{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.472 visninger | Oprettet:

Kørsel med autotrailer, for tung? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Nu har jeg sat og gransket en del i reglerne om kørsel med trailer og hvad der kan ske hvis man køre med overlæs, har også læst andre indlæg her på BG, men jeg syntes ikke jeg kan finde hoved og hale i det.

Mit spørgsmål er:
Jeg har en bil der må trække 1.000kg på krogen.
og jeg har i sinde at trække en trailer på 700kg med en bil på der vejer 1.000kg
Det vil sige alt i alt 700kg overvægt.
Det skal nævnes at jeg IKKE har trailer kort.

Hvad er straffen for det?
Kan jeg miste kørekortet?

Jeg har hørt man kan, men det er kun hvis køretøjet er godkendt til at laste mere end 3.500kg.

Jeg har set programmer i TV med biler der er blevet stoppet med 2-3ton overvægt og de har bare fået en bøde og blevet bedt om at læsse overvægten af.

Er det osse tilfældet med mig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel med autotrailer, for tung?
  • #1   12. jan 2012 Jeg mener at det er 30% overlæs, også ryger kortet, når det er med anhænger, dem du har set i tv, er varevogne, der gælder andre regler.

• #2   12. jan 2012 tror osse du kan vinke farvel til kortet+ du skal i banken og låne penge til bøden

• #3   12. jan 2012 Hvorfor er du så dum at bryde loven så du sætter livet på spil for alle der møder dig i trafikken ? Loven er der nok af en grund, tror du ikke ? Jeg håber du mister kortet hvis du bliver stoppet.

• #4   12. jan 2012 Det er også det jeg tror.. men jeg er nød til at vide smiley

igen har jeg set i TV i et program om toldere hvor folk har haft MEGET mere overlæs og der var kun snak om en bøde og intet andet

• #5   12. jan 2012 - Martin -

Spar mig din moralske gang opkast, det var ikke det der var spørgsmålet

• #6   12. jan 2012 Er også rimelig sikker på at kortet ryger ved de 30%

• #7   12. jan 2012 carsten...toldere er IKKE politi..derfor kan de ikke knalde dig for overvægt

• #8   12. jan 2012 Mig og en ven kørte med en Lancer og en 700 kg trailer plus en veterantraktor på ca 1200 kg min ven der kørte fik en bøde på 1500,- intet andet ,han havde ikke trailer kørekort smiley

• #9   12. jan 2012 ny pap med garanti

• #10   12. jan 2012 Carsten, de regler for brug af trailer er hjernedøde.

Det er så "latterligt" at man som 16årig med traktor kort på kører med sindsygt mange tons på de danske veje, men du må ikke kører 70km/t med en lille autotrailer uden det åndsvage trailer kort.

Politiet er godt nok meget ude i tiden, men ellers havde jeg bare kørt. Det plejer jeg at gøre smiley

• #11   12. jan 2012 Som der blir sagt - toldere er en ting, pansere er en anden... ryger du først på vægten med blå blink ... så kan du godt se dig om efter et nyt stykke pap, ..

• #12   12. jan 2012 det er farvel til kortet og en bøde der helt sikkert kan mærkes det eneste fornuftige der er at gøre er at finde en føre og en bil der kan og må trække det vogntog

• #13   12. jan 2012 reglen for over læs er ens for varevogne og personbile med eller uden trailer.
    bøderne startet ved 10% og ved 30% er det en betinget frakendelse

• #16   12. jan 2012 Som jeg læser det ned af syntes jeg bare jeg får bekræftet hvor at der er så godt som ingen den kan de præcise regler..

Men jeg ringer til politiet i morgen og forhøre mig smiley

Men tak for svarende smiley

• #17   12. jan 2012 Manglende BE kørekort bliver takseret med 5000kr...

• #18   12. jan 2012 min kammi fik det samme i bøde som det koster at få trailer kort 5000 kr

• #19   12. jan 2012 men de kunne tag mange ved grænsen med overlæs på både trailer og st.car ,,ellers med fejl læssning ,,så røven hænger ved jorden

• #20   12. jan 2012 Prøv og så hvismdu bliver tage må du fortælle hvad der skete så!!

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #22   13. jan 2012 Om man har be kort eller ej så må bilen ikke trække mere end der står på reg attesten. (100%sikker mit be kort er fra november smiley

bøden er høj og ved en ganske lille %forøgelse ( kan ikke huske om det er 30) er det ny køreprøve.

// Brian

• #24   13. jan 2012 Nu har jeg Trailer kort og sådan som politiet fortlate mig er det lidt forskel for bøden bliver ikke lige så stor som hvis du ikke har..

Bøden ligger på 5000kr for overlæs..

Der er så kommet nogle nye regler med 50 kg du skal trække fra, hvis du ikke har erhvervet et trailer kort før den dato hvor det blev indført.

Link: http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger

Men som udgangs punkt skal du ligge total vægt sammen og du må ikke trække mere ind din vejer.

En tommel finger regl. Hvis den har 2 aksler så skal der trailer kort til.

http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overl%C3%A6s.htm

Lidt udregning af % overskridelser.

Bøde str. for at køre uden BE kort:

"Kørsel med anhænger uden erhvervelse af BE kørekort
    (når det aktuelle køretøj kræver dette)

§§56 og 63 a Kørsel uden at have erhvervet eller generhvervet kørekort.
    Ifølge bemærkningerne til færdselslovens § 117 d (tidligere § 117, stk. 5, 2. pkt.), der blev indsat ved lov nr. 468 af 10. juni 1997, skal der ved udmålingen af bøde for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, anvendes følgende strafpositioner:
    1. gang 5.000
    2. gang 6.000
    3. gang 7.500
    4. gang 10.000
    Herefter fængsel, minimum 7 dage."

• #25   13. jan 2012 Men kun hvis de stopper dig smiley

• #26   13. jan 2012 Det er dumt og meget åbenlyst at kører med det læs. Politiet er udmærket klar over hvor meget de forskellige typer biler ca. må trække.

Så hvis du kommer med en bil på en trailer, så er de næsten 100 % sikre på at det kræver BE-kort. Hvis trailer med bil på vejer 1700 kg, så skal den trækkende bil som minimum have en egentvægt på 1650 kg for at du må kører med almindeligt B kørekort. Hvis du så lægger eks.425 kg lastevne oveni, så har du en tilladt totalvægt på 2075 kg, og så skal du lægge trailer med bil oveni, så er du oppe på 3775 kg. Og det kræver BE-kørekort når du er over 3500 kg tilladt total..

Det kræver virkelig et perfekt sammensat vogntog for at kunne gøre det på et B kørekort, og så kan det stort set kun lade sig gøre hvis trailer og den læssede bil ikke overskrider 1500 kg total...

• #27   13. jan 2012 Tommy P

Den tommelfingerregel var rigtig god for 10-20 år siden, men idag er den forholdsvis ubrugelig. Der er rigtig mange 750 kg trailere med 2 aksler idag. Og det må stort set alle biler trække, hvis det vel at mærke er med bremser.

Ligeledes kan du jo tage en bil der har en egenvægt på 1050 kg, og en tilladt totalvægt på 1475 kg. Den må jo gerne trække en trailer med 2000 kg tilladt totalvægt, man må bare ikke læsse mere på, end at den får en faktisk totalvægt på 1100 kg (som er den trækkende bils egenvægt + 50 kg) men det kræver jo stadig at bilen også må trække 1100 kg...

Men de regler er generelt meget forvirrende, og folk sætter sig ikke ind i dem, fordi det er så sjældent man er i kontakt med dem. Jeg synes det burde være en del af prøven når man tager kortet, for jeg tror ikke folk er klar over hvor farligt det egentlig kan være at køre med overlæs.

• #28   13. jan 2012 Thomas F

Ja men for at må trække en trial med total vægt på 2000kg så skal du have et BE kort smiley

• #29   13. jan 2012 Hvorfor skal du det?? Det er faktisk totalvægt man regner efter, så længe den tilladte totalvægt ikke overskrider 3500 kg...

• #30   13. jan 2012 Jamen en alm bil må maks trække 1500 kr så skal du trække 2000 kg skal din vil vej det samme eller mere.

Uden BE kort skal du gå efter total vægt.

Med BE kort skal du gå efter den faktiske vægt smiley

Altså min sigma må trække 1500kg så vidt jeg husker og sætter jeg en trailer på som må læse 3500 kg så må jeg læse på den trailer op til 1500 kg uden BE kort er det total vægten på traileren som afgør om du må trække traileren selvom den er tom eller du kun har 7 kg på den..

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#31   13. jan 2012 @ tommy P.

Det er ikke korrekt.

Der findes MASER af 2 akslede trailere som man må køre med på alm b-kort.

Og nu skal du ikke blande de 3 total vægte sammen

Trailerens total vægt for tæller hvor meget traileren max lovligt kan veje

Tilladt totalvægt er hvad traileren max må veje i denne sammenkobling

faktisk totalvægt er hvad traileren vejer når du bliver stoppet og det er denne vægt der er vigtig.

Hvis en auto trailer har en egenvægt på eks 500kg og en max totalvægt på eks 2500.

Så må man gerne trække denne trailer med en bil som max må have 550 kg på krogen. hvis traileren er tom. (og dens ydre mål passer til bilen selvfølgelig. længden er så godt som aldrig et problem men traileren må ikke være mere end 70 cm bredere end bilen)

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#32   13. jan 2012 @ tommy P.

VRØVL der regnes altid efter faktisk totalvægt og det uanset hvad for et vogntog du kører.

• #33   13. jan 2012 Må lige forklar den rigtigt den med de 2000 kg

Det jeg mener er, at hvis din bil må trække 2000kg skal du som oftest have trailer kort for at må trække den.

Uden BE kort må du dit vogen tog ikke overskide 3500 kg eller mere ind din total vægt på krogen. Så er der en regl med 750 kg trailer som du altid må køre med uanset din egen vægt på bilen..

• #34   13. jan 2012 Hvis du har anhængerkørekort (Kategori B/E)

Hvis du har B/E kørekort må "Faktisk totalvægt" for anhængeren ikke overstige bilens koblingsvægt.

Du må altså gerne køre med en anhænger med "Tilladt totalvægt" der er højere end bilens koblingsvægt, blot "Faktisk totalvægt" ikke overstiger bilens koblingsvægt.

50 kg-reglen og 3.500 kg-reglen skal således ikke overholdes hvis du har B/E-Kørekort.

• #35   13. jan 2012 Har du ikke Trailer kort må du da ikke køre rundt med trailer som gør den samlet total vægt er højere ind 3500kg

Har du BE kort må du godt køre med en trailer overskrider 3500 kg dog må du bare ikke overskride den faktiske totalvægt..

• #36   13. jan 2012 Hvis du har almindeligt kørekort (Kategori smiley

Du må altid køre med en anhænger med "Tilladt totalvægt" op til 750 kg - uanset at den samlede totalvægt overstiger 3500 kg.

Hvis du vil køre med en anhænger med "Tilladt totalgvægt" over 750 kg skal 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen være opfyldt.
    1.50 kg-reglen: Bilens "Egenvægt" + 50 kg** skal være større eller lig med "Tilladt totalvægt" for anhængeren.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere end "Tilladt totalvægt" for anhængeren.

2.3.500 kg-reglen: "Tilladt totalvægt" for bilen og "Tilladt totalvægt" for anhængeren må ikke overstige 3.500 kg.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere end "Tilladt totalvægt" for anhængeren

• #37   13. jan 2012 Tommy P

Du skal da altid gå efter faktisk totalvægt, da det er den der er den vigtige. Selvfølgelig er det vigtigt at du ikke overskrider de 3500 kg tilladt total.

Men hvis du kigger på mit eksempel længere oppe igen, og lige regner på det, så hvil du se at samlede tilladte totaltvægt for hele vogntoget er 3475 kg, altså under 3500 kg. Dertil vil jeg læsse traileren så den vejer 1100 kg FAKTISK total og ikke tilladt total.. Altså bilens egenvægt + 50 kg, da bilen jo har en egenvægt på 1050.

Hvilket kort vil du så mene at føreren skal have??

• #38   13. jan 2012 De har så lavet lidt om på reglerne, så det kun er hvis du har taget kørekort før 1.maj 2009 at du kan være delvist ligelad med den tilladte totalvægt på anhængeren. Og den lovgivning forstår jeg så ikke helt, for ligegyldigt hvad der står på vægttavlerne, så er det da den faktiske vægt der påvirker køreegenskaberne.... Traileren bliver jo hverken ringere eller bedre af at få en anden vægttavle klistret på.

Men nu har jeg så også taget alle mine kort før den dato... Så jeg har heldigvis min ryg fri.

750 kg reglen lavede man så vidt jeg husker for at håndværker biler også havde mulighed for at have en lille trailer med, uden at alle ansatte skulle tage BE-kort, da mange af den type biler i sig selv har en tilladt totalvægt på 3000-3500 kg.. Derfor kan man på almindeligt kort tage en varebil med tilladt total på 3500 kg, smide en trailer med tilladt total på 750 efter, og dermed komme op på 4250 kg tilladt total, og det er fuldt ud lovligt. Men bemærk at det her er TILLADT total man regner efter, og har din bil tilladt total på 3000 kg, så er det stadig kun trailer med tilladt total på 750 kg der er tilladt på B-kort, og dermed kommer man op på 3750, o.s.v.... Så snart man er over 3500 kg i tilladt total for begge køretøjer tilsammen, så må trailerens tilladte total maksimalt være 750 kg, hvis man ike har BE-kort.

• #39   13. jan 2012 Jamen hvis du må trække 1100kg med bilen, må du jo godt trække 1100 kg uden at skulle have BE kort.

Problemet kommer hvis du ikke har BE kort, men trækker en trailer som må trække i dette tilfælde 3500kg men kun læser den så den vejer de 1100 kg.. Dette må man godt hvis man har 3500 kg.

Min ryg er også fri da jeg også har haft mit kort længe før den nye regl kom i 2009.

• #40   13. jan 2012 Eller for den sags skyld 2500 kg og ikke 3500 kg

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#41   13. jan 2012 @ Tommy P

Dette udsagn:
    "
    Hvis du har B/E kørekort må "Faktisk totalvægt" for anhængeren ikke overstige bilens koblingsvægt.

Du må altså gerne køre med en anhænger med "Tilladt totalvægt" der er højere end bilens koblingsvægt, blot "Faktisk totalvægt" ikke overstiger bilens koblingsvægt."

er ikke korrekt! disse regler gælder også kun med B kort....

Hvis din bil må slæbe din trailers faktiske totalvægt ( og ikke kommer over 3500kg ) så må du køre med det uden BE sværere er det ikke smiley

• #42   13. jan 2012 skulle hilse og sige at min bil ,,, må trække 1650kg på krogen m.bremser(hvis du har B E kort..men kun 1325kg med alm kat B ....kia clarus stationcar. har tjekket det flere gange. og mit kort er fra 92

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#43   13. jan 2012 @ Mekanicles.

Det er fordi at din kia er for let. på et b kort må dit påhængskøretøj max have en faktisk totalvægt som en 50 kg over bilens..

• #44   13. jan 2012 Brian S

Du har ikke helt ret...

Jeg har haft en Opel der vejede 1000 kg, men den fik jeg synet til at måtte trække 1300 kg. Men derfor måtte jeg på daværende tidspunkt ikke trække mere end 1050 kg, da jeg ikke havde BE kort...

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#45   13. jan 2012 @thomas.

Læs mit svar til mekanicles smiley

• #46   13. jan 2012 Grunden er at uden BE kort må du ikke trække mere ind bilen egen vægt uanset hvad..

Med Be kort kan godt få opvejet sin bil til at trække lidt mere. Min sigma kan opvejes til 1800 kg fra 1500 kg, men skal ikke bruge træk på min så det kommer ikke på, men muligheden er der da.

Men så vidt jeg ved tager man nogle kilo et andet sted fra. Ved ikke om det er laste evnen i bilen man tager fra..?? når man opvejer

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#47   13. jan 2012 @tommy.

Det er det man flytter noget af bilens tilladte totalvægt over på trækket.

Kan være et problem når der handles syd for grænsen ;-))

• #48   13. jan 2012 Min Opel blev ikke ændret i bilens egen lastevne... Det eneste de gjorde var at hæve vægten på krogen...

• #49   13. jan 2012 brian s de 1325 ek INKL + 50kg.. bilen vejer 1275 total

• #50   13. jan 2012 brian...er desuden lige glad med hvad du siger..har alle bcd+e... men det er hvad der står på min reg attest
    ubrems 600kg
    m,brems 1650kg

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#51   13. jan 2012 @mecanikles.

Du læser ikke det rigtige indlæg.. Vi er 100% enige;-))

Er du på bg ?

• #52   13. jan 2012 bare ok brian..er lidt on off i dag.... sidder mere på bådgalleri.... har service aftale der

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#53   13. jan 2012 Ha ha synes også du var mere på krigsstien end du plejer på bådgalleri ;-))

• #54   13. jan 2012 kør nu bare smiley

Kører squ altid med overlæs både på trailer og mht. trækkrogen, og jeg har ikke BE...

Jeg har almindelig sund fornuft og viden og erfaring.. Kører mere sikkert end 80% af dem som HAR taget trailerkortet.. .. Overlæs = nedsat fart.. Sørg bare for at det er stabilt og at ALT lys og bremser virker, forsikring osv er i orden ! så plejer politiet at være flinke, og hvis du kører efter forholdene, så bliver du ikke spottet smiley

• #55   13. jan 2012 Brian S

Det var bare fordi du skrev:

"Hvis din bil må slæbe din trailers faktiske totalvægt ( og ikke kommer over 3500kg ) så må du køre med det uden BE sværere er det ikke :-)"

Og det passer jo ikke, da nogle biler må trække mere end deres egenvægt + 50 kg... smiley

• #56   13. jan 2012 Kan kun sige:

Kortet er der vel for 1 ting??

Så fordi du har styr på det kan man godt sige, at andre også kan??

Personligt er jeg ligeglad, men kortet betyder jo folk har bestået en prøve og derfor burde kunne styre og har lært de ting der skal til for at køre en trailer og fået politiets godkendelse på, at du kan styre det..

Det er vel det som skal gøre vi andre i trafikken kan stole på, at man ved hvad han skal gøre i en situation, hvor det ikke går som det plejer. Måske vind osv..

Ser en del folk på motorvejen, som køre ja 120 og 150 km/t med trailer og campingvogn. Har set en Volvo med camping vogn vælte hvor familien forklared de troede campingvogen ville hoppe af osv, men nej bilen fløj bare med rundt og den hopper ikke af krogen bare sådan lige. Heldigvis skete der ikke noget med famiien, men bil var oppe i luften med røven gled afsted uden han kunne styre noget.. Han havde ikke trailer kort. han forklarede, at der aldrig har været noget, men han måtte erkende han ikke viste helt præcis hvad han skulle gøre da han så sin camping vogn begynde at slinger..

I min verden er der en grund til at alle burde have sådan en kort så snart de kommer op over de 750 kg trailere. Det min mening.

• #57   13. jan 2012 Nissan Patrol vejer 2100 kg men mp køre med 3500 kg på krogen :.)

Så ja der er da biler som må trække mere ind de selv vejer smiley Også min Sigma..

Men vi er nok allerede enig om, at fordi bilen må trække betyder det ikke man må trække hvis kortet ikke er der *:-)

• #58   13. jan 2012 hmm min rocky vejer 1525 og må trække 3500 såååå... men jo brian s..bruger mere tid på bådgalleri..det er jo der pengene ligger.....

ps kører sjældent med det der står på min trailer... kører for det meste osse med for meget på..... forskellen er bare at jeg ved det bliver dyrt hvis jeg bliver stoppet....det skal carsten spørge om..herinde

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#59   13. jan 2012 De fleste båd ejere får et mindre chok hvis de kører på en bro vægt og finder ud af hvor meget skrammel der er blevet slæbt ombord i tidens løb smiley

Vi ved at det er dyrt at blive fanget med overlæs, men tager alligevel risikoen i ny og næ. Og så må vi jo betale bøden med et smil når/hvis den kommer.

Men hold da op hvor vi køre pænt når traileren er godt læsset ;-))

• #60   14. jan 2012 skal heldigvis ikke så langt med min

• #61   17. jan 2012 Til dem der falder over dette indlæg senere, her er svaret
    http://bilgalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=873850

Man kan IKKE miste kørekortet ved overlæs i en personbil

Kommentér på:
Kørsel med autotrailer, for tung?

Annonce