{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.360 visninger | Oprettet:

ulovligt at fjerne visker bagpå? {{forumTopicSubject}}

Blev stoppet af policen i morges der mente at jeg ikke havde af iset mine ruder godt nok... derudover mente de at jeg skal sætte viskeren bag på, på igen. Da bilen er synet pg født med den på?
Er der noget hold i det, eller var de bare tossede over at have stoppet en ung mand, med styr på tingene?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ulovligt at fjerne visker bagpå?
  • #1   14. mar 2013 bagviskeren er ikke et krav, slet ikke så længe du har et højre sidespejl....

• team 7000
    team 7000 Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 51
    #2   14. mar 2013 jeg fik synet min bil uden bagvisker så det er ikke lovpligtigt vil jeg sige ?

• #3   14. mar 2013 Du må gerne fjerne viskeren bagpå..

• #4   14. mar 2013 Du må male de bagerste ruder helt sorte. De tre ruder foran skal bare have frit udsyn. Og så skal du selvfølgelig have 2 side spejle.

• #5   14. mar 2013 Jacob K:
    Panserne ved ikk en skid om hvad de snakker om.. Det er så trist..
    Så længde du har begge dine spejle så kan du have 0 udsyn bagud..

De snakker bare..
    Oplever konstant problemer med med dem pga mine "tågelys/kørelys" efter jeg skiftede dem til noget led værk som ER lovligt smiley Så bare rolig de failer bare smiley

• #6   14. mar 2013 Casper S:
    Kan nok godt passe.. Der må jo ikk stikke noget spidst eller farligt ud af bilen.. Så ja smiley

• #7   14. mar 2013 Det er som med eks. tågelygter med smadret glas. De skal virke når de er der, men afmonterer eller afblænder man dem, er det ok til syn.

Samme gælder for bagrudeviskeren.

• #8   14. mar 2013 Hvis din bagrude visker er der, så skal den virke 100% og ikke være slidt, men du må godt fjerne den ja, den skal bare fjernes helt smiley

• #10   14. mar 2013 man må IKKE male de bageste rude helt sorte,

DER skal være lysgennemgang, 1% er nok, men man skal kunne se gennem dem,

og DER er ingen lov krav til en visker på bagruden,
    jeg har flere gange pillet armen af, hvis den ikke virker, og har aldrig hørt noget til det

• #11   14. mar 2013 Hele viskermotoren bagpå er pillet af, og der er prop i hullet smiley

Jeg blev truet med betinget frakendelse af kørekortet + bøde, for mine uansvarlige ruder..
    Der var massere af udsyn ved forruden i min side, i passagersiden var der mindre udsyn med stadig NOK udsyn, det samme med sideruderne (I kender vel alle det der meget tynde lag frost?)
    Jeg kunne vælge at tage frakendelsen og bøden, eller gå ud og fjerne is.. (hvilket jeg gjorde med en lille kost, to strøg så var bagruden ren) - Bagruden kunne man iøvrigt også se ud igennem, selvom der lå et lille lag frost (Der var tøet og på vej af....)
    Lygterne skulle de selvfølgelig også kigge om var i orden..
    Senere spurgte jeg til lygterne, hvor jeg fik et gnavent svar omkring at de virkede...

Sad virkelig med følelsen af at de bare skulle finde et eller andet at brokke sig over, når nu alt andet var i orden.. Havde jeg ikke skulle på arbejde, havde de fandme også fået lov til at inspicere bilen for rust, og slidindikaterne på mine dæk..!

• #12   14. mar 2013 Det er DIT ansvar at ruderne er fri for is og sne. Er du klar over, hvor nemt du kan overse andre, hvis du ikke har udsynet i orden?
    Så er du vel også en af de typer, der ikke fjerner sne fra taget, så alle vi andre kan få dit sne lige ind på forruden, så vi mister udsyn, eller hvad?

• #13   14. mar 2013 Hej "Den rigtige mike"
    Inden du dømmer mig, prøver jeg lige at gentage mig selv!
    Ruderne var så frie for is at jeg fint kunne se igennem dem!
    Da jeg blev stoppet og han fik kortet, kørte jeg engang med viskerne foran, og så var der 110% udsyn igennem forruden.

Ikke at det gør min store forseendelse bedre, men jeg havde kørt i 30 sekunder, ude på lars tyndskids mark, ruderne var ikke engang duggede, jeg kunne sidde normalt og kigge ud!

Er du selv emsig politimand, eller ønsker du dig en sherifstjerne fra Fætter BR?

• #14   14. mar 2013 Gm.Gangster79: forkert.. så længe du har højre og ventre sidespejl må de 3 bagerste ruder gerne annuleres komplet..

• #15   14. mar 2013 Jacob K: Var jeg dig havde sagt "så kom med bøden, men i taber".. og så klage.. de kan ikk tage dit kort for at køre med dækket bagrude smiley hvis du klager får de røven på komedie

• #16   14. mar 2013 Emre du har ret smiley
    Men det er spild af både deres og min egen tid, bare for at bevise at jeg har ret smiley

Men rart at jeg kan køre uden min visker med god samvittighed smiley

• #17   14. mar 2013 Emre -> kun på en gulplade bil.. på en hvidplade skal der være glas, som du så må tone alt det du vil.. du må bare ikke sætte noget ugennemsigtigt på. (så som klistermærker).

Men rigtig at bagruden ikke behøver være afiset, hvis man har sidespejl i begge sider (kræver så at man kan se ud af sideruder og ordentligt på spejlet)

• #18   15. mar 2013 Ken P:
    Du må meget gerne komme med noget på det der.. Fordi er heeeeeeeeeeeelt sikker på det ikk passer smiley
    Bagruderne skulle meget gerne være komplet lige gyldige så længde du har højre OG venstre sidespejl..

Du kan sku da også købe en vito van på hvide plader???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

• #19   15. mar 2013 Emre -> Det er da simpelt... der må ikke være noget i vejen for udsyn.. ergo som der står i reglerne du må ikke sætte et klistermærke i.. men du må godt have dem tonet, men der skal være ruder..

• #20   15. mar 2013 ja og der skal være gennemsyn gennem de bageste rude,
    så maks toning må være 99%

• #21   15. mar 2013 Ken P:
    Det er da ikk simpelt når du kan have en varevogn som INGEN bagruder har..
    Så længde du har begge sidespejle er bagruden helt ligegyldig..

Men skal ikk kunne sige om reglerne er blevet lavet om..

Kan ihvertfald intet finde omkring det her..

Gm.Gangster79:
    1% gennemgang gør altså ingen forskel i forholdet til 0%..

Vil seriøst gerne have det der fra en pålidelig kilde.. Sku da noget af en opdatering hvis det passer..

• #22   16. mar 2013 10.03.021 Personbil M1
    (1)Personbil M1 skal være forsynet med
    a) et indvendigt førerspejl af kategori I, og
    b) et udvendigt førerspejl af kategori I på venstre side.
    (2)Personbil M1 skal tillige være forsynet med udvendigt førerspejl af kategori I på højre side, hvis
    a) indvendigt førerspejl og udvendigt førerspejl på venstre side ikke giver tilstrækkeligt
    udsyn bagud,
    b) <b>lysgennemgangen i bagruden eller i de bageste sideruder er under 70%</b>,
    eller
    c) bilen er højrestyret.

Fra Vejledning om syn af køretøjer.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx

Og der er forskel på personbil M1 på ikke over 3500 kg med plads til max. 9 personer, og så en varebil N1...

• #23   16. mar 2013 du kan selv finde det inden på www.fstyr.dk
    et sted, kan ikke lige finde det.

• #24   16. mar 2013 Det hedder ikke Færdselstyrelsen ( www.fstyr.dk ) længere. <i>(ja, linket virker lidt endnu)</i>

I dag hedder det Trafikstyrelsen ( www.trafikstyrelsen.dk ) som Den rigtige Mike F også klipper fra.

• #25   16. mar 2013 Og så skal Den rigtige Mike F vist også lige have dette med:

"(5)Der må ikke i førerens synsfelt bagud og skråt bagud være anbragt genstande, der reducerer udsynet unødigt. Unødige genstande kan f.eks. være reklamestreamere eller <b>uigennemsigtig film</b>, men ikke nakkestøtte, solgardin, solfilm og spoiler."

• #26   16. mar 2013 Mike F
    Det du skriver er egentlig bare, at hvis lysgennemgangen er under 70% skal der være monteret sidespejl i højre side.

Per har til gengæld fat i det rigtige smiley

• #27   16. mar 2013 Nej, mit kan også bruges til at vise, at en personbil skal have ruder hele vejen rundt. Dette er ikke et krav for varebiler.

• #28   16. mar 2013 Egentlig ikke Mike.
    Det du har fremhævet er kun et af kravene til hvornår der skal monteres højre sidespejl!

(du skulle bare have læst/klippet (3), (4) og (5) med også. så havde det passet smiley )

• #29   16. mar 2013 "Så skulle du måske holde afstand til den forankørende. "

Jeg har da også set hvor det er blæst over i de modkørendes bane!

Så, vær nu smart og tag bare alt sneen af før du kører!

• #30   16. mar 2013 Øhhhh, halloooooooooo. Hvor i verden befinder du dig ??????

• #31   16. mar 2013 Så længe det er den sydlige, så er det OK smiley

Du ved godt hvad "de modkørende" er, ik' ?

• #32   16. mar 2013 At der skal være lysgennemgang gennem bagrude og sideruder i personbil M1 betyder jo også, at der skal være bagrude og sideruder - ellers giver det jo ingen mening;-)

• #33   16. mar 2013 Don Martin: Det lyder til, at du ikke kører i trafikken i og når det har været snevejr. Det er måske meget godt...

• #34   16. mar 2013 Den rigtige Mike F:
    Altså det du fremhæver har INGEN betydning i denne situation..
    Men okay der skal være gennemgang som Onkel Per fint viser..

Men igen ingen skriver hvor meget gennemgang.. Så det med 1% gennemgang virker ikk.. Det er igen en vurderingssag.. Typisk med de klamme ubrugelige regler.

• #35   16. mar 2013 og selv om ens ruder er helt mørke,
    så skal man stadig fjern is og sne fra ruderne,

så man kan se ud,
    vi har selv en bil med meget mørke bagruder, men de bliver pænt gjort rene som alle andre ruder gør

• #36   16. mar 2013 Gm.Gangster79:
    Jaja det er nu logisk nok at man fjerner så meget sne og is fra bilen inden man smutter.. det er jo nedern at kaste det i hovedet på folk undervejs..

Men hvis det er frost sne, altså et tyndt lag der bare gør man ikk rigtig kan se ud, så vil jeg nu sige at det er lige gyldigt.. + i teorien er der jo stadig udsyn bagud.. Så brude være lovligt..

Men hvad helvede var det emnet her overhovedet gik ud på? er vi ikk på sidespor..? smiley

• #37   16. mar 2013 Emre, du skriver: "Men hvis det er frost sne, altså et tyndt lag der bare gør man ikk rigtig kan se ud, så vil jeg nu sige at det er lige gyldigt.. + i teorien er der jo stadig udsyn bagud.. Så brude være lovligt.."

Hvordan kan der være udsyn bagud, hvis der er et tyndt lag frost på ruden? I sådan et tilfælde bruger du el-bagrude og visker (nå nej, den har du pillet af!) for at fjerne frostlaget. Og på sideruderne kan du evt. bruge isfjerner eller skraber.

Hvordan kan det være ligegyldigt, at man ikke rigtig kan se ud???

• #38   16. mar 2013 Onkel Per
    Jeg har også set sneen ryge ned fra himmelen smiley

• #39   17. mar 2013 Du må osse gerne skifte din forrude ud med mdf plade bare du har sidespejle i begge sider.... Og naturligvis kun kører i Bakgear....

• #40   17. mar 2013 Den rigtige Mike F:
    Altså vi snakkede helt ned til 1% sigtbarhed før.. Så med sådan et tyndt lag frost skader det sku ikk mere end 99% toning som i lige før sagde var fuldt lovligt..
    Men ja jeg fjerner det skam.. Tænder bare elvarmen og done.. Men stadig..

Hvordan det kan være ligegyldigt? Fordi folk kan køre en varevogn uden en bagrude.. Så kan man sku også godt køre en normal bil uden skal du se smiley

Doktor A:
    Nej det må du nemlig ikke da der er defineret en masse crap om hvilke standarder din forrude.. Men bagruden er stadig lige meget når en varevogn må køre uden.. smiley

Men lige meget trækker mig.. gider ikk bruge tid på noget så lige gyldigt smiley

Kommentér på:
ulovligt at fjerne visker bagpå?

Annonce