{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Eftermonteret ekstralygter gennem syn? {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Min gamle sure Fiat skal til syn her om en 3 måneders tid, og er nysgerrig på, om jeg kan slippe igennem med mine Hella lygter?
De er hooked op efter alle kunstens regler med relay, sikring, og switch. Alle forbindelser er samlet med plastik crimp og elektrikertape.
Her er hvor det bliver kompliceret - loven siger, man må have 2x nærlys 4x fjernlys og 2x tågelys. Jeg har allerede tågelys fra fabrikken på min bil, ergo er lygterne "fjernlys" eller "arbejdslys" hvis nogen spørger. Vil det mon blive skrevet op for at være farligt for fodgængere? Er blevet stoppet af politiet før (rutine stop) og de sagde intet til lygterne og ville bare se reg. attest

Spørger nemlig fordi lygterne er noget fucking bøvl at tage af, da der er ført ledninger gennem firewall ind gennem instrument til kabinen osv, det ville være et halv dags projekt at få dem af og på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Eftermonteret ekstralygter gennem syn?
  • Brian S
    Brian S Online Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 306
    #1   19. jan 2023 De må gerne være der. 4 fjernlys på en gang må lyse. Og du har så lavet en kontakt. Det eneste er hvordan de er justeret. Hvis du vil afmontere, behøver du jo ikke pille hele ledningsnettet af. Bare skru lygter af. Men lamper som er monteret skal virke.

  • #2   19. jan 2023 Du må faktisk godt monter 4 ekstra lang lygter.
    Men der må kun være tændt 4 adgangen

    Også må samlet lys udfald(eller hvad det kaldes) ikke lyser mere end forskrevet
    Jeg kan ikke huske hvad det er
    Men der stå nogen tal på dine alm langlys og nogen på de ekstra
    Og tilsammen måde de ikke lyse mere end forskrevet

    Og reglen med at ekstra langlys skal have seperat afbryder
    Er afskaffet

    En anden ting er man skal på hvad Lygten er godkendt til
    Om de er godkendt til langlys eller som en arbejds lygte

    For alt efter hvad de er godkendt til
    Skal de kunne tændes til den funktion de har


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 531
    #3   19. jan 2023 De må Max lyse med 430000 cd og reference værdi må Max være 100 for alle lygter der er tændt på en gang og så skal de være funktionsmærket R

  • #4   19. jan 2023 De lygter jeg har sat på er nogle antikke Hella COMET 550 (årgang ukendt men de er ihvertfald gamle) De kører på H1 halogenpærer, ikke specielt kraftigt lys, faktisk i sig selv mindre kraftigt end mit normale lange lys. Men de blænder selfølgelig stadig så slukker dem når der er andre biler. Diverse steder har jeg set dem solgt som arbejdslys, fjernlys, tågelys, baklys til lastbiler, mm. Så det er vist lidt op til fortolkning hvilken type lygte det er.
    De er E-mærket ved ikke om de er funktionsmærket men det tror jeg da de er.


  • #5   20. jan 2023 du skal lige være obs på at arbejds lys må ik blænde/de skal pege en god del ned så tror ik de godtager dem som værende arbejds lys,
    men du må som sagt os have 4 fjernlygter tænd på 1 gang
    (jeg ved faktisk ik om de måler om ekstra fjern lygter er justeret rigtigt til syn)


  • #6   21. jan 2023 Ved ikke hvordan fjernlys skal være justeret? Så vidt jeg ved må de godt blænde? De er peget ret meget ned, de lyser direkte ned i vejen 10m frem og så er der stor spredning så de lyser en smule længere frem måske 50m med svagt lys. Men igen det er svagere end mit normale fjernlys så er mest bekymret for om monteringen er godkendt. Vi får vel at se. Efter jeres svar tænker jeg bare at prøve at køre den til syn med lygterne på, tak for gode svar smiley

  • #7   2. feb lol den blev fejlet på at jeg havde ført ledningerne igennem et hul i metallet uden at sætte en gummiprop, og mit refferencetal var 105- ups

Kommentér på:
Eftermonteret ekstralygter gennem syn?

Annonce