{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.085 visninger | Oprettet:

Xenon lys eftermontering.. Hjælp {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg gået igang med at undersøge om hvorvidt man på en lovlig måde kan eftermontere xenon og det ser ud til at være forholdsvis let.

Er dog usikker på om selve lygtens DE linse skal være godkendt til xenon??
Hvis den skal, så er det vel lovligt at tage en de linse som er og smide den i lygten hvor den skal bruges..??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xenon lys eftermontering.. Hjælp
  • #1   31. aug 2011 så nemt er det ikk!

    du skal have automatist nedblænding og lygtevask


  • #2   31. aug 2011 Selve lygten skal være godkendt til xenon. Og som der ellers skrives husk hellas lygte nedblændings system og lygte vaskere!

  • #3   31. aug 2011 Automatisk niveauregulering og lygte spulere. Førstnævnte sidder på bagakslen og det har e46 vist standart.
    Lygten skal være xenon godkendt.
    Køb evt det hele på ebay eller ved en hugger.


  • #4   31. aug 2011 lygtevask ( behøver ikke virke vær gang mange har ca vær 8 gang sprøgter den lige på ruden )
    auto regulering = ( skal indstilles efter monteringen )
    lygter = ( E godkendt til Xenon )
    E godkend Xenon ( mange syns haller siger MAX 4300 Kelvin men fik min godkendt med 12000Kelvin smiley )

    har lige bygget det i min det er en dyr omgang ca mellen 7000 - 9000 skal du regne med smiley


  • #5   31. aug 2011 Mikael S:

    auto regulering = dette glæder på BÅDE FOR OG BAG broen skal der være regu.. til disse to bestemmer højten i motoren på lygten derfor den skal nul stilles på plan grund og køres ind til og stå perfekt dette kan tage MEGET lang tid skal lige tilføges smiley


  • #6   31. aug 2011 Kenneth-> Du er helt ude at skide... Lygtevask behøver ikke virke i forbindelse med forrudevask OVERHOVEDET. Der skal bare være en knap et sted i bilen til at aktivere den. Ikke andet.

    Og autoregulering skal sgu da ikke være monteret på både for- og bagbroen! Kun på bagbroen som regel de eftermonterede sensorer skal monteres.

    Totalt H.C.Andersen...


  • #7   31. aug 2011 Ved godt det med auto regulering på for og bag broen smiley Har jeg vidst længe.
    Lygtevask SKAL da være automatisk ikke? Altså at den bliver aktiveret når du bruger forrude vask? Har fået at vide at det ikke kan gå på andre måder.

    Men det er kun det med lygten jeg er i tvilv om..

    Må jeg godt tage en lygte med en de linse der ikke er godkendt og så skifte linsen ud med en der er godkendt? Skal dog kun bruge en til nærlys. Er sådan en let eller svær at finde??

    Hvis jeg må, hvor kan jeg finde en xenon de linse der ikk koster en milliard million smiley


  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.253
    #8   31. aug 2011 Hele lygten skal være godkendt Emre smiley

    Det nytter ikke at skilde ad. Selve lygten og alt derpå skal være HID-godkendt.
    Nu er det ikke bare fordi der er linser i at de er godkendt for du kan også få Xenon lygter uden linser i så at Xenon er godkendt har intet at gøre med linsen.
    Det er hele lygten i sig selv som sagt.

    Niveau reguleringen skal kun være monteret på bagbroen, men den er god nok. Du skal have automatisk lygtevask. Om det så er hver gang du spuler forruden eller hver 3. gang - den skal være automatisk! smiley


  • #9   31. aug 2011 Jamen nu er De linsen jo hele den lygte jeg snakker om.
    Selve bilens lygte indeholder jo flere lygter. Det er jo bare et lygtehus så den kan umuligt bestemme noget smiley

    Så hvis jeg tager et lygtehus til en 207er og afmontere den ikke godkendte DE linse lygte ud af den og smider sådan en i som kun er beregnet til nærlys og ikke bi-xenon så burde det jo være lovligt??
    http://www.astina.dk/lygter/hella-modul-forlygte-90mm-bi-naer-fjern-xenon-p-101642.html?cPath=685_974

    Alt andet er jo bare åndssvagt??


  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.253
    #10   31. aug 2011 Jamen vi er enige om at alt andet er åndsvagt, men resten af din lygte er jo bare ikke godkendt og derfor går den ikke smiley lovgivningen er nu sådan at hele lygtehuset skal være godkendt og det er den ikke smiley


  • #11   31. aug 2011 Fatter ikke folk sætter det i ders lygter som ikke er godkendt til! Det er da ikke det værd om komme til syn bare for noget lys også er det pisse træls og møde sådan en spasser som har sat det i sine lorte eftermontert lygter så det blænder helt latterligt, så er det godt man har store Hella 3003 lygter på sin bil. Så kan de prøve og få smasket det i hovedet smiley

  • #12   31. aug 2011
    - Holgato - (Munkelammer)

    Det passer IKKE at det skal være automatisk lygte spuler.
    Det var der heller ikke i min mazda 6, kun en knap til manuel lygtespul.

    Nærlyslygte med gasudladningslampe
    a) skal være forsynet med lygtevasker,
    b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
    c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet skal fungere automatisk.

    Før 01.04.06: Gælder ikke for originalmonterede gasudladningslygter, der er
    udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS
    108 og mærket »DOT«.
    For alle andre gasudladningslygter gælder kravene (lygtevasker,
    forblive tændt, og automatisk lygteindstillingssystem) uanset
    første registreringsdato.


  • #13   31. aug 2011 - Holgato - (Munkelammer):
    Det sjove er bare at jeg ikke rigtig kan finde noget sted hvor der står at det desideret er lygtehuset der skal være godkendt..
    Lygterne i huset er jo uafhængige af hinanden smiley Det kan jo ikk påvirke at jeg skifter min de linse ud med en som er godkendt? smiley

    Tonni Bonde :
    Jamen det har jo intet med det her at gøre??
    Prøver jo netop at gøre så det er lovligt smiley

    Mikael S
    Din mazda 6 har original xenon??



  • #14   31. aug 2011 Ja den havde OEM xenon, bilen er solgt...

  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.253
    #15   31. aug 2011 Tonni du er da en større idiot end du bræger op om folk er? smiley
    Hvad giver dit indlæg af mening når tråden handler om lovliggørelse af montering af Xenon?

    Emre. Jeg er på din side i den her sag men det du siger kan jo rende og hoppe nok så meget når lovgivningen nu engang er at LYGTEN skal være godkendt. Det gælder så hele lygtehuset, parabol, evt. linser osv.

    Læs her:
    Efter Detailforskrifter for Køretøjer, pkt. 6.02.020 (4), skal nærlyslygte til gasudladningslampe (xenon) og gasudladningslampe hertil være godkendt i henhold til ECE-regulativ 98 (lygte), ECE-regulativ 99 (lampe) og/eller EF-direktiv 76/761 (lygte og lampe) og være "E"- eller "e"-mærket.

    Med andre ord er det ikke kun xenonpæren som skal være godkendt, men også lygten (glas og parabol) skal være godkendt til brug med gasudladningslampe.

    Det er derfor ikke lovligt at montere et Xenon kit "E"/"e"-mærket eller ej) i en nærlyslygte, som ikke er godkendt til brug med Xenonpærer.

    Udover dette skal Lygterne være forsynet med lygtevasker, lygterne skal have automatisk niveauregulering.

    : Og da mange biler i dag har nærlys/fjernlys sammenbygget i samme lygte selvom de bruger forskellig parabol så gælder kravet altså STADIG for hele lygten. Uanset hvor fornuftig din teori er så er det bare sådan landet ligger og du slipper ikke udenom hvor godt du end kan formulerer dig hvis du bliver taget med det. Forklaringen holder ikke da den er i strid med loven smiley


  • #16   31. aug 2011 Det ved jeg godt, skulle bare af med det smiley
    Også fordi der nok er mange andre som læser dette indlæg der har det som jeg skrev smiley


  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.253
    #17   31. aug 2011 Haha kender følelsen! smiley
    Og kender handlingen! smiley

    http://bilgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=743252

    Fik også lige læst dit indlæg som et angreb på Emre men det var det jo ikke så fik bare lidt kriller i fingrene smiley


  • #18   31. aug 2011 Haha det var jo i det link du lige har lagt ind jeg skulle ha skrevet det så smiley nej det er sku ikke noget angreb mod nogen af jer, kun til alle de andre fjolser der køre med det ulovligt. Jeg hader dem så meget at jeg købte mine fine Hella 3003 Rally lygter som der er pænt meget skrald på, bare for at kunne blænde dem så meget så de fleste er nødtil stoppe helt op fordi de bliver blændet så meget, det giver sådan en skøn fornemmelse i maven smiley en gang en der vendte om efter mig, også holder man ind til siden for at se om han lige skulle ha forklaret hvorfor jeg gjorde det. Men nej nej så køre han bare forbi, der blev jeg sgu lidt skuffet smiley

    Kig evt mine lygter i min annonce.


  • #19   31. aug 2011 Du er sgu for sej

  • #20   31. aug 2011 - Holgato - (Munkelammer):
    Men det er jo netop det jeg mener smiley
    Den siger lygte og det er jo også hvad jeg har tænkt mig at gøre.
    Fordi det er jo igennem lygten, altså hele de linse lygten der bliver skiftet ud. Ikk kun linsen eller noget men hele enheden som lyset kommer ud af smiley

    Derfor må det jo vel betyde at hvis DEN er godkendt så kan man godt begynde at kunne montere lovligt xenon i.

    Det er jo total abstrakt strevet. Der står intet om lygtehus, men bare lygte hvilket der er 2-5 stykker af inde i selve lygtehuset? smiley


    Forresten fedt indlæg smiley det du linker til smiley gør helt det samme når det er smiley


  • #21   1. sep 2011 Emre>> Hvis du ÆNDRER på lygten, så er den ikke længere lovlig/godkendte, du må ikke bare udskifte en linse inde i lygten, hvis du vil lave det skal du montere eks. Hella modulet seperat på din bil, den er ikke lavet til indbygning i en lygte, men til brug som den er. Man kan ikke bare selv lave sin egne lygter.

    Alt kan selvfølgelig gradbøjes, men rent teknisk vil det stadig ikke være lovligt.

    Det er præcis som Holgato siger, han har styr på det smiley


Kommentér på:
Xenon lys eftermontering.. Hjælp

Annonce