{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nedblænding af lang lys ved motorvej.
  • #1   11. nov 2011 Mener man skal blænde ned, selvom mange tror man ikke behøver.

• #2   11. nov 2011 hmm aner ikke hva loven siger, men jeg gør det, med mindre det er sving hvor lyset ikke rammer dem

• #3   11. nov 2011 er ikk sikker... jeg gør det altid.... og mener at man skal

• #4   11. nov 2011 Det skal du.

• #5   11. nov 2011 § 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

• #6   11. nov 2011 De skal bare have "bålet"... c",)

• #7   11. nov 2011 Synes jeg læste en artikel for et par år siden, hvor der stod at man ikke skulle blænde ned, da de modkørende ikke bliver blændet, med mindre de kigger over i lyset...

Hvad loven siger ved jeg ikke...

• #10   11. nov 2011 Uanset hvad tumper skriver i artikler, så blænder langelyset..... også på motorvej. Jeg kører aldrig med fjernlys på motorvej, også selvom jeg er alene på vejen.

• #11   11. nov 2011 Thomas K - Ja selvfølgelig er det ulovligt at blænde folk i deres spejle...

Jeg kører med det lys der passer til forholdene - ofts kun nærlys da der er masser af lys og modkørende på vej til / fra arbejde.

• #12   11. nov 2011 Er det helt mørkt og du kører 130 km/t så er det jo lidt som at køre i blinde hvis du kører med nærlys, hvad der end måtte ramme dine lyskegler så når du ikke at standse i tide :-).. Så skal man ihvertfald sætte farten ned hver gang man blænder ned, og hvem gider det...

Jeg blænder dog ned, men hvis jeg vudere at jeg ikke blænder så kører jeg med lang lys, så må de blinke hvis de mener det er til gene..

Karsten

• #13   11. nov 2011 Reglerne er ganske enkle. Det fremgår af færdselslovens § 33, at fjernlys skal anvendes, når der køres med en hastighed, hvor anvendelsen af nærlys ikke er tilstrækkelig.

Det betyder, at man naturligvis skal anvende fjernlyset ved en hastighed på 130 km/t., ved motorvejskørsel, men man skal samtidig være opmærksom på, at anvendelsen af fjernlyset ikke må anvendes, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst (det er ikke aktuelt ved motorvejskørsel med 130 km/t.), ved møde med et andet køretøj, således den modkørende kan blive blændet, eller ved kørsel bag et andet køretøj, således den forankørende bliver blændet gennem bakspejlet.

Grundlæggende betyder det, at man gerne må - og i visse tilfælde skal - anvende fjernlys ved motorvejskørsel.

..................Det vil faktisk sige at når man blænder ned, skal farten ned på 50km/t

• #14   11. nov 2011 Især lastbilchauffør bliver tosset hvis du gør det, så ja blænd ned.

• #15   11. nov 2011 blænd ned

• #16   11. nov 2011 Men hvis du køre i dit højrespor og han køre i sit højrespor så er der INGEN grund til at blænde ned (hivs vejen er lige, samt alt efter hvilken vej kurven går).

for så kan man også holde sine "øjne" på sin egen ½ del af vejen.

Men køre man begge i venstre spor og midterrabatten ikke er særlig stor (eller bevoksning eller andet til at tage lyset) så skal du blænde ned (og sætte farten ned så du kan nå at bremse og reager inden for den lys afstand du så har)

• #17   11. nov 2011 Thomas K
    Ja.
    plus at forand kørende godt kunne finde på og give dig nogen flade for det.

Karsten K.
    ja det lidt det vi er ude i.
    Bla andet med reaktions tid.

Jeg havde også som en anden nævner.
    læst et sted, at fordi man var så langt væk fra hinanden på motorvejen så var man ikke gene for nogen hvis man ikke blændede ned.

• #18   11. nov 2011 Men det simple svar på dit spørgsmål er: Ja hvis det blænder de modkørende, skal du blænde ned.

Kan du se deres ansigter oplyst i mørket, så gå ud fra de er blændet...

• #19   11. nov 2011 hvis der er nogen der blænder mig få de 8 stk fjernlys tilbage i fjæset

• #20   11. nov 2011 - Max -
    ja det lidt selvmodsigende ikke :-).

• #21   11. nov 2011 Uanset, er det ihvertfald god skik, og personligt kører jeg med 4 rallye 3000'ere, og det blænder uanset hvad.

Thomas K: Ja, og der er ikke noget værre end folk der ikke blænder ned bagfra, specielt i en varevogn, med godt store spejle, selvom det netop er der folk tænker at det ikke gør noget. Godt at man har 2 arbejdslys som baklys, de blænder godt igen, hvis folk ikke blænder ned.

• #22   11. nov 2011 Har engang fået en hel xenonlygtebum i smasken da jeg ikke lige fik blændet ned for en stor lastbil på en landevej, tror der var 6 store xenonparaboler, kunne ikke se noget de næste 400 m. så det gør jeg aldrig mere.

• #23   11. nov 2011 Der er INGEN særskilte regler for lygteførning på motorvejen. FL §33 gælder sgu da for alle veje

• #24   11. nov 2011 Dr bombe: Jo tak!
    Kom engang til at tænde for fjernlyset istedet for sprinklerne, og der kom altså en lastbil imod mig som først lige hurtigt tændte for fjernlyset, og så ellers bare med fuld roulade fra ialt 6 fjernlys lygter... det blænder hvertfald!

• #25   11. nov 2011 Men bagfra MÅ man faktisk godt blænde kortvarigt, hvis det er påkrævet mht. synsvidde ved overhaling. Derfor er der afblændemulighed på bakspejlet på alle biler

• #26   11. nov 2011 Ken P ... Helt enig !

• #28   11. nov 2011 280 Galant: Ja, på lastbiler er det jo ligefrem overhalingslys på de fleste. Og det er et kortvarigt lys fra fjernlygterne.

• #29   11. nov 2011 - Max - ... : er du sikker på at du fanger det korrekt? (måske misforstår jeg hvad du skriver) for at køre 130 på motorvejen ville jeg da ikk gøre uden langt lys med mindre der er en for an på den ene eller den anden måde... de få meter nærlys rækker er jo IKKE nok til en reaktion ved f.eks råvildt...

• #30   11. nov 2011 Jeg plejer at fyre op for strobelight når folk ikke vil blænde ned! Det hjælper smiley

• #31   11. nov 2011 *280hk Galant VR4 til salg *: Afblænding i bakspejlet nytter ikke meget, når ikke man har et, men derimod har noget der minder om 12" sidespejle, med cyklistspejle ovenpå..

• #32   11. nov 2011 Blænder aldrig ned i venstresving hvor lyskeglen ikke rammer modkørende. Mødte engang en modkørende på motorvej på fyn, hvor han blinkede af mig. Totalt åndssvagt da hans lys end ikke blændede mig, selvom han lyste i et højresving. HAN ville have risiko for at kunne blænde mig, men det gjorde han ikke. Hvordan i helvede skulle jeg så nogensinde kunne blænde ham? Jeg hader sådan nogle snotskovle der har travlt med at rette på folk som udemærket har styr på sagerne, og de så ikke selv har styr på noget som helst.

• #33   11. nov 2011 Jeg har også set folk gå amok med det lange lys flere gange på motorvejen - også selvom jeg dårligt kunne se deres forlygter.

Dvs de blev ikke blændet - ligesom jeg absolut heller ikke blev det. smiley

• #34   11. nov 2011 Det er meget nemt, de modkørende skal ok fortælle dig om du blænder!!!

• #35   11. nov 2011 Det kan du ikke regne en skid med. Selv min kørelærer sagde i sin tid at i "halvskarpe" venstresving på motorvej, behøver man ikke blænde ned. Det er simpelthen fysisk umuligt at blænde de modkørende hvis ens lygter er korrekt indstillede. Færdig slut. At folk så alligevel blinker af én, er bare fordi de er sure over at du kører med fjernlys tændt. De kan blænde dig, men ikke omvendt.

• #36   11. nov 2011 Jeg plejer at gå efter om man kan se deres ansigter i mørket.

Kan man det, er de blændede. Kan man ikke det, så skal de bare slappe af...

• #37   11. nov 2011 Sajmon

Hvis du kan se deres ansigter i mørket, så er du satme da også tæt på. Man plejer at slukke senest en halv kilometer før mødet. Du må enten have et meget godt syn, ellers har dine modkørende kæmpe ansigter

• #38   11. nov 2011 Jeg blænder ikke ned en halv kilometer før - så skal jeg jo også sænke farten på motorvejen?

De fleste bilers fjernlys er kun effektivt op til 200 meter - der kan man nemt se folks ansigt hvis de bliver blændet.

• #39   11. nov 2011 Sajmon™ _: Du får ikke lov til at komme inden for 200m af mig med fjernlys da, uden at blive blændet, og så er det kun mig der kan se. På 200m blænder de fleste biler da helt vildt.

• #40   11. nov 2011 Kan huske til teori at man skal blænde ned ved ca. 300m. afstand, og man på blænde op igen 10m inden man møder hinanden.

• #41   11. nov 2011 på=må

• #42   11. nov 2011 OO==[][]==OO 4ever !: Den med at blænde op 10m inden man møder hinanden, burde godt nok ikke at være tilladt, jeg ved ikke om folk gør det inden de 10m, men bliver tit blændet af sådan nogle idioter, vent da til man er forbi.

• #43   11. nov 2011 Nej det burde være ulovligt. Men det er det nu ikke. Tværtimod.

• #44   11. nov 2011 Jeg kommer så sjældent i søndergylleland, så det problem tror jeg ikke er til stede. smiley
    Blænder jeg op, så er du også blændet uanset hvor mange trucker lamper din traktor har...

Ca 200 meter reglen er den jeg altid bruger, og der er aldrig nogen som har blændet tilbage. Det er jo nemt nok at se hvor langt lyskeglen rækker, så den skal bare ikke nå hen til de modkørende.

Simpel matematik...

• #45   11. nov 2011 Sikke mange (fejl)fortolkninger der dog findes smiley

Jeg synes ellers det er skrevet meget tydelig. Men jeg synes dog lige jeg vil fremhæve en enkelt linje fra Færdselsloven§ 33. Lygteføring:

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Så det med at
    - tænde for fjernlyset 10 m. før man passerer den modkøreren
    - venter med at blænde ned til man kan se deres oplyste ansigter
    - osv.
    det holder jo ikke.

• #46   11. nov 2011 Den med de 10m er altså god nok. Sajmons teori med at blænde ned når man kan se de modkørendes ansigter, kan jeg ikke tilslutte mig..

• #47   11. nov 2011 Og hvor står det med de 10 m. så henne?

Eller er det bare endnu en kørelæres egne regler?

• #48   11. nov 2011 Det er ikke helt korrekt.

Jeg bruger kun deres ansigter som en indikation af om de er blændede - og KUN på motorvejen hvor de fleste vil blinke med forlygterne LÆNGE før de er blændet af dig...

Det er bare en ud af mange måder til at se om man er til gene for andre.

Og den med 10 meter før er svineri, selvom det er tilladt.

• #49   11. nov 2011 Der står ikke 10 meter. Der står "umiddelbart før mødet"

• #50   11. nov 2011 Og forankørende MÅ blændes efter stk.3 nr.4, selvom stk.6 siger det modsatte

• #51   11. nov 2011 Kan godt være jeg har overset det, men hvor står "umiddelbart før mødet" henne?

Jeg kan finde:

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
    2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,

Og "ved møde med..." er vel gældende indtil de modkørende er ud for hinanden.

• #52   11. nov 2011 <i>"Og forankørende MÅ blændes efter stk.3 nr.4, selvom stk.6 siger det modsatte"</i>

Nu tolker du det vist lige modsat af det der står. (jeg skulle også læse det flere gange)

• #53   11. nov 2011 Ja okay, det var bare kørelæreren der sagde 10m. Men er 10m ikke også rimeligt meget "umiddelbart før mødet" ved f. eks. tilladte 80km/t?

80000m/t / 60(minutter) = 1333m/min. 1333m/min / 60(sek) = 22,2m/s.
    Ergo; Ved en hastighed på 80km/t, og med fjernlyset tændt 10m før mødet, vil man "blive blændet" i 0,45sek. Så hvis ikke DET er umiddelbart før mødet, ja så ved jeg ikke hvad det er.

• #54   11. nov 2011 smiley Lige meget hvor kort tid det er <i>(og ½ sek. er nok til at blive blændet)</i>, så er det stadig ikke det der står i loven!

• #55   11. nov 2011 Det kommer jo an på mange ting. Indstilling af lygter, den indbyrdes afstand "sidevejs" mellem køretøjerne osv.. Jeg blænder aldrig selv op umiddelbart før mødet, men det er lovligt!

• #56   11. nov 2011 Onkel Per... Jeg har været kørelærer i de sidste 12 år. Jeg ved, hvordan man tolker færdselsloven, tro mig. Og det med "umiddelbart før mødet" står i justitsministeriets undervisningsplan for kategori B. Har du hørt om sådan en?? Der står så ordret:
    "Skifte til fjernlys (hvor dette er lovligt) umiddelbart før passage af den modkørende"

• #57   11. nov 2011 "umiddelbart før mødet" er jo din tolkning af orderne. For som du selv skriver efterfølgende:
    "Skifte til fjernlys (hvor dette er lovligt) umiddelbart før passage af den modkørende"

Og "umiddelbart før passage af" er jo lige før man er kørt forbi den modkørerende.

• #58   11. nov 2011 Men ellers vil jeg da lige huske at sige at jeg er på din side ang. svaret på det oprindelige spørgsmål fra trådstarter.

• #59   11. nov 2011 det skal man da gøre...du SKAL jo osse blænde ned hvis du møder et tog, altså ikke på vejen hehe. men hvis du kører på en vej langs en jernbane så toget kommer mod dig tæt på

• #60   12. nov 2011 Har også lært at man blænder op lige et ½ sek før man møder den modkørende, ellers har man alt for lang tid hvor man ikke kan se nok i forhold til ens fart. Kører man mod hinanden så rammer ens lys jo hinanden og viser evt forhindringer.. I det øjeblik du kommer forbi ser du kun hvad nærlys viser og det passer ikke overens med din fart..

Karsten

• #61   12. nov 2011 Hvis man stirrer intenst på den modkørende, er der jo også meget større chancer for at blive blændet, så lad være med det. Kig på din egen vognbane.

• #62   13. nov 2011 det har været i fjernsynet, hvor der blev spurgt om det,

og JA man skal blænde ned,

MED MINDRE, der er en afskærmning, der gør at der intet lys slipper over på den modsatte vejbane, og blænder

eks en jordvold, eller at de to veje slet ikke følges ad, som ved motorvejs kryds.
    og lignende

eks et autoværn, er ikke en afskærmning,
    som forhindre lys i at blænde.

Kommentér på:
nedblænding af lang lys ved motorvej.

Annonce