{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Hans B
Hans B
Tilmeldt:
13. sep
Emner: 1

Elektrisk varevogn på hvide plader {{forumTopicSubject}}

Da afgiften på elbiler under 500.000 rundt regnet ligger på 0dkk, gælder så samme regler for varevogne og registrering på hvideplader?

Jeg ønsker nemlig at benytte varevognen privat. Hvis jeg registrerer bilen på papegøjeplader, så skal jeg betale misundelsesafgift. Men afgiften ift. at få hvide plader på burde vel være 0dkk pga. ovenstående?

Jeg skal selvfølgelig betale moms, men pga. de nye regler for varebiler fra 2020, hvor man kan registrere sin kassevogn på hvide plader uden at isætte sæder bagi - ved blot at betale fuld privatbenyttelses afgift, så gælder det vel samme regler for el-biler? .. hvor afgiften så må være "0dkk"?

Nogen som har erfaringer med dette? Virker nemlig tåbeligt at køre med papegøjeplader så.


Kommentarer på:  Elektrisk varevogn på hvide plader
  • #1   14. sep Det er som jeg forstår det korrekt. Derfor studser jeg også meget over at der er leasing firmaer som har taget teslaer og taycans ind i sortimentet .... hvorfor vil man dog gøre det ...
    Kan betale de månedlige betalinger kontant i leasingbutikken, så kan jeg måske nok godt lure logikken.


  • #2   14. sep Hvad er det for regler, der gør at man kan have en varevogn på hvide plader?
    Hvide plader er til persontransport.
    Gule og papegøje plader er til godstransport.


  • #3   14. sep Sol s: Du skal se det omvendt, der er særlige regler for varevogne:

    Rent gule plader må kun bruges til erhverv. (kan dog frikøbes på dagskort)

    Papegøje plader(hvid/gule), kan udleveres som f.eks. firma bil og bruges privat efter arbejde. Private kan også købe biler på disse plader. Der er mindre registrerings afgift men oftest begrænset siddepladser og ofte højere grønne afgifter (fordi??) Primær forskel er at moms er betalt af disse køretøjer.

    Hvide plader: Må bruges til "alt", der skal dog være seler til alle siddepladser.

    Det sker at folk konvertere biler imellem de to områder, oftest fra gul/papegøje plader til hvide plader.
    De fylder bagsæde, seler, aktivere bagrudervinduer op/ned mulighed etc.
    Logikken er at bilen var møgdyr en gang, men værditabet gør at man nu kan retfærdiggøre at betale fuld afgift af bilen og konvertere den tilbage. Mange specielle gul/papegøje biler, har man gemt de oprindelige dele, med hensyn på fremtidigt salg.


  • #4   15. sep Jeg gentager, hvad er det for særlige regler fra 2020, der gør at du må køre med hvide plader på en varevogn?

  • #6   15. sep Beklager jeg ikke lige kan smide en paragraf til dig. Men hvis du er opmærksom i trafikken vil du faktisk indimellem se varevogne på hvidevarer.
    Er vores kære fotovogne ikke på hvide plader?
    Der er særlige regler for gul plade biler fordi de har reducerer afgift pga de er låst til et begrænset behov/firma.
    Ligesom man ikke må fjerne camping grejet fra en autocamper. De hR nemlig også let reducerer afgift pga deres specifikke brug.
    Personligt mener jeg at afgiften urde være samme satser for alle køretøjer, ligemeget om det er erhverv papegøje eller autocamper.


  • #7   16. sep Sol

    Tror der er lidt misforståelse i forhold til hvad 2020 reglerne betyder.
    Det har altid været muligt og sætte hvide plader på sin varebil.

    Det bare ikke lige særligt mange erhvervsdrivende der har gjort det, da det ikke har været synderligt rentabelt.

    Finten i forbindelse med 2020, er reglerne om partikelfilter.
    En hvidpladet bil er ikke omfattet af miljøzoner.
    Og havde man en gammel "billig" varebil kunne man betale afgift op til hvideplader, og undgå problemer i miljøzoner.
    Og derved spare at købe en nyere bil.

    Det trådstarter ønsker, er at købe en elvarebil, og indregistrere den som privatbefordring, for at undgå privatbenyttelses afgift.
    Hvilket nok ikke er helt dumt, især hvis prisen på både hvide/guldplade er den samme pga ingen/lille afgift på elbiler.


  • #8   16. sep Jeg syntes der bliver kastet om sig med forkerte betegnelser.

    Pladerne fortæller om den afgiftsmæssige brug af køretøjet, så hvis du sætter hvide plader på en varebil, så er det ikke længere en varebil. Heller ikke selvom du bruger den til nøjagtig det samme som før.

    Hvis du f.eks. tager en VW Transporter, så kan samme køretøj være på hvide, gule plader eller papegøje plader.
    Men jeg garanterer dig, at hvis du ser en Transporter på hvide plader, så er den ikke registreret som varebil!
    Så er den registreret som enten personbil, camper/bus eller mandskabsbil.
    På papegøje plader vil den være indregistreret som varebil.
    Og på gule plader som varebil, bus eller evt. Flex trafik.
    Det betyder ikke at man ikke kan bruge en personbil eller bus (sæderne må dog ikke fjernes) til at køre med vare/gods. Men hvad den bruges til, ændrer ikke på hvilke plader og hvilken afgift der er betalt.

    Prøv at finde bare et køretøj, som er indregistreret til godstransport, og kører på hvide plader.


  • #9   16. sep sol S: Fair nok hvis man er meget på definitioner, men man kan fint konvertere en varevogn til en personvogn uden vinduer bagi.
    Derfor må man også kunne købe en "varevogn" og få den registeret som personbil og dermed hvideplader.


  • #10   16. sep Når vi snakker registreringsafgift og Skat, så er det tilrådeligt at være sort/hvid, ellers kan det gå hen og blive rigtig dyrt.
    Så nej, du kan ikke have en varebil på hvide plader, du kan have en personbil du bruger til at køre med vare i.


  • #11   19. sep Sol

    Det er nu ikke helt rigtigt.
    https://altomvarebiler.dk/nissan-saelger-varebiler-paa-hvide-plader/

    En varebil kan sagtens være på hvideplader.


  • #12   19. sep Jeg medgiver gerne at det er et sjovt tilfælde, men de har stadig betalt fuld afgift for at få hvide plader på.
    Når han skriver han vil bruge varebilen privat, så bliver det i forhold til hans spørgsmål om registreringsafgift, til en personbil, det fremgår også af den artikel du linker til.

    Og som jeg skriver til nederst: "Prøv at finde bare et køretøj, som er indregistreret til godstransport, og kører på hvide plader.".


  • #13   20. sep #12 rustvogne er indregistreret som varebil, men har hvide plader af respekt for den afdøde. Mener nu også det er den eneste undtagelse.

  • #14   20. sep Prøv at finde en rustvogn der er indregistreret som varebil, og ikke personbil.

    Og nu spurgte han til hvad han kan indregistrere sin bil til, og han kan ikke indregistrere den som rustvogn.


  • #15   20. sep #14 En varevogn er et køretøj som er omfattet af REGAL § 5 om nedsat afgift og dermed er forsynet med gule nummerplader eller gule/hvide nummerplader. (En varevogn med gule/hvide nummerplader er også med nedsat afgift, blot er der også betalt privatbenyttelsesafgift.)

    Mandskabsvogne er registret som varevogne på gule plader i Køretøjsregistret (tidligere Centralregistret for motorkøretøjer)). Mandskabsvogne er i disse tilfælde altså fradragsberettiget efter ML §§ 37 og 38 om store varebiler eller ML § 41 om små varebiler. Se i øvrigt afsnit E.A.8.1.3.5 om registreringsafgiften for mandskabsvogne.

    Rustvogne er ikke omfattet af ML § 41 om momsfradrag ved anskaffelse og drift af vare- og lastmotorkøretøjer, da rustvogne er optaget under personkøretøjer i Køretøjsregistret (tidligere Centralregistret for motorkøretøjer). Rustvogne er heller ikke omfattet af ML § 42, stk. 1, nr. 6, da rustvogne ikke er indrettet til befordring af personer, samt er fritaget for registreringsafgift efter REGAL § 2. Momsfradrag for rustvognes anskaffelse og drift skal opgøres efter momslovens almindelige fradragsbestemmelser, jf. ML §§ 37 og 38. Se SKM2001.39.LSR.

    Se nærmere om hvilke køretøjer der anses for personbiler (hvidplade biler), hvilke køretøjer der anses for varevogne og hvilke køretøjer der anses for "øvrige køretøjer" i afsnit D.A.11.6.2 om fradragsreglerne for personbiler og motorcykler ML § 42, stk. 1, nr. 6 og stk. 4, 5, 6 og 7, afsnit D.A.11.6.3 om små vare-/lastbiler ML § 41 og afsnit D.A.11.6.4 om store vare-/lastbiler og øvrige køretøjer ML §§ 37 og 38

    Mener dette svarer på både trådstarter og rustvogne.


  • #16   20. sep Hvad er det du mener det svarer på?
    Og fandt du en rustvogn, der er indregistreret som varebil, og ikke en personbil?
    Jeg kan kun finde rustvogne der er indregistreret som personbil...


  • #17   21. sep #14 hvis du ikke kan læse lovteksten, så kan jeg ikke hjælpe dig.
    Farven på pladerne på en bil er afhængig af afgiften. Alt efter typen af benyttelse, så er afgiften forskellig jf ML. Rustvogne er undtaget, hvorfor de har hvide plader selvom afgiften er for en gulpladebil.


  • #18   21. sep Du skriver følgende i #13: "rustvogne er indregistreret som varebil".
    Alle dem jeg kan finde, er ikke indregistreret som varebil, de er indregistreret som personbil, hvilket får mig til at tro, at du måske ikke rigtig ved hvad du taler om...


  • #19   21. sep #14 glem der. Du er ikke interesseret i at blive klogere, men blot at få ret.
    2. Dec 1983 vedtog Folketinget ændringerne til loven om registreringsafgift, at selvom rustvogne er afgiftsfritaget, så skal de ikke have særlige nummerplader. Specifikt ændring nummer 2 og og 13 er her relevant.


  • #20   21. sep Det jeg er interesseret i, er at folk ikke sidder og skriver ting der ikke passer, så som det du skriver i #13 med at rustvogne er indregistreret som varebil, og ikke personbil...

  • #21   24. sep Nu skriver i jo stadig forbi hinanden.

    Trådstarter spørg om man kan indregistrere en elvarebil på hvideplader.
    Uden det koster en masse i afgift, og det må man vel sige ja til, i forhold til hvad i selv har skrevet.
    Og hans spørgsmål kom ud af at flere virksomheder med "ældre" varebiler har omregistreret dem til hvideplader.
    Hvilket må siges og være en nem og mulig løsning, hvis man ønsker at omgå partikelfilter regler/miljøzoner.


  • #22   24. sep Forvirringen opstår fordi man både bruger ordet "varebil" om en karosseri type, samt om en afgift kategori.

    Som jeg skriver om #8, kan samme karosseri indregistreres forskelligt afgifts mæssigt, som er det der bliver spurgt til.
    Vil du have hvide plader på en varebil, så bliver det til en personbil. Og dermed omgår man begrænsningerne for varebiler, da den samme bil nu er ændret til en personbil, og derfor følger reglerne for personbiler.


  • #23   24. sep Men hele humlen i det her er jo, at hvis der ingen afgift skal betales er det hip som hap hvilke plader bilen bære.

    Man kan endda se i artiklen jeg delte, at man kan sågar undgå privatbenyttelses afgift.
    Så man derfor kan købe en varebil, med hvideplader, og få høj lasteevne, og undgå misundelses afgiften såfremt man køber den privat.

    Tingene er ikke som for bare 10 år siden.


  • #24   25. sep Du har næsten forstået det rigtigt.
    Vælger han gule plader ryger han under varebils regler, fordi bilen bliver registreret som varebil.
    Vælger han hvide plader ryger han under personbiler regler, fordi bilen bliver registreret som personbil.

    VW Transporter kan bruges som eksempel.
    Den kan indregistreres som alt muligt, f.eks. personbil, varebil, bus, camper osv.
    Karosseriet er mere eller mindre identisk, MEN hvis du køber en gammel håndværker varebil på gule plader, og betaler forskellen i afgift for at få hvide plader på, så har du nu en personbil, som du må bruge til meget mere (passagerer i bagagerum osv), fordi det nu er en personbil.
    Hvis der så på den gamle håndværker VW teoretisk ikke var nogen reg afgift at betale, så ville det ikke ændre reglerne, der ville bare ikke være noget særligt incitament for ikke at registrere den som personbil (med mindre man er erhverv og vil spare moms osv).


  • #25   29. sep Du har tydeligtvis ikke læst artiklen.

    Hvis bilen opfylder kravene til og varebil, F.eks indrettet med lad eller kasse, ligesom dit transporter eksempel.
    Så vil bilen kunne indregistreres som varebil til privatbenyttelse nøjagtigt som i linket.

    At ingen så har gjort det før, er nok mere uvidenhed om muligheden end så meget andet.


  • #26   29. sep Jeg har skam læst artiklen, det er dig der ikke har forstået artiklen. Du blander rundt i tingene.
    Artiklen handler om indregistrering af køretøj, der normalt er indregistreret som varebil, at disse også kan indregistreres som personbil.

    Du skriver: "varebil til privatbenyttelse nøjagtigt som i linket."
    Men der er jo ikke det artiklen handler om! Den handler om "varebil til privat personkørsel"!
    Der står der også i artiklen, og det fremgår også hvis du slår køretøjet op på Skat.

    Var den indregistreret som det du tror, så havde den gule eller papegøje plader. Men er den indregistreret som det artiklen også siger, så er den indregistreret på hvide plader.
    Og gæt hvad, der er endda et billede af bilen på hvide plader...

    Slå bilen op på Skat, kig under afgift.
    Er der betalt satsen for varebil (30%/50%).
    Eller er der betalt satsen for personbil?
    Jeg ved det godt...


  • #27   29. sep Nej det dig der ikke ser pointen.

    Kan man idag købe en elbil som er designet som varebil, og vælge at indregistrere den som varebil, men til privatbenyttelse.
    Ja det kan man godt.

    Og hvad er så fordelen ved det nu, kontra det der er i linket.
    At der stort set ingen afgift forskel er, fordi elbiler ikke er pålagt 225% vs 30/50%

    Ergo hvis du har lyst og have en varebil +2000 kg total som privatbil, kan du gøre det, uden og skulle ud med en masse flere penge.
    Samtidig er der nu et nyt smut hul, da nedvejning jo ikke er muligt mere, for og spare misundelses afgiften.


  • #28   30. sep Ignorerer du bare fuldstændig at der bliver talt om hvide plader?

    Du skriver: "Varebil til privatbenyttelse" (dvs gule eller papegøje plader).
    Men det der bliver talt om er "varebil til privat personkørsel" (dvs hvide plader).


  • #29   30. sep Ja fair nok så har jeg byttet rundt på termerne.
    Det ændre jo ikke synderligt på pointen.


  • #30   30. sep Men nu har vi vel heller ikke været uenige om pointen på noget tidspunkt?

Kommentér på:
Elektrisk varevogn på hvide plader

x