Svindel med motorombytning {{forumTopicSubject}}
Føler det næsten som en pligt at advare yngre bilister (og ældre). Har ofte kigget efter diverse biler og falder tit over dem som sætter deres bil til salg med større motor end originalt. De sætter dem til salg og fortæller gerne om ombygningerne, men intet om at bilen så faktisk er u-lovlig, også selvom den er ny-synet. Synsfolk kan også begå fejl (kan alle mennesker). Men det gør ikke bilen lovlig, og hvis man ikke ved bedre så står man altså med håret eller det der er værre i postkassen den dag uheldet er ude. Så "slipper" man ikke bare med at betale den manglende afgift, men kan for det første give en bøde der lige så stor som afgiften (afgift+bøde SKAL betales) Og så er der kravet fra forsikringsselskabet der har udbetalt en forsikrings-sum til evt. tilskadekomne, som vil kræve penge af dig som jo har kørt i u-lovligt køretøj. Det kan altså få kæmpe konsekvenser for resten af ens liv, både økonomisk og samvittighedsmæssigt. Så VÆR VÅGNE når der handles biler med anden en original motor.
Grunden til jeg skriver her er, at hver gang jeg gør opmærksom på u-lovligheder i diverse annoncer, så bliver de sjovt nok bare slettet uden videre af annoncøren.......
maj 2011
Følger: 79 Følgere: 77 Biler: 8 Emner: 283 Svar: 1.075
mar 2012
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 7 Emner: 64 Svar: 639
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 14 Emner: 13 Svar: 191
maj 2011
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 14 Emner: 13 Svar: 191
Der tager du fejl. En evt. motorombytning skal synes OG godkendes, og så skal det skrives på reg. attesten.
jun 2003
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 145
så skal det også skrives på registreringsattest.
har været hele mølle igennem med 2 stk biler.
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Men noget helt andet er så om det bliver opdaget at jeg for eksempel smider en 2.5liters i istedet for en 2liters som den der ligger i nu og den er godkendt til.
For udseende mæssigt kan INGEN se forskel, medmindre du måler diameteren på indsugningsspjældet eller tjekker motornummeret som ofte er ulæseligt og svært at se og komme til.
Nu har jeg tit og ofte forsikringsskader inde og vi har kun 1! gang tjekket motornummer.
Og det var simpelthen fordi bilen sku ha et nyt bundkar, samt evt. en motor, da bilen var kørt ud over en mark og havde tabt olien og vedkommende der kørte vidste ikke om den var gået i stå med det samme eller kørte uden olie
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 52 Svar: 1.605
og du hænger "kun" med året i postkassen ved en evt. ulykke hvis det bliver vurderet at ulykken er sket pga. af den ulovlige motor. dvs. hvis du køre 50 km/t inde i byen og feks. køre en ned eller ind i en anden bil eller lign. kommer du altsåm ikke selv til at betale bare fordi motoren ikke er lovlig. det vurderes i et hvert tilfælde. men derfor skal man naturligvis være opmærksom på det alligevel.
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
mar 2005
Følger: 114 Følgere: 115 Biler: 14 Emner: 56 Svar: 481
nov 2011
Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 213
kan kun se det er et problem med en 1.3 med lamme bremser der kommer en 3.0 i med dobblet effekt.
ja hver sin måde og se et på, men ja man bør da oplyse det, der er rigtig mange bmw e30 320i med 325i motor til salg,
men fordi en bil har kørt ind i et eller andet tjekker forsikringen altså ikke bilen i hovede og røv for at slippe for at betale eller knalde ejeren.
stor set alle biler der er skadet bliver tjekker af taksator ringen som næsten alle selskaber bruger og de kommer kun ud på værkstedet for at kigge på papir og måske ellers et hurtig kig på bilen og så elles kaffe.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
hvis jeg køre en ned i min vectra 1.6´er så betaler min forsikring de skader jeg forvolder... køre jeg så en anden mand ned også i min vectra. men denne gang er den bygget om til en 2,5V6turbo så vil forsikringen selv om fartgræser osv er overholdt ikke betale hvis de opdager ombygningen da bilen ikke er lovlig. så skal jeg betale erstatningen til forsikringen da de stadig dækker skadeslidte men vil havde penge retur...
jeg fravælger altid de biler. overvejde at købe en bmw for nyligt. enten er den født med en M40B16 men ilagt en M50B25 ellers også er de bare så kneppede at det have kan være nok... det samme med Corolla enten er der en silver eller blacktop i dem ellers er de ramponerede. sjovt nok kræver folk gerne 10.000kr mere for de ulivlige biler end hvad de faktisk er værd. og de gemmer aldrig org motor osv... så de stå i med mine øjne med en stor klump jern der ikke kan bruges. især ikke fordi andre ikke ved hvordan den er fusket sammen.
samme gælder hvis din bil er chippet til over 20%
nov 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 443
okt 2003
Følger: 25 Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 368 Svar: 3.528
jeg ved ikke med jer, men jeg tager sgu ikke chancen. Det har jeg min konto for kært til
mar 2003
Du kan jo tage og tjekke min E33er så, den er synet OG godkendt netop med M50 inden det blev forbudt
Og netop ikke en af de forskruede af slagsen, der hænger sammen med strips og gaffa som mange andre e30ere.
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
apr 2010
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 6
Synet og godkendt, er jo også i orden. Hvordan det så er skruet sammen er jo en anden snak,
maj 2011
feb 2007
Følger: 125 Følgere: 123 Biler: 4 Emner: 313 Svar: 1.775
F.eks.
Jeg smed en 2.0 motor i min gamle 626 (den hvide) som originalt havde en 1.8 motor liggende i sig.
Det vil sige en effekt forøgelse på små 10 heste (hurra) men jeg siger en ballade der kom ud af dette! Måske skulle folk også lige tjekke efter en ekstra gang, FØR de kalder noget for ulovligt!
apr 2010
Hvordan regeringen har skruet det sammen kan du/jeg jo ikke lave om på, Du kan jo bare flytte til et andet land. Tyskland er da ikke bedre de har bare en anden lovgivning, men hvor tingene stadig skal godkendes osv (TÜV godkendes). Om du vil bøje reglerne er jo så din egen sag, men at sælge en bil til "et eller andet godtroende fjols" eller en der ikke har muligheden for vide bedre, det er i mine øjne svindel og moralsk u-forsvarligt.
maj 2011
apr 2010
Der er jo ikke noget u-lovligt i dit motorskift, Men hvis man gør opmærksom om dette i en evt. salgsannonce så er der jo ingen ko på isen. Men dem som putter en 2,0 16v motor i en 1,8 8v kadett der er sagen jo en anden, især hvis det giver køberen det indtryk at alt er i den skønneste orden.
apr 2010
Ja det er for meget, og så længe du selv kører i bilen er det dig selv og din egen samvittighed der står for tur. Men betaler du afgift af ombygningen så kan det sagtens lade sig gøre. Men sælger du bilen til en der ikke ved bedre, så har du givet problemet til en der er uvidende, som kan komme i bundløs gæld hvis han havner i et uheld.
maj 2011
feb 2007
Følger: 125 Følgere: 123 Biler: 4 Emner: 313 Svar: 1.775
Nej, er nemlig GODT kalr over at der ingen ko var på isen, og den var også synet, og skrevet ind med større motor, plus de par småting der var gjort ved den.
Men alligevel endte det i en temmelig lang tråd om hvorvidt det VAR lovligt, eller den var fusket gennem syn -_-
mar 2003
Eks. vil det kræve afgift af en M3 hvis jeg svejsede M3 bagskærme på min Touring og forskærme.
MEN tog jeg en alm 2dørs e30 og limede glasfiberskærme på og bagklap mm. så var der ingen afgift at betale
Hvad er mest ulovligt/uforsvarligt?
Nok er det en ting der er ulovlig hvis det er svejst på, men om det er noget nogle nogensinde vil blive bonget for er en anden side af sagen.
Svindel med motorombytning