{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lov om indvendig belysning?
  • #1   7. jun 2013 den må ikke genere dit udsyn eller de modkørende

• #2   7. jun 2013 så jeg må ikke sætte lys i loftet på bilen, som tænder sammen med loft lyset? evt link til loven`?

• #3   7. jun 2013 du må montere et diskotek i bilen om du vil.... det må bare ikke genere andre i trafikken, eller være til gene/skade for dig selv.....

• #4   7. jun 2013 Nemlig, du må faktisk rigtig meget.. SPecielt indvendigt, her er der nemlig ingen krav om lygterne eller pære skal være CE eller E-mærket

ENESTE KRAV ER AT DET IKKE MÅ GENERE DINE MED TRAFIKANTER..

Jeg har fx. grønt lys i hele bilen, under kørsel, det er lovligt, da det ikke genere trafikken.

• #5   7. jun 2013 hvornår genere det andre? smiley

• #6   7. jun 2013 når de ikke kan se vejen eller bliver blændet af lyset. Du skal jo også selv kunne se vejen uden problemer.

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
    #7   7. jun 2013 Hvis du har noget der kan forveksles med udvendige lygter - eksempelvis dem der er glade for det røde kabine lys. Hvis det er kraftigt nok kan det komme til at ligne baglygter og det er til gene smiley

• #8   7. jun 2013 hvad med blå lys rundt ved ruderne altså tænker led bånd i rude kanten så ruden lyser blå? smiley

• #9   7. jun 2013 kasper fdet genere jo dit eget udsyn. Så det kan du få bøde for.

• #10   7. jun 2013 da ikke mere end de tonede ruder?, tænker også mest side ruderne bag i og så evt en i toppen af bagklappen som lyser ned på hattehylden/bagruden

• #11   7. jun 2013 tror det er samme regler som neon under bilen. Du må ikke have andet farvet lys. En gult/hvidt fremad, og gult/rødt bagud

• #12   7. jun 2013 Lasse P
    Præcist..

I øvrigt må du slet ikke have blåt lys, hvorfor må du selv tænke dig til smiley

• #13   7. jun 2013 mener endda der stå at blåt lys er forbeholdt udryknings køretøjer

• #14   7. jun 2013 Lasse P
    Lasse, du må ikke sige det, emne ejer skulle selv gætte smiley

• #15   8. jun 2013 du må ikke have blåt lys, som kan ses udefra,

da man så ikke kan se om der komme en bil med udrykning,
    det sige jo lige som sig selv,

men ellers må du gøre lige som du vil, bare man ikke blænder sig selv eller andre trafikanter,

så det er en vurderings sag, om man bliver blændet af det,

jeg har altid haft rød lys under instrument bord og sæder, så bunden, inden i bilen er oplyst,
    jeg syntes ikke det er blænder, men når damen køre, bliver det slukket, da hun bliver blændet og ikke kan ser ud,

jeg syntes det er mere behageligt og køre om natten med det røde lys,

• #16   8. jun 2013 Er der overhovedet nogen, som kan støtte deres påstand med en lovtekst???? Det lyder mere som løs snak, det her...

• #17   8. jun 2013
    400hk Galant VR4 de viste det i tvet. Hvor en lastbil chauffør blev stoppet, hvor de bedte ham om at slukke hans julelys i sove kabinen. Da du ikke må køre med lys der kan spærre dit udsyn og genere andre.

• #18   8. jun 2013 LOVTEKST. Ikke TV.
    Der er mange, som er blevet stoppet for noget, de aldrig burde have været stoppet for

• #19   8. jun 2013 tænker det samme som 400hk galant smiley

• #20   8. jun 2013 Der findes nemlig mange små love som slet ikke bør håndhæves, fx er det jo ulovligt at spytte på gaden, og hvem har så lige fået en bøde for det?

Fx. er det også lovligt at slå en svensker med en pind, hvis Øresund fryser til is, og svenskerne går over isen til Danmark smiley

• #21   8. jun 2013 Lovtekst, please...:)

• #22   8. jun 2013 i detaligforskrift 6.0.0 et eller andet står der alle lygter der er frem ad rettet kun må lyse hvidt eller gult. Og rødt lys må ikke kunne ses forfra.

• #23   8. jun 2013 Hvor står der, at ALLE fremadrettede lygter skal lyse hvidt/gulligt? Alle lygter beskrevet hver for sig mht. farven.

• #24   8. jun 2013 Og når de netop understreger i 6.03.001(5) at KUN rødt lys må ikke være direkte synligt forfra, så kan man konstatere, at alle andre farver end rødt må i princippet være synlige forfra...;)

• Mikkel J
    Mikkel J Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #25   15. aug 2014 jeg har RBG led bånd i min bil (hvor jeg kan skifte til blåt lys) er det så ulovligt?

• #26   15. aug 2014 Hvor sidder det?

• #27   15. aug 2014 Kan en lygte/pære/LED... ses direkte udefra anses det for at være en lygte til belysning/markering/signalgivning, og skal så overholde reglerne for det.S

Så nemt er det vel!

• #28   15. aug 2014 Onkel per nej ikke når den sidder inde i bilen. Så må den have lige den farve du vil. Den må bare ikke tage dit udsyn eller genere andre i trafikken.

• #29   15. aug 2014 Lasse P, kan du så ikke lige prøve at komme med et eksempel på hvordan du kunne monterer/placere en pære/lygte, udefra direkte synlig, i kabinen uden at bryde reglerne.

• #30   15. aug 2014 Sætte et thansens blå LED bånd på b-stolpen og se sej ud? smiley

• #31   15. aug 2014 Sætte dem på kanten rundt i side ruderne og på hattehylden. Det er lovligt så længe man ikke genere de andre trafikanter. Se nu bare alle de lastbiler med julebelysninger i kabinen.Det er lovligt så længe det ikke tager deres udsyn.

• #32   15. aug 2014 Ja, det var så et par fine eksempler på noget, det ifølge de referencer jeg gav, ikke er tilladt.
    Kan du ikke prøve at beskrive hvorfor/hvordan det skulle være lovligt.

• #33   15. aug 2014 Fordi kabinen ikke går under færdsel reglerne. Så det skal ikke overholde de regler, men kun at det ikke med genere andre trafikanter eller spærre dit udsyn.

• #34   15. aug 2014 Så snart det direkte synlig udefra falder det faktisk ind under reglerne for lygter. Intet i reglerne undtager kabinen på nogen måde.

PS. der er også regler for lygteføring på siden af bilen.

• #35   15. aug 2014 onkel per det gør ej. Hvor får du det fra? Reglerne gælder for lygterne der er monteret udvendigt på bilen og ikke indvendigt. Er det nu reservehjuls indlægget om igen?

• #36   15. aug 2014 Nå for Søren, ingen ordentlig argumentation!

I reglerne står der vel hvad der er tilladt. Så du må jo kunne finde hvad der står om lys i kabinen.

• #37   15. aug 2014 onkel per der står netop alt om lygterne på bilen, men mærkelig nok er inde belysning ikke nævnt. netop fordi de ikke gælder under færdselsloven. Så igen er du ude på dybt vand ligesom med reservehjul smiley

• #38   16. aug 2014 Det er nemlig fulstændig rigtig. "der står netop alt om lygterne på bilen".

Det er ikke nævnt fordi hvis det bruges under kørsel, og det er direkte tydelig, synlig forfra, bagfra eller fra siden, vil høre ind under de tilsvarende regler.

At sådan lys/lygte er inde i kabinen betyder jo bare at den også er placeret forkert.

• #39   16. aug 2014 onkel per hold nu op sådan er loven ikke. Så skulle alle chauffør jo få bøder for det konstant og det gør de ikke. Da det er lovligt så længe det ikke tager dit udsyn.

Og læs nu den detailforskrift. Alle lygter er beskrevet hver for sig. Og indbelysning er ikke nævnt
    Så din søforklaring må du længere ud på landet med. smiley

Hvilken funktionsmarkering skal de så have? Hvad må maks lys styrke være på dem?

• #40   16. aug 2014 Jamen så skriv da selv til Trafikstyrelsen og bed om en forklaring, når du nu åbenbart ikke selv kan læse det!

Du prøver hele tiden på at tale uden om. Typisk når man selv har erkendt at ens argumenter ikke holder!

• #41   16. aug 2014 Kan jeg da godt gøre så finder vi jo igen ud af du igen ikke har forstået reglerne ligesom reservehjulet he he det emne var nu sjovt, hvor du spillede op og ups viste sig så du var så meget forkert på den. Men ja skriver da til dem så dukan se du er forkert på den :d

• #42   16. aug 2014 Afsender ts InfoAdd contact
    Modtager LasseAdd contact
    Dato I dag 12:22
    Besked 1 af 32 < >

Trafikstyrelsen har modtaget din henvendelse og vil behandle den snarest muligt.
    The Danish Transport Authority has received your e-mail, and will reply as soon as possible.

Så er det bare at vente på svar smiley

• #43   16. aug 2014 Nice smiley De plejer at være flinke og rimelig hurtige til at svare.

Hvordan så spørgsmålet ud?

• #44   16. aug 2014 Hej.

Kan i afgøre et væddemål. Der om handler lyset inde i ens bil kabine.

Person A

Lyset må have lige den farve man ønsker. og må kunne ses ude fra. Så længe det ikke tager føres udsyn eller blænder andre trafikanter.

Person B

Siger at inde belysning skal overholde færdsels loven på lige fod med alle andre lygter på bilen. Så som forlygter. Da når de kan ses ude fra gælder de samme regler for inde belysning som bilens lygter der er monteret ude på bilen.

Så kan i fortælle om der findes en lovgivning omkring kabinebelysning når det kan ses ude fra, eller er det fritaget fra færdselsloven så længe det ikke blænder de andre trafikanter.

På forhånd tak for svar

• #45   1. sep 2014 Så fik man svar i tirsdag.

SV: vedrørende indebelysning i bil
    Afsender Allan HansenAdd contact
    Modtager llpedersen@sol.dkAdd contact
    Dato Tir 09:59
    Besked 8 af 72 < >

Hej Lasse

Trafikstyrelsen kan ikke afgøre jeres væddemål, der omhandler lyset inde i ens bil kabine.

Det er i høj grad et spørgsmål, som i givne tilfælde vil kunne bero på en domstolsafgørelse. Dette skyldes, at der i Detailforskrifter for Køretøjer ikke er detailregler for indvendigt lys i bilers kabine.

Færdselsloven indeholder bestemmelser, som vil kunne bruges til at straffe bilens ejer/bruger, hvis pågældende lys/lampe(r) har generet andre trafikanter eller hvad værre er, har medvirket til en ulykkes opståen.

Med venlig hilsen
    Allan Hansen, Ingeniør

Trafikstyrelsen, Center for biler og grøn transport
    Danish Transport Authority
    Edvard Thomsens vej 14, 5. sal
    DK-2300 København S

Tlf.: (+45) 41 78 00 05
    e-mail: aha@trafikstyrelsen.dk
    www.trafikstyrelsen.dk

Fra: Lasse [mailto:llpedersen@sol.dk]
    Sendt: 16. august 2014 12:23
    Til: ts Info
    Emne: vedrørende indebelysning i bil

Hej.

Kan i afgøre et væddemål. Der om handler lyset inde i ens bil kabine.

Person A

Lyset må have lige den farve man ønsker. og må kunne ses ude fra. Så længe det ikke tager føres udsyn eller blænder andre trafikanter.

Person B

Siger at inde belysning skal overholde færdsels loven på lige fod med alle andre lygter på bilen. Så som forlygter. Da når de kan ses ude fra gælder de samme regler for inde belysning som bilens lygter der er monteret ude på bilen.

Så kan i fortælle om der findes en lovgivning omkring kabinebelysning når det kan ses ude fra, eller er det fritaget fra færdselsloven så længe det ikke blænder de andre trafikanter.

På forhånd tak for svar

• #46   1. sep 2014 Det var da en vag formulering. smiley

Det står ikke noget direkte, men du kan godt forvente at blive straffet alligevel smiley

• #47   1. sep 2014 Der står kabine belysning ikke går under reglerne for detail forskrifterne. Men at du kan dømmes hvis lyset er til fare for andre. Netop som jeg sagde det til dig.

• #48   2. sep 2014 smiley nu står der godt nok "har generet andre" ikke "til fare for andre".

Så hvis det kan ses og fejlfortolkes udefra, så kan det vel også siges at have "generet andre".
    Og der er også det han skriver at man kan blive straffet for.

• #49   2. sep 2014 læs#3 der står der hvad jeg siger. Du siger jo de skal holde de samme regler som resten af lygterne NEJ da der ingen regler og love er om inde belysning. De må have lige den farve du ønsker og må kunne ses ude fra. Du må bare ikke være til fare for dig selv eller andre. Så indebelysning har absolut intet med reglerne i detailforskrifterne at gøre, som jo var det du påstod.

Læs dit eget svar i 34. reglerne er ikke de samme som resten. Da inde belysning ikke er omtalt i loven.

• #50   2. sep 2014 Så snart lys i kabinen kan fejlfortolkes for andet lys på bilen (for, bag og siden), kan der også straffes efter det.

Og andet har jeg faktisk ikke påstået!

• #51   2. sep 2014 # 34 15. aug kl. 23:10

Så snart det direkte synlig udefra falder det faktisk ind under reglerne for lygter. Intet i reglerne undtager kabinen på nogen måde.

hvilke regler skal de overholde så? Da hver lygte er beskrevet. så hvilke regler skal de holde? farven bestemmer du selv, Da der ingen lov er om hvilken farve de må have når der er inde i kabinen. Så hvilken regel og de andre lygter hentyder du til?

• #52   2. sep 2014 Jamen, så lad os da montere en fremadrettet bremselygte på toppen, og et par orange blinkende lygte på siden af hver nakkestøtte.
    Ifølge dig skulle det jo ikke være noget problem!

• #53   2. sep 2014 hvem snakker om bremselys. jeg siger du må montere blåt lys inde i kabinen så længe du ikke er til fare for andre.

• #54   2. sep 2014 Fremadrettede bremselygter er 100% no go - ulovligt... Der står klart og tydeligt, at rød er den eneste farve, der ikke må være synlig forfra...:)
    Men et par orange blink på nakkestøtten er noget i sidste ende dommeren, der bestemmer, om det generer andre. Der står ikke i loven, at de ikke må være der...

• #55   3. sep 2014 Ifølge Lasse er alt i kabinen jo tilladt, så længe det ikke er til fare for andre!

Bortset lige fra hans sidste indlæg, hvor det pludselig er rettet til kun at gælde blåt lys.
    Men så er det vel ok at placerer et blåt rotorblink på pladsen for bremselys som jeg nu ikke må sætte ind alligevel.

• #56   3. sep 2014 Onkel per stop nu bremse lys er ikke indvending kabine lys. Du må montere dioder i alle farver så længer du ikke er til fare for andre. Bremse lys må ikke sidde som indvending belysning. Du laver jo selv tingene om nu når du igen har taget fejl. Indvendig belysning er jo ikke dine blinklys eller dine bremselygter. Hvad fabler du om men rotorblink i stedet for bremselys? Blå blink må stadig kun benyttes af politiet. Og har intet med dit kabine lys at gøre. Sætter du en blå pinol gøre i er dette ikke ulovligt. Sætter du alle de farver neon lys, der findes inde i bilen er dette ikke ulovligt. Så længer du ikke blænder eller er til fare for andre.

• #57   3. sep 2014 Stop selv smiley
    Du ændre jo forklaring og krav i næsten hvert indlæg du skriver, bare fordi man man prøver følge dine holdninger.

I Vejledning om syn af køretøjer kun beskrevet brug af to forskellige lys i kabinen.
    Og intet af det du har foreslået er iblandt.

I færdselsloven står der at "Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser,
    der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.
    "
    Og her er heller intet af det du har foreslået iblandt.
    Heller ikke at kabinen er friholdt for loven!

• #58   3. sep 2014 Det er udvending belysning du hentyder til du. Indvending er ikke nævnt i detailforskrifterne det har du sgu da fået på skrift, så hvorfor blive ved med at protestere? Indvendigt må det have lige den farve du ønsker. Lyset inde i kabinen må ikke være til fare for dig eller andre. Det er det eneste loven siger. At du så begynder at fable om montering af bremse lys inde i bilen er jo din egen fejl. Da loven siger de skal sidder yderst på bilen Så tjek lige loven forbremse lys først. Da den lov ikke er for inde i kabinen.

Så i hvilke indlæg har jeg ændre krav? der står i alle du må selv bestemme. Så længe du ikke laver det så det er til fare for andre. At du så ikke fatter at div udvendige lygter pr lov ikke må sidde inde i bilen,er jo din fejl. Du må montere alle de farve dioder i bilen du vil. Så længe du ikke blænder andre og er til fare længere er den ikke. Loven skriver intet om hvilken farve lyset må have i kabinen. Loven siger ikke lygten ikke må kunne ses ude fra.
    Loven siger Du ikke må være til fare for andre.

• #59   3. sep 2014 Det er jo så der den går gal, for jeg har nemlig læst!

Og en af de to lys der er tilladt at have i kabinen er nemlig et bremselys smiley

• #60   3. sep 2014 "Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser,
    der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt."

Dette er for udvending montering, jøsses og du siger jeg ikke fatter loven. Udvendig på bilen må der kun sidder påbudte lygter.

En bil må kun være forsynet med påbudte og/eller tilladte lygter til belysning og markering. Det vil sige: fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter, baklygte og søge-/arbejdslygte. Af lygter til markering kan nævnes: positionslygter, baglygter, tågebaglygter, nummerpladelygter, parkeringslygter osv.

Det er derfor ikke lovligt at montere ”neonlys” eller andre lygter, der ikke udtrykkeligt er påbudt eller tilladt.

DETTE ER FOR UDVENDING ANVENDELSE og ikke indvendig. Indvendig går ikke under samme lov og regel som udvendig.

• #61   3. sep 2014 Hvor læser du at du må benytte bremselyset ,som kabine belysning?

• #62   3. sep 2014 "Hvor læser du at du må benytte bremselyset ,som kabine belysning?"

Det har jeg ikke skrevet at jeg har læst. Det er dig der fejlfortolker igen!

• #63   3. sep 2014 Hallo det er dig der fabler om at benytte bremse lyset til kabine belysning ikke jeg.

• #64   3. sep 2014 fejlfortolkning igen! Kan du ikke andet?

Det er jo dig der mener at kabinen ikke hører under færdselsloven, og man derfor kan benytte hvilket som helst lys man lyster.

• #65   3. sep 2014 arh sorry du skrev på toppen af bilen ja min fejl.

Per forstå nu du må benytte hvilket som helst farve lys. Har aldrig snakket noget om hvilke lygter du må bruge. Vi taler om farven på lyset i kabinen, og ikke om du må montere en bremse lygte eller et blinklys. Men at alle regnbuens farver er tilladt som farvevalg inde i kabinen. Da loven ikke forskriver hvilken farve det må have. Loven gælder kun for de lygter der er påbudte udvending på bilen.

• #66   4. sep 2014 Prøv nu og tag hvad jeg skrev i starten, og sammenhold det med love og regler.
    UDEN først at drage nogen forudindfattet holdning om hvad DU mener eller tror jeg har skrevet.
    Du behøver heller ikke give mig kredit for nogle af dine påstande.

Loven beskriver lys til forskelligt brug. Og der er kabinelys ikke iblandt.
    Loven skriver ikke om indvendig og udvendig lys, og udelukker ikke kabinen fra lovens område.
    Og slutter afsnittet af med:
    "Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser,
    der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.
    "

I disse bestemmelser, "Vejledning om syn af køretøjer", beskrives to slags lys i kabinen. Den ene af disse er faktisk bremselys.

Kommentér på:
lov om indvendig belysning?

Annonce