{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.893 visninger | Oprettet:

Skyld ved påkørsel bagfra ? {{forumTopicSubject}}

Fruen kørte i en rundkørsel idag,skal ud af 3 vej men holder tilbage fra en traktor som kører på cykelstien fordi hun er i tvivl om den kører ud foran hende.Her bliver hun så påkørt bagfra af en anden bil ! Nogen forsikrings kyndige der ved om de deler skylden eller er det kun hans skyld ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skyld ved påkørsel bagfra ?
  • #1   13. mar 2013 Hvad med at jeres forsikring tager den beslutning ?? smiley

• #2   13. mar 2013 jeg vil mene det er hans skyld da han jo åbenbart ikke har holdt nok afstand til hende...

• #3   13. mar 2013 Hun holder tilbage for et køretøjer på cykelstien, ham der kørte brae ved sin kone har sovet i timen..

• #5   13. mar 2013 ham der har påkørt jer har skylden . . han har ikke holdt sin afstand . så du kan roligt læne dig tilbage og slappe af

• #6   13. mar 2013 det hjælper ikke meget hvad folk her inde tror og synes for i sidste ende er det forsikringen der afgøre det medmindre manden der påkørte din kone allerede har erkendt sin skyld over for hans forsikring men ellers er det helt op til forsikringen at afgøre dette.. men jeg ville da også bestemt mene at hele skylden falder på ham smiley

• #8   13. mar 2013 nå men så ved jeg sku ikke lige hvorfor jeg ikke skulle give forklaring da jeg blev påkørt af en kvinde som erkende for sit forsikrings selvskab at hun havde hele skylden snakkede med hendes selvskab hvor de oplyste mig om at hun havde erkendt så der var ingen grund til mere så jeg skulle bare køre hen til det værksted de nævnte så var det ude af verden

• #9   13. mar 2013 Den kan man ikk altid bruge..

Hvis man holder på en landevej f.eks og ska til venstre og venter på modkørende kommer forbi og der er en der kører op i røven på en, så er det personen der holder og ska til venstre der har skylden da man holder i vejen for trafikken..

Jeg undre mig over den afgørelse da jeg mener det er ham der er kørt op bagi der ikk har kigget sig for..
    Men sådan blev afgørelsen..

Men jeg vil sige at det er ham der er kørt op i hende der har skylden..

• #10   13. mar 2013 Martin B

Du kan ikk sige det er din skyld.. Det er forsikringen der ska placere skylden..
    Eller politiet hvis de ankommer og laver en rapport..

• #12   13. mar 2013 nej men så ved jeg ikke hvorfor hendes forsikrings selvskab sagde sådan dengang jeg blev påkørt

• #13   13. mar 2013 Skov - det lyder da fuldstændig baglæns. Har du noget på tekst der kan bakke op om det du siger?

• #14   13. mar 2013 H Skov. Hvilket land har de regler?
    Når man afgør en forsikringssag afgør man det ud fra retspraksis - og dermed færdselsloven.
    I færdselsloven står der intet om at man må påkøre en anden bilist. Hverken en der skal til venstre, højre eller er ulovligt parkeret.

Ham der starter dette emne kan være helt rolig. Konen er bremset af trafikale årsager (traktoren). Dvs fuldt ansvar til den bagfrakommende.

(Arbejder med dette hver dag)

• #15   13. mar 2013 Var ude for det samme, hvor hende der kørte bag mig fik skylden, hun erkendte det dog også overfor forsikringen smiley

• #17   13. mar 2013 AHHHH H skov....uanset om man holder nok så meget i vejen for traffikken så er der altså ikke påkørselsret her i danmark, hvis jeg holdt stille for at lave et venstresving og blev påkørt bagfra....så kan jeg garantere dig for at jeg havde slæbt den forsikring i retten der ville give mig skyld for det.

Hvis du selv har været udsat for det.....så er du vist blevet ramt i røven på mere en en måde.

• #18   13. mar 2013 Hvordan kan man være i tvivl om skyldsspørgsmålet her?! Det er 100% traktorens ejers skyld.

• #19   13. mar 2013 hvad lavede den traktor på cykelstien???
    den spiller en vigtig rolle her.
    da en traktor nemt kan få skyld for ja næsten ingen ting.

men nu skal andre der færdes på vejene også overholde reglerne.

• #20   13. mar 2013 Ved godt at forsikringerne bestemmer i sidste ende,men det er sket så lidt med vores bil at vi overvejer ikke at bruge forsikringen hvis vi skal betale selvrisiko på 2700 for at få rettet så små skrammer smiley modparten mente at traktoren havde ubetinget vigepligt og at hun derfor ikke skulle have stoppet for den.Men da hun kører i en 107'er turde hun ikke lige satse på at den stoppede smiley

• #21   13. mar 2013 Hun så ikke om traktoren saltede eller hvad den lavede derinde .

• #22   13. mar 2013 H skov. Du er da helt væk !! smiley

• #23   13. mar 2013 Skov har ret.....

Men reglen bliver kun brugt ved venstre sving...

Grunden er at det er den venstre svingende der ændrer færdselsretning...

Min kone har prøvet det samme, dog i ved et lyskryds... selv samme regel blev forelagt hende, og hun fik 100% skylden da hun skulle ind i en p-bås, og lavede et venstresving ved ligeud kørende færdsel...

Det kan godt være det lyder utopisk, og selv om politiet er uenige med et forsikrings selskab, så hjælpe det ikke, men måske hvis man trækker den hele vejen i retten, man kan slippe uden om...

Men i dette tilfælde tror jeg din kone kan slappe af... og modparten vil få skylden...

Og lige til jeres info... selv om en part eller to tager skylden, er det forsikringe selskabet der har det sidste ord, da det er dem der skal af med penge....

• #24   13. mar 2013 hvis den saltede er der rotorblink på.
    vilket traktoren har første ret som man kan sige på dansk.
    så den er ikke skyld i noget som du siger det.
    at lave en hurtig opbremsning er lovligt, at en bagfra ikke holder sin afstand føre skylden også den vej til den person der kørte tæt på den opbremsede bil.
    indviklet ja.
    men sådan ville jeg se billed for mig.

men tag da snak med forsikringen eller med de andre hvis skyld den er eller om det er en 50/50 smiley

• #25   13. mar 2013 jan b

Selv om der er ubetinget vigepligt skal din kone sikre at traktoren vil stoppe, og derfor er hun rimelig sikker på at ikke at få skyld,, det handler netop om hvad hun mener var det rigtige,, og den bagfrakommende skal jo sikre at han kan stoppe i tide. og gøre det... der er og bliver ikke påkørselsret....

• #26   13. mar 2013 Brian S

Det er jo dig der skal starte den retsag for dine egne penge i første omgang.... husk lige på det...

• #27   13. mar 2013 Må lige skyde ind her, H SKOV er IKKE forkert på den, det samme skete for min storebror han holdte til venstre og ventede på en landevej og bang en der køre alt for stærkt køre op bag i ham lige da han skal til at svinge over vejen. Han fik 2/3 af skylden og der var endda politi på. =/

• #28   13. mar 2013 for 2 år siden var der en der påkørte mig i et kryds på en ville vej da jeg skulle dreje til højre, blinkede i god tid og begyndte at dreje så bang, kommer der en med alt for meget fart på og køre op over fortovet og ind i siden på min bil. Politiet har ikke tid til at komme, han vil ikke erkende sig skylden. Efter 1½ år bliver der endelig afgjort sag og jeg får 2/3 af skylden.. Der blev jeg tosset.. Så de afgørelser giver aldrig mening

• #29   13. mar 2013 derfor køre man offroad og uden for vejene smiley
    så sker der ikk sådan mærkelige ting.

dårlig joke smiley

• #30   13. mar 2013 Kun kæmpe bøder fordi det er bandlyst her hjemme =( =D

• #31   13. mar 2013 ja smiley

• #32   13. mar 2013 Ja eller så skal mit forsikringsselskab hvor jeg har kaskoforsikring i og hvis ikke de ville anfægte den i henhold til gældende færdelslov.....ja så kan man jo flytte sine forsikringer indefor 14 dage og ikke tage sin skade med over i det nye selskab.

Tro mig Tryg var meget træt af mig dengang der var en der bakkede op i mig på en parkeringsplads. Det var ikke billigt for dem, den skade måtte de lave 2 gange fordi de brugte en maler der ikke kunne leve op til 1 års garanti på malearbejde.

• #33   13. mar 2013 det er en meget gammel lov der sige, hvis man skal svinge til venstre,
    skal man først holde til højre, til al trafik der skal lige ud i begge retninger

er væk, når der så er fri bane( i ens egen køreretning) så må man dreje til venstre,
    det er gammel lov, der ikke er afskaffet, og som blev brugt, da man stadig kørte hestevogn.

og som slet ikke passer ind i vores tid, med biler.
    men den skulle stadig gælde,

lige som hvis man køre mere end et hvis kmh,
    så skal der gå en foran et motordrevet køretøj med et hvidt flag,

for og advare folk om der kommer motoriseret køretøj,
    den er heller ikke afskaffet.

stakkels den person, der skal værer foran, når man køre på motorvejr

• #34   13. mar 2013 Gm.Gangster79

ha ha er flad af grin.
    hvor står den lov henne?
    den vil jeg da gerne læse med mine egne øjne smiley

• #35   13. mar 2013 jeg hørte det i radio´e på P3

det var en amerikaner, der havde lavet undersøgelser med sjover gammel regler i flere forskellige lande, og Danmark var et af dem der havde flest af sådanne mærkelige regler, der ikke var afskaffet.

lige som den med vi skal går rundt om bilen og tjekke om al lys virker,

det er jo tåbeligt, da en pære kan springe 2 min efter man er kørt.

og der var mange sjover regler i andre lande, som er ligeså tåbelige,

men kunne bare huske de 3 der

• #36   13. mar 2013 rune l: nu er det jo ikke ´mig der har lavet reglen,

og igen reglen er fra da der kun kørte hestevogn,

• #37   13. mar 2013 ok hehe sjovt lyder de nu de regler der.

• #38   13. mar 2013 h skov
    det er så ikke rigtig det der for et par år siden kørte min svoger op bag i en bil der skulle svinge til venstre og han fik hele skylden

• #39   13. mar 2013 der er ihvertfald mange der kunne lære at når de sætter en trailer på deres bil, at de lige går en tur rundt og kikker om der er lys på, for hold kæft hvor ser man tit at ledningen stadig sidder i holderen eller dasker hen af vejen. Og så må jeg sige som gammel militærmand der er vant til at lave starteftersyn....at ja gu kan en pære springe 2 min efter du er kørt, men hvis du aldrig ser efter om de virker kan du jo køre i måneder uden ordentlig lys på din bil...så den synes jeg nok ikke er så tåbelig endda.

• #40   13. mar 2013 Haha jeg skal ud og torpedere nogle biler så jeg kn få mig en ny bil.. mærkelig regel

• #41   13. mar 2013 Gm.Gangster79
    Du er helt gal på den.

Den gammel regel siger, at hvis man skal til venstre og der er modkørende, skal man forsætte ligeud og lave en håndbremsevending, når modkørende er væk og bagefter svinge til højre ad den vej, man skulle have svinget til venstre før.

• #42   13. mar 2013 Alle dem der er i tvivl om skyld ved venstre sving osv. kunne jo bruge 2min på Google.

http://www.forsikringogpension.dk/Documents/Webpjecer/Bilen_og_forsikring.pdf

• #43   13. mar 2013 ah pis havde jeg ikke set, men folkens kig på det link så er der ingen tvivl om hvem bære skylden også i venstresving.

• #44   13. mar 2013 Tak til dem der mener det samme som mig..

TIl tvivlerne kan jeg kun sige det ER sket..
    Jeg tænkte også WHAT.. Og undre mig..
    Det ikk et uheld jeg selv har været med i.. Ellers var jeg også blevet gal på forsikringen.. For jeg mener selv det er bagfra kommende der ikk ser hva fan der sker foran sig..

Om forsikringen stadig udregner efter det kan jeg ikk sige noget om..
    Og der har nok også været nogle ting der gjorde at afgørelsen har været sådan..

• #45   13. mar 2013 Buggi Boy - Læs lige i dine forsikringsbøger igen.
    Den regel du hentyder til, gælder KUN ved sammenstød med overhalende, at den svingende part får helt eller delvist ansvar alt efter tegngivning og hvordan vejbanerne er indrettet.

Se i øvrigt situation 1-4 i den pjece Anders J linker til.

• #46   13. mar 2013 Watson

Modoarten kom bagfra,,, der var IKKE plads til at overhale da der var p båse i midterrabatten...
    Trods at min kone var meget meget tæt på en opmarchbås til venstre sving, så fik hun 100% skylden, og jeg tog den med forsikringen i form af klager flere gange,,,

Vi kunne vælge at betale selvrisikoen, eller forlade selskabet, som sortlistet i andre selskaber pga. skade....
    Selvrisikoen var på 6000,-kr....

Hvis vi skulle starte en retsag, ville vi stadig skulle betale retsagen selv, samt ryge ud af forsikringen...

Jeg gider ikke lede efter brevet, men har det på skrift, at som du siger, men forsikringen tolker det anderledes,,, trods at politiet ikke var af samme opfattelse de fleste andre er....

Så hvad reglerne er og hvad forsikrings selskaberne gør er 2 vidt forskellige ting....

• #47   14. mar 2013 Det lyder som en virkelig spøjs sag. Hvis du falder over brevet en dag, må du meget gerne fange mig. Jeg sidder med den slags sager hver dag, og jeg synes det kunne være spændende at se hvilke forhold der spiller ind, for at de er kommet frem til sådan en afgørelse.

• #48   14. mar 2013 Det skal jeg gøre....

Stedet hvor hun blev påkørt er et sted med 2 vognbaner, som der hvor hun blev påkørt ca- 3-4 meter før, var de to vognbaner, som den min kone var i som bliver venstresvings bane og den anden en højresvings bane.
    Helt henne ved krydset er der en pølsevogn også i midterrabatten sammen med de p båse jeg skrev om... og det var i en af disse p båse min kone skulle ind i, da vi skulle ind og have 2 ristede med brød inden vi skulle hjem. smiley
    Min kone blinker og drejer ind, og så kommer hun bagfra med hvinene dæk, og hun prøver at undvigeind over p båsene således at hun rammer vores bil ind lige i forskærmen, og rammer så dæk og forskærm.... (ikke den store skade) men nyt dæk og forskærm måtte der til....
    Men damen undskylder mange gange, og spørger om vi har noget imod at klare det selv.
    Vi indvilger heri, da bilen vi kørte i den dag var mine forældres, som vi havde overtaget selv samme dag, og derfor stod bilen i min mors navn.
    Alt så fint så godt, vi skifter samme dag hjulet og monterer en anden skærm 3 dage senere da den skulle males først....

Ca. en måned senere får mine forældre en skrivelse om at redegøre for uheldet da modparten har anmeldt det alligevel, og skaden på hendes bil åbenlyst skulle have kostet 35.000,-kr... ( en kofanger, lygte og en lille bule i forskærmen.

Jeg undrede mig og tog kontakt til forsikringselskabet.....
    Jeg havde jo taget billeder af skaden på vores og hendes bil, jeg downloadede et billede af krydset fra Google streetview, og sendte det hele til forsikrings selskabet......
    Men de blev ved med af fastholde at skylden var min kones 100% og de begrundede netop med dit bud, da de mente det var ved en overhaling uheldet var sket, eller tror faktisk de kaldte det for forbikørsel / overhaling,,
    Men problemet lå i at der IKKE var plads til en overhaling eller forbikørsel, da der simpelthen ikke er plade til det i det nævnte kryds.

Efter et halvt års klagen gik forsikringen sendte forsikringen en ophørs skrivelse fordi selvrisikoen ikke blev betalt, og der var vi nød til at betale, da det jo var mine forældres forsikring det ville gå ud over...
    Forsikringen skrev at sagen stoppede her og at vi ikke kunne anke deres afgørelse...
    Men selvfølgelig kunne vi tage den i retten, for vores regning i første omgang, men ville vi få ret ???
    Jeg tvivlede, og især som selskabet argumenterede deres sag, for de var ikke til at hakke eller stikke i...
    Så vi betalte, og fik jo intet til at udbedre skaden på vores bil.....

Men som du skriver virker det som en spøjs sag, men det har lært mig at det første men skal sørge for ved et uheld idag, er ikke at yde førstehjælp, men at finde vidner, tage billeder, af alt og alle......

Men kun fordi folk er så uærlige, og kunne have en mistanke om at modparten i dette tilfælde havde samme selskab som mine forældre...
    Og havde vi nået at ommregistrere inden uheldet tror jeg bestemt ikke havde gjort den store forskel... da vi selv bruger samme selskab..... og har gjort det i mange år....

Men selve reglen, er efter min mening helt hen i vejret...

Og kan selv oplyse at udfaldet ikke altid er sådan, da jeg i mine "unge" dage har kørt taxa. og her prøvede jeg lidt det samme, hvor JEG skulle til venstre, og holdt stille, og fik torpederet bilen til ukendelighed, da en lastbil "påstod" at han ikke havde set mig, men kunne overfor politiet dog bevidne at jeg IKKE havde blinket... smiley
    Han var tysker og fik hele skylden, og i det tilfælde har var der personskade på mig og kunden, så der kom politiet frem..., og havde de ikke været der kunne sagen måske også have udviklet sig anderledes.....

Men skal se om jeg falder over skrivelsen fra forsikringen... smiley

• #49   14. mar 2013 Det lyder som om at I er offer for en lidt kreativ skadebehandler hos modpartens selskab. Hvis der reelt ikke er mulighed for en overhaling burde sådan en sag ende i en "påkørsel bagfra sag".
    Men du har ret! Vidner kan være altafgørende i selv de mest åbenlyse og simple sager!

• #50   17. mar 2013 Der er ingen tvivl om, at bilisten som kører op bagi bilen som venter på traktoren på fortorvet, har fejlen og er erstatningspligtig via ansvarsforsikringen.
    Kun i de tilfælde hvor en forankørende pludselig bremser kraftigt op uden at give tegn til drejning inden opbremsning, har den forankørende erstatningsansvar via ansvarsforsikring.
    Erik

• #51   17. mar 2013 Udgangspunktet er, at det ALTID er den bageste, der ikke har holdt afstand!

Det er den oplysning både forsikringsselskaber og politi giver.

At der så er et antal enkeltstående tilfælde, hvor kendelser er gået i mod dette er en anden sag.

• #52   17. mar 2013 Er meldt til forsikring og de har også vurderet at det kun er modpartens skyld,men de kunne self ikke give nogen garantier før modpartens selskab bliver hørt.

• #53   17. mar 2013 Det er ALTID dem der kører op i dem foran der har skylden, de har ikke holdt deres bremseafstand, længere er den ikke!

• #54   17. mar 2013 Lyder som om halvdelen her i emnet hælder vand ud af ørerne.

Nogen der har noget egenligt belæg for, at hvis man holder på en lande vej, og skal til venstre, at den bagfra rammende bil skulle have skylden?

Hvis der skulle være en sådan regel, hvilket jeg tvivler stærkt på, så må den jo stå beskrevet et sted. Man kan jo ikke bare opfinde regler til ens fordel, medmindre man hedder Helle Thorning, og har en mand der ikke kan holde sig til reglerne.

Kim P: Fuldstændig enig.

• #55   17. mar 2013 Mr. P.
    Naturligvis skal den bagfrakommende have ansvaret. Det er KUN hvis den bagfrakommende er igang med en overhaling af den venstresvingende ansvaret helt eller delvist pålægges den venstresvingende.

Umiddelbart er det det Buggi Boys kone har været en del af. Om der har været plads til overhaling eller ej ved jeg så ikke, men en almindelig påkørsel bagfra vil som hovedregel være bagfrakommendes ansvar med mindre forankørende har bremset af ikke trafikale årsager (bremseprøve eksempelvis).

Se situationerne forsikringsselskaberne arbejder ud fra, i den pjece Anders J linker til. Den er udarbejdet ud fra retspraksis (færdselsloven).

• #56   17. mar 2013 Der kommer nu ikke så meget vand ud af ørerne som I tror smiley

Færdselsloven §17 med henvisning til §16 stk. 1 til 3 betyder at den der placerer sig til venstre på kørebanen, mod midten af vejen, for at foretage et venstresving. Skal gøre det under hensyn til trafikken der køre i samme retning.

Og derfor kan forsikring sige som de gør.

• #57   17. mar 2013 Skov har ret.... Om det så er retfærdigt eller ej....

Kommentér på:
Skyld ved påkørsel bagfra ?

Annonce