Ny 20% regel ???? {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg sad lige og kiggede detailforeskrifter for motorkøretøjer igennem (det skal man jo hygge sig med en gang imellem) og opdagede at der var føjet denne regel på !
oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet
med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis
højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af
de 20%.
Sådan som jeg tolker det:
Man ejer en bil lad os for eksemplets skyld sige en Opel Manta B 1,8 90hk. Den er præcist identisk med en Opel Manta B 2,0E som har 110hk. Sådan som jeg forstår det er at hvis man kan dokumentere at de to biler er nøjagtig ens bortset fra motorydelse, så må man tune 1,8´eren op til 20% oveni de 110hk som 2,0E´eren har (dog uden konstruktive ændringer) til 132hk ?
Er det korrekt forstået ?
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 77 Biler: 11 Emner: 53 Svar: 1.955
mar 2011
Følger: 49 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 629
Du må tune din org. motor alt det du vil - bare du ikke røre krumtap , motorblok , topstykke ....
Men husk der er 20% regler - Den ved SKAT og den ved FSTYR ....
sep 2006
Følger: 55 Følgere: 55 Biler: 6 Emner: 44 Svar: 383
bare man ikke ændre boringen = konstuktiv ændring
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.688
Jeg Citere..
"Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model."
"Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt."
"Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22."
"Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig."
Hele skidtet kan findes her.. og er kan man også se at Tunings reglerne gælder for alle biler inkl. dem fra før 84
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det har du fuldstændig ret i. Men det der står er at der skal forefindes egnethedserklæring fra TuV eller producent på at bilen er egnet til tuning over 20%, og det er der på de fleste biler.
Eksempelvis må en Opel Manta B model have 150hk uden nogen former for ændringer ifølge Opels umrustkatalog. Det betyder at du har en egnethedserklæring og bilen kan synes med 150 hk.
Hvis du så lader være med at tune ved at lave konstruktive ændringer på motoren (eks stor udstødning, webere, skarp knast og lettet originalt svinghjul) skal man ifølge SKATS 20% regel ikke betale afgift af ombygningen.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Opboring af motorblok
Ændring til krumtap med anden slagslængde
Ændring af plejlstænger til anden slagslængde
Ændring fra 8V til 16V
Større ventiler
Ændrede løftere (eks faste i stedet for hydrauliske)
Rullevippetøj
Udskiftning af topstykke til anden model (eks med hævede indsugningskanaler)
Du må dog gerne skifte knast med en skarp udgave (så længe det er samme konstruktion og antal), lette svinghjul krumtap osv, udskifte originale dele til dele magen til der er smedede så længe de har samme konstruktion som de originale.
Plane topstykke, hæve kompression, skifte til dobbelte karbs, eller spjældhuse med digital motorstyring (eks wolf3d) ændring af tændingssystem, og du må montere bananmanifold samt sportsudstødning...
Alt dette kan sagtens give pænt mange hk på en original motor. Det bliver først rigtig sjovt på biler fra før 1984 da der ikke er nogen særlig høje krav til udstødning (CO) samt de må støje temmelig meget (84db).
Og intet af det skal der betales afgift af, man skal "bare" kunne fremvise en egnethedsattest på at bilen må have de hk den nu har efter tuning.
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.249
men i bund og bund skal bilen være E-godkendt som en hel hed nu ...
altså
du kan "tune" din orginale motor uden konstruktive ændringer og overholder gældene krav op til det importøren vil give egnethedseklæring på/til eller at du selv for lavet en
hvis karossen styretøj bremser og ALT. er 100% identisk med en kraftiger model kan du skifte motorn til den du vil i samme model række .. der efter betale ny afgift og få skrevet den om til den model på reg attest
Ny 20% regel ????