1.993 visninger
|
Oprettet:
Regning fra lukket værksted {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Hvordan skal man reagere på det at modtage en faktura fra et værksted som har skiftet ejer, og den er endda tilbage fra start oktober?
Har de overhovedet krav på den betaling?
Vh
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Hvis CVR nummeret er lukket, har de X antal uger, dage eller måneder til at afslutte regnskabet - så der kan du sagtens forvente regninger.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
https://forbrug.dk/regler/opslagsvaerk-forbrugerleksikon/betalingsfrister-regninger
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 213
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Der må ikke opkræves momsbelagte fakturaer fra et lukket firma - heller ikke for en kortere periode efter cvr / se nummer er lukket ned.
De kan ikke afregne moms med SKAT når de ikke har et gyldigt cvr / se nummer
okt 2006
Men det må så betyde at der er lidt uklarhed om det er firmaet eller CVR nummeret der er lukket i det her tilfælde.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Så har vedkommende vel krav på sine penge
Da man handler med virksomheden og ikke ejeren
Så at der skiftes ejer er vel underordnet???
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 140 Annoncer: 30 Emner: 45 Svar: 322
Jeg kan godt se, at jeg sandsynligvis skal betale for udført arbejde, men på samme tid kan det vel ikke være mit problem, at de ikke sørger for rettidig fakturering?
okt 2006
Man kan måske ramme en forældelsesfrist, men det skal man lige undersøge i købeloven.
Men den er nok ikke så kort som du tror.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Er den gamle lukket??
Gået konkurs??
Hvis nuværende ejer har købt virksomheden
Så overtager de alle ting inklusiv arbejds opgave, ansatte og tidligere regninger
At man først få en regne så sent
Er træls
Men man ved man har fået en ydelse som skal betales.
Så er der gået noget tid og man ikke har fået en regning
Så forsvinder det jo ikke
Det ligger stadig i virksomhedens regnskab
jul 2008
Virksomhedens økonomiske krav mod dig bliver som udgangspunkt forældet tre år efter, virksomheden kunne kræve, at du betalte.
Er forældelsesfristen overskredet, kan virksomheden derfor ikke længere kræve, at du betaler regningen. Der er dog en række undtagelser, hvor der er en længere forældelsesfrist, fx når det drejer sig om lønkrav.
Forældelsesfristen løber fra den dag, hvor du skulle have betalt for varen eller ydelsen. Har virksomheden ikke vidst, at du skylder penge, løber fristen fra den dag, hvor virksomheden blev eller burde være blevet opmærksom på dette.
okt 2006
Men den er nok ikke så kort som du tror. smiley
Det var til trådstarter - ikke dig.
jul 2008
ved jeg..... ville bare hjælpe TS lidt på vej
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
Hold ved og hold ud, måske kan du køre dem trætte.
Kommer der inkasso på sagen, så sæt et skilt på døren med teksten: “betleri og dørsalg forbudt” du kan råbe noget grimt ud gennem brevsprækken, hvis du er heldig at have en sådan. Måske skyde ud af den med en vandpistol.
Du kan også skifte navn eller overveje asyl i Sverige.
jul 2014
Følger: 1 Svar: 8
Har du fået lavet noget og har en ubetalt regning er den vel ikke så svær...
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 140 Annoncer: 30 Emner: 45 Svar: 322
Jeg vil bare ikke mene det er mit problem at værkstedet ikke kan finde ud af sende en faktura inden virksomheden overdrages/sælges, kald det hvad i vil, til en anden ejer.
jul 2008
ja det er surt regningen ikke kommer med det samme - men du kunne jo selv have rykket for den.
ja man kan godt sende regningen efter man har solgt sin virksomhed - den skal bare komme fra et aktivt cvr/momsnummer
nej de er ikke for sent ude - som beskrevet i #11
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Uanset hvem der ejer firmaet, har de 3 år til at sende dig en regning. Der kan skiftes ejer en gang om ugen - det ændrer INTET. Og det er fuldstændig lovligt at vente med at sende fakturaer. De kan endda vente indtil slut september 2027 med det. Kravet frafalder ikke. Som i overhovedet. Hvis du gerne ville betale hurtigere, kunne du have kontaktet dem. Kun hvis firmaer lukker (CVR nummer står som "ophørt" i registeret), kan du bruge de penge på noget andet. Og det lyder ikke som om dette er tilfældet.
De kan sende dig til inkasso asap og du taber den 100%
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
Hvis du vil slippe for regningen, så har jeg endda givet dig et par gode velmente tips.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
En af mine kunder solgte sin virksomhed for nogle år siden. Han fik konstateret kræft og behandlingen tog hårdt på ham han solgte sin virksomhed og ny ejer sendte så en regning pl nogle vare vi havde bestilt og modtaget 6måneder før. Det var bare at betale og komme vidre.
Kan forstår spørgsmålet hvis der var en virksomhed som var gået konkurs og eller lukket CVR nummeret.
og ny virksomhed start op på samme adresse.
Der ville jeg mene at det skulle være en Kurator der skulle sende fakturaer ud for st se om de kunne hive penge hjem.
Men det giver fint mening at gæld til virksom selvfølgelig overgår ved opkøb eller overtagelse
Regning fra lukket værksted