{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.644 visninger | Oprettet:

Nye regler fra 2013 vedr. erhvervskøretøjer på gule plade {{forumTopicSubject}}

Blot til information til dem det vedrører, så har Skat i kampen mod sort arbejde, indført en regel for de gulpladekøretøjer (under 4 ton) som benyttes 100% erhvervsmæssigt. Det kommer, efter hvad jeg kan udlede af de oplysninger som er kommet ud hidtil, ikke til at omfatte køretøjer på papegøjeplader.

Reglen er sådan set meget simpel: Der skal være tydeligt firmanavn/logo samt CVR-nummer på køretøjet. Der står indtil videre ikke noget om hvorhenne på køretøjet, eller hvordan teksten skal udformes, men det forventes at blive noget ala de nuværende vægttavler.

Så hvis I er omfattet er reglen, bør I nok vente til efter nytår med at blive uvenner med den lokale skiltemand. smiley

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=68744&vId=0

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2049640&vId=0


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye regler fra 2013 vedr. erhvervskøretøjer på gule plade
  • #2   14. sep 2012 og magnet skilte er ikke godkendt, bøden er 6000 kr.

    Latterligt big time....

    skal ikke ha noget som helst navn på min bil, kører for bla. politiet/fogeden, så der kommer ikke til at stå firma navn på det er helt sikkert.


  • #3   14. sep 2012 Det er jo helt hen i vejret !!

    Det bliver et nej tak til reklame på bilen, siger mester !!


  • #4   14. sep 2012 Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så frygteligt. Hensigten er jo god - det er udelukkende for at stoppe alle de svindlere, der kører rundt privat i dem.

  • #5   14. sep 2012 Hvem skal så definere, hvad der er "fyraften"?

  • #6   14. sep 2012 Det er jo præcist det, der i forvejen er problemet. Hvornår er man færdig med at arbejde i firmaet? Det er jo ikke det samme for alle virksomheder.

  • #7   14. sep 2012 Jamen Lasse, det er jo i forvejen ulovligt - og alle skider på reglen. Det er netop derfor, man vil indføre dette.

  • #8   14. sep 2012 Jamen det må så være op til ham selv at dokumentere. Det skulle hjælpe så meget, at det er langt lettere for andre at anmelde - og lettere for politiet at spotte.

  • #9   14. sep 2012 Nu er der jo også håndværker firmaer der arbejder i weekenderne også skal de hele tiden stoppes eller kontroleres der hvor de arbejder. Desuden vil der også ske flere indbrud i biler når nu der kommer reklamer på bilerne. Der er sku mange der kører rundt uden nogen reklamer og samtidig har for flere tusind kroner liggende som last

  • #10   14. sep 2012 Det viser ikke, om det er sort, nej. Men mange vil sandsynligvis have større samvittighedskvaler ved at gøre det med stort logo på bilen.

    Jeg siger ikke, jeg er 100 % sikker på, det virker. Men jeg kan ikke se, at det skulle skade at prøve smiley


  • #11   14. sep 2012 "Men jeg kan ikke se, at det skulle skade at prøve."


    Det er fordi du ikke kan se ud over din egen næsetip. Jeg har en kammerat, der hellere vil risikere at skulle betale en bøde på angiveligt "6000 kr." frem for at skulle risikere at få rippet sit levebrød (værktøj).

    Ydermere bør man se lovændringen som den virkelig er. Den bidrager til mere kontrol og mistillid, og er helt i tråd med øvrigt søsatte (og ikke mindst fuldstændigt galt afmarcherede) lovforslag, som fx Skat's nye rettigheder til at betræde folks private grund.

    Sort arbejde er uden tvivl skidt, men målet bør fandeme ikke hellige midlet, ikke når det koster folks frihed og ikke mindst rettigheder.


  • #12   14. sep 2012 Pisse fedt....

    Det er sgu nemmest at selv eje sin bil og få km. penge af firmaet efterfølgende idag.


  • #13   14. sep 2012 Jeg kan Ikke se, hvad det har at gøre med, at jeg ikke kan se ud over min egen næsetip. Men hvis det giver dig forløsning at overføre det til dét, så fair nok ...

    Jeg nægter at tro, det fører til flere indbrud i biler, at virksomhedens navn og CVR-nr. fremgår af bilen. Så udhuler det i hvert fald argumentet fuldstændigt om, at man sagtens kan tjekke uretmæssig kørsel uden det fremgår af bilen.

    Jeg forstår godt, hvis folk nødigt vil have deres ting stjålet. Men ingen har - før det er efterprøvet - belæg for at sige, det vil ske, hvis/når reglen bliver indført.

    Jeg kan i øvrigt ikke se, hvad der er i vejen med yderligere kontrol, hvis man bare har rent mel i posen. Så længe det ikke bliver en decideret bureaukratisk byrde for personerne/virksomhederne, så ser jeg intet galt i det. Vi er jo nødt til at afprøve nogle tiltag, der kan reducere omfanget af sort arbejde.

    Jeg siger ikke, vi behøver at være enige. Det forventer jeg som sådan ikke, vi bliver, hvis jeg skal bedømme ud fra jeres udtalelser i øvrigt. Jeg skriver bare, at JEG ikke kan se, der skulle være noget i vejen for at forsøge. Og lad nu være med at rakke ned på folk alene på grund af, at de har en anden holdning end jer selv smiley


  • #14   14. sep 2012 At der er logo på får bare sort arbejde til at se langt mere reelt ud. Og jeg har jævnligt vagt, så, hvornår har man fri? Det meste kan bortforklares med et vagtudkald.

  • #15   14. sep 2012 Hulens masse, ligefrem ... Hvis det bliver et lille mærke a la vægttavlen, så klarer de det nok lige.

  • #16   14. sep 2012 Det springer nok nemmere i øjnene, hvilke biler der har gode sager at stjæle fremover.

    Tror dem som har værdier liggende i bilen gerne vil ha helt annonyme biler så det ikke bliver et "tag selv" bord.


  • #17   14. sep 2012 Ja altså med mindre dit firma hedder "Lasse RS S Byg og Montage og Co. Enterprise Incorporated Limited A/S" eller lignende, så vil sådan en streamer altså ikke løbe op i meget mere end et par hundrede kr. - max.

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
    #18   14. sep 2012 Ja PUHADA hva' lasse. Store udgifter der...

  • #19   14. sep 2012 Du bliver da gevaldigt snydt, hvis du giver mere end et par hundrede for det smiley

    Og sig mig, er det ikke dig, der plejer at argumentere i tråde om årligt syn for, at man ikke skal pyldre over at skulle betale 250 kr. ekstra om året?;)
    Hvis vi siger, at en firmabil fx holder i 5 år, er det en udgift på under 50 kr. årligt smiley


  • #20   14. sep 2012 Det har intet med syn at gøre, nej. Men et har noget med de samlede udgifter vedrørende bil at gøre. Og de er markant lavere end de synsomkostninger, jeg taler om.

    Jeg mener ikke, det nødvendigvis er en ligegyldig udgift. Jeg tror på, det vil kunne have en effekt. Jeg mener i hvert fald, det er forsøget værd. Jeg kan slet ikke på øje på, at det skulle kunne skade nogen ud over den 50'er ekstra, det vil koste om året eller hvor meget, det nu bliver.


  • #21   15. sep 2012 Hvordan kan du dokumentere det? Kan du bakke det op med en undersøgelse eller lignende, at det ikke vil hjælpe?

    Hvis jeg kunne få en forklaring på, hvorfor folk er så tossede på at skulle bruge et par hundrede kr. på en streamer ...
    Jeg kan indtil videre kun tolke det som et udtryk for, at folk må have dårlig samvittighed eller lignende. "Almindelige" firmaer reklamerer da med glæde for firmaet og sætter en kæmpe streamer med navn på bilen.


  • #22   15. sep 2012 Ja, men hvad er den resterende andel af firmaers begrundelse så for at være så indædt modstander af at gøre det? Målet - mindre svindel og sort arbejde - er jo kun til fordel for hæderlige firmaer.

  • #23   15. sep 2012 Jeg har firmanavn på mine biler.
    Men hvorfor skal jeg ofre penge på at sætte cvr nummer på kan jeg virkeligt ikke se.
    Det er en unødig udgift, som ikke giver nogen mening. Mit cvr nummer er aktuelt for mine kunder og ingen andre.
    Ved hjælp af mit cvr nummer, kan du feks, handle på Ebay og undgå at betale tysk moms. Hvorfor skal mit cvr nummer misbruges til det.
    Og din indstilling til tingene Bay kan jeg slet ikke følge. Du mener at fordi det er en lille udgift så kan du ikke se hvad det skulle gøre at vi skal have det på. ( 200 - 400 kr for at få cvr nummer på pr bil og så 400 - 500 kr hvert år for at køre til syn )
    Vi betaler rigeligt i forvejen som selvstændige, og hvad bliver det næste så de finder på ?
    Alle disse udgifter gør udelukkende at vi alle må hæve vores priser, og så kan alle de østfirmaer som kører rundt her i dk få endnu mere at lave.
    Danmark er ved at blive et regel og stikker samfund, og vi skal helst anmelde alt hvad vi ser. Problemet er bare at meget af det folk ser, er fuldt lovligt og derved bruges der massere af resurcer på ingenting.


  • #24   15. sep 2012 Jeg ved ikke specifikt, hvad man skal med CVR-nr. Hvis jeg har dit firmanavn, kan jeg slå det op på under et minut. Så det vil ikke skade dig yderligere at skrive det på bilen. Det vil svare til, at du gerne vil oplyse mig dit stelnummer, men ikke dit registreringsnummer.

    Jeg var ikke ude på at bringe sagen omkring syn hvert år ind i denne sag - kun det aspekt, at det ikke koster alverden, idet jeg ved, at Lasse netop har antaget den holdning i sådanne diskussioner.

    Men som sagt tvivler jeg meget stærkt på, at en udgift på 200-400 kr. pr. bil (i hele bilens levetid - ikke hvert år) vil have nogen synlig effekt på priserne for dit håndværk smiley Det vil forhåbentligt ikke være et spørgsmål om den 20'er efter skat, der afgør, om du er konkurrencedygtig mod polske håndværkere. Så tror jeg i hvert fald, du skal have kigget lidt på din økonomistyring smiley (bemærk min smiley - ment i sjov)


  • #25   15. sep 2012 Nu sagde jeg heller ikke at de 200 - 400 kr som det koster at sætte cvr nummer på siden, vælter hele budgettet.
    Men hvis man hele finder på noget nyt, ja så bliver det til penge alt sammen.
    Du skriver hele bilens levetid. Mange firmaer skrifter biler ud hvert 2 år, og det giver ingen mening af man skal sætte firmanavn, logo og cvrnummer på.
    Jeg kan ikke se hvad det skulle hjælpe på overhovedet, medmindre at vi alle skal ringe til skat, hver gang vi ser en varevogn i et villaområde.
    Skat må selv lave deres arbejde med at stoppe sort arbejde og diverse østarbejdere, det kan ikke være meningen at private folk skal rende rundt og være stikkere og spionere alle vegne, og det kan heller ikke være rigtigt at firmaerne i dk skal bekostet alle mulige ting, for at skat kan sidde og vente på opringninger om sort arbejde.


  • #26   15. sep 2012 Lasse
    Som sagt er det kun det økonomiske element, der ligger bag, der tåler sammenligning i dagen omkring syn. Jeg blander det ikke ind i diskussionen i øvrigt. Jeg vil derfor ikke kommentere yderligere på den del.

    Jeg ville såmænd ikke have noget imod at sætte min adresse på bilen. Vil du gerne have min adresse? Så kan jeg da også skrive den her i forum. Så kan du da komme forbi til en kop kaffe en dag smiley
    Du kan i øvrigt finde adressen på mit selskab alene ud fra navnet, så her vil der heller ikke være nogen forskel, hvis det nu var adresse, man havde stillet krav om.

    Jeg tror ikke på, der vil være større hyppighed af indbrud, hvis man sætter firmanavn på. Hvis det var tilfældet, giver det ingen mening, at så mange firmaer i forvejen har navnet på bilen.


  • #27   15. sep 2012 Man behøver ikke nødvendigvis at se det som en udgift. Det kan da også være en stor fordel at have det på. Det må jo også være tilfældet, siden så mange firmaer vælger at gøre det.

    Jeg mener ikke, du har ret i, at det er op til SKAT at bekæmpe sort arbejde. Jeg mener, at man har pligt til som borger at hjælpe med at bekæmpe det, ligesom man tager nøglerne fra en spritbilist og anmelder indbrud. Og hvis navn og CVR-nummer kan være med til at bekæmpe det, vil det give yderlige fordel for virksomhederne i sidste ende - så vil de 400 kr. blive tjent hjem igen, hvis man får bekæmpet sort arbejde helt eller delvist.


  • #28   15. sep 2012 Jamen lad os da endelig få mere kontrol.
    Vi kunne jo ligeså forsætte med at anmelde alt vi ser så.

    Folk der snakker mobil og kører bil
    Folk der kører uden sele
    Folk der kører for stærkt
    Biler der holder ulovligt parkeret
    Alle folk der køber øl, for de kører jo nok spritkørsel.
    Folk der går over krydset, selvom der er rødt
    Folk der cykler mod ensretningen, eller på fortovet.

    Der er muligheder nok, for at få penge i kassen.
    Der er ingen fordele for virksomhederne i at man indfører det ene åndsvage tiltag efter det andet, udover udgifter til ingen verdens nytte.
    De 200 - 400 kr bliver også hurtigt til 2000 - 3000 kr, når firmabilen skal holde stille for at få monteret firmanavn, logo og cvrnummer, og kun fordi nogle kloge hoveder mener at det vil afskaffe sort arbejde.


  • #29   15. sep 2012 Lad os bare lukke den her. Vi kommer ikke videre alligevel smiley

    Jeg synes, det er en harmløs ide, der må prøves af.


  • #30   15. sep 2012 Enig, vi bliver nok heller ikke enige smiley

    Harmløs ja, men så lad dem der ønsker den betale for det.
    Da det er skat der vinder på ideen hvis den bliver en succes, så må det også være dem der betaler.


  • #31   15. sep 2012 Hvis SKAT vinder på noget, så vinder vi alle på det. Og hvis ordningen bliver frivillig, vil det jo bare være dem med rent mel i posen, der benytter sig af det - og svindlere kan fortsætte uden at have det på. Det eneste seriøse alternativ er derfor at lade helt være.

  • #32   15. sep 2012 Hvis SKAT vinder på noget, så vinder vi alle på det..

    Haha


  • #33   15. sep 2012 ?

  • Frifart
    Frifart Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #34   20. sep 2012 Mon det osse omfatter udenlandske firmaer og deres biler ellers tror jeg det er konkurrenceforvridende og dermed ikke lovligt

  • #35   20. sep 2012 Der er og vil altid være sort arbejde og det har der været i rigtig mange år og det forsætter Danmark nyder godt af det smiley

  • #36   20. sep 2012 Hvorfor linker I ikke til den dokumentation, I har for, at det ikke vil have en effekt? I omtaler det som et faktum, så I må jo have noget, der bakker det op ...

  • #37   20. sep 2012 bay du er en knægt:-) sådan er det bare sort arbejde er kommet for at blive sådan har det været i de sidste 50år og sådan vil det forsætte de næste 50år:-)

  • #38   20. sep 2012 jo højere skattetryk og afgifter for det ene og det andet jo mere sort arbejde florerer der. Hvis vi ikke skulle betale skat og afgifter for alting havde vi sgu bedre råd til at betale hvidt.. Fik fyldt mit aircon....vædsken kostede 285 kr......staten skulle have 240 i miljø.... og oveni det kan du så lige betale momsen.... super 656 kr i alt...hvor fed er det lige at betale moms af en afgift....betal lige skat af den skat du betaler..

  • #39   20. sep 2012 Det er meget fint, men kan du dokumentere, at sort arbejde ikke reduceres, hvis man indfører reglen?

    Hvis du vil have et konstruktivt svar på din kommentar om, at jeg er en "knægt", må du uddybe først smiley


  • #40   20. sep 2012 hva skal det hjælpe at der står et navn på bilen?du kan da stadig ikke se om det er sort eller hvidt arbejde


  • #41   20. sep 2012 Ja, jeg har - efterhånden mange gange - set dig SIGE, at det ikke reducerer mængden af sort arbejde. Men giver det dig ret, at du kan sige det?

  • #42   20. sep 2012 Allan
    Den diskussion har vi taget længere oppe. Det er ikke interessant at tage den op igen. Det interessante er, om du kan dokumentere - eller bare sandsynliggøre - at det ikke vil hjælpe?


  • #43   20. sep 2012 nej de er der ingen der kan men tror ikke det ændrer noget nu har de prøvet at stoppe sort arbejde i de sidste 10år og hva har det hjulpet?

  • #44   20. sep 2012 Sort arbejde er kommet for at blive,,,,
    Nu skal vi så bare køre i privat bilen, når vi fusker.
    Surt hvis man skal sætte gips op, og kun har en swift eller lign......
    Måske man skulle læse videre og blive tandlæge....


  • #45   20. sep 2012 Jeg har ikke - i modsætning til dig - påstået noget. Jeg har en idé om, at det måske kunne hjælpe og er derfor villig til at give det et forsøg. Så kan vi jo få det dokumenteret.

  • #46   20. sep 2012 Hitler er ved at få sin drøm om Det Tredie Rige til at gå i opfyldelse med EU og at vi alle skal rende og stikke hinanden som i de "glade" 40'er.....folk har sgu efterhånden så ondt i en hvis legemsdel, håber sgu selv at de der ringer om andre en dag for at føle hvordan det er at blive stukket og ikke ha retten til at vide hvem der har gjort det. Du må jo heller ikke kalde en mand for tyv hvis ikke du kan bevise det...??? vil det være injurier hvis man siger der udføres sort arbejde....og det viser sig at være hvidt.....næææææ så er det jo bare godt at kontrollen virker..

Kommentér på:
Nye regler fra 2013 vedr. erhvervskøretøjer på gule plade

Annonce