Hvis nu man handler en bil. {{forumTopicSubject}}
Forestil jer nu at man købte en bil af en anden person, f.eks en person her fra bilgalleri.
Ved handlen bytter man selvfølgelig penge med reg attest og bil, så alle umiddelbart er tilfredse.
Bilen er sænket en hel del, er skinnende sort og tager en masse omdrejninger uden egentlig at flytte sig nogen steder, så her snakker vi altså Honda.
Der bliver af sælger også nævnt et Quaife differentialespær, og påpeget at der sidder en god gevind undervogn på bilen sammen med nogle aluminiums bærearme bagpå.
Der sidder en eller anden kina bagpotte på den, så den lamer temmelig meget - men det kommer vi tilbage til om et øjeblik.
Sælger har umiddelbart ikke andet end rosende ord til overs for sin bil, og forsikrer køber om at alt er i sin skønneste orden både teknisk og rustmæssigt - så de bliver enige om en pris og underskriver så begge to hver sin kopi af en salgskontrakt.
Her sker første lille fejl så, idet sælger i sin uendelige visdom kommer til at beholde den kopi som køber skulle have haft, og vice versa - så lige nu sidder hver mand altså med en seddel med kun deres egen underskrift på.
I mellemtiden er bagpotten blevet forsynet med en DB killer, således at man nu kan høre at både udrykkerleje og gearkasse er døden nær, og en mere dybdegående undersøgelse afslører at sælger har hældt en forkert olie på gearkassen, som så har gjort at den støjer en hel del. Typisk vil det være udskiftning af lejer og pakdåser som skal til - en operation på et par tusinde kroner.
Gevindundervognen var rustet sammen og 2 dæmpere var piv utætte, så bilen var ulidelig at køre i.
Differentialespærret er ikke-eksisterende, da hjulene uden modstand kan drejes i modsat retning, så det er en stor løgn.
Ydermere er bilen så rusten og misligeholdt i bunden at det har kostet tæt på 5.000 kr at få rettet op på det.
Da handlen blev indgået, fulgte der efter sælgers udsagn lidt forskellige ting med til bilen - og han lovede yderligere en gearkasse og et svinghjul og et par andre ting, som køber dog ikke havde plads til da han hentede bilen.
Idag opdager køber så at sælger opretter en annonce her på bilgalleri med førnævnte gearkasse - og spøjst nok endnu et differentialespær som er monteret i den selvsamme gearkasse.
Hvis nu vi sagde at man som køber følte sig taget ved næsen - hvilke rettigheder har han så nu?
Jeg er ligeglad med hvad i selv vil gøre, for der er allerede en løsning i støbeskeen som ikke bliver videre behagelig for sælger - men hvilke muligheder er der juridisk?
Bilen er jo i realiteten ikke købt som beset da det jo ikke står på kontrakten...?
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 156 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.623
nov 2005
Følger: 61 Følgere: 62 Biler: 8 Emner: 86 Svar: 808
nov 2003
Følger: 46 Følgere: 44 Biler: 9 Emner: 244 Svar: 965
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 33
Det er vel hvad en sælgers forsvarer ville sige i retten?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Mange af de fejl som jeg beskriver, går jo som værende "skjulte fejl og mangler" i lovens forstand, da sælger har været bevidst om det men har forsøgt at skjule det.
nov 2005
Med venlig hilsen Rasmus
jun 2006
Og du har intet bevis på, at han har holdt fejlene skjult, medmindre han har skrevet i den kontrakt, at den er i tip top stand.
Det er møg surt, men du har ingen sag og intet at komme efter, rent juridisk,
nov 2005
mar 2007
I det han har prøvet at skjule nogle fejl, tror jeg er på din bane halvdel at skulle finde og få enten pris nedsættelse eller lade være at købe. Jeg ved ikke rigtigt, din sag er ekstremt kringlet i forholdelse til mange andre.. Da kontrakt problemer os er indblandet.. Jeg tror du skal gennemgå reglerne helt til bunds, men personligt set, tror jeg du er, det man kalder blevet taget godt og grundigt i numsen.
okt 2006
Så når begge forhjul hænger oppe i luften, skal det andet hjul følge med når jeg drejer det ene rundt.
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 10 Emner: 23 Svar: 112
Men som det fremgår fra sajmon, så prøver sælger jo at sælge en gearkasse med det spær som egenlig burde sidde i købers bil.. Oven i det er det jo ikke engang sælgers gearkasse, men købers...
okt 2006
Der er meget kort vej til selvtægt, men det er sgu bare ikke en brugbar løsning i længden - dog skal folk efter min mening ikke tage røven på hinanden uden det får konsekvenser....
okt 2004
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 4.353
Men men men, der kommer snart andre regler vedr. dette sådan at selv private handler skal foregå uden det store svineri fra enten sælger eller køber.
okt 2006
okt 2006
nov 2005
mar 2007
Så er det sådan her det kommer til at foregå ifølge mig: Køber + sælger skal videresende de dokumenter de har. Da de ikke er deres ejendele de har papir på, nægter modparten(sælger i dette tilfælde), så kan det få retslige konsekvenser..
Det er sådan sagen ser ud.. Du får dine originale papir med posten, ellers så kan han se frem til en sigtelse fra ordensmagten.
mar 2007
Så har han alligevel tjent nogle penge ..
okt 2006
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 10 Emner: 23 Svar: 112
Men du skriver "sådan her det kommer til at foregå ifølge mig"
Har du paragraffer der bakker det op ?
okt 2006
dec 2005
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 6 Emner: 148 Svar: 3.618
Hvis man nu havde tjekket bilen ordenligt igennem så havde man ikke stået i lort til halsen nu.
Man kan altså godt tjekke om støddæmperne er døde ved bare at trille en tur i den. Men du kan os tjekke dem når du holder stille. Det med gearkassen hyler eller lign burde man os have kunne hørt lidt af ellers har udstødningen da været voldsom utæt eller lign:S
Til det med rusten så kan man evt kører ind på det nærmeste lokale værksted og hører om de kan tage bilen op på en lift og gennemgå den, Evt kører den til et gratis syns tjek og sige man lige har købt bilen.
Men ja man kan altid være bagklog.
Man kan ikke rigtig gøre noget udover og tage en snak med fuskeren eller hive ham i retten når du kan bevise han har handlet i ond tro
okt 2006
jun 2006
okt 2006
mar 2007
nej har jeg heller ikke, da det er forskellige sager der bliver bygget op alt afhængigt af hvordan køber vælger at agere. Men dertil kommer de forskellige paragraffer så.
Og af erfaring .. Jeg arbejder til dagligt med fortrolige dokumenter og den slags kedeligt stads, så lidt kender jeg vel til det ;-).
Sajmon, Det er i orden at køber har ormregistreret bilen og bruger den, i det han har betalt for sin ejendel. Han handlede i uvished da problemet opstår med hensyn til slut sedlen, da han ikke fik tjekket at han fik den korrekte med sig hjem.
Han har derfor krav på at få sin kvittering/bevis på at han har erhvervet sig sin ejendel, hvilket i dette tilfælde ville være slut sedlen.
Håber det er svar nok.
dec 2006
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 315
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 6 Emner: 76 Svar: 411
Det er købt som beset i forbindelse med privathandel. Han kan bilde dig ALT ind... Dog kan du kræve regattesten, på bilen du har købt, hvis der er sket fejl. og du kan selvfølgelig melde ham, hvis bilen er stjålet.. men igen dit tab. efter som at du har købt den af ham. så taber du bilen. men kan selvfølgelig køre en retssag på ham, hvis du har en købt aftale med HANS underskrift på..
Sorry to say so. men du kan intet gøre.. prøv med retten, men du taber. og han kan sælge alle de ting han har lyst til.
Tror faktisk også i bund og grund, at han kan hente sin bil, og sige at han aldrig fik penge af dig..
Brug bilbasens salgsannonce. den kommer ind på mange ting, og der får man begge underskrifter på samme papir
jun 2006
mar 2007
BDOG, det er selvfølgelig rigtigt, men hvis han handler inden for vis kort tid efter at fejlen er sket, så vil jeg mene at han har ret til det, hvis sælger selvfølgelig stadig ejer det.
Hvis det er smidt ud som du nævner, hvilket han(sælger) i sin fulde ret har til, så er der intet at gøre.
Men er ikke sjældent at man vælger at smide sådan noget ud? Hva' hvis bilen nu viser sig at være stjålet og man har smidt sin slut seddel ud?
okt 2006
maj 2008
jun 2006
maj 2008
Men er det ikke ord mod ord, når du ikke engang har papir på det.?! Og angående dit købt som beset, så er det nærmere omvendt. altså at man skriver, at han skal give en garanti.. og selvom der var skrevet det. og du havde hans underskrift på det. så kan han smutte udenom det. Privat handler skal du være vågen på hva du køber...
Sorry ikke for at være en bitch. jeg køber altid privat.. og har nerverne uden på tøjet det næste stykke tid, indtil at jeg kender min bil
maj 2008
jun 2006
maj 2008
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Hvis nu man handler en bil.