VVSér til hjælp og vejledning ved kombifyr (baxi) {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg er ved at renovere mit nye værksted.
Det gamle salamanderfyr er defekt og har købt mig et kombifyr.
Det "nye" er et ældre kombifyr (baxi)
Det gamle fyr havde følgende (vand ind, vand ud, en trykekspansionsbeholder monteret oven på fyret, og en sikkerheds ventil. og cirkulationspumpe. BUM det var det.
Der var 2 kaliofær monteret i loftet og dem skal jeg stadig bruge.
MEN mit problem ligger i at det nyindkøbte fyr har lidt mere end det gamle.
Det har følgende.:
Vand fremløb.
Vand retur
Så har den en keddel med brugsvand, ind og ud. (dette skal jeg ikke bruge)
Ham jeg købte det at mente ikke jeg kunne undvære vand i brugsdelen, men kan man fylde den med vand og proppe den af, og sætte en trykventil på, og skal der være en trykekspansionsbeholdr på den del også.
Til selve kaliofærdelen er der jo vand ind og ud, men der er også en tilslutning bag på fyret, der har forbindelse til shunten foran, og til vand ind og ud (kaliofær)
Hvad skal der til den, for når man drejer på shunten så får den jo forbindelse til kaliofærvandet., og hvis der ikke bliver sat noget til den vil vandet vel fosse ud.
Så kan en fortælle hvad der skal til, for at der hele kan fungere så jeg kan få noget varme når jeg flytter til det nye værksted.
Og ja jeg kunne kontakte en vvsér men vil gerne forsøge mig selv.
Kender ikke rigtig til funktionen med en shunt, men har læst mig lidt til at det er til at styre temperaturen med, men kan ikke lige se hvordan, man skal montere det ekstra udtag bagpå.
Skal der sikkerheds ventiler på begge vanddele, og hvor mange bar, på fyret så jg en label hvor der stor 2,5 bar (test)
Skal der trykekspansionsbeholder på begge vand dele.
Håber der lige er en der kan hjælpe med råd og vejledning.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Din shunt er vel bare en blandeventil der sørger for cirkulation i selve varmefladerne. Altså normalt blander en blandeshunt/ventil jo lidt varmt vand i det kolde før det går i bunden af kedlen.
Hvis du ikke afmonterer den shunt har du vel fortsat kun frem og retur ikke?
Kunne du smide nogle bileder op vile det hjælpe en del.
jan 2005
Men det er da muligt at den skal fyldes med vand, og så køber du en overtryksbeholder sammen med et sikkerhedsventilsæt hos vvseksperten.
Men SKAL det ikke bruges er det da spild af penge, det koster jo alligevel 1500kr og du skal så i fremtiden også varme 80l vand op hver gang du fyrer op.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Og så selvfø'lgelig en smule varm, ca. 10 grader om vinteren, mere behøver jeg ikke, da jeg ikke er vant til mere i mit nuværende værksted.
Kan godt prøve at tage et billede senrre idag.
Jeg har prøvet at puste i det den ekstra tilslutning bagpå og når jeg så¨drejer på shunten, blokerer jeg gennemstrømningen til tilslutningen, ellers kommer luften igennem ind og udløb...
aug 2008
Men tror billede 2 er et nyere fyr, end billede 1 og det jeg har købt mig.
Men tager lige et billede senere....af det fyr jeg inklusiv bagsiden.
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/off_topic/52868-haelpe_billeder_?status=2
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 63 Svar: 1.332
jan 2005
Men hvis du alligevel vil have brugsvand, hvorfor så ikke bare koble det op som det skal.
Der står jo på allllle rør hvad der er til hvad (klistermærker bagpå kedlen.
aug 2008
Og nej der står ikke bagpå hvad det sidste rør er til, men når jeg fylder vand på fyret, så kommer der vand ud af røret...
Syntes ikke shunten bevirker ret meget, men måske den ikke dur.
Der står kun noget ved fremløb og retur bag på fyret..
Brugsvand sidder med 2 rør oven i kedlen, og nej der skal ligges alt for meget rør, hvis der skal brugsvand til...
aug 2003
Bedre for din pengepung og miljøet..
aug 2008
Det besvarer nu ikke mine spørgsmål...
Men kan prøve at besvare dine....
jeg er ikke intereseret i miljø.
Men intereserer mig for min pengepung, så derfor vil jeg ikke investere i anden keddel, ej heller en pillebrænder.
Da jeg har alt det træ i baghaven jeg skal bruge "gratis"
Og godkendelse er ikke et must, men at få det til at fungere sikkerheds mæssigt
aug 2003
I denne variant er der ikke taget hensyn til hverken miljø eller økonomi, men udelukkende at du ønsker det sikkerhedsmæssige forsvarligt.
VVSér til hjælp og vejledning ved kombifyr (baxi)