{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.790 visninger | Oprettet:

Parkeringslys.. Regler angående dem og positionslys {{forumTopicSubject}}

Hej folkens..

Nogle der kender til regler angående hvornår parkeringslys må være tændt?

Virker nemlig til at det faktisk er op til føreren om hvornår de må stå tændt..

Det jeg skal vide er bare:

Må de være tændt på samme tid med positionslys?
Må de være tændt på samme tid med nær og fjernlys?
Og må de være tændt på bilen holder stille og man har sat den til kun at have positionslysene tændt? (den regl med at man holder på en mørk vej og skal kunne ses af andre bilister)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parkeringslys.. Regler angående dem og positionslys
  • #1   14. sep 2012 Ja de er stort set ens ikk? Men alligevel er det 2 forskellige lygter..

    Det er fordi jeg har nogle kørelys som kan blænde op og ned i styre så de også fungere som positionslys og ifølge producenten må de være monteret på samme tid som når bilens egne positionslys stadig sidder i.. Og synshallen siger det er ulovligt med 2 sæt positionslys..
    Har tjekket lygten og kan se den har 2 egodkendelser dog ingen funktionsmærke for positionslys.. Så det eneste andet de kan være godkendt som er parkerings lys.. (kræver ikke et funktionsmærke åbenbart)

    og så er det lovligt og så igen har jeg fundet over synshallen..


  • #2   14. sep 2012 Lasse RS S:
    Ja men parkeringslys er jo ikke det samme som positionslys?
    Der er ihvertfald en helt anden definition på parkeringslys


  • #3   14. sep 2012 parkeringslys og positionslys er samme pære.

  • #4   14. sep 2012 Jo positionslys og parkeringslys er det samme..

  • #5   14. sep 2012 Kan ikke passe.. Så giver denne forklaring ikke mening

    6.03.002 Positionslygter
    (1) Positionslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er indbygget i en
    fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig (selektiv gul) farve, kan
    positionslys dog have denne farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet.
    c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran køretøjet.
    d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra. Bestemmelsen
    om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et effektforbrug
    på 4 W og er anbragt foran en parabol.
    e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. På køretøj med
    to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.
    f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
    form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en
    højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
    g) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over og
    under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens
    højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
    (2) På køretøj med én positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til hver side.

    Det er positionslys som bilen SKAL have ifølge synsreglerne..

    Det er parkeringslys som er noget helt andet ser det ud til
    6.03.007 Parkeringslygter
    (1) Fremadrettet parkeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet parkeringslygte
    skal afgive lys af rød farve.
    Parkeringslygte, der er indbygget i sideblinklygte, skal afgive lys af gul farve.
    (2) Parkeringslygter skal være anbragt således, at der er to lygter foran og to lygter
    bagpå, eller en lygte på hver side af køretøjet.
    (3) Parkeringslygter skal tænde samtidigt eller i køretøjets ene side. Nummerpladelygter
    kan tænde sammen med parkeringslygter.
    (4) Parkeringslygte:
    a) Skal have en lysstyrke på mellem 2 cd og 60 cd målt lige forfra og mellem 2
    cd og 30 cd målt lige bagfra.
    b) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant.
    c) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
    form gør det påkrævet, kan parkeringslygte anbringes i en højde
    af indtil 2,10 m over vejbanen.
    d) Skal være synlig fra lige forfra/bagfra til 45° udad samt 15° over og under
    vandret. Vinklen under vandret kan være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen
    er mindre end 0,75 m.

    Behøver ikke et funktionsmærke, blot at de er egodkendte er nok.. Positionslys skal have funktionsmærket A så det er 2 forskellige ting..

    Og her er så hvad der må være på bilen..

    6.03.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal være forsynet med
    a) to positionslygter,
    b) to baglygter,
    c) en eller flere nummerpladelygter,
    d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
    bredde overstiger 2,10 m, og
    e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
    (2) Personbil M1 kan være forsynet med:
    a) Fire baglygter.
    b) En eller to tågebaglygter.
    c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og dets
    længde ikke overstiger 6,00 m.
    d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
    bredde er mindst 1,80 m.
    e) Sidemarkeringslygter.
    f) Tagreklameskilt.

    Og der står der der også godt må være parkeringslygter på bilen ud over positionslys...

    Eller er jeg helt ude og skide?


  • #6   14. sep 2012 ifølge trafikstyrelsens svar er det 2 forskellige ting.. Tager det bare med dem...

  • #7   14. sep 2012 de må ikke lyse på samme tid!. fx, du kan have poslys i dine lygter, men parkering lygter et andet sted på bilen. så når du har nær/fjernlys på, er det kun alm pos der lyser, når du sætter parkerings lys på. skal dine poslygter slukke, og parkeringslys tænde.

  • #8   14. sep 2012 jeps.. de har samme krav. dog må de ikk lyse på samme tid.

  • #9   14. sep 2012 Kurt Steen Jensen inde fra trafikstyrrelsen:

    Hej Emre.

    ”Og godkendt som parkeringslys da det er den eneste lygtetype som kan være godkendt uden et funktionsmærke?”
    Funktionsmærket for positionslygter er ”A”. Se min tidligere mail til dig.

    ”»E«- eller »e«-godkendt parkeringslygte er ikke funktionsmærket”.
    Parkeringslygte er ikke det samme som positionslygte.


    Med venlig hilsen

    Kurt

    Venter på svar fra dem på mit spørgsmål


  • #10   14. sep 2012 Hvis de er A mærket, så kan de gå under markeringslygter også bliver de lovlige.. (hvis bilen er bred nok)

  • #11   14. sep 2012 Ja man må godt bruge noget som er funktionsmærket A til positionslys muligvis.. Men du kan ikke bruge noget der ikke har funktionsmærket A som positionslys da lygten så ikke er godkendt til dette formål..

    Og ifølge mercedes så må parkeringslys og positionslys være tændt på samme tid.. Det er mest det der forvirrer mig.
    http://s1.aecdn.com/images/news/new-e-klasse-w212-gets-official-detroit-unveil-3171_2.JPG

    Den her bil.. Min fungere HELT på samme måde.. men den er lovlig og det er min ikke på nuværende tidspunkt hvilket ingen mening giver overhovedet..


  • #12   14. sep 2012 her er en video hvor man kan se det jeg snakker om.. tjek den inderste lygte.. Den lyser og det gør den nederste led kørelyslygte også.. dog er den blændet ned..

    Og var forbi mercedes og få bekræftet at de danske fungere på samme måde..
    http://www.youtube.com/watch?v=-JZusuMrLOQ
    Dog kunne han ikk svare på hvilke godkendelser bilen har, men det finger jeg nok ud af på mandag..


    Men det er denne situation der stresser mig.. Min bil er som sagt helt ens, men hvorfor må jeg så ikk?


  • #13   14. sep 2012 Det er bredden af bilen som er forskellig.. mon ikke den mercedes er over 180 cm bred.. så er de nok godkendt som markeringslyger. (det måles uden sidespejle) du kan kontrollere din egen typegodkendlese om hvorbred din er uden sidespejle.. under 180 ulovlig over 180 så er det lovligt.

  • #14   15. sep 2012 Ken P:
    Prøver lige at kigge på det

    Lasse RS S:
    Mine lygter er jo også e mærket?


  • #15   15. sep 2012 Merceren er 1.77 uden spejle så stadig under.. Dog er den 2.008 med spejle.. Kan det have noget med det at gøre?

    Min er Bredde inkl. sidespejle 1.972...
    Hvor har du læst at det skal være uden spejle?

    Og hvordan er reglerne om at have markeringslygter tændt?
    Ser ud til de skal slukkes når der bliver brugt kørelys, men ved alt andet skal de være tændt stadig..


  • #16   15. sep 2012 Markerings lygter skal være tændt når du har lys på bilen.

    Formelt set er min bil 1 mm for smal 179,9 til at have dem på... Og det er bredden uden spejle. Men hvis de er og. Monteret så kan de være godkendt som samlet fordi at hele bilen er godkendt


  • #17   15. sep 2012 Det er sådan et sæt jeg har på min http://www.ebay.de/itm/JOM-LED-Tagfahrlicht-RUND-R87-zB-Peugeot-206-CC-307-308-/230717907610?pt=DE_Autoteile&hash=item35b7dbe29a

    De er RL og A og E godkendte.


  • #18   15. sep 2012 Ken P:
    Ok, så det lyder som om det er markeringslygter..
    Hvor står det at det er bredten på bilen og ikke fra spejlene?
    Fordi det er jo når den er over 2, så skal den have.. Over 1.8 så må den gerne.. Så det virker ret realistisk at det er til spejlene ca??

    Ifølge trafikstyrrelsen så selvom bilen er godkendt er det ulovligt hvis det ikke følger dansk lovgivning.. Tænk blandt andet på problemet med at det i eu er lovligt at slukke baglygterne når man bruger kørelys.. Det er jo LIGE blevet indført her..
    Og man kunne dumpe til syn i teorien med det system dengang, selvom bilen var godkendt.. smiley

    Lasse RS S:
    Ved ikk hvad de hedder.. Det er dem nede i bunden af min bil som du kan se på billederne..
    Har RL A og E godkendelser smiley


  • #19   15. sep 2012 Så det eneste vi kan komme frem til er at merceren faktisk er ulovlig efter dansk lovgivning?

  • #20   15. sep 2012 Ja det er bredden uden spejle man skal måle (står på typegodkendelsen), det er faktisk ikke lige blevet indført.. det er da snart 2 år siden ;-)..

    Det var engang jo også ulovligt at have en 3 stoplygte smiley (og 4 for den sagsskyld) nu er det jo et lovkrav at de har det...


  • #21   15. sep 2012 ok..
    Men så må merceren heller ikke da den stadig er under 2..
    Og dermed kan jeg godt se lidt at mit ikk er lovligt..

    Ja det er blevet indført, men tænker dengang i 08-09 hvor det var helt nyt det system med baglygterne slukkede smiley der kan jeg da huske at mercedes gav en seddel med til kunderne som de kunne vise og dermed få bilen godkendt..

    Men fucked at de kan slippe afsted med det og jeg ikk kan.. smiley


  • #22   15. sep 2012 Jamen det er jo bedøvende ligegyldigt om de betaler milliarder.. Lortet er ikke godkendt i dk til at køre sådan ifølge reglerne..
    Mit er jo monteret på HELT samme måde, så det er lovligt de steder det system nu er lovligt..

    Tag nu det eksempel med baglygterne slukker med kørelys..
    Hvis jeg byggede det til min bil dengang det var ulovligt her i dk, kunne jeg uden problemer bruge det i tyskland..

    Har intet med godkendelser at gøre.. Det er nogle helt andre regler..

    Så kommer de til at ændre reglerne omkring dette så, ellers skal mercedes ændre deres biler..


  • #23   15. sep 2012 Ja nu.. Var det ikke lige da lortet kom på markedet smiley
    Har selv et papir fra mercedes hvor de fortæller dette til kunden og kommer med eu godkendelserne på det..

    Man kunne få en bøde for det i dk og blive afvist til syn da det jo ikk var godkendt.. Men så blev det ændret


  • #24   15. sep 2012 Ja det var det folk var nød til.. Men lortet var jo godkendt i eu til at køre med slukket lygter.. Det var fuldt lovligt i EU men ikke i dk dengang.. så man kunne få bøder for det.. Hvis den tændte positionslysene mens du havde tændt baglygterne ville den også dumpe syn.. Men nu er jeg i tvilv om jeg fik at vide de første generationer gjorde det sådan...

  • #25   15. sep 2012 Lasse RS S:
    Reglerne dengang var at når du har dine kørelys tændt foran så måtte du ikke slukke for dine bagerste positionslys i dk.. Idag er det valgfrit fordi det blev indført i de andre lande..
    Forstår skam reglerne udemærket..

    DOG dengang hvor det var forbudt i dk, var det lovligt i resten af eu at køre rundt med kørelys hvor baglygterne var slukket.. Mercedes havde indført det, og mange andre mærker kom med det med at baglygten var slukket senere, og så lavede de reglerne om da de kunne se det var lidt åndssvagt at så mange biler fra standart var imod loven..

    Når jeg skriver baglygte mener jeg de bagerste positionslys..
    Det er valgfrit idag om de står tændt eller slukket..

    Og jo hvis dine forreste positionslys tænder MENS dine kørelys er tændt er det også ulovligt..
    Og dine kørelyslygter må heller ikke tænde når lygtekontakten står på positionslys eller nærlys.. Kun når den er på 0..

    Ellers er det ulovligt smiley


  • #26   16. sep 2012 Lasse RS S:
    Positionslys er positionslys.. Skal kunne ses 300 meter fra bilen og de er hvid/gule foran og røde bagved.. Er næsten altid tændt på bilen..

    kørelys er mange ting, men når jeg snakker om det er det decideret kørelyslygter altså DRL.. RL godkendte lygter og med dem SKAL de forreste positionslys + nærlys + fjernlys være slukket og man har valgmuligheden for at tænde de bagerste positionslys..

    Dengang mercedes indførte det havde man ikke den valgmulighed. De bagerste SKULLE være tændt..

    Derudover så når man benytter DRL lygter så skal de kun fungere når lyskontakten er på 0.. Når den er sat til positionslys skal DRL lygterne slukke.. Og når den er sat til nærlys/fjernlys kontakten må de heller ikk være tændt..

    Nu er det snart 10 gang jeg fortæller det..


    For en god ordens skyld.. Nærlyslygter godkendt som kørelys MEN positionslys skal være tændt imens..
    Tågelygter samme regl..

    Det eneste jeg ikk ved en skid om er fjernlyslygter med reduceret spænding. Det er sikkert ulovligt men det er noget alle VW bruger.. Så både mecedes og VW laver om på dk regler fordi de absolut skal gå imod EU..


  • #27   16. sep 2012 Din link fortæller HELT hvad jeg snakker om..
    Det blev indført i 09.. Men hvad med nogle af de andre tyske biler der havde det før.. De fik jo problemer..

    Har et papir fra 11.05-2009 fra mercedes hvor det bliver forklaret at dk vil lave om på reglerne MEN at dette ikke er sket nu.. Så man bør helst undlande at køre med kørelys (fordi bilen slukkede for baglygterne) i mellemtiden selvom lortet som du kan se var godkendt i resten af EU..

    Faktisk ordret.. Hvis kontakten står i position 0 eller a vil bilen køre med det automatiske system. Dette tænder kun for lyset i den foreste del af bilen og ikke den bagerste belysning, som i dag er påbudt efter dansk lovgivning. Bilen er godkendt efter EU lovligning, men godkendelserne er så nye at de ikke er kommet helt igennem det danske system hvilket kan give problemer med synshaller og politiet..

    Hvor svært kan det være at forstå? smiley Du har totalt misforstået hvad jeg har sagt eller har du ikke selv styr på reglerne.


  • #28   20. sep 2012 skriver at DENGANG VAR DET ULOVLIGT OG DET SKABTE PROBLEMER

    FFS LÆS DOG HVAD JEG SKRIVER


  • #29   20. sep 2012 Hvis kontakten står i position 0 eller a vil bilen køre med det automatiske system. Dette tænder kun for lyset i den foreste del af bilen og ikke den bagerste belysning, som i dag er påbudt efter dansk lovgivning.:

    Fortæller ordret fra mercedes at du netop IKKE kunne bruge kørelys da du skulle have baglygterne tændt som KUN kunne ske når den var tændt på nærlys/fjernlys..

    Du har ikk en kontakt til baglygterne..


Kommentér på:
Parkeringslys.. Regler angående dem og positionslys

Annonce