Gratis kørekort fra uddannelse? {{forumTopicSubject}}
Goddag folkens, jeg har kigget lidt rundt på forskellige uddannelser, hvor jeg kom forbi uddannelsen autohjælp. Der står, at man får kørekort til bil og lastbil ganske gratis. Nu har jeg allerede kørekort til personvogn, men jeg undrer mig nu over, at det ikke koster noget. Ville flere folk ikke så tage uddannelserne, bare for at få gratis kørekort?
Den eneste fornuftige jeg lige kunne komme på var, at du kun får kørekort til personvogn erhverv. Det lyder da fuldstændig forkert, at folk bare kan tage en uddannelse og få kørekort til privatkørsel gratis. Kan det virkelig passe?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Så det koster kun firmaet småpenge at give dig kørekortet.
nov 2020
Følger: 12 Følgere: 133 Emner: 23 Svar: 73
Men det var nu mest bil jeg undrede mig over.
mar 2009
Følgere: 4 Svar: 195
Der er nok nogen som prøver at få kørekort igennem en uddannelse, men nu er det jo ik bare lige noget du får på dag 1, eller inden du starter på lærepladsen, det tages imens. Hvor du tjener penge til virksomheden..
At bruge 1år + på at komme til et punkt hvor du kan få et "gratis" kørekort. bare for at spare 15.000kr.. Det er faktisk de færreste som gider/kan vente på
Plus man skal også lige finde lærepladsen osv
nov 2020
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Enten har du kørekortet eller osse har du ikke.
Og ja der er flere uddannelser der kræver et kørekort for og kunne komme op til svendeprøve.
Og så er det en del af uddannelsen at mester sørger for man får det kort.
nov 2020
Det hedder et erhvervskørekort/kørekort til erhvervsmæssig personbefordring.
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 466
Hvis du vil bruge det i forbindelse med det arbejde, så skal du have erhverv-delen..
Men du må stadig køre privat med det..
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Som 38årig.
Var i skp, de første par år.
Der var en del der fik kørekort, af betal af skolen/skp
Også selv om nogen var tvivlsomme typer
Som
Aldrig ville kunne/ville færdig gøre uddannelsen
dec 2007
Følger: 73 Følgere: 129 Biler: 5 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.413
for at køre bus, kræves der erhvervskort, HVIS det er i arbejdsøjemed (altså du får en løn) og det ikke er vedlagsfrit..
har du ikke erhvervsdelen, må du kun køre privat (f.eks for en klub, forening el. privat buskørsel). dog må der modtages betaling til driften af bussen.
lastbilkort, er enten har du eller ej og kan således bruges til hvad du vil (privat/ erhverv).
dog er EU-bevis et krav uanset kategori (dog ikke kat. a og b).
ps. mit kort er fyldt ud ÷ motorcykel.
jul 2021
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
Det er også hårde uddannelser at komme igennem, hvis du 'kun' gør det for kørekortet. Og så har uddannelsesstederne regnet ud, at du ikke får det med det samme. Det er inde midt i uddannelsen at man får det.
Hvis du overvejer uddannelsen som lastbilchauffør eller buschauffør, så får du også kørekort til personbil.
Hvis du bare vil ud og arbejde, så tag et AMU kursus. Der koster et lastbilkørekort kun 3840,- kroner og det samme med buskørekort. læs evt. mere her: https://trafikskolen.dk/amu-kurser/lastbil/koerekort-til-lastbil
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 71
Selvfølgelig er der stor forskel på privat og erhvervs kørekort.
Der findes:
Taxi = Erhverv, lille bil
Bus = Erhverv, Bus med over 8 passagerer - så som by og turis busser.
Mig bekendt skal man ikke have et erhvervs kort til vejhjælps transporter, kun et "C" kort, altså - det store lastbil's kort til forvogn.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
At du så skal uddannes mere og have eu kval bevis for at f.eks måtte køre lastbil, det jo så en anden sag.
Det ændre jo ikke ved at kørekortet stadig er det samme.
Gratis kørekort fra uddannelse?