Olie eksem {{forumTopicSubject}}
Hey. Er der nogle som har olieeksem, og eventuelt kunne svare mig på nogle spørgsmål.
Jeg har i mange år døjet med hudproblemer. Det startede da jeg var hos en snedkermester, som fejedreng. Jeg fejede, brugte rystepudsere, limede træ sammen og alt slags snekerarbejde. Jeg havde også eksem dengang, men bed det bare i mig og brugte creme. .
Nu er jeg i mesterlære som mekaniker, og døjer stadig meget med problemet.
eksemen kommer i en uges tid, og holder sig så lavt igen i en uge eller to, og kommer tilbage. Det er på fingrene, håndleddene og hænderne(Ikke i håndfladerne)
Jeg kan ikke trykke væske ud, og huden forsvinder ikke, medmindre huden sprækker. Jeg får det både sommer og vinter.
- Kan du selv ligge genkende til dette, når du har olieksem
- Burde det ikke kun at komme, når jeg arbejdede i olie(Jeg havde det jo også hos snedkermesteren)
- Er olieeksem on/off i perioder, eller er det der hele tiden?
Læge er prøvet, men venter på tid ved hudlæge.
BILLEDET ER IKKE AF MIG SELV, MEN DET LIGNER DENNE SLAGS EKSEM!
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Emner: 36 Svar: 155
Jeg bruger engangshansker til oliearbejde, samt diesel og benzin arbejde.
Jeg bruger arbejdshansker til meget snavsede ting. Selvfølgelig kan man ikke 100% undgå at få olie på huden, men det undrer mig bare at det kommer og går. Efter en weekend med creme går det godt i et stykke tid. Så kommer det igen.
maj 2010
Det kan jeg godt. Har jeg olie på hænderne i et par timer går det ikke amok. Det kan godt være det kommer senere, men ikke noget jeg mærker samme dag.
Nogle dage kan jeg bare mærke det trækker stille og roligt op som dagene går. Typisk 2 eller 3 dage, fra jeg mærker det, til det er slemt og huden revner. Så går der yderligere 2 eller 3 dage, og så er det ved at forsvinde.
maj 2010
Så håber jeg ikke at jeg har det. Jeg arbejder med skjorte, udover om sommeren. Jeg får det bare op af armene, ca 4 cm fra håndleddet. Og så om håndleddet, overhånden og fingrene.
sep 2007
Følger: 24 Følgere: 25 Biler: 3 Svar: 41
Tag til hudlæge og bliv testet/få en professionel vurdering. Hvis du kan bruge handsker, så gør det, men hvis din eksem bliver ved med at være der, så vil jeg råde dig til at droppe mekaniker uddannelsen, og søge efter et knapt så beskidt arbejde.
Eksem, og hudlidelser generelt, bør man tage alvorligt.
Bare lige et råd fra en, der selv har stået med eksem op og ned af begge arme.
maj 2010
Har haft tanken, men ville være et kæmpe nederlag for mig. Jeg brænder for det, nyder arbejdet, og ville være ked af at stoppe nu, over halvvejs i min uddannelse.
Så skal jeg begynde ny uddannelse, og jo gerne noget ikke beskidt. Så er vi ovre i noget uddannelse hvor jeg skal på SU, hvilket jeg slet ikke magter. Ingen bil, lejlighed, og generelt ingen penge hele uddannelsesforløbet.
Det ville være en faliterklæring.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Har selv stort problem med meget tørre hænder, de sprækker, flækker og blir røde, og når de først er sprækket kan det godt ligne lidt af det på billedet, hvis man forstiller sig det på hånden istedet. Dette kan jeg faktisk holde helt væk med "kopatte salve" hver aften inden jeg går iseng. Mit kommer sig af "mest når det er koldt" og man så vasker hænder i varmt vand samt brug af håndrens 8-15 gange dagligt.
sep 2007
Følger: 24 Følgere: 25 Biler: 3 Svar: 41
Jeg var rundt og snakke med lidt forskellige læger inden, at jeg selv valgte at afbryde uddannelsen, og jeg vil råde dig til at gøre det samme ASAP. Der er ingen grund til at trække smerten ud.
Tror heller ikke på, at det er sundt for huden med for meget hormoncreme. Mine hænder er synligt lysere og mere sarte i huden, end resten af min krop er, og de har været smurt ind dagligt i langt størstedelen af min opvækst, og ligeledes dagligt i mit voksenliv indtil at jeg droppede det beskidte arbejde.
Jeg vil krydse fingre for, at du finder en løsning på problemet, så du uden problemer kan fortsætte med din uddannelse.
maj 2010
Jeg tror også det er håndrens. Håber for guds skyld ikke jeg skal droppe uddannelsen, men kan få at vide at håndrens er forbudt territorium, eller andet. Så kan jeg undgå det.
Rasmus Y
Først - Tak for brugbar og ordentlig tone, samt super svar. Der er sgu stadig positive, flinke og hjælpsomme folk tilbage på Bilgalleri.
Jeg tager dine ord til mig, og krydser fingre for jeg kan fortsætte. Tak for svarene!
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.810
Jeg bruger op til 200 par engangshandsker om ugen, og har kun sjældent sorte fingre, trods jeg er mekaniker Men hellere en lille udgift i form af handsker, fremfor helbredsproblemer.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
jeg har stadig problemer her 18 år efter jeg måtte droppe at blive automekaniker.
fra jeg var 7 år startede jeg med at rode med almindelig cykel, da jeg blev 15 år blev det til et hav af knallerter - lige fra småting og til komplette renoveringer af motor m.m. - da jeg blev 17 år begyndte jeg med biler og her begyndte min håndeksem at komme snigende.
da jeg begyndte i lære som automekaniker og hver dag stod med lapperne i olie og andre fine væsker, ja så gik der ikke længe før det gik helt galt.
jeg tænkte selv at lidt eksem ikke skulle stoppe mig, men når man står med 5 flækkede fingere og er helt blodig op ad hånden, så er det sq ikke meget bil man får lavet
da jeg endelig fik taget mig sammen til at smutte til lægen, som sendte mig til hudlæge, gik der 5-6 måneder med div. test og forskellige cremer og lysterapi før en af hudlægerne sagde til mig hvis du gerne vil beholde dine hænder i fornuftig stand når du bliver ældre, så er du sq nød til at stoppe med at lege med olie.
selv nu efter så mange år skal der ikke det store til før jeg får ekstrem tørre fingere og de sprækker.
det er ikke mere end 1 år siden at jeg endnu engang måtte starte op på en 4 måneders behandling med cremer og lysterapi - og tro mig, det er ikke det sjoveste her i verden ikke at kunne bevæge sine fingre som man gerne vil... når mine hænder er helt fucked så kan jeg ikke engang knytte hånden uden store smerter og er jeg heldig så springer huden også.
så mit råd til dig er at få nogle eksperter til at afgøre din fremtid.
maj 2010
Tak for brugbart svar. Jeg må se at komme afsted til den hudlæge!
Olie eksem