Ansvar/udfald af trafikulykke. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen,
Jeg var for nylig fører af en bil hvor jeg blev påkørt i siden af en cyklist som endte i en voldsom personskade for cyklisten - Historien kommer her:
Jeg er kørende i min bil ned ad Hyltebro på Nørrebro i København med retning mod borgmestervangen (der hvor føtex og netto ligger). Jeg har grønt lys i det første kryds som spærrer af for en cykelsti og når lige akkurat at komme med over det grønne lys i det næste kryds hvor vejen krydser Nørrebrogade.
Da jeg er kommet over fodgængerfeltet bliver der gult og pludseligt ud af det blå rammer en cyklist på en lynhurtig racercykel (heldigvis med cykelhjelm på) i fuld fart siden af min bil ved venstre fordæk, hvorefter han ryger op på forruden og ned på asfalten. Da min kammerat og jeg er ude af bilen og henne ved cyklisten bliver der rødt og trafikken rundt om begynder og bilerne dytter og folk går over i krydset osv.
Cyklisten ligger og jamrer på jorden og råber på engelsk ''I thought i had it'' og kort efter bliver jeg og de omkringstående mennesker afhørt af politiet og cyklisten kørt væk i ambulancen.
På venstre side af Hyltebro inden krydset står en stor Container som spærrer for udsyn og gør at cyklister der krydser henover Hyltebro ad Nørrebrogade ikke kan som om der er flere biler når de krydser.
Cyklisten tog risikoen og kørte over før han havde fået grønt lys og troede der var frit hvor han så er kørt ind i mig der var den sidste bil, men som han overså grundet containeren og det dårlige udsyn.
Cyklisten er netop blevet udskrevet fra hospitalet og brækkede ved uheldet sin skulder og sit ene ben. Jeg talte med politiet tidligere i dag og Cyklisten mener han kørte over for grønt så nu er det en ord mod ord sag og Politiet skal på jagt efter videoovervågning ved krydset hvor det skete.
Jeg er enormt bange for at miste mit kørekort hvilket vil være et enormt problem ifht mit arbejde.
Hvad er chancen for dette og hvad kan jeg regne med udfaldet af sagen bliver? Har jeg på forhånd tabt fordi jeg er føreren af det store køretøj, selvom det var cyklisten der tog en risiko og kørte over før han burde???
Vedhæftet er billede af ulykkesstedet. Det er dog fra i sommers og en anden container, men den står cirka samme sted som den der er der nu.
kh
mar 2003
Følger: 14 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 462 Svar: 1.463
Træls situation.
Umiddelbart tænker jeg det tæller til din fordel at cyklisten rammer ind i dig, og ikke at du rammer cyklisten. Men mon ikke de får fundet nogle kameraer som kan bevise din uskyld.
jan 2024
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
jan 2022
Følgere: 184 Emner: 5 Svar: 53
Det er derfor vi har vigepligter.
Du skriver politiet afhørte evt. vidner de kan nok forklare at du kørte over grønt og cyklisten kørte over rødt, så lukker politiet sagen.
Men hvis de har fortalt du kørte ud når der var gult eller rødt så kan du godt vinke farvel til kørekortet.
Ansvar/udfald af trafikulykke.