{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.945 visninger | Oprettet:

Fabriks NY Kia Picanto holdte 1 dag !? Rettigheder? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Fik langt om længe min Kia Picanto MP 1.2, igår efter 4-5 måneders ventetid..

Bilen har lige akkurat kørt 23x kilometer og her til aften tænte en gul motorfejls lampe og bilen begyndte at ose helt vildt når den står i tomgang og når den kører.
Omdrejnings-tælleren hopper helt vildt når den holder stille og den taber vanvittig meget benzin - Det løber nærmest ud af bilen! 6 km tømte næsten en halv tank benzin....

Derudover er gearstangen stram og servo styringen retter ikke tilfredsstillende op + der er en raslen et sted i bilen!

Jeg kører ned til KIA forhandleren imorgen, men er der nogen der ved hvad jeg kan kræve udover selvfølgelig at få den repareret??

Jeg så helst den byttet ud med en ny KIA af samme slags. Er jo for skørt at en helt ny bil allerede kan være ramt af sådan en alvorlig fejl... + flere små fejl.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fabriks NY Kia Picanto holdte 1 dag !? Rettigheder?
  • #1   13. nov 2012 man får hvad man betaler for.. smiley
    du kan vel kræve en låne bil, de har krav på at få lov til at fixe bilen, du kan ikke kræve en ny/anden bil.

• #2   13. nov 2012 Du kan ikke kræve andet, end at de laver den.

• #3   13. nov 2012 23x = ca. 230 kilometer

• #5   13. nov 2012 De har deres ret til at forsøge at reparere den indenfor tilfredsstillende rammer.
    At du har haft 4-5 måneders ventetid kan ikke have noget med værkstedet eller denne fejl at gøre, og er derfor irrelevant.

• #6   13. nov 2012 Kia = koriansk industri affald !

• #7   13. nov 2012 Der er ikke 14 dages fortrydelsesret på en bil.
    Heller ikke hvis den er købt online.

• #8   13. nov 2012 Brian, har du det fra en sikker kilde at man kan det eller hvordan? smiley

• #9   13. nov 2012 Du kan få din bil lavet, andet har du ikke krav på. Men det er da træls......Og husk nu at det nok ikke er forhandleres skyld at din bil er istykker, og de er sikkert også er kede af situationen. smiley Selvopretning findes jo ikke i sådan en Picanto,så det kan der jo nok ikke lige laves om på.

• #10   13. nov 2012 jeg ville nu hellere beholde den bil du har kørt på værkstedet, nu bliver den jo lavet og ordnet så problemet er væk og løst, så ville det være dumt at gå ud og få en anden ny kia picanto hvor måske samme fejl eller anden fejl kan opstå. Og du har jo self. fået en låne bil til rådighed, så du må lige have dig lidt tålmodighed. smiley

• #11   13. nov 2012 Hvordan kan det være, at når alle i et indlæg siger én ting og ÉN person så siger det, som du gerne vil høre, så tror du alligevel på det.?

Der er INGEN returret på en bil.!!!!

• #12   13. nov 2012 Anders VAG -> kender en der fik præcis samme model i september, og den kører super og upåklageligt, så den gælder ikke hvergang den der smiley

• #13   13. nov 2012 Ifølge købeloven har de efter al rimelighed 3 forsøg til at udbedre fejlen.

• #14   13. nov 2012 **BDOG** _ -> Fordi det gik meget hurtigt med svar herinde (thumbs up) så havde ikke set "alle de andre svar" ...

• #15   13. nov 2012 mr bombastic. det var nu også bare lidt humor. min vendindes mor har en magen til og den køre faktisk også fint, men man må ABSOLUT ikke forlange noget af den, det er som at køre i en dåse makrael. bortset fra at en dåse makrael kan flyde , det kan sådan en kia sku ikke ( vi har prøvet)

• #16   13. nov 2012 Niklas
    har du noget bevis på dette smiley ?

• #17   13. nov 2012 Nøj jeg var flippet helt sidelæns hvis min sprit nye bil gjorde sådanne, nu kunne jeg heller ikke finde på at kaste penge efter sådanne en pis bil. Men du kan ikke rigtigt gøre andet end at se om forhandleren kan fikse det, du må nok sande at du har fået en mandagsmodel, og at den sikkert får en del timer på værksted fremover.

I og med bilen var så billig, så har du vel købt 2, så du har en at køre i når den anden er på værksted? - for så er der jo ikke det store problem, alternativt skal du parkerede den sidelæns i et vejtræ og bruge forsikringspengene på noget andet.

• #18   13. nov 2012 En ny picanto er en rigtig fin bil, og det er begrænset med fejl på dem. Vi har et par stykker der har rundet 30.000 allerede og kører bare derud af.
    Så lad dem få chancen for at fikse din bil, det kan jo være det er en fejl 40 fra fabrikken.
    Ventetiden er minimum 4 måneder, hvis den bil du vil have ikke allerede er i DK eller på vej hertil. Alene fragten på skibet herop tager 3 måneder, plus de skal af og på skibet og så køres rundt.
    Og da det er den 3 mest solgte bil i dk og den ikke er produceret i nabolandet, så tager det lidt tid smiley

• #19   13. nov 2012 håber du holder os opdaterede herinde med hvordan forløbet bliver fremover med den Picanto...

• #20   13. nov 2012 Nogen af jer taler sku' som om i har forstand til mere.
    I minibils segmentet er det klart den bil, som har mest kvalitet for pengene, kontra Aygo, C1 og 107. Disse biler har knap nok sidebeklædning på dørene, de bagerste vinduer kan ikke rulles ned, kun vippes og jeg kunne blive ved.
    Men jeg er glad for jeg har fået indblik bag facaden på Kia bilerne, for der er mere kvalitet i dem, end i mange andre bilmærker.

• #21   13. nov 2012 lasse s

bevis?

Lovgivningen.
    Læs den.
    Det er bedre end Barbara Cartland.

• #22   13. nov 2012 " Vi har et par stykker der har rundet 30.000 allerede og kører bare derud af. "

Du får det til at lyde som om det virkelig kommer bag på jer...?

• #23   13. nov 2012 Morten S -> det er da endnu mere sørgeligt hvis det er en fejl 40 fra fabrikken, for så er deres kvalitetskontrol da godt nok slet ikke eksisterende.

• #24   13. nov 2012 Du holdte forhåbentlig op med at køre i bilen da motorlampen begyndte at lyse?
    Altså når der kommer en fejl på en bil, så stopper man for at begrænse skaden.

Men derudover så lader ringer du til vejhjælp når fejlen opstår og lader dem fragte bilen til værkstedet, og så kigger de selvfølgelig på problemet, og får det lavet.

Der er overhovedet ingen forskel på om bilen koster 90.000 kr, eller den koster 5.000.000 kr, der kan være fejl på alle biler, og man risikerer at den får en fejl allerede inden du får bilen. Det er bare uheldigt, men forhandleren vil helt sikkert gøre alt hvad de kan for at udbedre fejlen, og få din bil ud og køre fejlfrit. Men hvis motorlampen lyser, og der er fejl på den, så lad endelig være med at køre ud til forhandleren selv.
    Som sagt, så ring efter vejhjælp, eller ring til forhandleren og aftal med dem hvordan du skal forholde dig, for hvis du gør skaden værre ved at køre i den, så kan du nok regne med at de får bøvl med at få det dækket af importøren/fabrikken.

• #25   13. nov 2012 Du har ikke krav på andet en den bliver lavet, Heller ikke låne bil, hvis de har ekstrem god service låner de dig en bil men de er ikke forpligtet.
    angående selvopretning er den bare ikke god i den nye picanto sådan er bilen bare.
    kan berolige dig med at de generet ikke går i stykke, der har været mange reklamationer på bremsekalibere bag ellers ikke noget alvorligt.

• #26   13. nov 2012 Hold nu kæft... Troede svar som "det er fordi det er kia" hørte sig til på SG, hvor alt andet end yamaha er noget pis... Det slipper man åbenbart ikke for......

Hvad får folk ud af at skrive "det er noget pis" bla bla. Kan man så sidde derhjemme bag skærmen og grine fjoget imens der gnides mere salt i såret?

Manden er ked af at hans nye bil ikke spiller. JEG tror ikke at han gider høre på diverse foredomme omkring skiltet i snuden..

Jeg aner ikke hvad du har af rettigheder, men jeg håber at det ender godt for dig smiley

• #27   13. nov 2012 Gul advarselslampe, plejer at være mindre fejl, men du må gerne køre til næste service værksted med bilen.
    Rød advarselslampe, nødspor, stop nu og fejeblad.

• #28   13. nov 2012 Alfist N -> Det skal jeg gøre! .. Lyder som om der ikke er så meget andet at gøre, end at kører ned og få dem til at kigge på det. Men skal love for, at de får lov til at hoste op med en lånebil, kompensation for en halv tank benzin samt for svie og smerte... !!

• #29   13. nov 2012 Niklas
    http://taenk.dk/gode-råd/25-forkerte-påstande-om-købeloven#taenk_fejl1
    synes den her siger lidt andet nemlig, derfor jeg gerne ville se hvor der stod de 3 gange

• #30   13. nov 2012 Lægger du hårdt ud får du hårdt tilbage..
    Tag den nu stille og roligt, forhandleren har nok ikke leveret dig en bil med fejl bevidst smiley

• #31   13. nov 2012 Ang. lånebil, så er der nogle værksteder der stadigvæk tror at det er ulovligt at tilbyde gratis lånebil.

Men det er det ikke mere efter 1.janaru 2007 smiley

Som nyere eksempel herpå har Forbrugerombudsmanden tilkendegivet, at autoværksteders m.v. tilbud om ”lånebil i reparationstiden” i forhold til tidligere er blevet et mere naturligt led i den service, der tilbydes i forbindelse med reparation. Ordningen med lånebil er meget praktisk for forbrugerne, og ældre retspraksis, hvorefter et sådant tilbud blev betragtet som tilgift, bør ikke stå i vejen for naturlige, hensigtsmæssige og praktiske løsninger.

På baggrund af tidens udvikling og en dynamisk fortolkning af markedsføringsloven finder Forbrugerombudsmanden det derfor tvivlsomt, om tilbud om lånebil under reparation fortsat må anses som ulovlig tilgift, og Forbrugerombudsmanden har ikke til hensigt at forfølge eventuelle sager herom. Det bemærkes i den forbindelse, at en eventuel benyttelse af vendingen ”gratis lånebil” efter FO’s opfattelse vil være i strid med vildledningsforbudet i markedsføringslovens § 2 [nu § 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring], da udgiften til lånebil må formodes at blive indkalkuleret i prisen for det pågældende værkstedsbesøg.

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Ophaevede-retningslinjer-og-vejledninger/tilgift

• #32   13. nov 2012 de fleste giver ikke lånebil... hvis de skulle give det til alle kunder skulle de jo have 15 biler på plader og timeprisen for værkstedet steg 50 kr smiley

• #33   13. nov 2012 Hvis du har svie.....så skal du kontakte din læge.. smiley

• #34   13. nov 2012 Thomas F - Nej er bestemt ikke overrasket, hvis den kvalitets mæssigt svarer til den første model picanto, så er det kun godt. 2-300.000km på originale styre/bærerkugler og lign er set flere gange. Det tror jeg en franskmand vil ha svært ved at præstere smiley Og her snakker vi erfaring.

• #35   13. nov 2012 ja ud over stabelisator på ceed foran så tror jeg undervognen holder bedre en noget fransk

• #36   13. nov 2012 nap -> jeg har aldrig været på værksted med min nuværende bil elelr tidligere uden at få gratis lånebil både ved alm. service men også ved fejl - både timer og dage

• #37   13. nov 2012 Brian D -> Tak. Som C G, siger så plejer gul lampe at betyde at man godt kan kører til nærmeste værksted... Men vil lige ringe til forhandleren først, så de ikke kommer og siger et eller andet... Nu må vi se hvad der sker..

Brugte en del tid på Google, om situationen her, men uden held.. Så holder tråden opdateret og håber på den kan hjælpe andre der måtte komme ud for noget lignende.

• #38   13. nov 2012
    Ja okay, så stor er min viden ikke om koreanske biler smiley

Det lød bare lidt sjovt det du skrev...

• #39   13. nov 2012 Nap - Ja lige den del holder knap så godt, men den napper garantien jo uden bøvl, selvom det i mine øjne er en direkte sliddel. smiley

• #40   13. nov 2012 selvopretning af bilen er ikke noget man kan købe som ekstra udstyr eller noget den skal selv rette op efter sving eller kørsel i rundkørsel det er styrkuglerne bærekuglerne og stab. boltene der går ind og gør det så det har de også bare at lave selv min gamle opel astra fra 96 retter op af sig selv og ang de andre ting så skal garantien gå ind og dække det for det er helt 100 ikke slitage så de skal bare lave den sådan er det smiley

• #41   13. nov 2012 C G så er du jo heldig
    KIA DANMARK giver ikke låne bil, hvis en forandler gør er det for egen regning hos forhandleren, i meget få tilfælge går kia danmark ind og giver lånebil.
    alle de værkstder jeg kender til har leje-biler og ingen låne-biler.

• #42   13. nov 2012 nap -> Få tilfælde må vel også være at en fabriksny bil på DAG 1 fejler så grumt!

• #43   13. nov 2012 Alt andet lige ville jeg stoppe med at køre hvis jeg oplevede de fejl du oplever, lige meget hvilken farve lampen har, om den så er gul, rød eller grøn-lyseblå med stjerner på, så lyder det ikke sundt at køre videre i bilen.

Men læg ud med en venlig tone, og lad være med at hidse dig op og kræve. Du får mest ud af at forklare dem problemet og spørge hvordan du forholder dig, fordi du jo har købt en ny bil som du er afhængig af.
    Hvis de bare sørger for at fikse bilen, så har du ikke ret til mere, men mon ikke de lige vil se bilen og finde ud af hvad der er galt.
    Hvis de så skal have bilen i længere tid, så stiller de nok en lånebil til rådighed, selvom de ikke er forpligtet til det.

Men lad være med at kræve kompensation og brændstof mv.

• #44   13. nov 2012 lasse s

Dit link bekræfter jo til fulde hvad jeg skrev i mit første indlæg.

• #45   14. nov 2012 Niklas
    synes ik lige jeg kan finde nogen steder med de har 3 forsøg , der står "Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Derimod står det i grundlaget for loven at udgangspunkteter ét enkelt forsøg."

• #46   14. nov 2012 Det med tre forsøg er en skrøne. Jeg undrer mig over hvordan den er opstået, for man hører den tit. Præcist ligesom de 14 dages returret der også bliver nævnt herinde, som mange tror man har krav på uanset hvad man køber hvorhenne. 14 dages returret er KUN et krav når man handler på internettet eller pr. postordre, hvor man ikke har mulighed for at inspicere varen før et køb. Hvis man får det i en fysisk butik, så er det en service som butikken frivilligt yder.

Jeg kan kun anbefale trådstarter og andre til at læse med på Forbrug.dk. Det er en side som er drevet af Forbrugerstyrelsen selv, og det er nemt at få overblik over hvordan man er stillet i nærmest enhver tænkelig situation mht. købeloven og ens rettigheder.

For dette emne er der en konkret artikel her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B

• #47   14. nov 2012 Martin B - Nu har din gamle astra nok heller elektronisk powersteering. Der er kæmpe forskel fra det og så til den gamle servostyring. smiley
    Hvis folk ikke bare rakkede ned på bilmærket, men rent faktisk ved hvad de snakkede om, så var der ikke så meget mudderkastning efter Kia istedet for og hjælpe manden.

• #48   14. nov 2012 Husk også at få den rustbehandlet nu den alligevel skal på værksted http://bt.bilen.dk/test-og-artikler/artikler/2012/11/daarligt-nyt-for-ejere-af-mikrobiler/

• #49   14. nov 2012 utroligt at fordi det er en kia så det noget man bør se komme kommentarne .
    min kami har haft en Smart der kørte forbi mercedes 1 gang om månednen som minimum fordi der konstant var vrøvl med følerene på den...

og havde det været en Toyota VAG. renault, bmw mercedes. opel. volvo osv der havde en motorlampe alarm efter 250km.ja så havde det været skide surt og så har han været uheldig...

op på værkstedet og sig den ikke køre som den bil du prøvekørte inden købet og andre småting der måske er galt og så giv dem en chance fot at fikse den føler (tror på det er en føler.´)

håber du få den fixet hurtigt og bliver glad for den

• #50   14. nov 2012 Kia er da LANGT mere holdbart end vw. Det da kun herinde på bg hvor alle de små brian'er med deres golf 4 osv der synes vw er helt fantastisk..

• #51   14. nov 2012 Rene J- og hvad baserer du det på? http://www.applusbilsyn.dk/statistik/personbiler/

• #52   14. nov 2012 den gule lampe skulle begynde at lyse da du tænkte KIA

• #53   14. nov 2012 Brian B
    lige præcis, også derfor jeg ville ha ham til at finde den lov med de 3 forsøg

• #54   14. nov 2012 C G - De eneste fejl jeg kan komme på i forbindelse med syn er sprungne pærere, forurening(diesel kørt alt for pænt) og det er vidst det. Hvis vi snakker alle de nyere biler efter 2007-2008.
    Og nu har jeg det sidste års tid haft en Værkfører som kommer fra vw/Audi værksted igennem de sidste 9 år, og han var positivt overrasket i forhold til det han kom fra.

• #55   14. nov 2012 Og nu er der også forskel på om folk køber en ny Mercedes til 1 million og bruger det, det koster på autoriseret værksted, eller om folk har købt en picanto til 100.000 og aldrig får den serviceret - Kun selv lige skifter olie.
    Så er der ingen biler der holder i længden smiley
    Har personligt lavet på 4 bilmærker, og Kia er langt det bedste. De andre er Hyundai, Suzuki og Mazda.

• #56   14. nov 2012 Update:
    Har ikke skrevet at Kia værkstedet eftermonterede webasto fyr efter at de fik den hjem fra fabrikken og før jeg skrev under på noget. Er måske i eftermonteringen at kia værkstedet har lavet en kæmpe fejl?

Anyway. Bilen er afleveret hos forhandleren, de fikser den, har givet en lånebil samt lovet at fylde tanken helt op ved aflevering så det god service.
    Eneste er så bare om det bliver en lappeløsning eller hvad smiley burde sku ha en ny bil når det er det man har købt ! :s
    .. fortsættelse følger

• #57   14. nov 2012 lasse s:

Fra

Gældende Bekendtgørelse af lov om køb

"Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

Erstatning for mangler

§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis:

1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,

2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han kendte eller burde kende,

4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller

5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.

Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.

Reklamation over mangler

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.

§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.

§ 85. Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler, skal køberen give sælgeren eller den anden erhvervsdrivende meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

§ 86. § 61, stk. 1, gælder også for de i §§ 81 og 83-85 nævnte meddelelser fra køberen."

Så må retssystemet tolke på dette i et civilt søgsmål hvis køber er utilfreds med at det alligevel tog tre forsøg at udbedre fejlen.

Hvis du så ikke kan finde og dokumentere om præcederende afgørelser på det modsatte så må min post om de tre forsøg stå til troende.

• #58   14. nov 2012 mr. bombastic
    Kia vil ikke havde hængende at de laver lappeløsninger. det tør jeg godt væde med
    det kun noget FuskeSjuskeKurt på grønne gade i tam ville gøre... det en helt ny bil og de ønsker du få en god opblevelse. ihåbet om at du snakker godt om mærket og senere ville vælge en Venga eller Ceed stc frem for et andet mærke nå hvis tiden kommer til sådanne biler. eller køber endnu en picnato om nogle år

• #59   14. nov 2012 De fleste fejl på fabriksnye biler tilføres af de mange ringe værksteder i landet som eftermonterer ekstraudstyr med bind for øjnene.

• #60   14. nov 2012 Super, tak for info smiley

• #61   14. nov 2012 Det er stadig en helt ny bil, jeg ville ikke være urolig for at de reparere den, teoretisk set kan det jo ske for enhver ny bil, også den næste.
    Som sagt, så sker fejl på alle biler, ligegyldigt hvor meget de koster og hvor de kommer fra.

• #62   14. nov 2012 Fejlen kan sagtens ligge i det de har eftermonteret.
    Det er en ret væsentlig detalje og bringe på banen.
    Og nej tror bestemt ikke på lappeløsninger - Det er vidst kun ude på landet i laden det sker.
    Vi må håbe det bedste for din fine nye bil, og håber du bliver glad for den fremadrettet.
    Held og lykke.

• #63   14. nov 2012 Alle biler kan have fejl. Det kunne ligeså godt have været en Audi eller VW det skete i. Kommer selv fra en Audi A5 Coupe og havde ikke andet end problemer med motorlamper der lyste i den "spand", og den blev endda altid serviceret ved officiel Audi. Så VAG imponere ikke mig meget mere end alt andet.

Jeg blev træt af at betale dobbelt for alt bare fordi der var et Audi emblem på snuden (og jojo man får da en lånebil ved Audi, men man betaler sgu også kassen for alt i forvejen der så det er vel det mindste) i min nuværende Kia har jeg ingen problemer haft overhovedet, i samme tidsperiode med min tidligere A5 havde jeg haft den på værksted mindt 5 gange. Så alle de fordomme der er om Kia kan man godt pakke væk.

Og skal jeg komme med lidt skyts imod BMW fans så er de heller ikke perfekte. Der har været flere tilfælde af BMWer i specielt 5/6er serien i Tyskland der har haft kortsluttede batterier som så har selvantændt bilen, så de simpelthen er futtet af mens ejeren var ude at køre. En kunne fx. bare stå ude i nødsporet og kigge på mens han store BMW stille og roligt brændte af. (kilde til det kan findes her http://korturl.dk/k9j )

Så hold op med at tro at jeres biler er bedre end alt andet bare fordi der står Audi/VW eller BMW på snuden af dem. De kan have ligeså mange fejl og kan gå ligeså let i stykker som så mange andre mærker.

• #64   14. nov 2012 Rart at hører noget fra en, som rent faktisk har erfaring fra flere mærker, og som har sin sunde fornuft iorden.

• #65   14. nov 2012 Den bil er slet ikke klar gjort eller det må man da ikke håbe , jeg havde forlangt at de tager den tilbage , havde nok fundet en forhandler , modellen er jo rigtig fed kan godt forstå du har glædet dig men for dælen hvor må du være skuffet pissesur total tosset i hovedet osv osv , den forhandler kan du ikke stole på , han har bare med at tage den tilbage og give dig pengene tilbage og så finder du bare en anden forhandler hvor du kan købe en flot lille picanto.

• #66   14. nov 2012 God idé med at forlange de tager den tilbage. Han kunne også forlange at få et afslag i prisen, hvad med på 100.000 kroner? Det er vel fair nok, hvis man bare forlanger det.

Nu bestemmer vi jo bare desværre ikke selv reglerne i sådanne tilfælde, det har vi en købelov til. Og ifølge den skal de have et rimeligt forsøg på at afhjælpe eventuelle problemer, før det du snakker om overhovedet kan komme på tale.

• #67   14. nov 2012 k&p det har intet med forhandleren at gøre klargøre betyder bare at de smider nr plader på og piller evt plastik på sæder osv af og gør så den ser anstændig ud til når kunden kommer og henter den

• #68   14. nov 2012 K&P du lyder ikke ret realistisk. den forhandler er ikke til og stole på ? de har da lige givet maden en ret god service over det normale da han kom med bilen til dem

• #69   15. nov 2012 "" Vi har et par stykker der har rundet 30.000 allerede og kører bare derud af. "

Du får det til at lyde som om det virkelig kommer bag på jer...? "

Hahaha epic smiley

• #70   15. nov 2012 Mirza: Haha, tænkte det lige det samme:)

• #71   15. nov 2012 Du kan jo altid glæde dig over at Kia yder 7års total garanti hvorimod bilproducenter som VW der, ihvertfald her på siden, er væsentligt bedre biler, kun yder 2års garanti. Og uden at have ejet en Kia så vil jeg påstå at der ud af 100 biler er flere problemer med VAG produktet.

• #72   15. nov 2012 Mirza A - Det var nu mere ment som moralsk støtte til manden, som tror hans bil falder totalt fra hinanden fra dag 1.
    Men fortsæt bare jeg hetz mod Kia mærket generelt, for i aner alligevel ikke en skid om, hvad i går glip af.
    Men køb jer en ny vw og så vælt jer i regninger, når bilen er fyldt 2 år, så har Kia ejeren 5 års garanti tilbage smiley

• #73   15. nov 2012 Morten S

og efter 5 år kan du få 1/5 af prisen for bilen.du har måske aldrig hørt at billige biler koster kassen at reparere på,og sådan en bil vil koste kassen efter garanti er udløbet.men igen,hver sin smag smiley

• #74   15. nov 2012 Morten S: Eller køb noget helt andet, og få en bil med køreglæde!

• #75   15. nov 2012 "Men fortsæt bare jeg hetz mod Kia mærket generelt, for i aner alligevel ikke en skid om, hvad i går glip af."

sødt c",)

• #76   15. nov 2012 Jeg er enig i at der ikke er nogen egentlig køreglæde i de Kia biler jeg har kørt i men det betyder ikke nødvendigvis at de er ringere skruet sammen.

Jeg synes f.eks. også at Golf er, og altid har været, en bil med røvkedelige køreegenskaber.

• #77   15. nov 2012 Jeg er selv tilhænger af VW, og jeg ville til hver en tid foretrække en VW, men hvis jeg skulle vælge en bil af de billigere mærker, så var det klart Kia, og Picanto er ikke nogen ringe bil.

Du får meget udstyr i Kia, og du får lang garanti, men service og vedligehold er lidt dyrere, så i den sidste ende går det nok op alligevel. Men jeg syntes bestemt ikke at Kia er ringe.

• #78   15. nov 2012 Jt ! : efter 5 år har du købt 4/5 af din VW igen i endeløse reparationer.

Jeg har kørt 3 T5 transportere fra sprit ny, og vi skiftede dem når de blev 2 år
    Alle fik ny gearkasse (automat) til 65.000kr ved ca 75.000km en af dem fik 2 gearkasser, en igen ved 110.000km for egen regning.
    Så er der 2turboer med manifold, som går hver 50-60.000km og trækaksler, ophæng osv... Bilens nypris er 310.000kr +moms med det valgte udstyr

Hvor mange gearkasser og turboer skal jeg købe på 5år for at have købt bilen igen smiley

• #79   15. nov 2012 Rasmus F >> så vidt jeg ved er der 2 år/100.000 km garanti på en T5, hvilket vil sige at hvis du har passet service ville du få dækket både gearkasser og turboer, men alt andet lige så lyder det ikke som om de er blevet behandlet som foreskrevet, jeg har i hvert tilfælde ikke tidligere hørt nogen der har haft de problemer med T5.

Men anyway service på en almindelig Kia Personbil efter 20.000 km løber efter min erfaring op i 3600 kr, hvor den på en VW personbil efter 30.000 km koster 2600 kr, det vil sige efter 60.000 km, så vil du have brugt 10800 kr hos Kia, mens du har brugt 5200 kr hos VW? Disse tal kommer fra personlig erfaring, så det kan godt være jeg er blevet snydt, men alligevel?
    Derudover har jeg ingen udgifter haft på min VW udover service, men den er godt nok også kun 2½ år gammel...

Så jeg må indrømme jeg kan overhovedet ikke genkende de "endeløse reparationer". Jeg mener heller ikke at Kia har problemer, men jeg hader når folk generelt siger et bilmærke er ringe baseret på nogle få dårlige erfaringer.
    At man siger de er gode (som du selv gør med Kia), er fint for mig, det er ikke en generel status for bilen.

• #80   15. nov 2012 Anders - Har lige solgt min Kia Rio fra 2007 i sidste uge, på grund af familie forøgelse. Købte den i oktober 2010 da den havde kørt 18900, og den havde kørt 66.000 da jeg solgte den i fredag. Jeg mistede "kun" 30.000 på over 2 år, og har kørt godt 46.500km i den. Den fik nye skiver og klodser i for + en bærekugle ved 62.000km, det er det eneste den har fejlet nogensinde. Så på 6 år har der kun været den ene bærekugle, udover almindelig vedligeholdelse.
    Vil jeg gerne se en vw, Audi, etc gøre.
    Men vi kan vidst aldrig blive helt enige, og det er også fint for mig.
    Men nu har jeg arbejdet udelukkende med Kia biler i 2,5år, og de er kommet langt.
    En ny Cee'd er der nu bestemt også køreglæde i, og den nye optima, når den engang kommer til DK.

• #81   15. nov 2012 Og en dag Bilgalleri stopper med at være en børnehave og ændre trådstarters emne om til en krig IGEN om hvilken bil der er bedst..
    Så bliver jeg glad! Andre??

"Min far er stærkere end din far, pga han har 4 børn FUCKERS!" .

Lad trådstarter have sit emne i fred for jeres krig og opret et emne som har noget med titlen "Hvilken bil er bedst" .. også kom ud af børnehaveklassen..

• #83   15. nov 2012 Update:
    Så er bilen blevet fikset. Må man jo sige er gået hurtigt og med fuld tank osv.

Der har været en "fejl", på en ledning.. Måske en klemt ledning eller lign. der har ligget til stel, som er sket pga. monteringen af webasto fyr, tænker jeg, men det er jo ikke sikkert. De siger det ikke er set før og at man har ikke oplevet lign. problem på andre KIA Picantoer.

Denne fejl har så medført at insprøjtningsdysen non-stop har haft sprøjtet benzin ind i/på? cylinderen.. hvorfor benzinen uforbrændt har løbet igennem systemet m.v. (jf. trådstart)

Jeg spurgte så KIA værkstedet om ikke olien skulle skiftes som følge af al benzinen, men olien var tjekket og oliemængde samt kvalitet skulle være i orden..

Min oplevelse af det hele:
    Bilen kører perfekt nu, og både gearing og styretøj føles faktisk også lidt bedre?
    Ikke et ondt ord om Kia (andersen og martini) og deres service og måde at tackle problemet på. Det har været topklasse!
    De sagde også fejlen er noteret og at de vil ringe om et stykke tid for at tjekke op på om alt er O.K.

Selvfølgelig ærgerligt, der sker fejl på en ny bil.. "Mandags model" ? Ja den blev købt en mandag.. Hehe. Men det kan jo ske for alt og alle.

• #84   15. nov 2012 Eftermonterede fejl er hvad de danske værksteder er eksperter i.
    smiley

• #85   15. nov 2012 Det kan sagtens være en ting der er sket under montering af benzinfyret, da man har fat i ret mange steder på bilen lige netop ved dette.
    Men derfor er det jo stadig ikke "iorden" at fejlen er sket.
    Og nej kan garantere at det ikke er et "kendt" problem, vi har i hvert fald aldrig oplevet noget lign. på de picantoer vi har kørende i Horsens og Omegn. smiley
    Men super at det hele allerede føles bedre, mon ikke den sure oplevelse med brændstoffet og motorlampen, har gjort at det hele har været træls og irreterende?

• #86   15. nov 2012 Har ikke før haft helt ny bil så det skulle nok bare bruges lidt for at føles "rigtigt" smiley

• #87   15. nov 2012 Jeg har aldrig haft en hel ny, men jeg har jo chancen for at prøve diverse biler inden de kommer på gaden (leverings eftersyn) smiley

• #88   15. nov 2012 Købt
    I
    Aldi..

• #89   15. nov 2012 hvis den har pisset benzin direkte igennem og også i udstødningen, så er din kat sikkert blevet skadet...

• #90   15. nov 2012 Morten S >> Jeg havde min første Polo i 1½ år, købte den for 17.500 kr, og solgte den for 22.500 kr, den havde fået normal vedligehold, og en ny køler (en sten røg op i den), så den vil jeg da sige var billigere at køre i smiley Jeg kørte nok ikke mere end 20.000 km i den, og den havde kørt 102.000 km da jeg købte den, og den var 12 år gammel. Ham jeg købte den af i 2004 købte for øvrigt en Picanto, en mand der dengang var 84 år gammel smiley

Mr. BomBastic ^ >> Det var godt de fik lavet bilen, jeg håber og tror på du bliver rigtig glad for din fine nye Kia Picanto.

• #92   15. nov 2012 Brian - Ja men så har den jo også tabt alt sin værdi, for en polo er jo en del dyrere end eksempelvis en ny picanto smiley Da jeg købte min Rio var den 3 år og 4 måneder gammel og med 18900km på tælleren, der er en forskel smiley
    Jo nyere bil, jo større tab har man, uanset mærket. Jo dyrere den er, jo mere kan du bare nå at tabe på den. Bare se de folk der har købt store gulplade 4x4, de brænder fingrene totalt efter bare et par år.

• #93   15. nov 2012 Morten S >> Hvis du sammenligner Picanto med en VW, så sammenlign den lige med en Up!, der både i pris og størrelse passer, der ville jeg gætte på at Picanto taber væsentlig mere i værdi, og Picanto er dyrere i service end de 1400 kr som VW tilbyder til Up! (1 år/15.000 km).

Rio og Polo kan sammenlignes, og hvis man tager en Rio indgangsmodel til 120.000 kr, eller en tilsvarende Polo til 139.000 kr, så tror jeg også de 19.000 kr er givet godt ud når man tager hensyn til service og værditab.
    Du kan også tage en Rio Exclusive Diesel 90 HK til 215.000 kr, og så en tilsvarende Polo 1.6 TDI BMT 90 HK til 204.000 kr (Comfortline), eller 223.000 kr for en Highline, der ville jeg også tage en Polo, der er billigere i service, kører længere på literen, og efter min mening vil have en bedre gensalgsværdi...

Du købte også en Rio der havde taget det største værditab, da den var 3-4 år gammel.

• #94   15. nov 2012 Jeg har polo og det er lort!!

• #95   15. nov 2012 Boombastic.

Du skal bede dem notere alt om hvad der er sket - og du kunne kræve at du enten står skadefri når og hvis din katalysator står af. Alternativt skifter de den med det samme, så er den potte ude.
    Forklaring: uforbrændt benzin er ren gift for din katalysator. Derfor man ikke må trække en bil med kat. igang osv osv osv. At din bil så har kørt i et stykke tid og pøset uforbrændt benzin igennem katalysatoren, er aldrig godt, hvilket da absolut vil nedsætte levetiden for denne.

Fin service indtil videre ved A og M. Lykke til med bilen og skriv hvis der kommer noget til din sag. Hvis jeg selv skulle have KIA så var det en Sportage - men nu er jeg jo ikke frisør. smiley

• #96   15. nov 2012 Jeg sammenligner ikke en Picanto med en Polo, men jeg ved stadig godt hvad jeg helst ville vælge ud fra egne erfaringer. Og det er ikke en VW. Har det sidste års tid haft en værkfører, som kom fra VW/Audi gennem 9 år, som var overrasket positivt efter meget kort tid, hvad angår kvaliteten af bilerne. Og ligeledes fik vi en mekaniker på værkstedet, som også kom fra vw og der var ingen af dem, der kunne forstå, hvorfor vores biler ikke bøvler ligeså meget som VW.
    Men igen, vi er forskellige og VW lever højt på deres brand, og fordi det er så gammelt et bilmærke som det er, så er der brændt ind i folks hjerner og hjerter. Kia er kommet meget sent til i bilbranchen, og de første 10 år med biler, lavede de lorte biler og atter lorte biler. Sephia, Shuma osv er ikke ligefrem verdens bedste biler.
    De er først kommet efter det med Rio DE(2007-2011), Picanta BA (2004-2011), Cee'd (2007->) Osv.
    Og det må man jo også forvente, eftersom deres garanti nu er på 7 år.
    Jeg forguder ikke Kia og deres biler, men der er til gengæld MANGE, som ikke ved at deres biler er okay, og på lige fod med mange andre bilmærker idag, og det kan irretere mig grænseløst.

• #97   15. nov 2012 Rene J >> Den kommentar var så utrolig lidt brugbar ...
    Jeg har også Polo, og den har været utrolig billig at køre i, og jeg har ikke oplevet nogen fejl på den.

• #98   15. nov 2012 Nu er Kia stiftet i 1944, og har lavet biler siden 1974 (cirka samme tid som Golf 1 kom til), og de har været i Danmark siden 1996.
    De første biler i Danmark var utrolig ringe, men de nyere er blevet meget bedre.

Som en bemærkning kan siges at jeg under mit studie havde arbejde i et bilhus med både Kia, Opel, VW og Skoda.
    Jeg kender godt bilerne, og jeg vil til hver en tid anbefale en af de nyere Kia biler, men jeg vil derudover stadig foretrække VW/Skoda på kvalitet, gensalgsværdi og løbende udgifter.

• #99   15. nov 2012 En lille tanke mere.
    Der er stor sandsynlighed for at der er løbet benzin ned langs det stempel, hvor dysen har pumpet "konstant".
    Få dem til at notere hvilken cylinder der var tale om fordi benzinen kan/har måske skyllet oliefilmen (smøringen) til det pågældende stempel væk.
    Dertil kan der være benzin i olien. Du siger de mener olien er ok. MEN, jeg selv og sikkert en del andre ville skifte olien for alle tilfældes skyld. De få hundrede kroner er godt givet ud. Den lille udgift burde AM/KIA æde.

• #100   15. nov 2012 Alfist -> Tak for rådene. De forsikrede om at de havde noteret fejlen og reparationen i systemet så, det står i deres arkiv til eventuelle fremtidige komplikationer. Føler ikke der er mere jeg kan gøre herfra, andet end at håbe på det bedste.

• #101   15. nov 2012 Jeg tror også du har gjort hvad du kunne, det lyder til de tager hånd om det...

• #102   16. nov 2012 MR B
    bed om at få en udskrift af sagen... og HUSK at få en faktura (den skal selvfølgelig være på kr. 0,00) som bevis for den har været inde på værkstedet med den fejl / reparation - det er DIT eneste bevis for den har været inde.

• #103   18. nov 2012 Sikken en historie ! og sikken en masse fordomme der kommer ud af folk !

Er glad for at du har fået lavet bilen, med en tilfreds-stillende service smiley

Har selv en Picanto i husstanden, som pt har kørt 60.xxx km på knap 2 år uden at slå en skid forkert. Med hensyn til service priser, så kostede det sidste (60.xxx km) service en bagatel af 2500 kr hos autoriseret værksted. Det kan man vist ikke gøre meget billigere smiley

• #104   18. nov 2012 opgav at læse da jeg var halvvejs

At man mener en Vw er bedre eller en audi end kia er okey, men husk nu også den mer pris der er forbundet med en sådan bil

dertil sagt at VAG gruppen som er skoda audi Vw og seat har haft deres problemer med blandt andet motorer osv , her hentyder hef til 2,0 TDI 140 og 170 HK motorer og nyere TSI motorer

Havde selv fornøjelsen at smide 26,000 kroner efter min Altea da den var 2 år og 3 måneder gammel på grund af en defekt EGR ventil

Behandlede min bil efter alle forskrifter men disse motorer er kendt for netop en del fejl

Alle biler har fejl, det kommer vi ikke uden om, men VAG bil bliver det aldrig igen
    det er sikkert

Men igen lad dem da bare betale mere for bilerne og føle sig bedre end billig biler smiley

• #105   18. nov 2012 Hvordan kan en defekt EGR ventil dog komme til at koste 26.000 kr. at udbedre???

• #106   19. nov 2012 Jan C >> Jeg ville også gerne vide hvordan en defekt EGR ventil koster 26.000 kr, men nu har du også fornøjelsen af at eje en bil af det mærke fra VAG som har den til dato ringeste service, det er nærmest umuligt at få noget dækket under garanti, og kulance ved de ikke hvad der. Det er lige modsat hos VW og Skoda efter min erfaring.

Og hvis vi nu snakker Picanto vs Up!/Citigo, så koster de stort set det samme i indkøb, startprisen er 88.000 kr for Picanto og 90.000 kr/87.000 kr for de andre.

Service på Up!/Citigo koster 1400 kr for 1 år/15.000 km, i hvert tilfælde de opslag jeg har fundet: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/c0.0.342.342/p403x403/552100_193747524091314_1420268034_n.jpg

Så jeg kan ikke se hvor merudgiften er hos VAG? (måske lige bortset fra Seat, som jeg også selv har dårlig erfaring med)

• #107   19. nov 2012 26.000kr for en EGR fejl.. Det kræver en teknisk forklaring.. Ellers vil jeg mene at du er blevet fyldt med lort af dit værksted.

• #108   19. nov 2012 Nu er det jo ikke nødvendigvis lige EGR ventilen der koster 26.000, men måske den har gjort så der er sket mere skade med motoren? smiley
    Det kan være et motorhavari som følge af en defekt EGR eksempelvis.

• #109   19. nov 2012 I værste fald kunne jeg forestille mig turbo og / eller partikelfilter / katalysator som følgeskader efter en EGR fejl.

• #110   19. nov 2012 kan jeg godt se er rimelig dårligt forklaret

Men en morgen jeg kørte min daglige tur fra helsingør til greve lyste lampen op for køle vand "tænkte" nååhh ja den skal bare efter fyldes som jeg så gjorde
    Hver 3 dag kom denne advarsel, så jeg smuttede den rask til SMC i holbæk hvor bilen var købt

De kunne til at starte med ikke finde nogen fejl på bilen og skiftede lidt ting ud, som viste sig ikke var defekte, derfor smed de så de gamle i igen

Til sidst fandt de så ud af at det var topstykke og EGR ventil der skulle skiftes, fik heldigvis kulance på denne raperation, men så at efter 2 år og 3 måneder burde de bare have repareret det kvit og frit

Brian sjovt du nævner Vw og skoda skulle være modsat da de også er under VAG gruppen

Smc sælger alle 4 biler og jeg er målløs over deres ringe service

og igen kan det godt være Up starter på samme pris som picanto men du får væsentligt mere udstyr og garanti i en picanto kontra Up MII osv

Har lige hjulpen en kammerat med at købe en Picanto og han fik foræret 16,000 kroner ekstra udstyr

Vi var ude og køre i UP også de ville ikke give hverken levering eller metal lak eller noget som helst
    Desuden synes jeg bare ikke Up'en kører godt og er value for money
    Når man brander sig på at være kram bør garanti også være derefter

De lever på deres navn men får konkurrence til stregen og kan blive løbet bag ud hvis de ikke snarrt opper sig

Blandt andet var VAG gruppen klar over der var problemer med deres 2.0 TDI motorer men gjorde de noget ved det, næææh de lod da bare deres kunder i stikken når garanti var løbet ud

• #111   20. nov 2012 Jeg vil give Jan C ret i specifikt 2 ting her. Man får væsentlig mere udstyr i en KIA end i en VW/VAG til samme pris. Og skal man have lidt ekstra i en VAG bil så løber det lynhurtigt op.

Jeg havde en Audi A5 Coupe 3.0 TDI som kostede kassen førhen, den havde lidt udstyr men ikke noget vildt. I dag har jeg en KIA Optima (en lidt anden klasse, det ved jeg godt men alligevel) men den har alt af udstyr man næsten kan tænke sig, elsæder med memory, lane assist, park asssist, kurvelys, navi, automatgear, panoramatag osv. Alt sammen noget man også kan få i en VAG bil men der kan man ofte få lov til at betale 1/2 bil ekstra oveni i prisen.

Hvis VAG er så sikre på deres kvalitet, hvorfor giver de så ikke bare tilsvarende lang garanti som KIA? Det burde vel ikke være noget problem for så stor en koncern hvis man er sikker på den vare man sælger er ægte kvalitet? Det skader ingen, og gavner da kun kunderne.

En personlig teori fra min side er at der i mange VAG modeller direkte spekuleres i at nogle ting skal gå i stykker, og nogle ting er endda direkte designet så de går i stykker efter 3 år, så der kan tjenes ekstra på reservedele etc. Men sådan er det indenfor mange ting i industrien, fx er nogle af de nyere mobiltelefoner lavet på samme måde, de er lavet til at holde 3 år max, og så er man tvunget til at skulle ud og købe en ny model igen. Det tjener producenterne selvfølgelig bedre på end hvis de lavede telefoner der holdte for evigt, det er klart.

• #112   20. nov 2012 Nap - Martin - Brian.
    Nu er det ikke bare et enkelt problem men derimod flere ting , når man køber en ny bil er man pave stolt , men når man så skal til at begynde mad at rep flere ting som næsten kunne tyde på en mandagsbil eller bilen har været udsat for et eller andet evt fugt/vand uden at påstå noget , Kia mærket er jo normalt ikke behæftet med fejl i den størrelse , jeg havde iværtfald forhørt mig ved evt FDM - Forbrugerstyrelsen om den handel ikke kan trækkes tilbage , en forhandle med respekt for sig selv burde i det mindste tilbyde en anden picanto hvis kunden ikke er tryg ved købet , om jeg er urealistisk er muligt jeg havde forsøgt at få handlen trukket tilbage.

• #113   20. nov 2012 Jan C >> Det er fuldstændig korrekt, VW, Skoda og Seat er alle VAG biler (sammen med mange andre), men der er en væsentlig forskel på service og priserne på dette.
    Af princip bruger jeg aldrig SMC, både pga pris, men også pga. manglende service, jeg har været ved tre forskellige Seat værksteder her i midtjylland, og den ringeste service kom fra Meiniche i Holstebro, hvor jeg købte min Seat, det var virkelig som om de gjorde sig umage for at lave fejl, undgå at dække garantisager, samt stikke af fra aftaler. Service ved de vist ikke hvad er.

Derimod bruger et andet autoriseret VW/Skoda/Kia værksted i Ikast, hvor service er en selvfølge og priserne er i mange tilfælde det halve af hvad de tager hos SMC.

Hvordan i kan få 16.000 kr ekstraudstyr i en Kia Picanto uden ekstra omkostninger ved jeg ikke, så er det i hvert tilfælde ikke en af dem til 88.000 kr, medmindre det er en overgemt model de bare vil af med, eller demobil. For så stor er fortjenesten slet ikke på Picanto.
    Men fortjenesten er større på Picanto end den er på Up! og Citigo, og fortjenesten er også lidt større på Citigo end den er på Up!, men det er ikke meget de har at gøre med.

Derimod kan de jonglere meget med tallene, så hvis i har givet en byttebil med i handelen, så har i bare fået tilsvarende mindre for den, end i skulle have haft, eller også laver de noget demobil-snyd. Dette er ikke så nemt at gøre hvis man køber bilen i ren handel.

• #114   20. nov 2012 Og helt ærligt, så er det også dyrere at køre til service med en Kia end det er med en VW, og hvis man så derudover tænker ind at man kan købe 2 års ekstra garanti for 3.000 kr på flere modeller hos VW. Så har du trods alt 4 års mekanisk garanti, og merprisen har du hurtigt tjent hjem ved service, det er i hvert tilfælde min erfaring.

Og misforstå mig ikke, jeg syntes rigtig godt om Kia, og jeg kan også godt lide Picanto, men personligt tror jeg der er bedre økonomi i at købe en Citigo.

• #115   20. nov 2012 jamen det er jo en smags sag, og igen er det netop en smags sag hvad man vælger men hvorfor i alverden skal man tilkøbe sig extra garanti på en bil der nærmest praler med de er kvalitet osv

Anyway synes jeg stadig ikke up'en kører specialt godt og er sparet på udstyr og vilje hos sælger kontra Picanto smiley

• #116   20. nov 2012 "....og hvis man så derudover tænker ind at man kan købe 2 års ekstra garanti for 3.000 kr på flere modeller hos VW..."

Det er altså KUN ved UP og Polo at det kun koster 3000,- ekstra. Resten af VWs modeller koster Plus2dækningen mere og helt op til 9500 ekstra. (ved fx en Touareg er det 9500 man skal smide ekstra på bordet). Og aftalen dækker op til max 120.000 km eller i 4 år – alt efter hvad der kommer først.

• #117   20. nov 2012 Brian D du skriver også "Og helt ærligt, så er det også dyrere at køre til service med en Kia end det er med en VW"

Hvor har du dokumentation for det henne?

Hvis man hos KIA tegner en serviceaftale til Picanto så koster det 2750kr i service pr år. ( http://www.kiamotors.dk/KIA-Service/KIA-service-aftale-priser/ ) Det er billigere end tilsvarende seriveaftale hos VW.

• #118   21. nov 2012 Jan C >> Det er smag og behag, jeg kan meget bedre lide Up!/Citigo, og jeg har kørt en del i Picanto også smiley

zen >> Nu talte vi om de mindre modeller, så jeg regnede ikke med at fx Touareg skulle medregnes, jeg skrev som du selv citerer, "flere modeller", jeg skrev ikke alle smiley

Service hos Kia/VW, tja, umiddelbart syntes jeg det er dyrt at give 2.750 kr/år i service, med et kilometermaks på 15.000 km, hvis man kan få serviceret sin Up! for 1.400 kr efter 1 år/15.000 km: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/c0.0.342.342/p403x403/552100_193747524091314_1420268034_n.jpg

Derudover kan jeg nævne en kollegas Ceed_SW, første service 3600 kr.
    Min Polo kostede 2000 kr for første service.

Serviceaftaler giver jeg heller ikke for meget for, det er som regel dækket ind således at det i teorien er alt for dyrt.

• #119   21. nov 2012 brian D det var en kampange til up ejere. de kunne spare lidt. min kami fik et gavegodt da han dangen før havde fået lavet sit service... han vil nok pruge de penge på et sæt inderskræme bag...
    perosnligt ville en ny bil være dyr for mig køre 40-45.000km om året og jeg skifter olie Pr. 10.000 så jeg fløjtende om fabrikken siger 15-20-25.000km mellem service.

ang Ceed SW VS en polo ja Sammen lig med en Golf Variant og se om priserne så ikke er ca. det samme. og helt ærligt 1600kr til forskel hvis man syntes Ceed var en bedre bil. køre bedre eller bare kunne opfylde behov inden for ens prisramme. ja det stadig 10 services før du har givet 16.000kr mere og du har helt bestemt sparet mere end 16000kr (10servicesx15000km=150000km. antag så at bilen køre 22000km om året er små 7 års brug af bilen) det gå nok lige

• #120   21. nov 2012 ketil l s >> Hvad med service på en Passat Variant 1.9 TDI til 3.000 kr? Den skulle vel være dyrere end en Ceed_SW

Men Polo'en er en 1.6 TDI 105 HK, jeg kan personligt ikke se forskel på et service på en Golf og en Polo med samme motor? når vi bare taler standard service, og ingen ekstra arbejde.
    Det skulle da lige være at det er mere besværligt at tjekke dæktryk i reservehjulet på en Polo, og at der er mindre plads til at komme til i en Polo?
    Men det burde ikke gøre Polo'en billigere i service.

Hvorom alt er, så syntes jeg stadig ikke Ceed er bedre end Golf, eller Rio er bedre end Polo. Der er stadig et stykke vej før de i min verden kan erstatte hinanden, men Kia er på ingen måde en dårlig bil.

• #121   21. nov 2012 Nu skal bremserne også adskilles hver gang på en Cee'd, og det bliver de ikke på en vw. Det er nok der forskellen ligger.

• #122   21. nov 2012 De er på ingen måde dårlige biler men de er på ingen måde heller udpræget gode biler.
    De er kedelige A-B transportmidler som virker jævnt godt.

• #123   21. nov 2012 Morten S >> Er det nødvendigt at adskille bremser hver gang?

• #124   21. nov 2012 brian d. mine bliver skilt pr 10.000km og smurt op. ikke af nød men af lyst. det er god service lige at skille det ad og smøre det op evt udbedre småfejl inden de bliver store... ligesom jeg ville skifte bremsevæske og kølervæske efter serviceintervallernes anbefaling (kender ingen der har prøvet det på deres lærepladser som mekanikere)

• #125   21. nov 2012 Jeg vælger så at stole på serviceintervallerne i min bil, både fordi jeg ikke har hverken tid, plads eller værktøj til det, men også fordi at bilen er bygget til det.
    Min skal for øvrigt have skiftet bremsevæske i april måned, når den er tre år gammel. Det er blevet skrevet i bogen ved sidste service, så mon ikke de har prøvet at gøre det?

Jeg har også selv prøvet at skifte både bremser, bremsevæske, mv., men jeg har som sagt ikke muligheden længere.
    Der er ingen grund til at skifte olie til 175 kr/l hver 10.000 km, slet ikke når intervallet er variabel, men dog oftest er 30.000 km.

Men jeg vil gætte på der også er forskel på hvilken bil det er, samt hvilken alder. Jeg ser dog ikke nogen grund til at gøre det for hver 10.000 km, det ville blive en alt for ofte kommende begivenhed.

• #126   21. nov 2012 skifter med glæde min olie til 500kr for 4liter værd 10000km 4gange om året i alt
    det en smagssag. luftfilter. bliver efterset ved værd service og løbende nå jeg har åbent for at tjecke olie... stoler ikke på at 30.000km på samme olie er sundt

• #127   22. nov 2012 tror vi er lidt ude i en præference sag her

Kan godt forstå nogen er til det ene og andre til det andet

Men 2 års standard garanti kontra 7 år spiller en væsentlig rolle for mit vedkommende

Det kan kan godt være man kan til købe 2 år mere, men igen forstår jeg ikke at man ikke bare kan få 4 år når de nu mener de bygger så gode biler

Første gang en up går i stykker og garantien er udløbet kan i jo regne på hvad jeres billige service har sparet jer plus værksteds regningen smiley

• #128   22. nov 2012 Jan C >> Det kan godt være der kun er 2 års garanti standard, men hvis du nu havde købt en VW eller en Skoda, fremfor en Seat, så ville du opleve at der selv efter garantiens udløb er service, og man kan få dækket nogen af udgifterne.

Og med de udgifter jeg har haft indtil videre, så vil jeg stadig hellere have VW.

• #129   22. nov 2012 købeloven siger at de må reparere den op til 3-4 gange af samme fejl, ellers kan du kræve at få den ombyttet til en ny.

• #130   23. nov 2012 sagen er den at Smc som sælger alle 4 mærker inden for VAG yder samme garanti over for alle 4 mærker

Vi ejer rent faktisk også en Picanto smiley

• #131   23. nov 2012 Mit råd, drop SMC.

• #132   23. nov 2012 Mit råd, drop VW.

• #133   23. nov 2012 Rene J >> Det er jo ikke bilens skyld at SMC har dårlig kundepleje? Specielt ikke når andre forhandlere og værksteder kan give god service.

• #134   5. maj 2013 Så skete det fandme igen... Fredag eftermiddag tændte motorlampen pludselig igen , omdrejningstælleren faldede hurtigere og man kunne lugte kraftig benzin lugt i forbindelse med en masse os fra udstødningen.

Er det nu eller 3 gang der sker noget at man har ret til at få ombyttet bilen..? Det er jo tydeligvis en mandagsmodel som altid vil skabe problemer..

• #135   5. maj 2013 Hvad lavede de egentlig på den?

• #136   5. maj 2013 Ta kontakt til værkstedet imorgen og forklar dem problemet, Du får ikke ombyttet din bil. Der være en årsag til problemet og skal selvfølgelig løses.

Kommentér på:
Fabriks NY Kia Picanto holdte 1 dag !? Rettigheder?

Annonce