{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.571 visninger | Oprettet:

Søjle/bjælke beregning? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg ville se om der var en venligsjæl der kunne hjælpe.
Jeg sidder som studerende, på bygningskonstruktør uddannelsen, og er igang med et tværfagligt projekt, vi (gruppen) er ved at udarbejde en bygningdels analyse, og jeg har fået til opgave at analysere søjle/bjælke systemet hvilket er bærende.
MEEN det er for tidligt at regne laster ud, da de andre bygningsdele ikke er analyseret endnu, så Jeg skal lave et overslag, meen hvordan er det nu lige jeg gør det. bare så jeg ikke foreslår en heb200, og det i virkeligheden skal være en 400:) nogen der kan hjælpe?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søjle/bjælke beregning?
  • #1   18. feb 2014 Så må du lave nogle grove beregninger over lasterne og så vælge der ud fra, inden i får regnet dem præcist ud smiley

Så kan du jo også analysere lidt på de forskellige bjælkers inertimoment og hvilke spændings situationer de kan blive belastet under i bygningen, der er sikkert noget med nogle tværspændinger osv. du kan komme nærmere ind på, de er jo bland andet lidt sjove for et I-profil

• #2   18. feb 2014 Dimensionering med diagrammer er en yderst fornuftig bog til det stadie. Vi blev dog først rigtig introduceret for den på 7 semester, hvilket på siges at være lidt sent. Har du ikke bogen, så er det ud og skaffe den. Den er vist også på boglisten.
    Simple informationer til at gå ind i et diagram og så får man et overslag over bjælke/søjle dimensionering.

• #3   18. feb 2014 ja der er nok ikk andet for:) men så lige her midt i vinterferien at skulle lege med statik:) hvis det tændte mig så blev jeg ingeniør:) men ja du har ret, så er jeg jo også klar når vi komme dertil, og ja I-Profilet, er lidt spøjst på det punkt:)

• #4   18. feb 2014 Hvis du ikke har nogen last og gå udfra, så bliver det jo umuligt at beregne..

Der jo ret stor forskel på om den skal bære 1 ton eller 100 tons..

Udover det skal der vel være en sikkerheds faktor udfra ønsket om nedbøjning eller maks tilladelig N/mm2 ???

• #5   18. feb 2014 Dimensionering med diagrammer siger du, den har vi ikk hørt et kvæk om:) men den lyder da god, må hellere til boghandlen i morgen:)

• #6   18. feb 2014 vi har ingen laster endnu nej, men er af bygherre blevet bedt om at analysere frem til det bedste bud smiley ja virker håbløst:)

• #7   18. feb 2014 Du skal allerførst bestemme dine fastholdelses betingelser.

Hvis du fx har en Dækbjælke som har moment charnies i begge ender, og KUN bliver påvirket af et positivt moment, så er den trykkede overflange altid fastholdt af dækket, og den kan ikke kippe..

Så vil eftervisningen af dækbjælken være en ren spændingseftervisning og tager blot 10-20 sekunder at beregne.

Men hvis du har nogle søjler som er påvirket af moment, og den trykkede flange ikke er fastholdt (fx ved sandwich elementer) og der samtidig er en normalkraft (trykkraft) så skal du regne normalkraftbæreevnen ud og tage stilling til udknækningsfiguren (frie søjlelængder) for søjlen, og så kan det godt tage ½ time at regne ud i hånden, medmindre man har det rette program.. Men i Teknisk ståbi der kan du slå bæreevnen op for søjler.

• #8   18. feb 2014 Nu ved jeg ikke hvor dybt det skal være, og om du allerede har lagt dig fast på at det skal være I-profiler i og med at du nævner en HEB. Men ellers vil jeg helt klart anbefale dig at kigge lidt i Mechanics of Materials fra Gere and Goodno, der er nogle gode afsnit omkring I-profiler smiley

• #9   18. feb 2014 Mht laster så kan man nogenlunde gætte sig frem til hvad taget skal veje, hvad enten det er isoleret eller uisoleret fx 40kg/m2 kontra 25kg/m2.

Hvis man har nogle etagedæk, og ved det er en kontorbygning, så kan man i Eurocode finde lasterne for dækket, og kender man bygningens geografiske placering i verden, så kan man også nemt finde frem til naturlasterne (vindhastighed og snelasten)

• #10   18. feb 2014 altså ved det er et etagebyggeri, 4etager, og det er blandet bolig og erhverv, og ligger i odense:P
    men må hellere brygge mig en spand kaffe og gå alle de gamler noter igennem:P

• #11   18. feb 2014 Så burde du kunne finde nogle cirka laster ud fra det Mirza A siger omkring Eurocode. Der er jo efterhånden standarder for alt og hvilke laster man cirka kan regne med osv osv osv. Så kan du ihvertfald give et overslag.

Så bare byg det hele op i et matematik program, og så når du får lasterne, så er det bare at skrive de nye ind, så regner det selv tykkelse osv. ud for dig

• #12   18. feb 2014 Ja det lyder sku fornuftigt drenge, tak for hjælpen:)

• #13   19. feb 2014 Du skal ikke gå så meget op i det . Du kommer aldrig til at regne på det selv.. Du skal vide hvordan man regner det osv, men du får aldrig lov og du skal aldrig tage det ansvar som konstruktør....Du skal bare forudsætte at en bjælke af den højde og tykkelse og brede kan bære. Så går du til din statiklærer og får vedkommende til at sige god for det og du skriver Godkendt af "Statiklæreren" den og den dato og den ged er barberet.. Så tegner du den bjælke I har forudsat. Lige meget hvad der så sker så har du dit på det tørre og det er det allervigtigste som konstruktør.. Dæk din røv..Altid

Kommentér på:
Søjle/bjælke beregning?

Annonce