{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.183 visninger | Oprettet:

SMD pære - lovlig eller ulovlig? {{forumTopicSubject}}

God aften folkens smiley

Kom lige til at tænke på noget ..
Efter at have lært forum om og om igen, samt en samme regner fra færdselsstyrelsen, så kan jeg fast slå én ting, som jeg også vidste i forvejen:

Ens lys skal være guligt/hvidt (på undtagelse af blink og baglygter som er gul/orange eller røde)

Ens nummerplade og positionslys - hvis de er skiftet ud med SMD pærere er det så lovligt?

Min vurdering, er at det må de da være.

- De lyser hvidt - meget HVIDT - ikke blåt (for lige at understrege det)
- De bruger mindre strøm. (hvilket kun er godt, rent miljømæssigt.)
- De lyser væsentligt kraftigere hvilket gør, at eksemvis nummerpladen er nemmere at se.

Nogen der har et bevis på at jeg tager fejl?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SMD pære - lovlig eller ulovlig?
  • #1   12. okt 2012 Du skal tage den enkelte pære til trafikstyrelsen ellers får du ikk svar.. Har selv prøvet det..

    De giver total forskellige farver..

    Men jo i teorien så er de lovlige hvis de har den rigtige farve og den rigtige kraft..

    husk de SKAL lyse som de pærer de erstatter.. De må ikke lyse kraftigere eller svagere..

    De SKAL have den rigtige farve.. altså intet blåligt som 90% af dem nu har..
    Ellers skulle der ikke være noget smiley

    Watt forbruget er jo bare en indikation på hvilken pæretype lygten er godkendt med.. så den må ikke overskride den meeeen det er nu også de færreste der gør det smiley


  • #2   12. okt 2012 E-mærkening er din ven.. er den ikke det er den ulovlig...


  • #3   12. okt 2012 Dragos t:
    Ikk nødvendigvis..

    Som hovedregl SKAL de have emærke ja.. men hvis de opfylder kravene kan de godt benyttes i følge trafikstyrelsen..

    OG der er mange kinesiske pære som har et fake emærke.. Hvilket også er grunden til at når der er problemer vil trafikstyrelsen have en pakke som er uåbnet som de kan teste..

    Har haft mine mtec pære inde hos dem hvor de blev godkendte..


  • #5   12. okt 2012 De IKKE blå, på nogen måde .. heller ikke når man direkte samligner med de gamle, så ser de bare mere HVIDE ud ..

    Grunden til at jeg egentligt har skiftet til SMD på min bil er, at jeg ikke synes at der kom nok lysudbytte af de originale .. Man kan 70% af tiden ikke se min nummerplade, pga det svage udbytte de originale W5W pærer har, da de ligger vandret over nummerpladen (Suzuki Alto 10') og derfor ikke lyser direkte mod nummerpladen, og pga bilen underlige aurodynamik, så kan den forholde sig helt ren i flere måneder, lige udover bagenden af bilen, det er kun i 20 minutter - ALT skidt bliver kaster lige på og hårdt. Så købte jeg nogen SMD fra en sælger herinde .. En ting er at de nu har holdt i mindst dobbelt så lang tid som de gamle, og en anden ting er at nu kan man altid se min nummerplade.

    Tror faktisk ikke at min bils originale nummerpladelys kan synes, hvis bilen ikke er 100% nyvasket .. Det er virkeligt svagt, min kammerater og familie har også sagt til mig før, at der var noget galt, når de kørte bag mig, for de kunne næsten ikke se nummerpladen, så trods at at begge pære lyste.


  • #6   12. okt 2012 § 9. En bil skal være forsynet med lygter og refleksanordninger efter følgende regler:

    1) To fremadrettede, hvide eller gullige E- eller e-mærkede nærlyslygter, der med asymetrisk lys og uden at blænde kan oplyse vejen mindst 30 m foran bilen, samt to eller fire fremadrettede, hvide eller gullige fjernlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 100 m foran bilen, og som er tilsluttet en kontrollampe ved førerpladsen.
    2) To fremadrettede, hvide positionslygter og to eller fire bagudrettede, røde baglygter, der alle er tydeligt synlige i mindst 300 meters afstand uden at blænde. Positionslygter, der er sammenbyggede med gullige nær- eller fjernlyslygter, kan være af denne farve.
    3) Mindst en hvid lygte, der kan belyse den bageste nummerplade, således at denne er læselig mindst 20 m bag bilen.
    4) Mindst to bagudrettede, røde stoplygter med væsentlig større lysstyrke end bagudlygten.
    5) Havariblink, bestående af bilens påbudte retningsviserblinklygter eller andre lygter med tilsvarende egenskaber,tilsluttet således at de alle blinker samtidig.
    6) Et lige antal bagudrettede, røde refleksanordninger, der er E eller e-mærkede eller godkendt af justitsministeriet (JRU-mærkede), og som ikke er trekantede.
    7) Et lige antal gule retningsviserblinklygter forpå og bagpå i hver side samt en retningsviderblinklygte, der er synlig fra siden. Retningsviserblinklygterne skal mindst afgive 60 og højst 120 blink pr. minut og skal være tilsluttet en kontrolanordning ved førerpladsen.

    for mig er de lovlige. Så længe de emærket og hvide.

    Har selv haft dem i nummerpladelys på tidl biler. og synet med dem.
    Har os været stoppet af politiet med dem. Men vidste dem bare pakken hvor det stod E-mærket.


  • #7   12. okt 2012 Kejser !:
    Din bil vil ALTID kunne komme igennem netop fordi EU har godkendt den.. Så kan dk ikke gøre en skid ved det..

    Som de andre også kommer ind på så skal de hovedsageligt have et emærke før du kan komme i nærheden om at overbevise nogle om at de er lovlige..

    Men hvis du gider kæmpe med det så kan du tage det til trafikstyrelsen og se hvad de skriver..

    Som sagt mine mtec super white blev afvist til syn sammen med mine led positionslys selvom det var fuldt lovligt Altså egodkendt og med de korrekte funktionsmærker osv....
    Tog hele lortet til trafikstyrelsen og fik det godkendt... Og så tog jeg tilbage og tværede det hele i synsmandens ansigt og fik penge retur for syn + ekstra for at trække diverse anmeldelser osv tilbage på nettet..

    Men det er så ikke helt samme situation.. Spurgte dog bare lidt ind til det da jeg snakkede med dem der indefra.. (var forbi deres bygning i kbh små 5) og der fik jeg at vide at så længde den danske lov er overholdt kan man godt eftermonterer noget som passer..

    Men så er det ikk sikkert det vil gælde i udlandet osv.. Det er ret besværligt.. og som sagt så skal de teste det på deres laboratorie inden de overhovedet kan give et svar


  • #8   12. okt 2012 Jeg blev stoppet for at køre med xenon (kørte der fra med en undskyldning fra de blå, da mig xenon er fuldt lovligt). smiley

    Men da de så så dioderne i nummerpladelyset, ville de knalde mig for det.
    - Jeg sagde jeg ville se hvor det stod, da der kun står lyset skal være hvidt eller gult, og nummerpladen skal kunne læses på 25 meters afstand.

    Så efter en halv times snakken, fandet ud af der intet var galt.

    Har forresten også dioder i positionslyset, hvilket de heller ikke sagde noget til, trods de var lidt pinlige og gerne ville have mig for bare et eller andet, eftersom de ikke kunne lide jeg fik ret gang på gang smiley


  • #9   12. okt 2012 Ralf L:
    Xenon lygter kan sagtens være ulovlige... Så længde de er over 6000k så kan man godt glemme at de er lovlige smiley Men ja det er tit at panserne ikk ved noget om det..

    Du var dog heldig af at slippe smiley


  • #10   12. okt 2012 Tak for alle svarene smiley

    Ud fra det som "K-" skriver så er de faktisk lovlige da der ikke står noget med E-mærkning ved positionslys eller nummerpladelys.

    De lyser også HELT hvidt, hvilket der står at de skal

    De blænder bestemt ikke.

    Og de lyser min nummerplade op, så den kan ses mere end 20 meter væk og foran er de kraftigere end før, så går da ud fra at de også kan ses over 300m væk, hvis de gamle kunne smiley


  • #11   12. okt 2012 Emre, angående Xenon, så køre mange mercedes'er med 8000k standard :b

  • #12   12. okt 2012 Kejser, det er kun "sports"modellerne, en "alm" C-E-klasse kører sgu ikke med 8000k ? smiley . ellers skal jeg til øjenlægen igen -.- ..

  • #13   12. okt 2012 Skrev også mange?
    Det et relativt svar, men der er nogen smiley


  • #14   12. okt 2012 Kejser !:
    Det er netop den regl du kan udnytte men igen de SKAL testes.. Det er nemlig ikke op til hvad øjet vurdere men det udstyr de har.. Fordi sådan en led plejer aldrig at lyse helt hvidt smiley sammenlign med lovlige leder der fx sidder i kørelyset på en audi eller mercedes..

    Tror jeg sku næppe de gør.. maks 6000k smiley


  • #15   12. okt 2012 99% Af Mercedes og BMW kører med 5000k Osram pærer fra standart.

    Emre (Kameramand for IG) G -> Hvorfor var jeg heldig at slippe? smiley


  • #16   12. okt 2012 Ralf L:
    Til det med led'erne? Fordi de stort set giver bøder for alt hvad de synes er unormalt..
    Eller gør de ihvertfald i kbh..
    Også derfor jeg nu altid har papirer på hele lortet med mig hvergang.. så kan man vise dem det på en ordnetlig måde smiley



  • #17   12. okt 2012 Det er det europæiske ECE-R99 (UN) som afgør om hvilket xenon der er lovligt eller ej. De siger at kun 3500-5000K er lovligt.

    Kan læses her: http://www.bmvbs.de/cae/servlet/contentblob/44530/publicationFile/1241/r-99-gasentladungslicht-quellen-pdf.pdf
    Disse regler er dog på tysk, nok de færreste der gider læse alt det crap, men det er kilden til alt det som pærene skal overholde.

    Mercedes har dog vist førhen brugt 5500K i deres biler i en overgang, men er gået væk fra det igen.

    Der kan også være stor forskel på 6000K fra en producent til en anden producent. Dem fra Philips har ikke ret meget blå i sig, mens dem fra Kina har alt for meget (derfor også ulovlige.)


  • #18   12. okt 2012 Mn bil er synet med de pære der sidder i til nummerpladen

    Der sagde synsmanden, at de skulle godtage det, da de nyere biler jo er født med det... Og derfor var det ikk ulovligt... Jeg måtte også gerne have xenonblå positionslys da min bil er født med org. xenon


  • #19   12. okt 2012 Emre - mine pære er ikke LED men SMD .. der er en forskel på lysets farve smiley
    Vil også selv mene at LED er lidt ovre i det blå ..


  • #20   12. okt 2012 Jeg er sikker på at det er SMD LED og ikke pærer/glødelampe.

  • #21   12. okt 2012 Onkel per - ikke forstået i sammenhænget?

  • #22   12. okt 2012 Dine SMD-pærer er lavet/bygget op af SMD LED'er.
    Altså består de af LED'er smiley


  • #23   12. okt 2012 og dog .. men det en helt anden snak smiley

  • #24   13. okt 2012 smd er en chiptype... som Onkel Per fint siger så er en smd led også en led..

    Intet og dog over det.. Sådan er det


Kommentér på:
SMD pære - lovlig eller ulovlig?

Annonce