{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.821 visninger | Oprettet:

Hans B
Hans B
Tilmeldt:
13. sep 2022
Emner: 1

Elektrisk varevogn på hvide plader {{forumTopicSubject}}

Da afgiften på elbiler under 500.000 rundt regnet ligger på 0dkk, gælder så samme regler for varevogne og registrering på hvideplader?

Jeg ønsker nemlig at benytte varevognen privat. Hvis jeg registrerer bilen på papegøjeplader, så skal jeg betale misundelsesafgift. Men afgiften ift. at få hvide plader på burde vel være 0dkk pga. ovenstående?

Jeg skal selvfølgelig betale moms, men pga. de nye regler for varebiler fra 2020, hvor man kan registrere sin kassevogn på hvide plader uden at isætte sæder bagi - ved blot at betale fuld privatbenyttelses afgift, så gælder det vel samme regler for el-biler? .. hvor afgiften så må være "0dkk"?

Nogen som har erfaringer med dette? Virker nemlig tåbeligt at køre med papegøjeplader så.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektrisk varevogn på hvide plader
  • #1   14. sep 2022 Det er som jeg forstår det korrekt. Derfor studser jeg også meget over at der er leasing firmaer som har taget teslaer og taycans ind i sortimentet .... hvorfor vil man dog gøre det ...
    Kan betale de månedlige betalinger kontant i leasingbutikken, så kan jeg måske nok godt lure logikken.


  • #3   14. sep 2022 Sol s: Du skal se det omvendt, der er særlige regler for varevogne:

    Rent gule plader må kun bruges til erhverv. (kan dog frikøbes på dagskort)

    Papegøje plader(hvid/gule), kan udleveres som f.eks. firma bil og bruges privat efter arbejde. Private kan også købe biler på disse plader. Der er mindre registrerings afgift men oftest begrænset siddepladser og ofte højere grønne afgifter (fordi??) Primær forskel er at moms er betalt af disse køretøjer.

    Hvide plader: Må bruges til "alt", der skal dog være seler til alle siddepladser.

    Det sker at folk konvertere biler imellem de to områder, oftest fra gul/papegøje plader til hvide plader.
    De fylder bagsæde, seler, aktivere bagrudervinduer op/ned mulighed etc.
    Logikken er at bilen var møgdyr en gang, men værditabet gør at man nu kan retfærdiggøre at betale fuld afgift af bilen og konvertere den tilbage. Mange specielle gul/papegøje biler, har man gemt de oprindelige dele, med hensyn på fremtidigt salg.


  • #6   15. sep 2022 Beklager jeg ikke lige kan smide en paragraf til dig. Men hvis du er opmærksom i trafikken vil du faktisk indimellem se varevogne på hvidevarer.
    Er vores kære fotovogne ikke på hvide plader?
    Der er særlige regler for gul plade biler fordi de har reducerer afgift pga de er låst til et begrænset behov/firma.
    Ligesom man ikke må fjerne camping grejet fra en autocamper. De hR nemlig også let reducerer afgift pga deres specifikke brug.
    Personligt mener jeg at afgiften urde være samme satser for alle køretøjer, ligemeget om det er erhverv papegøje eller autocamper.


  • #7   16. sep 2022 Sol

    Tror der er lidt misforståelse i forhold til hvad 2020 reglerne betyder.
    Det har altid været muligt og sætte hvide plader på sin varebil.

    Det bare ikke lige særligt mange erhvervsdrivende der har gjort det, da det ikke har været synderligt rentabelt.

    Finten i forbindelse med 2020, er reglerne om partikelfilter.
    En hvidpladet bil er ikke omfattet af miljøzoner.
    Og havde man en gammel "billig" varebil kunne man betale afgift op til hvideplader, og undgå problemer i miljøzoner.
    Og derved spare at købe en nyere bil.

    Det trådstarter ønsker, er at købe en elvarebil, og indregistrere den som privatbefordring, for at undgå privatbenyttelses afgift.
    Hvilket nok ikke er helt dumt, især hvis prisen på både hvide/guldplade er den samme pga ingen/lille afgift på elbiler.


  • #9   16. sep 2022 sol S: Fair nok hvis man er meget på definitioner, men man kan fint konvertere en varevogn til en personvogn uden vinduer bagi.
    Derfor må man også kunne købe en "varevogn" og få den registeret som personbil og dermed hvideplader.


  • #11   19. sep 2022 Sol

    Det er nu ikke helt rigtigt.
    https://altomvarebiler.dk/nissan-saelger-varebiler-paa-hvide-plader/

    En varebil kan sagtens være på hvideplader.


  • #13   20. sep 2022 #12 rustvogne er indregistreret som varebil, men har hvide plader af respekt for den afdøde. Mener nu også det er den eneste undtagelse.

  • #15   20. sep 2022 #14 En varevogn er et køretøj som er omfattet af REGAL § 5 om nedsat afgift og dermed er forsynet med gule nummerplader eller gule/hvide nummerplader. (En varevogn med gule/hvide nummerplader er også med nedsat afgift, blot er der også betalt privatbenyttelsesafgift.)

    Mandskabsvogne er registret som varevogne på gule plader i Køretøjsregistret (tidligere Centralregistret for motorkøretøjer)). Mandskabsvogne er i disse tilfælde altså fradragsberettiget efter ML §§ 37 og 38 om store varebiler eller ML § 41 om små varebiler. Se i øvrigt afsnit E.A.8.1.3.5 om registreringsafgiften for mandskabsvogne.

    Rustvogne er ikke omfattet af ML § 41 om momsfradrag ved anskaffelse og drift af vare- og lastmotorkøretøjer, da rustvogne er optaget under personkøretøjer i Køretøjsregistret (tidligere Centralregistret for motorkøretøjer). Rustvogne er heller ikke omfattet af ML § 42, stk. 1, nr. 6, da rustvogne ikke er indrettet til befordring af personer, samt er fritaget for registreringsafgift efter REGAL § 2. Momsfradrag for rustvognes anskaffelse og drift skal opgøres efter momslovens almindelige fradragsbestemmelser, jf. ML §§ 37 og 38. Se SKM2001.39.LSR.

    Se nærmere om hvilke køretøjer der anses for personbiler (hvidplade biler), hvilke køretøjer der anses for varevogne og hvilke køretøjer der anses for "øvrige køretøjer" i afsnit D.A.11.6.2 om fradragsreglerne for personbiler og motorcykler ML § 42, stk. 1, nr. 6 og stk. 4, 5, 6 og 7, afsnit D.A.11.6.3 om små vare-/lastbiler ML § 41 og afsnit D.A.11.6.4 om store vare-/lastbiler og øvrige køretøjer ML §§ 37 og 38

    Mener dette svarer på både trådstarter og rustvogne.


  • #17   21. sep 2022 #14 hvis du ikke kan læse lovteksten, så kan jeg ikke hjælpe dig.
    Farven på pladerne på en bil er afhængig af afgiften. Alt efter typen af benyttelse, så er afgiften forskellig jf ML. Rustvogne er undtaget, hvorfor de har hvide plader selvom afgiften er for en gulpladebil.


  • #19   21. sep 2022 #14 glem der. Du er ikke interesseret i at blive klogere, men blot at få ret.
    2. Dec 1983 vedtog Folketinget ændringerne til loven om registreringsafgift, at selvom rustvogne er afgiftsfritaget, så skal de ikke have særlige nummerplader. Specifikt ændring nummer 2 og og 13 er her relevant.


  • #21   24. sep 2022 Nu skriver i jo stadig forbi hinanden.

    Trådstarter spørg om man kan indregistrere en elvarebil på hvideplader.
    Uden det koster en masse i afgift, og det må man vel sige ja til, i forhold til hvad i selv har skrevet.
    Og hans spørgsmål kom ud af at flere virksomheder med "ældre" varebiler har omregistreret dem til hvideplader.
    Hvilket må siges og være en nem og mulig løsning, hvis man ønsker at omgå partikelfilter regler/miljøzoner.


  • #23   24. sep 2022 Men hele humlen i det her er jo, at hvis der ingen afgift skal betales er det hip som hap hvilke plader bilen bære.

    Man kan endda se i artiklen jeg delte, at man kan sågar undgå privatbenyttelses afgift.
    Så man derfor kan købe en varebil, med hvideplader, og få høj lasteevne, og undgå misundelses afgiften såfremt man køber den privat.

    Tingene er ikke som for bare 10 år siden.


  • #25   29. sep 2022 Du har tydeligtvis ikke læst artiklen.

    Hvis bilen opfylder kravene til og varebil, F.eks indrettet med lad eller kasse, ligesom dit transporter eksempel.
    Så vil bilen kunne indregistreres som varebil til privatbenyttelse nøjagtigt som i linket.

    At ingen så har gjort det før, er nok mere uvidenhed om muligheden end så meget andet.


  • #27   29. sep 2022 Nej det dig der ikke ser pointen.

    Kan man idag købe en elbil som er designet som varebil, og vælge at indregistrere den som varebil, men til privatbenyttelse.
    Ja det kan man godt.

    Og hvad er så fordelen ved det nu, kontra det der er i linket.
    At der stort set ingen afgift forskel er, fordi elbiler ikke er pålagt 225% vs 30/50%

    Ergo hvis du har lyst og have en varebil +2000 kg total som privatbil, kan du gøre det, uden og skulle ud med en masse flere penge.
    Samtidig er der nu et nyt smut hul, da nedvejning jo ikke er muligt mere, for og spare misundelses afgiften.


  • #29   30. sep 2022 Ja fair nok så har jeg byttet rundt på termerne.
    Det ændre jo ikke synderligt på pointen.


Kommentér på:
Elektrisk varevogn på hvide plader

Annonce