{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.655 visninger | Oprettet:

Mistet kørekort, Starte før dom ?? {{forumTopicSubject}}

Halløjsa BG
Jeg står i denne dejlige situation at jeg er blevet taget i en fotofælde med 62% for høj hastighed. (Ja ved det er dumt, men dumme kommentarer omkring dette frabedes)
- Jeg har haft mit kørekort i under 3 år, dvs jeg får en betinget frakendelse af kortet, har søgt og søgt på forskellige regler på nettet og snakket med politiet om hvornår man kan starte med at tage kørekort.
Det skal siges jeg blev taget i min mors bil. så brevet med fotoet er kommet til hende,
Hun skal indberette her på onsdag hvem der har kørt bilen. også skal de sende mig brev osv. osv før dommen falder.
Jeg er lærer som mekaniker så ville utrolig gerne have det kort igen så hurtigt som muligt.
MEN jeg kan ikke finde nogle regler nogle steder på rettet om, at jeg må/ikke må starte på at tage de 8 køretimer og 8 teoritimer der skal til før jeg kan tage prøverne igen.
Så mit spørgsmål er om der er nogle der har prøvet ligende eller hvad om jeg må starte med at tage et kørekort før jeg har fået dommen/mistet kortet rigtigt.
Det smarte ved dette ville være jeg kunne passe mit arbejde og få kortet igen noget hurtigere ?
Håber i vil hjælpe og gerne med seriøse svar.

Stavefejl er gratis, men beklager hvis de er der !
MH .

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mistet kørekort, Starte før dom ??
  • #1   9. mar 2012 skal lige siges at jeg ikke kunne finde noget på nettet, eller politiet kunne ikke give mig et ordenligt svar.

• #2   9. mar 2012 Du kan IKKE starte med at tage kortet igen, så længe du stadig HAR kortet. Du mister det først efter dommen.

• #3   9. mar 2012 hvis du får en betinget frakendelse, skal du så ikke kun op til prøverne igen? ikke nogle ekstra kørertimer.

• #4   9. mar 2012 har kammerat der været ude noget samme. og han har stadige sit kørekort fik aldrig tabet det selvom dommen kom og sådan..

• #5   9. mar 2012 Peter R

Det er meget strafbart at opgive falsk identitet. Og kan i værste fald straffes med fængsel. Det mener jeg også der står bag på det brev man får tilsendt

• #6   9. mar 2012 Jesper H

Plader, der er ikke tale om at opgive "FALSK" identitet.
    Der er tale om ikke at samarbejde eller opgive oplysninger til sagen.
    Det er ikek strafbart andet end med en bøde på 2500 Kr.

• #7   9. mar 2012 Men ofte tager de ud på adressen for at se om det er manden eller sønnen der har kørt bilen, SPECIELT i åsdanne sager her.

Så det ville nok alligevel give bagslag smiley

• #8   9. mar 2012 Når du har haft kørekort i under 3 år og får en betinget frakendelse, så får du kørselsforbud fra den dag dommen bliver afsagt og indtil at du har bestået en ny køre, - og teoriprøve. Har du derimod haft kørekort i over 3 år så får du ikke kørselsforbud, men du skal stadigvæk op til en ny teori og køreprøve.

• #9   9. mar 2012 Som Peter R siger:

"Lad være med at udtale jer til politiet". Din mor vil blive pålagt det, og såfremt hun ikke vil udtale sig om det eller hun "ikke husker", så kan du i højeste fald få en bøde for det.

Du slipper for at miste kørekortet smiley

• #10   9. mar 2012 Du har oplysningspligt efter færdselsloven:

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Såfremt din mor nægter at give oplysninger om hvem der har ført bilen, kan hun straffes med BØDE da hun har oplysningpligt efter FÆL § 65, 1.

BØDENS størrelse er 500 kr. !
    (Bødesatser fremgår følgende af Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000)

Du kan læse Højesterets dom i U 2003.1029H., som er udtryk for denne her praksis. smiley

SÅ LAD VÆRE MED AT OPLYSE POLITIET OM HVEM DER HAR KØRT BILEN - BETAL 500 KR OG FÆRDIGT ARBEJDE.

• #11   9. mar 2012 Mr. B

DER tager du fejl, det er 2500 Kr. den lov er lavet om i 2009
    Så det er IKKE kun 500 Kr. mere.

• #12   9. mar 2012 @ BRABUS

Med hensyn til at vidne, vil moderen i denne sag kun blive pålagt oplysningspligt.

Politiet vil aldrig indkalde hende som vidne eftersom sagen er så tynd som den er. Det eneste moderen kan vidne om er hvor hun befandt sig og hvor hendes nærmeste befandt sig den dag hvis hun vidste noget om det.

Men når man er vidne må man jo ikke lyve. Loven foreskriver dog ikke noget om hvis man ikke lige kan huske hvor man var den dag eller hvor ens nærmeste var eller hvad de lavede.

Derfor vil politiet aldrig sætte hende i vidnesskranken smiley

• #13   9. mar 2012 Mr. B

Tror du misforstår, jeg snakker ikke om at vidne, men om at politiet fysisk tager ud på adressen for at tjekke om det er manden eller evt. sønner der har kørt.

Jeg er godt klar over at hun ikke lbiver indkaldt på den måde da der jo ikke er en sag før at en evt. lovovertræder er fundet og han her jo indtil da ukendt smiley

Så nej hun skal bare svare i brevet om hvorvidt hun kan påvise hvem der har kørt.
    Kan hun ikke det så bliver hun kontaktet af politet nogel gange fysisk for at de vil tjekke om det så har været manden elelr evt. sønnen hvis han bor hjemme osv.

Det er ren rutine i de sager.

• #14   9. mar 2012 Det var nemlig det de blev træt af, at folk bare gjorde, så de satte derfor bøden op til 2500 Kr. sådan at det ikke var for bødes skyld man gjorde det.
    Men hvor tit køre man også lige i en andens bil...

• #15   9. mar 2012 Det med at lade vær med at oplyse hvem der har kørt er lavet om mange gange.

Sidst min kammy blev nappet, og ejeren ikke ville oplyse ville de koster 15000 i bøde og evt beslaglæggelse af køretøjet.

• #16   9. mar 2012 @ BRABUS

Ja men hvis politiet kommer frem til bopælen for at udsprørge manden eller sønnen så gælder reglerne for SELVINKRMINATION.

Dvs man har ret til ikke at udtale sig hvis det kan inkriminere en selv. I øvrigt kan man lade være med at udtale sig over hovedet til politet.

Så der har de ikke ret meget at komme efter når de møder et:

"Jeg kan ingen kommentar"

Angående bødens størrelse:

> Her kan jeg kun se at minimumsbøden som før var 500 kr. er blevet hævet til 1.000 kr. når det gælder overtrædelse af FÆL § 65, 1.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134839

• #17   9. mar 2012 Du kan starte med det samme. Jeg gjorde helt det samme for 3 måneder siden.
    Blev taget med en overskridelse på 63% og har også haft kørekort i under 3 år.
    De er ikke så fandens skrikse med hvornår man starter igen.
    Jeg sendte mit kørekort ind til den politikreds forseelsen skete i, samtidig med at jeg bekræftede at det var mig på billedet, da jeg vidste jeg ville få en betinget frakendelse. Altså det hele i ét brev.
    Jeg startede på kørekortet samme dag, men hele processen hos politiet kan godt vare op til 6 uger da der skal en masse papir frem og tilbage mellem jer. bekræftigelse på billedet, godtagelse af frakendelsen skal underskrives og sendes retur til dem, hvorefter du modtager en kvittering på godtagelsen som skal medbringes til din kørelærer som afleverer den på borgerservice. Herefter kan du gå op til prøverne.
    Du kan godt tage køre- og teoritimer sideløbende med behandlingsprocessen.
    Skriv privat hvis du vil vide mere.

• #18   9. mar 2012 Mr. B

Nej ikke helt, der er faktisk rets praksis for netop sådan en type sag hvor en betjent netop påråbte sig at han ikke kunen udtallese hvis han gjorde sig selv krininel som du siger, dette fejede retten af bordet og sagde det ikke var sådan det skulel fortolkes i sådan en sammenhæng.

jeg gider ikke side og finde sagen, men du kommer til at bøde 2500 Kr. hvis ikke du oplyser om hvel der har ført dit køretøj på et hvilken som helst given tidspunkt, selvom det så ligger 6 måneder tilbage.

Så du har ikke ret i at man har krav på ikke at udtale sig uden at få en bøde i hvertfald.

Men du har ret i at du ikke er forpligtiget til at lukke dem ind, men ofte hvis de spøger moren eller farn om de ikek lige må tale med sønnike, hvor mange forældre tror du så lige der takker pænt nej og siger skrid smiley

• #19   9. mar 2012 BRABUS

Ps jeg har med netop sådanne typer sager at gøre i mit daglige virke.
    Og nej jeg er ikke advokat eller ansat ved politiet, men jeg har med det at gøre i mit daglige virke.

• #20   9. mar 2012 @ Brabus

Jeg tror at vi siger det samme.

Angående hans mor, så bortfalder reglen om selvinkrimination/inkrimination af nære familiemedlemmer da vi er over FÆL § 65, 1. Derfor skal hun angive hvem det er, gør hun ikke dette, ifalder hun bøde.

Hvad angår spørgsmål til far og søn fra politiet, da har de ikke nogen oplysningspligt, og der gælder de almindelige regler om selvinkriminering, og alm regler om at udtale sig til politiet, så derfor behøver de ikke at udtale sig. Og de kan heller ikke ifalde bøde.

Mht til at vidne er det kun det krav om at vidnet skal tale sant, men der er ikke noget til hinder for at vidnet har "dårlig hukommelse". Det er ikke strafbart.

At bøden er 1.000 kr eller 2.500 kr. ved jeg ikke, jeg har som sagt fundet de nyeste ændringer til loven, og hvad jeg kan se er det 1.000 kr. Det kan sagtens være at der måske er en nyere ændring, men jeg har desværre ikke kunne finde denne.

Du må meget gerne smide den op hvis du kan finde den så vi alle sammen herinde ved hvor vi kan finde reglerne.

• #21   9. mar 2012 Probelem ligger vel egentlig ikke i hvor hurtigt du kan starte og hvor hurtigt du kan få dit kort igen..! For er det ikke noget med at når man er i lære som mekaniker og så ikke har kørekort længere kan du miste din læreplads..??

Ret mig lige hvis jeg er helt galt på den..!

• #22   9. mar 2012 @ Rasmus H

Helt grundlæggende kommer det an på hvad der står i hans ansættelseskontrakt. Står der at det er en forudsætning at have kørekort, så kan han komme i knibe.

Det kommer også an på om han skal ud og køre/teste biler, eller hente dem. Men der vil umiddelbart ikke være grundlag for at fyre ham med mindre det helt specifikt står i kontrakten eller blev gjort meget klart og tydeligt under ansættelsessamtalen.

• #23   9. mar 2012 Rasmus H

Det er normalt at det er PRØVEN man ikke kan gå op til

• #24   9. mar 2012 Du kan starte hos en kørelærer med det samme (særlig køreundervisning) og få de underskrifter af ham på lektionsplanen for de nødvendige lektioner. Men du kan ikke komme op til hverken teori- eller praktisk prøve, så længe dommen ikke afsagt. Men hvis du har fået undervisningen, kan du komme op til teoriprøven få dage efter dommen.

• #25   9. mar 2012 Rasmus H har ret det er meget vigtigt og beholde min lærerplads, og der står i min kontrakt hvis jeg mister kortet har de lov og fyrer mig !
    - har jeg forstået det rigtigt så kan der gå op til 6 uger før jeg kan få "tilladelse" til at gå op til prøverne efter jeg har afleveret mit kort ?

- Med det der med at nægte og udtale sig hvor sikre i, i den sag ? Da jeg selvfølgelig ikke vil have min mor skal straffes, men hvis man får en bøde på op til 8000 kan det jo betale sig ? da jeg har fået 3500 i bøde, og skal betale ca. 5000 i nyt kørekort ??
    - Man kan godt se det mig på det billede. Så det ville de da ihvertfald kunne vinde på i retten. ??

• #26   9. mar 2012 er du helt 100 på det kan virke sådan ? Og hvis det tropper op på adressen og ser det er mig på det billede hvad fanden gør man så lige ?

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #27   9. mar 2012 Så tager man konsekvensen af sine handlinger.
    Men nægt da alt i første omgang og se hvad der sker.

Min mor slap for en fartbøde i min onkels bil for nogen år tilbage. Han fik bare en lille bøde og sagde han ikke ville udtale sig da det var familie.
    I Danmark er du f.eks ikke tvunget til at vidne imod familie.

• #28   9. mar 2012 Hvis i vælger den "sikre vej" så send først kørekort når politiet beder om det.

på den måde kan du beholde din førerret lidt længere tid..

også tage kontakt til en kørelære, begynde med det samme så du er 100% klar til den dag du har mistet førerretten fuldstændigt..

Og vigtigst af alt.. Snak med Chefen.. Ikke gå og hold det hemmeligt.

• #29   9. mar 2012 Chefen skal jeg snakke med tirsdag og vil selvfølgelig være totalt ærlig !
    - I bøden står der : "De har dog ikke pligt til at oplyse hvem der har ført køretøjet hvis de har overladt føringen af køretøjet til en person der ikke lovligt kunne føre det."
    Vil min kære mor så ikke bare få straffen og derved miste kørekortet ?? Det står der ikke noget om og der står også hun så vil blive straffet med bøde, men ja er bare så bange for hun får straffen ?

• #30   10. mar 2012 Mathias M

Jeg ved 100% reglerne omkring dette.

Så nej din mor kan ikke få en bøde for en forseelse en anden har gjort, sådan er loven ikke skruet sammen, det ville også være horibelt at kunne blive straffet for noget en anden har gjort.

Men hun får en både på Precis 2500 Kr. det er ikke lavet om, det er det som det koster ikke at oplyse dem hvem der har kørt hendes på.
    Hun kan hverken komme i fængsel eller noget som helst andet end at hun får den både som DU selvfølgelig bør betale.

Du kan næsten være sikker på de tropper op på adressen eftersom der er tale om en forseelse der kræver betinget frakendelse af kortet.
    Den slipper de ikke bare sådan lige uden at undersøge den lidt nærmere først.

Så hvor om alting er, så skal du være ret gode venner med din mor vil jeg tro før hun er med på hele den sceance med at skulle have en bøde plus at nægte at kende noget til føren OG stå og lyve Hr. betjent op i øjnene når han møder op på adressen.
    Selvom du ikke er til stede, så har de felste et familie billede som jo er lige så fint, det skal hun så også stå og nægte ham at få lov at se.

Men ja det er noget hø du har rodet dig ud i på en tankeløs måde.
    Spørgsmålet er så hvor meget mere du vil rode både dig og din mor ud i.

Men det er et faktum at det koster 2500 Kr. for din mor og at det er det eneste hun får.

Jeg synes det lyder uldent at man i en kontrakt laver en ordlyd der siger at man ikke må "midste" kortet.
    Normalt skriver man at ansættelsen ufravigeligt kræver kørekort til eks. B (bil) man skirver ikke at man "ikke må midste det"
    Normalt kan de jo være ligeglad hvis ikke du bruger det til noget i din læretid, de fleste steder ksla du jo blot skrue osv. og så er det jo fint nok indtil du så har generhvervet.

Med midnre du ligger og skal køre rundt i biler, men man skal selvf. måske kunne prøve køre og teste efter rep.

Men det er jo din kontrakt det har med at gøre, så det må de jo afklare med dig.

Og som sagt så er det afprøvet ved retten at man har pligt til at oplyse om hvem der har ført køretøjet.

En bejtent blev nemlig udsat for same hændelse og nægtede at udtale sig og påråbte sig også den regel med at han ikke skulle udtale sig hvis der var tale om et familie medlem der ikke lovligt kunne føre køretøjet.
    Dette blev afslået som gyldig grund for ikke at oplyse hvem der havde ført køretøjet og han blev dømt til at betale de 500 Kr. som det kun var dengang, som i dag er hævet til 2500 Kr.

Så man slipper altså ikke for bøden uanset hvad.

• #31   10. mar 2012 Hvis det er et nært familiemedlem, der har været fører, fritager det ikke
    > for pligten til at oplyse om føreren jvf. højesteretsdom fra februar 2003.

Fandt denne tekst i et forum, så det var den afgørelse jeg kunen huske fra tidligere indlæg jeg skrev.

• #32   10. mar 2012 Hvis man lige ser bort fra alt det med at oplyse identitet osv.

99.8 km/t i en 50 zone, kørekort under 3 år. Betinget frakendelse 3 år. Mister ikke kortet, men skal generhverves inden en hvis dato. Hvis man dumper teori/praktisk prøve tager de kortet, og man får det først igen når man består. Bum.

Hvorfor i tror de tager kortet ved jeg ikke, det er kun ved ubetinget frakendelse.

• #33   10. mar 2012 Daniel D

Jeg tror du har misset reglerne.
    Det er anderledes når du er ung og laver det man kalder en betinget frakendelses-berettiget overtrædesle af færdselsloven.

Reglerne for klippekortet og er strengere for nye bilister, som har haft kørekort i mindre end tre år.

Er du ny bilist, får du kørselsforbud efter kun to klip på tre år ELLER det man kalder en forseelse der resultere i det samme, som eks. en betinget frakendelse af føreretten som normale bilister får.

Du nøjes derfor ikke med en betinget frakendelse som andre bilister.
    Du skal aflevere kørekortet

Får du kørselsforbud, skal du aflevere dit kørekort. Du må først køre igen, når du har:

¦Gennemgået syv teoritimer og otte køretimer hos en kørelærer.
    ¦Bestået en kontrollerende køreprøve, dvs. en alm. teori- og køreprøve.

Du skal selv betale for undervisning og prøver.

• #34   10. mar 2012 Om du får 2 klip eller laver en forseelse der normalt giver en ubetinget frakendelse af føreretten er det samme, det svare jo blot til vi andre får det 3 klip hvis vi laver en hastighed der overskrides med 60%
    Læs selv de indskærpede regler for nye bilister her under:

http://www.sikkertrafik.dk/I-bil/Boeder-og-straf/Klippekortet/Regler-for-nye-bilister.aspx

• #35   10. mar 2012 Brabus, jeg havde haft kortet 1.5 år da det skete sidste sommer, dog er jeg over 25 hvis det skulle gøre en forskel. Jeg havde selv forventet en ubetinget kendelse, men er altså endt med 3 års betinget, det samme fik min kammerat jeg kørte om kap med. Han er under 25, men har haft kortet mere end 3 år.

Vi snakker om næsten 99.?% overskridelse, samt klip for kap og væddeløbskørsel. 3 års betinget som ny bilist.

Det bliver 3 hårde år at køre med ET klip til gode smiley

• #36   10. mar 2012 Daniel D

Så har du været heldig at de ikke har undersøgt det, fordi de regner med at når du er 25 så har du haft det siden de 18 år...

Hvis du er under 21 år, så ved de jo per automatik at du ikke kan have haft det i mere end 3 år.

Men det er jo heller ikke en Ubetinget frakendelse man får kan man sige.
    Det er et administrativt kørselsforbud man får, Indtil man har:

¦Gennemgået syv teoritimer og otte køretimer hos en kørelærer.
    ¦Bestået en kontrollerende køreprøve, dvs. en alm. teori- og køreprøve.

Men i dit tilfælde, hvem blev så målt ???

• #37   10. mar 2012 Rune K

Precis smiley

• #38   10. mar 2012 Rune K og Brabus ?
    Og i er 100 % på at regnlerne ikke er lavet om siden 2004 ??
    Jeg ved godt jeg snart har fået skåret det totalt ud i pap !
    Men jeg er utrolig bange for det kan gå ud over min mor hvis vi vælger og gå den vej !

• #39   11. mar 2012 Rune K

Hans mor får da ikke hans bøde, men du mener sikkert også bare at det er moren som får den bøde på de 2500 Kr.
    Det er ikek lavet om og det var ikke i 2004 det blev lavet om, det var i 2008 at den blev sat op fra 500 til 2500 Kr. for ikke at ville udtale sig om hvem der havde ført ens køretøj.
    Politiet har efter dette udsagn ikke ret til yderligere at henvende sig i sagen og hun får blot bøden tilsendt.

Jeg mener dog der KAN være tale om at det vil stå i hendes straffeattest at hun har modsat sig at udtalesig på forlangende, men det er ikke et kriminelt forhold på lige fod med Tyveri eks.
    Så det vil være ligegyldigt, men nogle firmaer vil jo slet ike ansætte folk der har det midnste på deres straffe attest.
    Dog tjerner denne sag jo netop samtig at du vil midste dit job OG uddannelse hvor din mor jo sikker HAR job og derfor ikke vil have noget betydning for hende.
    Men det er ikek noget jeg er 100% sikker på, det kan man dog roligt ringe til Politiet for at finde ud af, så svare de på det.

Kommentér på:
Mistet kørekort, Starte før dom ??

Annonce