottet, hvis ikke man har råd til at få den bygget tilbage til standard.

    Dvs enten betaler man 10.000 kroner og så er bilen lovlig, eller også er der stor risiko for at den ryger i knuseren før eller siden, med potentielt større tab til følge.

    Men du glemmer noget her.

    Selv om man HAR den dokumentation, så skal man jo sådan set svare ny afgift af køretøjet, hvis de tal er over nogle grænseværdier ud fra fabrikkens opgivelser.

    Så det er jo ikke gjort med de 10.000 kroner - de er bare startgebyret for overhovedet at vide, om du KAN få lov at køre lovligt i bilen på offentlig vej, EFTER den har været til syn og fået en ny afgift vurdering. Er bilen for ny, kan du slet ikke få lov at betale dig fra det - så det er en helt ny problemstilling.
    Vores komplet tåbelige afgift system, er jo ikke indrettet sådan at hvis bilen (som eksempel) forurener 10% mere, så kan man bare betale forskels beløbet. Næ nej - det er HELT NY afgift som om bilen slet ikke eksisterede i det danske system, i forvejen.

    Så chiptuning... Det er pr definition ulovligt, på biler der skal køre på offentlig vej. Overvej om det er årsagen til at tuningsfirmaerne skriver "kun til banebrug"........ smiley

    Du er velkommen til at vise mig noget dokumentation på hvad du siger, og inden du siger "det kan du selv finde", så husk på at DU kommer med påstanden - ikke mig. smiley

    Husker jeg ikke meget galt, er det "merkblatt 751" du leder efter - men der er priserne liiiiidt anderledes.


  • #11   29. maj 2022 Du vidste dit partikelfilter var afmonteret. Og at din bil derfor var chippet for at undlade fejlmelding er om dette.
    Det er selfølig træls for sig at de hover bilen med med.det samme. Men der er for mange der bare ville køre hjem montere deres DPF og fremvise bilen til syn. For så at køre hjem og afmontere det igen. Derfor har politiet valgt at være mere ubelejelige for folk.

    Om de juridiske må tvinge dig til at få udbedret fejlene ved værksted eller skrotte den TROR jeg er en gråzone. De burde havde værktøjet til at sortliste din bil så der ikke kan komme plader på før du har dokumentation for at du køre med orginal software og har monteret DPF igen.

    Men helt ærligt en BMW 530D har rigeligt med effekt. Brug dog pengene på en racerbil du kan trække rundt efter din lovlige BMW så der nemlig dømt fri leg hvis ikke du vælge en restriktiv klasse.


  • #12   29. maj 2022 Hvad kostede en sådan operation så?
    Det er vel foregået lige efter bogen, og faktisk bedre end forventet da de kunne bruge nogle af dine dele.


  • #13   29. maj 2022 En bil kan chippes og lovliggøres, hvis det overholder forureningsværdierne og skal synes og godkendes efterfølgende. MEN der er en anden regel fra fstyr, som siger, at der ingen konstruktive ændringer må laves på bilen. Og det bliver der jo helt tilfældigt ved en chiptuning. Så man kan sige, at den ene regel dræber den anden.. så er der nogle bilfabrikanter som kan give en optimering med godkendelse. Men det koster kassen selvfølgelig og dertil kan der komme en anden afgift på bilen der skal betales som sajmon også skriver smiley

  • #14   29. maj 2022 Omkring 55.000kr, har ikke fået regningen fra politiet endnu. Så det eneste jeg ved er at bmw skulle have 43000kr og dem har politiet betalt, også er bøden på 5000kr har betjenten sagt også er de ved at opgøre transporten også får jeg et Giro kort efterfølgende til betaling.
    De starter på 97.000kr hvis det skal være med nyt partikel filter og udstødning fra bmw.


  • #15   29. maj 2022 Så de tager ca 50.000 kr alene for udstødning + partikelfilter hvis det er fra bmw? De knepper jo ligefrem...

  • #16   29. maj 2022 Korrekt forstået ja.

  • #17   29. maj 2022 Er du medlem af fb side? Ved ikke om du har gjort som niels becker siger? Når politiet tager bilen, så skal man nægte og be om en dommer til at se på sagen, det skal gøres indenfor 24 timer bilen er beslaglagt..

    Det siger han lidt om her
    https://fb.watch/dj3zP3XX48/


    profilbillede
  • #18   29. maj 2022 NR beløbet må vel være inkl en ny motorstyring og kodning? Ellers bliver den regning jo voldsom, hvis ikke motorstyring er inkl. i den pris.

  • #19   29. maj 2022 #18 prisen passer fint. Hos vw er prisen det samme



    profilbillede
  • #20   29. maj 2022 Wow !! Jamen så bliver beløbet for NR's tilfælde nooooooget større, hvis motorstyring har været chippet og sendt til kontrol. Det jo ca 12.5k bare kontrol af motorstyring for ikke at tænke, hvor meget en ny koster + kodning :[

  • #21   29. maj 2022 Jeg har været i kontakt med både Niels og hans advokat som køre sagerne, vi blev enige om at jeg skulle få bilen tilbage også evt køre en sag mod politiet efterfølgende omkring værksteds valg - da der self er frit værksteds valg i DK.

  • #22   29. maj 2022 Paco - den pris på 43 fra bmw er inklusiv ny motor styring, resten er arbejdes løn for afmontering og montering af udstødning og nye beslag osv osv.

  • #23   29. maj 2022 Delene der er blevet pillet af er vel også din ejendom?


  • #24   29. maj 2022 Hvor meget skal der til, før de giver den sådan en tur?

    Jeg mener... Én ting er, hvis den har fået fjernet katalysator, DPF, er blevet chiptunet osv. Men vil det også være tilfældet, hvis der er tale om ganske små ændringer, som vi alle gik og foretog i vores helt unge dage, såsom åbent luftfilter, ny bagpotte osv.? Hvordan er praksis for det? Og hvad skal der til for, at mistanken er tilstrækkeligt begrundet til, at den i det hele taget kan beslaglægges?

    Nu er jeg efterhånden selv blevet for gammel til at lave sådan noget på mine biler, men jeg synes alligevel fortsat, det er noget voldsomt, hvad der foregår - også selv om jeg går ud fra, det aldrig vil ramme mig...


  • #25   29. maj 2022 Jeg har fået Down pipe og komplet udstødning tilbage, men motorstyringen er konfiskeret. Det er op til den pågældende betjent og beslutte om man må bruge sine egne standart dele samt om man må få "tun" delene tilbage.

    Betjentene som stoppet mig - sagde ordret: Vi vil heller tage en for meget end og misse en, og det er ligemeget om det så kun er en chip eller et filter der gør at den larmer. Det koster ikke politiet noget og beslaglægge pga mistanke.


  • #26   29. maj 2022 Njarh, det koster dem jo så noget, hvis der viser sig ikke at være noget galt smiley

    Men jeg kender som sagt ikke deres praksis for, hvornår de gør det.


  • #27   30. maj 2022 Er der ikke fald dom i brug af fri værksted valg ??
    Som jeg har forstået, kan de ikke tvingen noget igemmen, på et autosiret værksted??


  • #28   30. maj 2022 Henning - det kan jeg ikke svare dig på, men kan fortælle at politiet vælger for dig ind til videre, om du vil det eller ej.
    Man kan self os lade den køre i retten. Men det kan tage flere måneder og måske år, hvor ens bil så bare står og rødner op på et utæt lager.


  • #29   30. maj 2022 Men der er som nævnt retten til at få en dommer til at godkende eller underkende beslaglæggelsen inden for 24 timer, det har du lov til at forlange.

  • #30   30. maj 2022 Jeg mener FDM har være på sagen, men ved ikke helt hvordan det er endt.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #31   31. maj 2022 #9 Derfor har det siden 1. juli 2016 været ulovligt at udføre og selv få udført chiptuning, som ikke opfylder de gældende bestemmelser for luftforurening. Kan en udbyder ikke fremvise gyldig dokumentation for dette, er chiptuningen af din bil ulovlig. Ved bilsyn undersøges det nemlig ikke, om bilen evt. er blevet chiptunet. Omvendt har du pligt til at oplyse, hvis der er sket såkaldt ’konstruktive ændringer’ på din bilen – f.eks. en chiptuning. Hvis du ikke har oplyst om ændringen, er bilen ikke godkendt med ændringerne og altså heller ikke lovlig.
    Hvis du har foretaget konstruktive ændringer på bilen, skal den altid til et efterfølgende registreringssyn.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 82
    #32   31. maj 2022 Har du så svinet atmosfæren siden 2012 eller hvad.
    Det er jo et spørgsmål om både afgift og tilsvining af vores jord - og ikke om du har 170 eller 500 heste at sparke røv med. Følg dog lovgivningen i første omgang og lad være med at brokke dig bagefter når du har været uheldig at blive stoppet.


  • #33   31. maj 2022 Der er ikke meget brok i indlægget her, det er fint fakta baseret og beskriver oplevelsen i sobre vendinger.
    John du skulle hellere hælde en øl mere op, og oprette din bil.


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 41
    #34   31. maj 2022 Overvejer selv at udskifte hele mit udstødningssystem på min gamle AUDI A3 1,8 T fra 2000, men efter at ha' læst dette er jeg da ikke sikker på at det skal gøres. Man kan ellers, til fornuftige penge, købe et komplet rustfrit system (med "fupkatalysator") hvor der er huller til sonderne. Hvordan forureningsniveauet så bliver, og om motorlampen kommer til at lyse, ja, det må guderne vide. Fristende er det alligevel. Når vi så taler chiptuning har jeg allerede sådan en kinesisk OBED tuningsdims på lager, men har aldrig vovet at bruge den, også fordi jeg ikke kender følgerne. Må vist hellere nøjes med de 150 hk som den har standard. Jeg ved godt at dette ikke lige falder ind under denne kategori, men kunne alligevel ikke lade være med at kommentere.

  • #35   1. jun 2022 Konfiskering af køretøjer går mod lov om ejendomsret, fatter ikke at de har fået lovhjemmel til det. Det svarer jo til at de konfiskere dit hus fordi du har opbevaret noget ulovligt. Det væreste er at udenlandske bilister som intet ved om denne lov også får konfiskeret deres biler. Hvis det ikke havde nogen fortjeneste for staten havde de ikke indført loven.

  • #36   1. jun 2022 #32 slap dog lige af smiley NR brokker sig ikke, men fortæller bare hvad der er sket for ham.

  • #37   1. jun 2022 #35 - Ja det har ingen relevans i forhold til ejendomsret... Overhovedet. smiley

    Det er et køretøj som har mulighed for at kunne køres på offentlig vej - og med den mulighed følger nogle forpligtelser, som f.eks er at lys, blink, horn, dæk, bremser, strukturel integritet osv skal være iorden, og køretøjet (bemærk - ikke "hus") må heller ikke modificeres på en måde så det forurener mere end fra fabrikken, plus nogle procent i tolerance.

    Så intet til fælles med et hus.


  • #38   3. jun 2022 Så kom bøden - 56200kr

  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 41
    #39   3. jun 2022 Det er godt nok bare helt ude i hampen !!! smiley

  • #40   3. jun 2022 Er bøde udspecificeret? Noget må være værksted, andet transport og bøde.
    Er noget af en regning, både høj fart, promille kørsel osv. vil være betydeligt billigere jo.


  • #42   3. jun 2022 Her er bøden.

    profilbillede
  • #44   3. jun 2022 Av wow for poker.. Føler sku med dig.
    Kan ikke lade være at tænke på, om man ikke en anden gang, kan vælge at få taget pladerne, fordi køretøj ikke overholder lovgivning, de må vel ikke bare tage bilen og "klippe" den til skrot.. Hvad vil det næste blive, hvis man kører med en utæt udstødning? , eller har købt bilen uden at vide den ikke var lovlig.. Kære lille DK er da ved at køre helt af sporet.. Vi skal passe i en EU flyttekasse..


  • #45   5. jun 2022 Den er da helt i skoven den der!
    Transport over kr 10.000,- det er jo en tur rundt i Danmark i 8-10 timer.
    Andet??? Over kr 40.000,- den må de satme længere ud på landet med, protest sgu.

    Når man får den chippet, så bibehold alle de ting som er forureningsbegrænsende, så er chancen for bøde minimal.


  • #46   5. jun 2022 En jeg kender som arbejder ved BMW siger ECU og udstødning koster kr 30.000

  • #47   5. jun 2022 Hvad dækker "Andet" over, det er den rep fra BMW eller hvordan skal det forståes.

    Man kan vel ikke blive taget for "Andet", de må da skrive hvad det er, såfremt det ikke er for at få lavet bilen ?.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #48   5. jun 2022 #47 Det gad de så ikke smiley . Man må nok tage det som det er, politiet er kolde og diktaturstaten tilfreds med at styre befolkningen

  • #49   5. jun 2022 Jeg ville nok tage retsmødet og få uddybet hvad ANDET er, det har man jo lov til.

Kommentér på:
Beslaglæggelse af køretøj pga tuning

Annonce