{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.089 visninger | Oprettet:

Hvordan bliver man bilsælger? {{forumTopicSubject}}

Nu prøver jeg at spørge herinde af ren frustration og tænker der sikkert er nogen herinde, som arbejder på værksteder eller som sælger i bilhuse.

Jeg har søgt mere eller mindre alle stillinger som bilsælger i mit geografiske område indenfor det sidste års tid. Har også været til samtale hos 3 bilhuse hvor jeg var med i slutfasen til samtlige, dog blev jeg ikke valgt pga. andre ansøger MED erfaring i salg af biler.

Jeg har en HG2, jeg har EØ på A-niveau, jeg er tidligere speditør og har i den grad beskæftiget mig med internationalt køb og salg. Derudover har jeg stor erfaring med køb og salg af biler privat og gennem mit eget lille hobby firma.

Dem jeg selv kender personligt, er startet ved at være weekendsælger/fejedreng etc dengang de ikke var ret gamle. Dog er jeg 29 og kan ikke rigtigt rende rundt som fejedreng de næste 4 år i forhåbning om jeg skulle få tilbudt et job smiley

Jeg startede også sidste år på Markedsføringsøkonomuddannelsen så jeg ville stå bedre, men niveauet var alt for lavt og jeg lærte ingenting, så det droppede jeg ud af.

Er der nogen af jer som har nogen fifs? Jeg regner med at tage ud til de lokale bilhuse i næste uge og hører om jeg kan komme i ulønnet praktik en måneds tid eller 2 og håbe på jeg kan bevise mig der.

Men er der andre indgangsvinkler jeg lige har overset? Håber i kan hjælpe mig med at få MIT drømmejob smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan bliver man bilsælger?
  • #1   27. jun 2014 Hverken løn eller arbejdstider er noget at skrive hjem om...... og som sidste/yngste mand sidder man yderst på de helt tynde grene når det går skidt

  • #2   27. jun 2014 Er vant til trælse arbejdstider og sålænge det er noget jeg godt kan lide, går det nok:-)

  • #3   27. jun 2014 Hmm for at sige det kort, er det MEGET svært og komme ind smiley

    Er selv uddannet handelsassistent med speciale i autobranchen i 2009, efter 2 år som elev.
    Efterfølgende har det været rigtig svært og finde noget fast som var værd og holde om hvor du ikke bliver brugt som en pudseklud/klargøringsmand, eller du er en slagsformidlingsmand imellem en kunde og chefen.
    Det har jeg personligt prøvet flere gange, og skal stå og klargøre biler i mit pæne tøj, og man absolut ikke selv kunne byde på biler eller give et måttesæt gratis med uden chefen var inden over handlen.
    Sådan noget kan jeg kaste op over, og det er derfor jeg sidste år startede op selvstændig, hvor jeg kan være mig selv og ikke en chef der skal kigge over ens skulder hele tiden.
    Det er hårdt og giver selvfølgelig ikke samme betaling hver måned men jeg er mig selv.

    Men der er selvfølgelig nogle huse der ikke er sådan, men de ser selvfølgelig også gerne man er 25 år med 30 års erfaring inde for bilsalg og skal kunne ALT.

    Jeg håber du finder noget seriøst og et godt bilhus når ikke behandler dig som en klud smiley


  • #4   27. jun 2014 Scharff, lyder øv med dine episoder, håber jeg finder et h or man kan få noget andvar. Hvordan endte du med at komme ind? Bare alm ansøgning? Jeg har også overvejet kraftigt at blive forhandler det er mere det med garanti og værksted der sætter bremsen i hos mig, samt naturligvis at det kræver et ret højt startkapital.

  • #5   27. jun 2014 Sorry rammer åbenbart ikke så godt på min telefon i farten smiley

  • #6   27. jun 2014 Går ud fra ! Scharff ! er udlært på Mommark, ligesom jeg selv..

    De har en "linie" kan til bilsælgere, så prøv dernede. BC Syd hedder det smiley


  • #7   27. jun 2014 Warning warning - det er MEGA kedeligt. Har været tre forskellige steder. Arbejdstiderne stinker. Dog synes jeg lønnen er ok. Hvis man altså får kørt nogle vogne ud over kanten.

    Men se det sådan her. I hverdagen sker der ikke en skid før til "fyraften". Og så skal du arbejde i påsken, pinsen og alle andre helligdage + en del weekends.

    Det var også min store drøm - men jeg blev klogere.

    Jeg havde også rigtigt svært ved det - var 22 og lige udlært i Fona. Men via hårdt arbejde og vedholdenhed endte det med at en Mazda forhandler i Aalborg sagde til mig, at han synes, jeg skulle ringe til en forhandler lidt uden for byen, som altid klagede over, han havde for travlt. Det blev min vej ind i branchen.

    Hard Work pays off. Ligesom med alt andet.

    Mvh.

    Thomas


  • #8   27. jun 2014 Hamdenlillebrede, altså biløkonom? Som jeg skrev så var jeg startet på mfø men lærte ingenting og går ikke ud fra biløkonom er så meget anderledes. Fandt så også ud af jeg helst ikke vil i skole igen, jeg lærer bedre hands on:-)

  • #9   27. jun 2014 Thomas f, Hvorfor var det kedeligt? Der skal vel stadig oprettes annoncer og alt muligt andet hvis der er lidt tomt i butikken? Hvad laver du så nu?

  • #10   27. jun 2014 Korrekt. Men der er altså grænser for, hvor mange skilte og annoncer jeg gider lave. OG når de er lavet, så er der bare ikke mere. Så kan man bruge tiden på at handle biler ind. Det synes jeg var rimeligt sjovt. Men det får også en ende - for der skal jo være kapital til det...... Og plads til bilerne.

    Sælger Outsourcing i IT branchen (Atea) i dag. Har været mange år i Telebranchen.

    God weekend!

    Thomas


  • #11   27. jun 2014 Og jeg kender i øvrigt også godt !Scharff!'s historier. Jeg har også kørt MANGE biler til syn og hentet MANGE reservedele der huhej vilde dyr skulle bruges ude på værkstedet.
    Dog fik jeg lov at være købmand selv ift. rabatter og byttepriser - men jeg var også direkte aflønnet af overskuddet på hver enkelt bil.


  • #12   27. jun 2014 Nej, tænkte på bilsælger uddannelsen som også står i det link jeg sendte dig..

    Men eftersom MFØ niveauet er for lavt til dig, og du ikke gider gå i skole er biløkonom nok også udelukket.

    Du må jo ud til de lokale bilforhandlere, men det er nok svært at komme ind i de smarte huse uden nogen uddannelse

    Men eksport/import af hvad arbejde du med i Florida? Så kunne du evt trække lidt på du havde arbejdet med det smiley


  • #13   27. jun 2014 sad med oversø shipping, og som nævnt er jeg uddannet speditør så har haft med køb & salg at gøre hver dag. Dette fremhæver jeg naturligvis også til samtalerne og i ansøgningen, men det er lidt somom de ikke tæller det med fordi min titel var speditør og ikke sælger.

  • #14   27. jun 2014 Det sted jeg blev udlært, kom jeg i kontakt med da jeg startede på skolen, så tog jeg 2 dage hvor jeg kørte på min fine lille knallert, rundt til alle bilforhandlere i området og aflev. min personlige ansøgning til enten chefen eller salgschefen.
    Var heldigt at de det ene sted havde travlt i weekenderne og til åbent hus hvor jeg så hjalp til for små penge og kunne vise min interesse, og efter nogle måneder tog de mig som elev, hvor jeg startede i 2007.
    De andre job var via et brev, altså med pakkepost, og efterfølgende ringe til vedkomne for at hører om de havde modtaget min ansøgning mv.
    emails er så let at slette, det er et brev ikke, da man får det mellem hænderne og man ikke umiddelbart kan se det er en ansøgning, så vedkomne bliver nød til at åbne det.
    sidste job var via. email på en jobannonce, så man kan være heldig, dog var det et rigtig lorte sted hvor jeg stoppede efter 11 måneder og blev selvstændig.
    Selvstændig er svært hvis man ingen kapital har, jeg havde næsten heller ingen kapital men har da kunne klare mig for de små penge jeg nu har indtil videre men jeg er absolut ikke blevet fed af det smiley


  • #15   27. jun 2014 "Jeg startede også sidste år på Markedsføringsøkonomuddannelsen så jeg ville stå bedre, men niveauet var alt for lavt og jeg lærte ingenting, så det droppede jeg ud af."

    Ha ha.. Jeg er seriøst nød til at grine her.. Jeg har en MFØ, efterfulgt af en Bachelor.. Men hvis du syntes niveauet var lavt der, så forstår jeg da intet af at du vil have et simpelt job som bilsælger..
    -Dette er ikke for at træde noget sælgere over tærerne overhovedet.. Jeg har respekt for alle i arbejde.

    Jeg giver dig ret i at en MFØ ikke altid lige var det mest udfordrende i alle fag, men Bacheloren efterfølgende gav til gengæld nogle problemstillinger som var yderst relevante.

    Det er lidt det samme som at sige:"Jeg startede på universitetet, men det var ikke et godt niveau, så nu vil jeg være butikcshef i en strøgbutik"..


  • #16   27. jun 2014 Men du vil gerne disse butikschefer - flot!!


  • #17   27. jun 2014 Ha ha.. Det var nu ikke for at "disse".. Men med alt respekt for jobbet, så er det at være butikschef i en strøgbutik altså ikke det sværeste.. Man skal ikke lave meget andet end de som er ansat som sælgere i butikken. Til gengæld skal man ofte arbejde længere til en latterlig løn..

    "Husk, jeg vil ikke have pickles i min cheeseburger"..


  • #18   27. jun 2014 Jeg er slet ikke enig. Det er et af de hårdeste jobs jeg har haft. Og et af de jobs, hvor der stilles størst krav til at være leder, fordi man er NØDT til at være den bedste version af sig selv hele tiden - man kan ikke gå ind i et mødelokale og have en dårlig dag eller gemme sig bag skærmen - det er kunder og medarbejdere - lige op i fjæset fra man kommer til man går.
    Men du har da ret - man kan være en dårlig butikschef - det er nemt og uden de store krav.


  • #19   27. jun 2014 -Og ja jeg kender da nogle, for ikke at sige en del der enten er eller har været chef i en butik. Som regel til en løn på 21-23500 Kr før skat.

    Deres "hjernevridende" opgaver var generelt som følger:
    - Lave vagtplan
    - Sende løntimer til hovedkontoret for de time-ansatte
    - Skifte plakater ud i standere
    - Sørge for at der var varer nok hjemme til kunderne.

    Fortæl mig hvor dyb en tallerken man skal have opfundet for at klare det?

    Til gengæld kan jeg da så remse de trælse ting op:

    De havde sjældent under 45 timer i ugen, men ingen ekstra løn deraf. De skulle altid kunne træde til ved sygdom, de skulle arbejde på træls tidspunkter flere gange om året til by night´s, juleåben osv osv..

    Så nej jeg disser dem ikke, til gengæld så er min tilgang til det bare at det ikke kræver meget at kunne disse ting.


  • #20   27. jun 2014 Jeg syntes du gør jobbet til meget mere end det er. Så mange møder er der heller ikke, og i kæderne bliver beslutningerne alligevel taget højere oppe i løn-stigen.

    Som læge kan du jo heller ikke have en dårlig dag, men til gengæld så er der forskel på at opere forkert, i forhold til at sælge en trøje i Medium, som kunden finder ud skulle være large lidt senere.

    Jeg ved da godt at nogle butikschefer syntes det er hårdt at være det som de er, men så har de ikke prøvet meget andet i livet skal jeg hilse at sige.


  • #21   27. jun 2014 Skal vi ikke lade være med at ødelægge mandens bilsælger tråd? Så kan vi fortsætte diskussionen over en virtuel kop kaffe i "besked funktionen", hvis du mener, der er mere at komme med. Enige bliver vi ikke i din generelle holdning.


  • #22   27. jun 2014 Thomas, jeg ved ikke hvorfor du har behov for at lyde smart? Men det da klart jeg ikke vil bruge to år på en mfø uddannelse som ikke lærer mig noget? Hvordan bliver det ensbetydende med at jeg så pludselig er for "klog" til at blive sælger? Det kan godt være det er "simpelt" som du skriver, men nu kan jeg så godt lide at købe og sælge og Elsker biler, så det burde være det ultimative job for mig.

    Hvad jeg fik ud af mfø var fx at bruge flere dage på at lære, at solgte man noget, så skulle man også huske at få det ind for det så man havde købt det for. Og sådan fortsatte det - altså ret meget logik for perlehøns. Det er sikkert en fin uddannelse for dem som kommet direkte fra hg/hhx, bare ikke for mig med min erhvervs og personlige fritidserfaring.


  • #23   27. jun 2014 JEg var åbenbart ikke den eneste, Thomas M........ Drik en virtuel kop kaffe med trådstarter også:-)

    God weekend rødder.


  • #24   27. jun 2014 Jeg er så af den overbevisning af hvis du vil være bilsælger, så blir du en 20 gange bedre sælger ved at være 2 år i erhvervet end 2 år på en skole.
    Jeg føler ikke jeg kan bruge noget af det jeg lærte på handelskolen.
    Der er også mange forskellige måder at de forskellige bilhuse driver deres forretning på, feks. ved mit lærested, skulle man faktisk kun have en underskrift på slutsedlen, også klarede kontordamerne resterne af det administrative.
    Hvor imod min næste sted efter, skulle man klare det hele selv næsten.


  • #25   27. jun 2014 Jeg har nu godt nok ikke en HG, men en 3 årig fra et gymnasium.

    Jeg ved ikke hvor du har gået og hvilke lærere du har haft, men vi havde absolut intet med direkte salg som du beskriver. Jeg prøver ikke at lyde smart, jeg prøver blot at fortælle dig at samtlige bilsælgere med undtagelse af en jeg kender blev trætte af arbejdstider, løn og at der ingen udfordring i det var mere. Simpelthen også af den årsag at bilparken i DK er for kedelig.

    Jeg har ikke brugt min uddannelse direkte endnu, grundet min succes med musik.. Men jeg er blevet tilbudt yderst fristende jobs, der dog alle sammen er på Sjælland og der er jeg ikke indstillet på at flytte hen.


  • #26   27. jun 2014 Siger heller ikke ikke skolen har lært mig noget jeg ikke vidste og 90% af studiet kunne have været "fjernstudie", men skole giver nu en gang det lille stykke papir der hedder "faglært"..

    Det kan sagtens være du er skide god til regler og lovgivning, men du har ikke job som advokat hvis du ikke har gidet at tage dig til til at gennemføre det påkrævede studie.. Uanset hvor dygtig selvlært du er


  • #27   10. jul 2014 Nu er jeg selv igang med uddannelsen som biløkonom, og fik en forsmag inden starten på uddannelsen, som sælger. Jeg synes bestemt ikke at det har været kedeligt de tre måneder jeg var på fuld tid i virksomheden. Ej heller er uddannelsen kedelig, men klart - nogle gange er niveauet ikke specielt højt, da vi Biløkonomer går i klasse med markedsføringsøkonomer.

    Men vil du have en målrettet sælgeruddannelse, er Biløkonom altså et rigtig godt bud - specielt da uddannelsen er oprettet på baggrund af virksomhedernes egen efterspørgsel.

    Men der er ingen genveje til succes - hårdt arbejde er det eneste der i nogen grad sikrer dig et job/en plads hos en virksomhed.
    Jeg har allerede en skriftlig aftale om at jeg skal fortsætte i virksomheden efter at min uddannelse er færdig.


  • #28   10. jul 2014 Hvor langt bor du fra Horsens?

  • #29   10. jul 2014 Bor ved Vejle så ca. 20-30km hvorfor?

  • #30   10. jul 2014 Jeg kom ind i branchen via handelsøkonom uddannelsen (med speciale i bilsalg) og jeg sidder til en ganske udemærket løn i en stilling hvor jeg er eneste mand på stedet så jeg bestyrer faktisk hyundai i viborg.

    Det betyder selvfølgeligt også som mange andre har nævnt at arbejdstiderne er hjernedøde, specielt fordi jeg ingen har at skiftes med, så der er arbejde 6 dage i ugen for mit vedkomne

    - En lille bonus info.. det at være bilsælger handler forbløffende lidt om biler.. en god sælger bruger måske kun 10-20% af en samtale med kunden til at snakke om selve bilen, resten af tiden går med andre ting.. og dem der køber biler lige for tiden er møg ligeglade med hvad det egentligt er de køber, de skal bare opleve en tryghed omkring handlen.
    jeg ved godt at mange her på galleriet har en anden indstilling til salg og køb af biler, men dette er nu den generelle indstilling hr og fru danmark har smiley


Kommentér på:
Hvordan bliver man bilsælger?

Annonce