{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.411 visninger | Oprettet:

Sådan noget gylle...Træt af at bo på landet {{forumTopicSubject}}

Hej BG
Forstå mig nu ret smiley

Jeg er født og opvokset på landet (på en gård) og elsker den friske luft og natur. Dette er også årsagen til, at jeg stadig bor på landet smiley

Men for dælen hvor er jeg da træt af landlivet i de par måneder på året, hvor gyllemafien er på spil.

I de 2 måneder i foråret, hvor gyllen skal køres ud, ligner vejene i mit område det meste af tiden noget der er løgn. Nu har der heldigvis været en længere tør periode, men efter de sidste par dages tåge og fugtigt vejr, er markerne blevet bløde igen.

Det har resulteret i, at hver gang traktor + gyllevogn er færdig i marken og skal hjem til gården på de asfalterede veje, så ligner vejene mest af alt en pløjemark.

Jeg skal hilse og sige, at der i dækprofilerne på en 2-300 hestes John Deere eller Fendt og tilhørende 40 tons gyllevogn kan sidde en GANSKE betragtelig mængde jord og smadder!

Og hvorfor er det lige, at landmændene mener, at de sidste 30-40 liter gylle, som er i vognen når de er færdige i marken, skal lukkes ud på vejen så man ligger og smasker rundt i det? Der ligger næsten ALTID en pisserende af gylle de første par kilometer EFTER at vogntoget er kørt ud af marken. Kan man ikke lukke for slusen, når man kører ud af marken? Bilen har jo sikkert rigtig godt af, at få smasket en masse ammoniak op under vognbunden osv.

Ovenstående resulterer i, at jeg defacto har opgivet at vaske bil i de 2 måneder i foråret, hvor gyllesæsonen står på.

Sorry for min galde, men jeg skulle lige af med det smiley

Hvad med jer andre, som bor på landet? Oplever i samme problemer? Synes i landmændene er gode eller dårlige til at få rengjort vejene efter gyllekørsel?

(PS: Jeg er som sagt selv opvokset på landet, så jeg er ikke fanatisk landbrugsmodstander - men jeg mener, at landmændene godt kunne gøre lidt mere ud af rengøringen af vejene når de er færdige. Ikke nødvendigvis efter hvert "gylletræk" - men som minimum da hver dag, efter endt kørsel.)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sådan noget gylle...Træt af at bo på landet
  • #1   1. apr 2014 hver morgen jeg køre på arbejde, er der et sted, hvor der er en landmand der aldrig rydder op efter sig. det er lige foran hans hus/gård og tit så er bilerne nødtil at holde tilbage for hinanden pga alt det jord der er på vejen.

Jeg er bevist begyndt at holde hornet i bund hver gang jeg køre forbi ham, fordi jeg er træt af at min bil skal ligne en kørende bunke jord når jeg er kommet forbi ham.

• #2   1. apr 2014 kommer også fra landet og har en eks-svigerfar som har landbrug og maskinstation.

Jeg kan nemt følge dig i hvad du beskriver, nogen er bare bedre end andre til at gøre rent, desværre. Hvis du har en "go dag" kan du jo ringe efter politiet da det er ulovligt at de ikke rydder op efter sig.

omkring de sidste L de smider på vejen.. tjaa... de har jo lukket for sluserne, desværre vil der bare altid være rester i slangerne, og at vente en ½ time inden de køre ud på vejen koster jo også ;).

Som jeg ser det var markerne der før vi kom til, og vi vælger jo selv at bo der. det har sine fordele og sine ulemper. samme med at bo i byen. :).

• #3   1. apr 2014 Ja, men nu er det jo begrænset hvor meget vi kan rengøre vejen. Vi er kan jo kun køre med skovl, eller en kost. Og med de gamle skæve veje ude på landet, kan vi ikke skrabe ret meget med en skovl, som de fleste landmænd har. Men det kræver vel bare at man køre stille og roligt igennem det.

• Jay-Jay .
    Jay-Jay . Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 97
    #5   1. apr 2014 Rasmus A. Så du mener, at fordi vejene er i dårlig stand på landet, så behøver man ikke rengøre dem?????? Det er da en gang fordrukkent sludder!! I må sgu da bare ud med en kost/fejemaskine og gøre rent efter jer. Hvis nu bagsmækken gik op på en af jeres kornvogne, så skulle i satme nok komme ud af hullerne, og få ryddet op, for ellers er det jo "tabte" penge..

• #6   1. apr 2014 Fatter ikke at folk kan blive ved med at brokke sig over det. Helt ærligt. Ja det er da træls, men i de korte perioder det foregår, så lev da med det. Det kommer vel ikke bag på nogen, det har jo været sådan altid.

Folk er sku blevet så intolerante. Bare der er det mindste galt, så skal der brokkes og svines til.

P.s er ikke landmand eller maskinfører. Men har boet på landet, så ved hva i snakker om.

• #7   1. apr 2014 @BMW_Lover
    Det har ikke noget med brokkeri at gøre.
    Og korte perioder mener jeg nu heller ikke man kan sige det er. Det starter normalt primo marts og kører i små 2 måneder.
    Problemet er jo lidt, at maskineriet bliver større og større. Det var ikke noget problem for 20-25 år siden, men nu er traktorerne og gyllevognene så store, at der hænger flere hundrede kilo jord i dækprofilerne, når de kører ud af marken. (måske sat lidt på spidsen smiley )

Jeg brokker mig ikke, men jeg pointerer blot, at det må være fair, at landmændene rydder op efter sig med jævne mellemrum.

• #8   1. apr 2014 Ja, det er rigitgt maskinerne er blevet meget større, og samler mere jord med sig.
    Og de skal nu heller ikke fritages for at fjerne jordrester. Jeg ved godt at mange slet ikke gør det. Men synes i mange tilfælde at de lige skal have en jordisk chance. Folk er jo efter dem nærmest allerede inden de har startet traktoren.

Og det med lugtgener. Det synes jeg er lidt noget pjat. Og det kan da kun have været værre dengang de spøjtede det ud i luften, og ikke ned i jorden. Men jo, det lugter da lidt engang imellem. Men der er sku også så mange andre ting der lugter.

Jeg hader vejsalt, skal jeg så også klage hvergang det ikke er glat, og kommunen ikke har været ude og feje det lort væk. Det sviner også ad helvedes til og ødelægger bilen.

• #9   2. apr 2014 Jay-Jay, nej det skrev jeg ikke. Jeg skrev at man ikke kan skrabe de gamle veje særlig godt, fordi de er så ujævne. Vi kan lige så godt risikere at ødelægge vejen mere. Og så klager i jo også? I tænker jo ikke over når i står og køber øl nede i brugsen, at der ligger en del arbejde bag, som kræver at vi sviner vejen lidt.

• Jay-Jay .
    Jay-Jay . Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 97
    #10   2. apr 2014 Rasmus A. Jeg har selv arbejdet på en maskinstation i 7 år, så uanset hvor jeg køber mine øl, så er jeg da rimelig ligeglad, hvilket arbejde der ligger bag. I kan bare rydde op efter jer.
    Forestil dig nu, at dit lille barn kommer cyklende på den vej, som du har svinet til med alt dit lort. Så kommer der en modkørende bil, som skrider/glider i dit lort, og tordner direkte ind i dit barn. Hvordan ville du ha' det med det?
    Ville du så også bare trække på skuldrene, og sige til bilisten : ja, der er jo så meget arbejde i rengøring af vejen, så jeg har fuld forståelse for det du har gjort.
    Nej vel?!
    Få nu bare ryddet op efter jer, uanset hvor lang tid i skal bruge på det.

Kommentér på:
Sådan noget gylle...Træt af at bo på landet

Annonce