{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
749 visninger | Oprettet:

M S
M S
Tilmeldt:
12. feb 2023
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1

Hvem må være "chiptuner"? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har nogle planer om at starte en chiptunings-forretning, men synes det er ret svært at finde informationer, om hvem der rent faktisk må chippe biler. Der er masser at læse om regler ifb. med chiptuning og hvad der er tilladt, samt forbudt mm.

Men lige ift. hvem der må udføre dette kan jeg ikke rigtig finde noget om..
Kræver det noget specielt tilladelse, eller gør man det bare efter at have oprettet en virksomhed?

Mange tak for hjælpen og tiden. smiley


Kommentarer på:  Hvem må være "chiptuner"?
  • #1   12. feb 2023 Ingen må tune almindelige biler til vej, hvis der ikke er tale om lovlig tuning i henhold til gældende regler. Men ellers er det ingen beskyttet titel, så hvis du opfylder alle love og regler omkring markedsføring, udførelse, dokumentation osv.

    I praksis er det ikke nemt at gøre det lovligt. Og markedet for tuninger bliver mindre og mindre, så det er næppe noget, du kan fortsætte med, til du går på pension.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.874
    #2   12. feb 2023 Det må alle sådan set, da det jo generelt er ulovligt at få sin bil chippet. Men til motorsport må man gerne. Så alle der har fået sin bil chippet, må i realiteten ikke bruge den bil på offentlig vej. Ligesom at sælge tunsæt til scooter og knallerter, man skal bare oplyse om at det ikke må bruges på offentlig vej.

  • #3   12. feb 2023 Du skal nok ha styr på forsikring , når du brænder folks motor / aut gear kasse af.

    Sov lige på det ,1 nat mere.


  • #4   12. feb 2023 Det er ikke nok bare at oplyse, at det ikke må bruges på offentlig vej. Man har som tuner pligt til at gøre tilstrækkelige foranstaltninger og undersøgelser i forhold til, om man med rimelig mistanke kunne forestille sig, at kunden har tænkt sig at blæse på, at det er ulovligt. Et eksempel kunne være, hvis bilen er indregistreret som almindelig bil til færdsel på offentlig vej (altså med almindelige nummerplader) - så vil man ikke kunne nøjes med at skrive sig ud af det på denne måde.

  • #6   12. feb 2023 Hej
    Jeg har tænkt mig at starte en hash-forretning, hvordan gør man nemmest det, jeg synes det er svært at finde ud af hvad der er lovligt, forbudt i Jylland, tillads på Christianshavn, er der nogen som kan give mig gode råd smiley

    PS!
    Stage 3 skulle være RIGTIG GODE til at brænde motorer af, spørg dem ad.


  • M S
    M S Tilmeldt:
    feb 2023

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #7   12. feb 2023 Tusinde tak for jeres input(De af jer der har svaret seriøst). Jeg vil self. sætte mig mere ind i det, og det er naturligvis ikke noget der bare startes henover natten. Men tak for jeres svar. smiley

  • #8   12. feb 2023 Tror det er svært og starte nu

    Da der findes en del der gør i det.

    Samt udstyr er dyrt
    For skal det gøres rigtig, skal bilen/ motor på rullefelt
    Og man skal kende at bruge alt udstyr


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.874
    #9   12. feb 2023 Ikke nok med at kende udstyret... Skal man være dygtig så skal man jo vide alt om at programmere de forskellige motorstyringer, plus man skal jo ikke bare hente en fil fra nettet og indlæse. Man skal jo lave et custom map til lige præcis den bil/motor man laver laver. Alle motorer er forskellige, derfor vil den samme fil ikke give samme ydelse på alle motor af samme model. Det er noget med at lytte til motor samtidig med at kigge på de tal man får fra udstyret. Det er lidt som at justere karburator og tænding ind på gamle biler, der bruger man sin hørelse og lugtesansen til det bare spiller. Enhver kan uploade en fil fra nettet, en rigtig tuner er en som kan trylle med justering til lige netop dit setup.

  • #10   12. feb 2023 Netop det at 2 ens biler med den samme motor ikke kan bruge det samme MAP, det er der uhyggeligt mange der ikke fatter, selv såkaldte proffer inden for faget har brændt adskellige motorer af og nægtet at hjælpe kunden efterfølgende, bare fordi man ikke vidste hvad man rodede med, fik motoren til at køre alt for magert, så dør baby sgu.

  • #11   12. feb 2023 Du skal ik købe Kina udstyr. Du skal også ha undersøgt hvor du kan komme på kursus henne i det udstyr du køber Italien/Belgien. Medmindre du køber en boks og bare køber filerne af en random gut

  • #12   12. feb 2023 Klassikeren er man ringer eller mailer et sted hen for at høre hvor mange hk den chipning giver, er svaret at den får 131.7 hk, så er det en fil han køber et sted, en rigtig tuner vil sige omkring 130 hk og ikke snakke decimaler.

Kommentér på:
Hvem må være "chiptuner"?

Annonce