{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

starte enkeltmandsvirksomhed {{forumTopicSubject}}

hej, synes ikke jeg kan finde så meget på google så prøver lige her.

overvejer at oprette cvr nr, da jeg laver lidt biler i fritiden, og kan se jeg vil komme til at overstige de 50.000 kr i omsætning. men synes ikke jeg kan finde krav til miljø osv. da det som sagt er i min fritid og planen ikke er at jeg skal leve af det da vi snakker om en omsætning på maks 100 til 150.000 kr.

nogen som har prøvet det før som har nogle gode råd? PFT.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  starte enkeltmandsvirksomhed
  • #1   18. nov start med at undersøge om du kan få en erhvervskonto i din bank
    lige netop erhvervskonto er det der giver mest hovedpine når man vil starte op
    bankerne har IKKE pligt til at oprette dig en erhvervskonto
    det koster et pænt gebyr at oprette erhvervskonto - mener Nordea ligger på omkring kr. 5.000
    det koster - i Nordea - p.t. kr 735 pr kvartal at have sin erhvervskonto der

du må IKKE bruge dine private konti til erhvervsbrug
    gør du det kan du blive smidt ud af banken - og det er helt og aldeles du bliver smidt ud.

de andre ting du spørger til ved jeg ikke noget om

• #2   18. nov har i forvejen en "hobby" konto i banken, til at styre det indtil videre. men det var før jeg fandt ud af hvor meget jeg egentlig laver smiley men må da lige tage fat i banken så og høre ad. smiley

• #3   18. nov evt. tag kontakt til en revisor eller et erhvervskontor og søg råd/ vejledning den vej.

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
    #4   18. nov Vil du selv føre dit regnskab, altså indberetning af moms osv. eller vil du have en bogholder til det? Så vil jeg snakke med sådan en, og så få vedkomne til at oprette dig med cvr og bankkonto. Miljø, altså er det olie og vask mv, skal du have kommunen indvolveret, ellers vil jeg tro du kan holde det på et niveau hvor det bare bliver bortskaffet korrekt- uden at vide det. Men jeg ved at hvis du spørger til reglerne om et værksted som erhverv, så kan de hive så mange regler frem at du dropper det. Altså betale sin skat og have styr på sit affald, det kunne man jo starte med.

• #5   18. nov Jeg tror som bank nummer 2 kan du oprette et digitalt bank som erhvervskonto hos lunar. Det skulle gerne være nemt og billigt hos dem

https://www.lunar.app/dk/erhverv
    https://www.lunar.app/dk/erhverv/priser

• #6   19. nov tror jeg tager fat i en revisor og hører ad - tak smiley

jeg regnede med selv at føre regnskab, men kan godt se der er mange fald grupper, så det ender jo nok med en revisor også lige skal med ind over der smiley

tak for svar

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
    #7   19. nov Som enkeltmandsvirksomhed behøver det ikke være en revisor til 1000,- i timen. Du kan rådføre dig ved hvem som helst. Kun aps og a/s kræver en uddannet revisor. Du kan ligeså godt finde en der kan ordne dit regnskab fremadrettet, og det kan en bogholder gøre til mindre timepris. Bare så du ikke bliver plukket inden du er i gang

• #8   19. nov Miljø er en af de ting du skal tænke på senere, og jeg regner med du alligevel kører på genbrugspladsen med diverse fra værkstedet nu.

Det jeg gør, er at have revisoren til at lave det skattemæssige, så man er sikker på der er styr på den del.
    Moms er ikke ret svært, så det kan ikke betale sig at have en revisor eller bogholder til at regne og indberette det.
    Det med erhvervskonto kan være en fordel mht de leverandører du har/får, da der kan være ekstra rabatter at hente ved at bruge leverandørservice, og det kræver at det er en erhvervskonto.
    Det næste er, at det er langt mere overskueligt når revisoren skal kigge det igennem.

Når du opretter dit momsnummer, og skal til at have lavet dit regnskab og beskatning, så sørg for at revisoren benytter virksomhedsordningen, så du kun betaler 22% skat af dit overskud som alle andre mellemstore og større virksomheder gør, for ellers kommer du til at betale skat som om det er personlig indkomst i stedet for omsætning, og det er bare spild af tid.

• #9   19. nov Mange kommuner har et sted hvor man som opstarter af en virksomhed kan få gratis hjælp med alle de spørgsmål man har.

• #10   27. nov man kan jo starte med at spørge ChatGPT:

At starte en enkeltmandsvirksomhed i Danmark er relativt simpelt og kræver ikke en stor administrativ byrde. Her er en trin-for-trin guide til, hvad du skal gøre:

1. Overvej din forretningsidé
    Først og fremmest skal du have en klar idé om, hvad din virksomhed skal beskæftige sig med. Tænk over:

Hvad du vil sælge (varer eller tjenester)
    Din målgruppe
    Hvordan du vil adskille dig fra konkurrenterne
    2. Registrér din virksomhed hos Erhvervsstyrelsen
    En enkeltmandsvirksomhed skal registreres på Virk.dk, hvis:

Du forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. om året, eller
    Du skal momsregistreres.
    Sådan gør du:

Gå til Virk.dk og log ind med NemID/MitID.
    Udfyld oplysninger om din virksomhed, herunder:
    Navn på virksomheden (skal være unikt)
    CVR-nummer (du får dette automatisk ved registrering)
    Branchekode (NACE-kode, der beskriver din virksomheds aktivitet)
    Kontaktoplysninger
    Tip: Brug evt. branchekodeværktøjer på Virk.dk til at finde den korrekte kode.

3. Vælg virksomhedens navn
    Dit virksomhedsnavn skal være unikt. Du kan kalde det, hvad du vil, men det er smart at vælge et navn, der afspejler, hvad du tilbyder. Tjek på cvr.dk, om navnet allerede er optaget.

4. Registrér for moms
    Hvis din omsætning forventes at overstige 50.000 kr. om året, skal du registreres for moms. Det gøres samtidig med registreringen på Virk.dk. Du skal:

Opkræve moms (typisk 25 %) på dine produkter eller tjenester
    Indberette og betale moms kvartalsvist eller halvårligt
    5. Skat og selvangivelse
    Som enkeltmandsvirksomhed beskattes du personligt, da virksomheden ikke er en selvstændig juridisk enhed. Det indebærer:

Indkomst fra virksomheden beskattes som personlig indkomst.
    Du kan vælge forskudsopgørelse via Skat.dk for at betale skat løbende.
    Du har mulighed for at bruge virksomhedsordningen for at optimere skatten ved at trække udgifter fra og opspare overskud.
    6. Hold styr på bogføringen
    Som virksomhedsejer er du ansvarlig for at føre regnskab. Du kan vælge at:

Føre regnskabet selv via regnskabsprogrammer som Dinero, Billy eller e-conomic.
    Hyre en revisor eller bogholder.
    Tip: Gem alle kvitteringer og fakturaer, da disse skal dokumentere dine udgifter og indtægter.

7. Få forsikringer (valgfrit, men vigtigt)
    En enkeltmandsvirksomhed gør dig personligt ansvarlig for virksomhedens gæld. Overvej derfor:

Ansvarsforsikring: Hvis din virksomhed forårsager skade på andre eller deres ejendele.
    Erhvervsforsikring: Til beskyttelse af virksomhedsaktiver.
    Ulykkesforsikring: Til dig selv som ejer.
    8. Markedsføring og synlighed
    Når virksomheden er oprettet, skal du begynde at tiltrække kunder:

Lav en hjemmeside og sociale mediekonti.
    Brug netværk og lokal markedsføring for at få de første kunder.
    9. Overhold lovgivningen
    Undersøg særlige regler for din branche, såsom:

Arbejdsmiljølovgivning
    Regler for fødevarehåndtering, hvis du arbejder med mad
    GDPR-regler, hvis du håndterer kundedata

Kommentér på:
starte enkeltmandsvirksomhed

Annonce