{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.122 visninger | Oprettet:

Lastbiler, venstresving & rundkørsler {{forumTopicSubject}}

Sig mig lige... Skal en lastbil, som skal til venstre i en dobbeltsporet rundkørsel, starte med at lægge sig i højre bane og derefter midt i rundkørslen trække ind over venstre sporet?

Nu har jeg prøvet det et par gange hvor man ligger på siden af idioten når han begynder at trække over i min vognbane....

De bliver selvfølgelig pisse hamrende fornærmede når man dytter af dem (for at kunne leve videre og ikke havne som en krøllet klump metal på vejen).

Hva siger loven?
for jeg har det sådan :
Skal en lastbil, som sikkert er for stor til at komme rundt i det indeste spor (venstre), til venstre så må han gerne lige vise det ved at fylde begge spor ind i rundkørslen. Så ved jeg at han skal bruge plads for at komme rundt. Ligger han til højre så må jeg overhale ham og så kan han sgu ikke tillade sig at blive sur/dytte/trække over i mig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lastbiler, venstresving & rundkørsler
  • #3   28. sep 2012 han skal jo stadig passe på den ved siden af..

• #5   28. sep 2012 en lastbil må bruge den fornødne plads, og det er bilisten i venstre bane der må vige og give den plads der er brug for, fik jeg at vide da jeg tog kørekort til hænger. og Lastbilen må ikke bruge begge svingbaner når han skal ind i rundkørslen selv om han har brug for begge baner inde i rundkørslen, så dine oplevelser med en lastbil der fylder lidt for at komme rundt er helt efter loven.

Og følgende er ikke en personlig kritik af tråd starter.

I mit daglige virke som chauffør har jeg tit oplevet at folk er blevet mindre tolerant over for lastbiler der lige skal låne lidt extra plads for at kunne udføre en transport, og de så piver med deres horn, giver fingeren eller helt går i stå, så ikke kun lastbilen må stoppe, men også alt andet trafik bliver chikaneret, istedet for lige give den plads der er påkrævet for at vogntoget kan være der og trafikken glider pænt igen.

Hav en god aften

• #6   28. sep 2012 jeg tænker jo osse at der må være noget jeg ikke er klar over siden jeg har oplevet det så mange gange. Jeg kan personligt bare bedre lide at han "spærre" inden han kører ind i rundkørslen. Så er der nemlig ingen tvivl og jeg gir gerne plads.

Nu er det sådan at de rundkørsler i mit område er lavet til de største lastbiler der må køre på de danske veje. Og ja, jeg bliver sgu irriteret hvis han skal ligeud og fylder begge baner for der er masser af plads til ham i 1 spor.

Det er ren og skær uviddenhed fra min side mht. venstre svinget, at jeg dytter og reagere. Men nu ved jeg det. smiley

• #7   28. sep 2012 Jeg bruger også den med at spærre begge svingbaner ind i rundkørslen når der er meget bagfra kommende færdsel, men der er stadig nogle som lige skal presse sig om alligevel og har endda oplevet nogle som lige tager frakørselsbanen ind i rundkørslen for at komme foran lastbilen, og undrer mig over hvor er den fornuftige færdsels kultur blevet af. Og det er ikke de unge trafikanter der laver de fleste numre, men midaldrende mænd i større personvogne, og som regel med en lille mærke med firmanavn i bagruden.

• #8   29. sep 2012 Aksel da jeg tog til hænger for snart halvandet år siden, der skulle jeg bruge både højre og venstre svingbane, når jeg skulle til venstre. Det var i krydset mellem Ringstedvej og Holbækvej i Roskilde, lige der ved Ford.

Men der er en del chauffører der godt kunne blive lidt bedre til at vise deres hensigt, specielt ved at blinke til venstre i rundkørsler hvis de skal hele vejen rundt.

Kommentér på:
Lastbiler, venstresving & rundkørsler

Annonce