{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.744 visninger | Oprettet:

Regler om Sikkerhedsseler! {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har en Astro Van fra '95, der skal synes men jeg er blevet lidt uenig med synsmanden.


* I passagersiden fungerer selen med en slyngkobling, som på almindelige europæiske biler.

* I Førersiden fungerer selen med et pendul der skal påvirkes, enten af acceleration, deceleration, eller hvis bilen holder på en skråning.

Jeg har kunnet læse mig frem til i diverse forum at sådan skal det nu engang være. Dette er godkendt af UL (Underscribers Laboratory i USA). Jeg har desværre ikke denne godkendelse.

Synsmandens påstand går på at hvis det skal være lovligt med pendul-belastede sikkerhedssele-låse skal dette være tilfældet i HELE bilen og ikke kun ved førersædet.

Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh Mads Bach


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler om Sikkerhedsseler!
  • #2   23. mar 2011 Det er 100 % Originalt..

    Jeg har haft gode erfaringer med denne synshal og er egentligt ret glade for at handle med dem. Denne nye mand har dog stillet sig lige langt nok op på bagbenene..


  • #3   23. mar 2011 Ville egentlig helst kunne gå ned til ham og sige "hvad sagde jeg!". Han har været lige påståelig nok.

  • #4   23. mar 2011 10.02.001 Generelle bestemmelser
    (1) Sikkerhedssele skal være godkendt og mærket i henhold til
    a) ECE-regulativ 16-04,
    b) EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret ved direktiv 96/36/EØF, eller
    c) EF-direktiv 97/24/EF.
    Originalmonteret sikkerhedssele kan dog være udført i overensstemmelse med
    amerikansk standard FMVSS 209.
    Dokumentation for overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 209
    består i erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant og afleveres ved syn
    med henblik på første registrering, såfremt der ikke foreligger typeattest.
    Reparation af sikkerhedsseler kan ikke godkendes. Undtaget herfra er dog seler,
    hvis retractor eller øvrige beslag er repareret eller ændret af selefabrikanten.
    Funktionskontrol ved syn:
    Personbil M1 samt varebil N1 med en tilladt totalvægt på højst 2.500 kg, forsynet
    med tre-punkts-rullesele på førersædet, skal kontrolleres på begge følgende
    måder ved syn:
    1) Ved under kørsel at bremse med en deceleration på ca. 5 m/s² og kontrollere,
    at selen derved låser (gælder ikke de ganske få varebiler på højst
    2.500 kg, der er forsynet med sikkerhedssele med forhøjet reaktionstærskel,
    hvilket kan ses ved at der indgår et »N« i mærkningen).
    2) Ved at rykke i selen for at kontrollere, at den låser (gælder ikke de ganske få
    biler forsynet med sikkerhedssele med enkeltvirkende inertiretractor (hvor
    »r«, men ikke »m« indgår i mærkningen).
    Forsædesele i køretøj af kategori M1 og N1, registreret første gang før
    01.04.98, kan være forsynet med Ar4- eller Aer4-mærket sele, der enten virker
    under bremsning eller ved ryk i selen. En sådan sele skal således kun kunne
    bestå 1) eller 2).
    Såfremt der findes fejl under 1) eller 2), skal der også udføres funktionskontrol
    af sikkerhedsselen i passagersiden.
    Til orientering kan oplyses, at fra en hastighed på 40 km/h svarer 5 m/s² til en
    bremselængde på 12,3 m.
    Sikkerhedssele i varebil N1 med tilladt totalvægt over 2.500 kg samt sikkerhedssele
    i køretøj af kategori M2, M3, N2 og N3 skal som hidtil alene kontrolleres ved
    ryk i selen. Det skyldes, at køretøj af kategori M2, M3, N1, N2 og N3 kan være
    forsynet med inertiretractor med forhøjet reaktionstærskel, der først skal låse
    ved en deceleration på 8,5 m/s².
    Før 01.10.01: Personbil M2 med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg kan
    opfylde bestemmelserne i EF-direktiv 77/541/EØF, som ændret
    ved direktiv 90/628/EØF.
    Før 01.10.99: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til EFdirektiv
    77/541/EØF, som ændret ved direktiv 90/628/EØF.
    Før 01.04.98: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
    ECE-regulativ 16 eller EF-direktiv 77/541/EØF.

    Før 01.04.85: Sikkerhedssele kan være godkendt og mærket i henhold til
    dansk standard DS 768.1 og 768.2.
    Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
    (2) Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke
    eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes. Sikkerhedssele
    på bagsæder kan være hoftesele eller trepunktssele.
    De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
    'E'- eller 'e'-godkendt trepunktssele er mærket 'A' og hoftesele 'B'.
    En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte
    H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
    Før 01.04.89: Ikke-påbudt sikkerhedssele på forsæder kan være hoftesele.
    Før 01.04.83: Gælder kun for påbudt sikkerhedssele.
    (3) På førerpladsen skal sikkerhedssele være
    a) fast sele,
    b) sele med inertiretractor, eller
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r4'.
    c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor.
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket ’r4m’.
    De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
    (4) På passagerpladser skal sikkerhedssele være
    a) fast sele,
    b) sele med inertiretractor,
    c) sele med dobbeltvirkende inertiretractor, eller
    d) sele med automatisk retractor.
    Sådan 'E'- eller 'e'-godkendt sele er mærket 'r3'.
    De for den enkelte køretøjsart krævede seletyper er nærmere angivet i det følgende.
    (5) Korrekt anvendt sikkerhedssele skal tillade, at føreren kan betjene køretøjets almindelige
    betjeningsorganer (gearskifte, bremser, pedaler og kontakter for lys
    m.v.).
    (6) Sikkerhedssele skal være solidt fastgjort til køretøjets faste dele. På køretøj,
    som fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes
    til fastgørelse af sikkerhedsselen.
    Fastgørelsen af sikkerhedssele skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens
    forskrifter.
    (7) En sikkerhedsseles forløb kan ændres ved anvendelse af ekstra beslag, såfremt
    der ikke herved foretages indgreb i den godkendte seles gjord eller beslag.
    For ekstra beslag, der er kraftoverførende, gælder, at såvel beslagene
    som deres fastgørelse til køretøjet i styrkemæssig henseende skal svare til sikkerhedsselens
    oprindelige forankringspunkter.


  • #5   23. mar 2011 Nu Har jeg så læst de amerikanske FMVSS 209 godkendelser igennem.

    Det beviser at denne type sele er fuld ud godkendt.

    Dog har synsmanden stadig en begrundelse der siger at de skal være ENS i begge sider..

    Hvordan modbeviser vi lige det?


  • #6   4. apr 2011 ber ham om at finde det punkt for der står det skal være ens i begge sider da du har læst det hele igennem og ikke kan finde det!

Kommentér på:
Regler om Sikkerhedsseler!

Annonce