Regler om Sikkerhedsseler! {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har en Astro Van fra '95, der skal synes men jeg er blevet lidt uenig med synsmanden.
* I passagersiden fungerer selen med en slyngkobling, som på almindelige europæiske biler.
* I Førersiden fungerer selen med et pendul der skal påvirkes, enten af acceleration, deceleration, eller hvis bilen holder på en skråning.
Jeg har kunnet læse mig frem til i diverse forum at sådan skal det nu engang være. Dette er godkendt af UL (Underscribers Laboratory i USA). Jeg har desværre ikke denne godkendelse.
Synsmandens påstand går på at hvis det skal være lovligt med pendul-belastede sikkerhedssele-låse skal dette være tilfældet i HELE bilen og ikke kun ved førersædet.
Er der nogen der kan hjælpe?
Mvh Mads Bach
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 5 Emner: 124 Svar: 527
Jeg har haft gode erfaringer med denne synshal og er egentligt ret glade for at handle med dem. Denne nye mand har dog stillet sig lige langt nok op på bagbenene..
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 5 Emner: 124 Svar: 527
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
(1) Sikkerhedssele skal være godkendt og mærket i henhold til
a) ECE-regulativ 16-04,
b) EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret ved direktiv 96/36/EØF, eller
c) EF-direktiv 97/24/EF.
Originalmonteret sikkerhedssele kan dog være udført i overensstemmelse med
amerikansk standard FMVSS 209.
Dokumentation for overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 209
består i erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant og afleveres ved syn
med henblik på første registrering, såfremt der ikke foreligger typeattest.
Reparation af sikkerhedsseler kan ikke godkendes. Undtaget herfra er dog seler,
hvis retractor eller øvrige beslag er repareret eller ændret af selefabrikanten.
Funktionskontrol ved syn:
Personbil M1 samt varebil N1 med en tilladt totalvægt på højst 2.500 kg, forsynet
med tre-punkts-rullesele på førersædet, skal kontrolleres på begge følgende
måder ved syn:
1) Ved under kørsel at bremse med en deceleration på ca. 5 m/s² og kontrollere,
at selen derved låser (gælder ikke de ganske få varebiler på højst
2.500 kg, der er forsynet med sikkerhedssele med forhøjet reaktionstærskel,
hvilket kan ses ved at der indgår et »N« i mærkningen).
2) Ved at rykke i selen for at kontrollere, at den låser (gælder ikke de ganske få
biler forsynet med sikkerhedssele med enkeltvirkende inertiretractor (hvor
»r«, men ikke »m« indgår i mærkningen).
Forsædesele i køretøj af kategori M1 og N1, registreret første gang før
01.04.98, kan være forsynet med Ar4- eller Aer4-mærket sele, der enten virker
under bremsning eller ved ryk i selen. En sådan sele skal således kun kunne
bestå 1) eller 2).
Såfremt der findes fejl under 1) eller 2), skal der også udføres funktionskontrol
af sikkerhedsselen i passagersiden.
Til orientering kan oplyses, at fra en hastighed på 40 km/h svarer 5 m/s² til en
bremselængde på 12,3 m.
Sikkerhedssele i varebil N1 med tilladt totalvægt over 2.500 kg samt sikkerhedssele
i køretøj af kategori M2, M3, N2 og N3 skal som hidtil alene kontrolleres ved
ryk i selen. Det skyldes, at køretøj af kategori M2, M3, N1, N2 og N3 kan være
forsynet med inertiretractor med forhøjet reaktionstærskel, der først skal låse
ved en deceleration på 8,5 m/s².
Før 01.10.01: Personbil M2 med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg kan
opfylde bestemmelserne i EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret
ved direktiv 90/628/EØF.
Før 01.10.99: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til EFdirektiv
77/541/EØF, som ændret ved direktiv 90/628/EØF.
Før 01.04.98: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
ECE-regulativ 16 eller EF-direktiv 77/541/EØF.
Før 01.04.85: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
dansk standard DS 768.1 og 768.2.
Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
(2) Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke
eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes. Sikkerhedssele
på bagsæder kan være hoftesele eller trepunktssele.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
'E'- eller 'e'-godkendt trepunktssele er mærket 'A' og hoftesele 'B'.
En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte
H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
Før 01.04.89: Ikke-påbudt sikkerhedssele på forsæder kan være hoftesele.
Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
(3) På førerpladsen skal sikkerhedssele være
a) fast sele,
b) sele med inertiretractor, eller
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r4'.
c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor.
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket ’r4m’.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
(4) På passagerpladser skal sikkerhedssele være
a) fast sele,
b) sele med inertiretractor,
c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor, eller
d) sele med automatisk retractor.
Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r3'.
De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
(5) Korrekt anvendt sikkerhedssele skal tillade, at føreren kan betjene køretøjets almindelige
betjeningsorganer (gearskifte, bremser, pedaler og kontakter for lys
m.v.).
(6) Sikkerhedssele skal være solidt fastgjort til køretøjets faste dele. På køretøj,
som fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes
til fastgørelse af sikkerhedsselen.
Fastgørelsen af sikkerhedssele skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens
forskrifter.
(7) En sikkerhedsseles forløb kan ændres ved anvendelse af ekstra beslag, såfremt
der ikke herved foretages indgreb i den godkendte seles gjord eller beslag.
For ekstra beslag, der er kraftoverførende, gælder, at såvel beslagene
som deres fastgørelse til køretøjet i styrkemæssig henseende skal svare til sikkerhedsselens
oprindelige forankringspunkter.
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 5 Emner: 124 Svar: 527
Det beviser at denne type sele er fuld ud godkendt.
Dog har synsmanden stadig en begrundelse der siger at de skal være ENS i begge sider..
Hvordan modbeviser vi lige det?
feb 2008
Følger: 30 Følgere: 29 Emner: 20 Svar: 251
Regler om Sikkerhedsseler!