{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sekundært horn
  • Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 105
    #1   19. aug 2024 ALT hvad der kan afgive flere toner efter hinanden er ULOVLIGE

• #2   19. aug 2024 #1 - Ja hvis det aktiveres af horn kontakten.

Der er intet som forbyder folk at have alverdens spilledåser monteret på deres bil, så længe det ikke bruges på gaden og som horn. smiley

• #3   19. aug 2024 #2 jo det er der nemlig.
    Her et uddrag fra Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer - 2024"
    "6.06 Lydsignalapparater
    6.06.001 Generelle bestemmelser
    (1) Et køretøj må kun være forsynet med lydsignalapparat, der opfylder følgende bestemmelser:
    a) Lydsignalapparat skal i hele aktiveringsperioden afgive klart lydende tone med konstant styrke og frekvens..."

Når der står at et køretøj kun må være forsynet med lydsignalapparat der opfylder kravene, må det altså ikke have et ekstra lydsignalapparat som ikke opfylder kravene.

https://www.fstyr.dk/Media/638550866190811172/Vejledning%20om%20syn%20af%20k%c3%b8ret%c3%b8jer,%20juli%202024.pdf

• #4   19. aug 2024 #3 - Så er det sidste gang din radio har været tændt i bilen, eller der har været studenter med musik omme i ladet på en lastbil.... smiley

I normal tale, er lydsignal apparatet aktiveret af hornkontakten. Derfor skal det overholde de regler.

• #5   19. aug 2024 #4 tror du selv det argument holder i retten?

Kun hvis dit musikalske horn ikke kan betjenes fra førersædet tror jeg du har en chance, Men jeg tænker ikke umiddelbart tanken var et musikalsk horn som kun kan betjenes fra bagagerummet.

Hvordan vil du argumentere for at kontakten til at aktivere det musikalske horn ikke er en hornkontakt?

• #7   20. aug 2024 Det er noget helt andet

Det er for at folk kan høre der kommer en bil der er næsten lydløs

• #8   20. aug 2024 #6 Det er som Mr. Gsi noget helt andet.
    Det er reguleret via EU Regulativ 540/2014 i artikel 8 "Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)"

• Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 242
    #9   20. aug 2024 Du montare bare et "Train-horn" på bilen.
    Kald det et "Fanfare horn" !
    Intet ulovligt i det, da du ikke har udskiftet bilens originale horn. smiley smiley smiley

profilbillede
  • Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 105
    #10   20. aug 2024 Hornet må gerne have flere toner - de skal bare komme på en gang !!!

• #11   20. aug 2024 Jeg ville gerne have et General Lee
    https://youtu.be/de59NpXzOnI?si=C7cHlIsxSD8BzqNn

• #12   20. aug 2024 Det her virker

https://www.youtube.com/watch?v=QO2-AZ7G5Jc

• #14   21. aug 2024 #5 - Nu er det så ikke min opgave at argumentere for noget i retten, i sådan et tilfælde.
    Det er dem der anklager folk for at gøre noget ulovligt, som skal bære bevisbyrden.

Jeg vil gerne se og høre hvordan man gør det, som anklager.

Når du tænder dit blink signal, bruger du vippekontakten til dine blink.
    Når du signalerer at du vil bremse, tændes bremselysene som en funktion af at du træder på bremsen.
    Når du aktiverer lydsignalapparatet, er det din horn kontakt du bruger til det.

Men når jeg tænder min lys bar (arbejdslys som peger 15 grader nedad), er det en separat kontakt jeg bruger til det - og når jeg vil spille la cocaracha med kompressor horn, er det en helt femte kontakt jeg bruger til det - og indtil jeg gør det i trafikken, kan færdselsloven ikke bruges til at give mig en bøde for det.

Medmindre det kan bevises at der rent faktisk ER fare på færde, må du ikke engang bruge dit normale horn til noget som helst. smiley

Hvis din logik med at alt hvad der udsender lyd, er et "lydsignalapparat" - så er det slut med radio i bilen.
    Den kan jo betjenes fra førersædet?

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 87 Emner: 5 Svar: 99
    #15   21. aug 2024 Jeg tror det er svært at gradbøje regler på den måde.
    Fordi din bil må gerne kunne køre 300kmt, bare du ikke gør det på offentlig vej.
    Men din knallert må slet ikke kunne køre 60kmt, uanset om du så gør det eller ej.

På samme måde må du heller ikke have et blåt blink på den VW Passat st.car, selvom du siger du kun bruger det uden for offentlig vej.

• #16   21. aug 2024 Jeg tror det er svært at gradbøje regler på den måde.

Jeg gradbøjer ingenting. Loven er hvad loven er - og hvis der ikke står at det er forbudt, så er det tilladt. Sådan er love indrettet.
    Lydgiver apparatet (hornet) i din bil, aktiveres af horn kontakten.
    Hvis ALT hvad der afgiver ikke-enslydende lyde er lig med "må ikke", er din bilradio også forbudt. Din bilradio er ikke forbudt... Sidst jeg kiggede efter. smiley

Fordi din bil må gerne kunne køre 300kmt, bare du ikke gør det på offentlig vej.

Du må gerne køre 300km/t på offentlig vej i Tyskland.... smiley

Men din knallert må slet ikke kunne køre 60kmt, uanset om du så gør det eller ej.

Så længe den kun bruges på lukket bane, må den køre lige så hurtigt du lyster.

På samme måde må du heller ikke have et blåt blink på den VW Passat st.car, selvom du siger du kun bruger det uden for offentlig vej.

Her rammer du så noget med falsk identifikation, hvis bilen samtidig ligner en politibil.
    Det gør sig så IKKE gældende, hvis den er en kopi af en udenlandsk politibil, som kører på de danske veje.

• #17   21. aug 2024 #14 Møder du en betjent som ikke er for doven til at lave papirarbejdet får du et bødeforlæg ligemeget hvor meget du brokker dig og prøvet at bortforklare.

Så kan du selvfølgelig vælge at tage den i retten og se hvordan en dommer fortolker loven og ordet lydsignalapparat og her vil jeg vædde et stort beløb på at du taber med et brag.

Der kan selvfølgelig allerede være truffet en afgørelse som danner præcedens, men jeg tvivler stærkt på at afgørelsen her vil være anderledes.

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#18   21. aug 2024 Du må gerne køre 300km/t på offentlig vej i Tyskland....
    Ja eller på månen, men nu er vi i Danmark, så lad os holde os til de danske regler...

Så længe den kun bruges på lukket bane, må den køre lige så hurtigt du lyster.
    Færdselsloven gælder ikke på lukkede baner, så dit eksempel giver ingen mening.

Her rammer du så noget med falsk identifikation, hvis bilen samtidig ligner en politibil.
    Der er ikke noget der hedder "Falsk identifikation". Går ud fra at du tænker på Straffelovens paragraf 132...

Og de regler for udlandske politibiler i Danmark, der lyder ærgerligt talt som noget du bare sidder og finder på, hvor har du den information fra?

• #19   21. aug 2024 #17 - Men skal vi følge den logik du sidder og argumenterer for, som er at ALLE lydgivende apparater på bilen SKAL afgive enslydende tone - så er din bilradio også ulovlig.

#18 - Som sagt - jeg gradbøjer ingenting.

Du kan kneppe så mange fluer du lyster - det ændrer ikke noget. smiley

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#20   21. aug 2024 Hov, du "glemte" at svare på, hvor fra du har informationen om udlandske politibiler...
    Men det VAR måske bare noget du sad og fandt på?

• #21   21. aug 2024 #20 - Du tager fejl, hvis du tror jeg gider sidde og remse alle de kopier af udenlandske patruljevogne, jeg har set passere igennem Danmark uden at få en bøde for det. Prøv at kigge billeder fra Gumball løbene, eller fra diverse Amerikanerbil træf f.eks...

Du tager også fejl, hvis du bilder dig selv ind at det har nogen relevans for en diskussion, som handler om fortolkningen af lovgivningen omkring bilers horn.

Men siden du er såååå detalje orienteret, kan du jo lige prøve at forsvare Mortens synspunkt omkring at ALLE lydgiver apparater på en bil, skal afgive enslydende tone - og at den logiske konklusion af det, i så fald betyder at din bilradio er ulovlig.

Det svarede du ikke rigtigt på?

Jeg ved jo udmærket godt at en radio ikke er ulovlig, men hvis det er logisk - hvorfor er det så ikke logisk at hornet aktiveres af hornkontakten?

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#22   21. aug 2024 Aha, så din "viden" stammer fra at du aldrig har hørt om nogen der har fået en bøde for sådan en overtrædelse, interressant...

Den logik er på niveau med de folk, som mener deres bil er lovlig, fordi synsmanden ikke så at der manglede E-mærkning på udstødning, undervogn osv osv., den såkaldte "Bilgalleri-regel", hvor at hvis det ikke bliver opdaget, så må det være lovligt...

• #23   21. aug 2024 Jeg har fået en bøde og konfiskeret et kompressor horn der kunne spille en melodi

Dengang kostede det 500kr og jeg skulle afmonter det på stedet og afleverer det med det samme

• #24   22. aug 2024 #19 Nej, hvad angår detailforskrifter for køretøjer er den almindelige indforståede definition af lydsignalapparat et apparat som har til formål at give signal til andre trafikanter ved hjælp af lyd (i modsætning til et lyssignal som giver signal med lys).

En bilradio falder ikke ind under denne definition af åbenlyse årsager.
    Den afspiller lyd inde i bilens kabine for at fører og passagerer kan nyde musikken og ikke for at give signal til andre trafikanter.
    I tilfælde af at du vælger at montere højtalere til din bilradio udvendigt på bilen kan du bide spids på at du også nok skal få problemer, for så vil det jo blive betragtet som et lydsignalapparat.

• #25   22. aug 2024 #24 - Lige præcist. Og det aktiveres af hornkontakten.

Lyder det bekendt?

• #26   23. aug 2024 #25 Du får det til at lyde som hornkontakten er noget magisk.
    Hornkontakten er ikke kun den fabriksmonterede hornkontakt på rattet.
    Enhver anden kontakt monteret på eller i umiddelbar nærhed af rattet som opererer et horn eller lydsignalapparat er en hornkontakt.

• #27   23. aug 2024 #26 - Hvor finder du det i lovgivningen?

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#28   23. aug 2024 Nok fra samme sted, som du har fundet den informationen om udlandske politibiler du tidligere nævnte... smiley
    #LøgnhistorierFraEtBilforum

• #29   23. aug 2024 Hornkontakt er slet ikke nævnt i lovgivningen (Detailforskrifter for Køretøjer), for det er ikke nødvendigt for rationelle mennesker at få det udpenslet så meget.
    Det er kun lydsignalapparat (i daglig tale horn) som er nævnt, hornkontakten er dog benævnt på følgende måde som kommentar til detailforskrifterne i "Vejledning om syn af køretøjer":
    "Betjeningsanordningen skal være anbragt på eller i umiddelbar nærhed af
    rattet/styret."

Derfor burde det give sig selv at enhver kontakt som bruges til at betjene et "horn" er en "hornkontakt" og at der dermed ikke kun er én "hornkontakt".

Hvis du er så evnesvag at du tror alt skal være penslet ud til mindste detalje i lovgivningen for at gælde så kommer vi aldrig i mål med dig.
    Du skal ikke forvente flere svar fra mig... Held og lykke hvis du ender i retten en dag.

• #30   23. aug 2024 Ja for fanden hvor er det irriterende når din egen logik bruges imod dig. smiley

Jeg tror nok også jeg havde holdt min kæft hvis jeg var dig...

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#31   24. aug 2024 Sajmon et eller andet sted skal man trække en grænse, og når du bare sidder og lyver som det passer dig, så forstår jeg godt Morten trækker sig fra denne debat...

• #32   24. aug 2024 Hele debatten er jo endt i noget vrøvl uden konkrete henvisninger til lov og regler.
    Der er kun peget i retning og formodninger.
    Om det er er neon lys, strobelys, en soundbox på en et sæt tagbøjler, det store kompressor horn med melodien fra broen over floden Kwai osv. så kan de fleste blive enige om at man ikke må bruge det på offentlig vej.
    Ingen kan dog komme med noget konkret om reglerne ved blot at have muligheden, og bruge det på privat grund.
    At tingene ikke skal være i stedet for lovpligtig lys, horn osv. tænker jeg også folk kan blive enige om.

Men kan det betjenes via sekundær knap eller andet, så er jeg af den overbevisning at noget sådant på ingen måde ville kunne give en straf.
    Jeg kan da heller ikke få en bøde for at have et 12 V blåt rotorblink liggende på forsædet.
    Kan straffes hvis jeg tænder det på offentlig vej.

Måske sådan et sæt her https://www.ekstralyskongen.dk/biltilbehor/horn-siren/siren-8-toner-med-mikrofon så kunne man få vækket konen når man var på vej op i indkørslen, så var der lune futsko og kold øl klar når man kom ind.

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#33   24. aug 2024 Nu siger jeg det med et glimt i øjet, men det er jo heller ikke lige frem fordi dit eget indlæg er fyldt med "konkrete henvisninger og regler" smiley

Hvad mener du i øvrigt med "kan det betjenes via sekundær knap"?
    Er der noget blåtblink der ikke er det? Jeg mener, der er vel næppe noget blåtlys, som er konstant tændt, så snart der er strøm på bilen? Det betjenes vel altid af en ekstra knap/kontakt/whatever?

• #34   24. aug 2024 Hvad skrev jeg om det blå blink?
    I detail forskrifterne er jo defineret at rotorblink ikke må være fast monteret på et køretøj der ikke er special indrettet https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1977/157 men jeg nævner noget der ligger på forsædet ikke? Endda meget konkret og ordret.
    Hvis man skruer et gult rotorblink fast i varerum på en bil, så kan man jo kalde det discolys til mobil diskotek, det tænker jeg så heller ikke at man kan straffes for.

• Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

#35   24. aug 2024 Det virker som om at du sætter lighedstegn mellem gule og blå blink, men der står direkte i linket, at reglerne gælder gule blink.

Kommentér på:
Sekundært horn

Annonce