{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.374 visninger | Oprettet:

Snot forhandler og FDM test {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har købt min bil ved en svindler forhandler lidt uden for Viborg.
Vi er ret uenige om hvor meget han skal lave, af de mange punkter der er med bilen.

I den forbindelse vil han køre den til en FDM brugtvogns test, og så vil han lave alle 0 markerede punkter, og resten mener han ikke at han skal lave.

Jeg har prøvet at lede på FDM.dk efter en forklaring på hvordan det foregår, og hvad 0 markering betyder, uden held.
Er der nogen her der ved hvordan de kategoriserer fejl, og hvad det betyder at det er 0 markering?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snot forhandler og FDM test
  • #1   14. jun 2012 Ring til FDM, de ved det, de gætter ikke på noget de tror, de ved det.

• #2   14. jun 2012 Hvad er det for en bil og hvad er der galt med den?

For nu findes der jo også mennesker der mener deres "nye" bil til 5.000,- skal renoveres på sælgers regning =)

Men i linket står der at "0" mærket fejl er sikkerhedsmæssige fejl.
    http://www.autoform.dk/page.aspx?pageid=41

• #3   14. jun 2012 det skulle vel aldrig være en brugtvognsforhandler som ligger ved siden af mercedes?? lige ud til en rundkørsel?

• #4   14. jun 2012 TiTiTimmy
    Som jeg så ser det så vil han leve op til de samme forpligtigelser som man har som privat sælger.. det er sku da lige ham i en nødeskald.

Bilen er den Zafira i min profil, og den har gået ca. 170k km

Listen over fejl er så lang at det ikke er til at skrive her.
    Men bare det som Opel fandt da jeg bad dem løbe hurtigt over bilen er:
    klip:
    Fejlkode, p1125, alvorligt systemsvigt
    Lygter bør justeres, nær og tågelys
    Ingen stoplys
    Skævbremsning bag, og lidt rust indv på skiver----Skiver og klodser bag bør udskiftes
    Bundplade løs
    Forkofanger sidder løs
    Flance mellem bag og potte midt rusten, udskiftning af begge dele
    Begyndende rust på bremseskiver for, indvendigt----Skiver og klodser for bør udskiftes
    Håndbremse, H-caliber går ikke tilbage til stop----Bremse kaliber ombytning
    Kondensator AC utæt---Kondensator udskiftes, incl kølemiddel
    Motorløfteøje v-side løst
    Bøs motorafdækning mangler
    Klip slut.

Det mener han så at det kun skal lave hvis det er 0 mærket i en FDM test.
    Listen er længere endnu, med lignende ting.
    Baksensor og navigation der var nævnt i annonce, er ikke i bilen.
    Dæk der skulle være gode nye, var elendige brugte.
    Rustbehandlingen der havde de lige glemt fordørene.
    osv. osv. osv.

• #5   14. jun 2012 Nej Claus. men i et T kryds helt for sig selv ude på landet.

• #6   14. jun 2012 Bare lige et tjek at du ikke var sådan, har nemlig fået historier af min mekaniker/sælger om sådan nogle. =)

Han lovet vel at alt fungeret perfekt og at bilen var en gude bil?
    Hvis du er medlem af FDM så mener jeg de tager sagen for dig, og får ham til at lave alle punkter på listen lige meget hvad det er.

• #7   14. jun 2012 Hvad hvis jeg lige skal melde mig ind før jeg er medlem, hjælper de også så?

Jeg skrev til kontant i dag, for at se om de vil tage sagen op.

• #8   14. jun 2012 han er medlem af AutoMester kæden, gad vide om de vil tage det alvorligt og følge den til døren?

• #9   14. jun 2012 Kan se de har priser for "ikke medlemmer", men ved ikke om det er inklusiv jura. Sidder og læser lidt derinde så skal nok give lyd hvis jeg finder et svar =)

Men hvad sagde han da du "truet" med FDM?

• #10   14. jun 2012 Et 0 i en FDM brugtvognstest betyder ingen anmærkninger.

• #11   14. jun 2012 Jeg har ikke truet med FDM.
    Jeg havde oplyst dem sidst den var hos dem, at når jeg fik den igen, ville jeg køre den enten til Opel eller til FDM og blive testet.
    Jeg valgte så den billige løsning, at få Opel til at give den et hurtigt tjek.

Nu svare han så efter 2 uger på mit krav om at de skal lave den.
    At jeg skal køre bilen op til ham, så vil han køre den til FDM i Viborg og få den testet, og derefter lave de 0 markerede punkter, og ikke mere end det.

• #12   14. jun 2012 hvorfor har du ikke købt en fabriksny bil siden du forventer en fejlfri bil
    i stedet for at købe en bil der næsten har rundet 200000km
    hvis han har tilbudt at køre den til fdm og rette sig efter fdm så lyder det da i mine øre at han er rimelig reel du har åbent bart ikke været i klørene på de rådne sælgere

• #13   14. jun 2012 Købeloven er desværre lidt vag når det kommer til at præcisere hvordan man egentlig er dækket, men som udgangspunkt betyder din reklamationsret at han i de første 6 måneder skal bevise at de fejl du påpeger, ikke var der på købstidspunktet.

Løse dele, motorfejl, rust, defekt kondensator og den slags bør utvivlsomt være dækket her. Jeg kan ikke se hvordan man kan snige sig udenom, uanset hvad han prædiker om FDM-tests og diverse. At han mener han kun bør dække fejl som har sikkerhedsmæssig betydning er decideret løgn. Sliddele som bremser vil jeg dog ikke mene høre ind som en fejl, medmindre han decideret har lovet at bremserne er fejlfri, renoverede eller hvad man ellers kan benytte af udtryk - det samme vil gælde for slidte dæk, nogle styretøjsdele osv.

Men overordnet forstår jeg din frustration, der er intet værre end sådanne bilsælgere. Og indtil videre har det ikke vist sig at det får den store konsekvens for dem, andet end et plettet ry. Normalt ender den slags sager med at fx FDM giver dig ret, hvorefter bilforhandleren blot vælger ikke at rette sig efter det - og så kommer man sjældent videre derfra, medmindre man er en af de få som har råd og overskud til et privat søgsmål.

Jeg håber det bedste for dig!

• #14   15. jun 2012 du skulle nok have kørt bilen til fdm inden du købte den det havde nok været det smarteste men lad ham nu køre den til fdm og så se hvad du får ud af det inden du dømmer ham

• #15   15. jun 2012 Jeg skal nok selv køre den til FDM hvis den skal det. Så det ikke er hans kammerat der står og tester den.
    Rust på bremseskiver (Grundet fejlbehæftede bremser) skævbremsning, bremse lys der ikke virker det halve af tiden, skruer der ikke er spændt på motoren efter at de har haft dem af, ting der stod i annoncen men som ikke er på bilen, utæt AC.
    Den bremse kaliber der ikke går helt retur, det er en de lige har sat på.
    Motorbundplade og kofanger der ikke er monteret helt efter at de har haft det af på deres værksted.
    Det har sku ikke noget at gøre med at jeg skulle have købt en ny bil.

Jeg brokker mig jo ikke over stenslag, slidt kabine og overfladerust.

• #16   15. jun 2012 Mener sagtens at du kan melde dig ind i FDM idag også hjælper de dig fra dag 1 af.

• #17   15. jun 2012 Hvis han har lovet dig at der var baksensor og navigation i bilen og det ikke er der, burde det være nok til at kunne kræve handelen ophævet.
    Det er jo falsk reklame, og du kan bare hævde at en baksensor er det vigtigste i din verden og grunden til at du købte slæden.

• #18   15. jun 2012 Nu tænker jeg så bare, hvorfor købe bilen hvis der ikke var navi og baksencor som lovet i annonce?...

• #19   15. jun 2012 hvad er navnet på forhandleren?

• #20   15. jun 2012 der er bare ikke noget jeg ikke forstår, da du var ude og se på den kiggede du ikke bilen efter, eller havde en med der kunne hjælpe dig med at se den igennem, normalt har man da mulighed for at få den op på en lift,
    eller man melder sig ind i fdm, og betaler dem for at kigge bilen igennem, så har man også en forhandlings grundlag når man står med et parpir, der fortæller hvad der er galt med bilen,
    mange gange er det givet godt ud at få den testet ved fdm selv om man finder ud af at det nok ikke er den bil man skal købe, så har man jo sparet sig selv for en masse ærgelser,
    og hvis han har tilbudt at lave de alvorlige fejler er det så ikke lidt tidlig at brokke sig over sælger
    hvad prisklasse er bilen i ?

men et godt råd hvis du skal købe bil meld dig ind i fdm så koster det ikke så meget at få dem til at se på en bil og du har gratis vej hjælp og advokathjælp og meget andet

• #21   15. jun 2012 Du kan kun få hjælp til jura, hvis du er medlem. Men har sagen været igang inden dit medlemskab, kan de kun rådføre dig. De går ikke ind i sagen.

• #22   15. jun 2012 Med den fejlliste synes jeg det er ret logisk at kigge efter en anden bil!!

• #23   15. jun 2012 "Baksensor og navigation der var nævnt i annonce, er ikke i bilen.
    Dæk der skulle være gode nye, var elendige brugte"

Undskyld jeg spørger, men kiggede du overhovde på bilen før du betalte? I så fald burde det da ikke være kommet bag på dig, at den ikke havde baksensor og navigation, samt at dækkene var slidte.

• #24   15. jun 2012 Om han gennemgik bilen er jo sådan set ikke relevant for om der er begået fejl eller ej. Hvis der i annoncen er blevet lovet af forhandleren at det nævnte udstyr er til stede, så har det bare at være sådan - uanset om han selv opdagede det før han betalte.

Det skal bringes i orden, og hvis han ikke vil installere det i bilen, bør køber få mulighed for at lade handlen gå tilbage.

• #25   15. jun 2012 Ja havde slet ikke købt bilen i første omgang....

• #26   15. jun 2012 Brian B: Nej. Forhandleren kan godt tage forbehold for fejl i annoncen. Det ville være noget andet hvis det stod på slutsedlen.

• #27   15. jun 2012 Sikke kloge nogle af jer er.
    Faktum er at jeg som privat køber ved en forhandler ikke har pligt til selv at gå bilen igennem, jeg bør tjekke det jeg umiddelbart kan se.
    Afprøve det jeg sådan lige kan, men stadig ikke et krav at jeg skal afprøve noget.
    Hvis sælger ikke har taget forbehold på slutsedlen, skal bilen være i orden.
    AC kunne ikke koble ind da jeg så bilen, da jeg hentede den kunne det som aftalt, men det hjælper jo ikke noget at de bare hælder væske på et utæt AC anlæg, det bliver det jo ikke iorden af.
    Og når han ikke har taget forbehold for det, så skal det være i orden, ikke nyt men virke fejlfrit.

• #28   15. jun 2012 Der er jo ingen mening i at give 20.000,- mere for en bil ved en forhandler, hvis der ikke er en bedre sikkerhed ved det, end ved at købe den privat.

• #29   16. jun 2012 flemming
    det er korrekt at der ikke er nogle krav at man skal tjekke den bil man køber
    men så må man jo også forvente at der dukker problemer op
    man tjekker for ikke at man pludselig står i den situation du står i nu

• #30   16. jun 2012 Lyder som om det er den første bil du nogensinde har købt.

• #31   17. jun 2012 tænkte det samme :O)

• #32   17. jun 2012 Det er ikke den første bil jeg har købt.
    Og der er ikke rigtigt noget af det der er dukket op som jeg kunne have opdaget. I sær i kraft at at det meste er dukket op efter at jeg har overtaget den, samt når den har været oppe ved dem for at få lavet noget af det, så kommer den tilbage med flere fejl end da den kom der op.
    Kunne jeg vide at bremserne overhovedet skulle fejle noget, når der er næsten ikke brugte skiver og klodser på bilen, og manden siger at de er helt OK, og bilen er blevet synet efter at den er kommet til forhandleren.
    Kunne jeg vide at de ikke fiksede AC som aftalt, men blot hældte væske på et defekt anlæg.
    Kunne jeg vide at de ikke rustbeskyttede mine fordører når vi havde aftalt at bilen skulle være rustbeskyttet.
    Kunne jeg vide at den smule rust der var på skiverne var fordi den ikke bremser helt som den skal, og ikke var fordi den havde stået stille noget tid, nej er ikke mekaniker.
    Kunne jeg vide at den kaliber de skiftede da den hang, ville være fejljusteret, og bilen nu også efterfølgende bremser skævt.
    Kunne jeg vide at lygterne skulle justeres, når jeg ikke har haft lygte tester på.
    Kunne jeg vide at de ville ødelægge flere ting, samt fejlmontere skruer og undlade at spænde dem når den var der oppe på værkstedet.
    Kunne jeg vide at udstødningen er lige på nippen til at ruste over når den ikke er utæt (Og jeg ikke har haft den på lift)
    Kunne jeg vide at bilen tror at den er en Vectra B med et andet stelnr. når man tjekke i ECU.
    Kunne jeg vide at de ikke monterer bundplade og kofanger ordentligt når de har haft det af.
    Kunne jeg vide at der periodisk er fejl på bremselyset, når det virkede da jeg så bilen.
    Kunne jeg vide at EGR ventilen ville gå i stykker efter 2 uger, og ventilen til reg. af turbotryk efter 2 md. Hvor af den har stået ved dem i de 3½ uge af tiden.
    Kunne jeg vide at det ene blinklys var limet på.
    Kunne jeg vide at den sporing jeg bad dem om at lave inden jeg overtog bilen, blev fucket op den første gang den var oppe for at få rettet nogle af de fejl den havde.
    Kan ikke lige komme på flere lige nu, men der er flere endnu af den slags.

Og ja, jeg glemte at tjekke om den havde baksensor da jeg var der, og jeg bekymrede mig ikke om hvordan radioen/navigation virkede, den kunne spille radio, og det lød ikke til at der var gået nogle højtalere.

Så spar mig lige for jeres latterlige antagelser og dumme kommentar.

Jeg ville bare gerne vide hvad 0 markerede fejl er, og det har jeg fundet ud af .. TAK.

• #33   17. jun 2012 Synes godt om! (Flemming J)

• #34   18. jun 2012 Lygterne kunne du se med det blotte øje op mod en væg nede ved Aldi eller Lidl, men de andre ting er sgu noget lort, men mange af de ting der, dem SKAL han lave, det er noget med FORMODNINGSREGLEN, den kommer han ikke uden om.

• #35   18. jun 2012 hvorfor spørger når du ikke kan tåle svarene, og mange af tingene kunne du hvade opdaget selv, men til en anden gang så få lavet en fdm test INDEN DU KØBER EN BIL:.....

• #36   18. jun 2012 Du skal bare holde ham til ilden, det er slet ikke i orden det han har gang i. Slet ikke når de fleste nye fejl er kommet pga de har lavet noget sjusk på deres eget værksted. Han skal bare se at få din nye bil i orden, jeg ville nok evt kræve at få den lavet på et autoriseret opel værksted og så få sendt regningen til ham selvom jeg godt ved det ikke er nemt at gøre i virkeligheden.
    Jeg gad bare ikke ha min bil sådan et sted hen igen, jeg ville overhovedet ikke stole på dem.

• #37   18. jun 2012 Jo jo, men det skulle da gerne være sådan at fru Hansen kan købe en bil, uden at være stensikker på at købe et lig!
    Sådan en som ham skal bare frem i lyset, MEN få lige alle dine ting rettet og vent 2 år til garanti og reklamationsret er overstået.

• #38   19. jun 2012 Han er både medlem af DAF og DBFU. og Auto Mester
    Alle 3 instanser er blevet kontaktet, og i aften sidder jeg mig og laver en tidslinje med det hele, og sender til dem.
    Så satser jeg på at det lægger pres nok på ham, jeg gider helt ærligt ikke den retssag, selvom at han plejer at tabe dem, og det kunne være sjovt, så vil jeg hellere at han kommer til fornuft.

• #39   19. jun 2012 Du ved nu at han taber sine retssager, havde du ikke kendskab til det før?
    Hvad var din baggrund for at besøge lige netop ham?

• #40   20. jun 2012 Så blev jeg færdig med mit dokument omkring forløbet. (SENGETID.DK)

Han havde den bil stående jeg gerne ville have.
    Der var ikke andre der havde en Zafira diesel 101 HK med det udstyr.
    Med mindre det var nyere til over 100k og så mange penge havde jeg ikke.
    Nej jeg kendte ikke til alle de historier før jeg handlede, det er nogle der er kommet frem efter at jeg har fortalt om mine kvaler.

Og når man besøger hans hjemmeside, og taler med ham som ny kunde, så virker det som et godt sted at handle.

• #41   20. jun 2012 Typisk bilhandler, skal jo få folk til at føle sig hjemme og være rigtig flink:)

Kommentér på:
Snot forhandler og FDM test

Annonce