{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.499 visninger | Oprettet:

Ny 20% regel ???? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg sad lige og kiggede detailforeskrifter for motorkøretøjer igennem (det skal man jo hygge sig med en gang imellem) og opdagede at der var føjet denne regel på !

oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet
med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis
højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af
de 20%.

Sådan som jeg tolker det:

Man ejer en bil lad os for eksemplets skyld sige en Opel Manta B 1,8 90hk. Den er præcist identisk med en Opel Manta B 2,0E som har 110hk. Sådan som jeg forstår det er at hvis man kan dokumentere at de to biler er nøjagtig ens bortset fra motorydelse, så må man tune 1,8´eren op til 20% oveni de 110hk som 2,0E´eren har (dog uden konstruktive ændringer) til 132hk ?

Er det korrekt forstået ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny 20% regel ????
  • #1   23. sep 2011 Hvis du tuner den originale motor kan du gøre næsten hvad du vil.. Bare den overholder miljøkrav, støjkrav osv...

  • #2   23. sep 2011 20% gælder ved motorskifte ....

    Du må tune din org. motor alt det du vil - bare du ikke røre krumtap , motorblok , topstykke ....

    Men husk der er 20% regler - Den ved SKAT og den ved FSTYR ....


  • #3   23. sep 2011 daniel nemlig smiley
    bare man ikke ændre boringen = konstuktiv ændring


  • #4   23. sep 2011 Hvis du kan dokumentere at undervogn osv. er ens på de 2 modeller så kan du få godkendelse til at smide en større motor i og så tune på den. Men... Sådanne dokumenter er svære at skaffe. Jeg har stort bøvl med Nissan DK fordi jeg er i gang med noget lignende.

  • #5   23. sep 2011 du må IKKE tune din orig motor så meget du vil , der skal foreligge egentheds erklæring eller tûv merkblat 751 .


    Jeg Citere..
    "Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model."

    "Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."

    "Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22."

    "Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig."
    Hele skidtet kan findes her.. og er kan man også se at Tunings reglerne gælder for alle biler inkl. dem fra før 84
    http://www.fstyr.dk/sw23095.asp


  • #6   24. sep 2011 Ningo.

    Det har du fuldstændig ret i. Men det der står er at der skal forefindes egnethedserklæring fra TuV eller producent på at bilen er egnet til tuning over 20%, og det er der på de fleste biler.

    Eksempelvis må en Opel Manta B model have 150hk uden nogen former for ændringer ifølge Opels umrustkatalog. Det betyder at du har en egnethedserklæring og bilen kan synes med 150 hk.

    Hvis du så lader være med at tune ved at lave konstruktive ændringer på motoren (eks stor udstødning, webere, skarp knast og lettet originalt svinghjul) skal man ifølge SKATS 20% regel ikke betale afgift af ombygningen.


  • #7   24. sep 2011 Det skal lige siges at konstruktive ændringer er :

    Opboring af motorblok
    Ændring til krumtap med anden slagslængde
    Ændring af plejlstænger til anden slagslængde
    Ændring fra 8V til 16V
    Større ventiler
    Ændrede løftere (eks faste i stedet for hydrauliske)
    Rullevippetøj
    Udskiftning af topstykke til anden model (eks med hævede indsugningskanaler)

    Du må dog gerne skifte knast med en skarp udgave (så længe det er samme konstruktion og antal), lette svinghjul krumtap osv, udskifte originale dele til dele magen til der er smedede så længe de har samme konstruktion som de originale.
    Plane topstykke, hæve kompression, skifte til dobbelte karbs, eller spjældhuse med digital motorstyring (eks wolf3d) ændring af tændingssystem, og du må montere bananmanifold samt sportsudstødning...

    Alt dette kan sagtens give pænt mange hk på en original motor. Det bliver først rigtig sjovt på biler fra før 1984 da der ikke er nogen særlig høje krav til udstødning (CO) samt de må støje temmelig meget (84db).

    Og intet af det skal der betales afgift af, man skal "bare" kunne fremvise en egnethedsattest på at bilen må have de hk den nu har efter tuning.


  • #8   24. sep 2011 jaa nye og nye regler ... bob bob .. vel et par år gamle nu

    men i bund og bund skal bilen være E-godkendt som en hel hed nu ...

    altså

    du kan "tune" din orginale motor uden konstruktive ændringer og overholder gældene krav op til det importøren vil give egnethedseklæring på/til eller at du selv for lavet en

    hvis karossen styretøj bremser og ALT. er 100% identisk med en kraftiger model kan du skifte motorn til den du vil i samme model række .. der efter betale ny afgift og få skrevet den om til den model på reg attest



Kommentér på:
Ny 20% regel ????

Annonce