{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.899 visninger | Oprettet:

Tilslutning af 380V komfur {{forumTopicSubject}}

Skal sætte et nyt komfur til, og der er 5 ledninger: brun, blå, gul/grøn og de to sorte. De tre første er nemme nok, der passer farverne, og det gør de sorte jo også, men er det ligemeget hvordan de to sorte faser vender? Det mener jeg det er, men skal lige være sikker inden jeg båler hele butikken af.

Tjark smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilslutning af 380V komfur
  • #1   29. sep 2014 Bare sørg for at jord gul/grøn er monteret rigtig.De to sorte er ligegyldig.

• #2   29. sep 2014 Fedt tak!

• #3   29. sep 2014 Hvis du skal lave bål, skal du huske snobrød smiley

• #4   29. sep 2014 Jeg er nu mere til grillpølser smiley

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
    #5   29. sep 2014 Den ene sorte skulle gerne have en hvid streg ned ad sig. Den er L2 og den helt sorte er L3

• #6   29. sep 2014 Ja det lagde jeg godt mærke til på dåsen på væggen, men dem på komfuret var der ingen streger.

Men jeg fik endelig fat i man far, der sagde det var ligegyldigt, så længe de tre andre farvede sad rigtigt.

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

#7   29. sep 2014 Ja lige i det tilfælde her er det lige meget, men hvis du havde stået med en motor havde den kørte den forkerte vej smiley

• #8   29. sep 2014 Så hvis det havde været en vaskemaskine, ville den have drejet det forkerte vej? o.0

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

#9   29. sep 2014 Nu aner jeg intet om vaskemaskiner, men hvis den har en 3-faset asynkron kortslutningsmotor, så ja så ville det dreje den forkerte vej.
    Et komfur består jo bare af varmelegemer, og de er skide ligeglade hvilken vej vekselspændingen svinger.

• #10   29. sep 2014 Men er det så stadig vigtigt at blå og brun sidder ud for blå og brun, eller må de godt bytte plads, så længe sort går til sort, og jord (gul/grøn) går til jord?

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

#11   29. sep 2014 Ja, nul (blå) skal altid sidde på dens plads. Ellers kan du komme ud for at komfuret får 400V steder hvor det var meningen den kun skulle have 230V.

• #12   29. sep 2014 Okay, så blev jeg lidt klogere smiley Takker.

• #13   29. sep 2014 De tre faser, altså den brune og de 2 sorte kan byttes som det passer en.

Nick: hvordan i al verden kan du fastslå at en motor ville have kørt forkert vej?

1: en motor skal ikke have en nul
    2: har du 2 sorte kan du ikke se hvilken der er v og w.
    3: du aner ikke om det er samlet faseret på vejen derud, og om selve installation sidder 1-2-3
    4: der er jo forskel på hvad vej en motor skal køre, så hvad er den forkerte vej?
    5: Vaskemaskine kører idag altid 230v og kan derfor ikke køre forkert vej, hvilket i øvrigt næppe ville have noget at sige.

• #14   29. sep 2014 På komfur er det ligemeget med hvordan de 2 sorte sidder ..også derfor de tit ikke er mærket ..

Vaskemaskiner o.l. er de normalt mærket på og får du det koblet forkert sammen så fungere de ikke ..

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    jul 2007

#15   29. sep 2014 #13
    1. Nej en motor skal ikke have nul, og det har jeg heller aldrig påstået.
    2. Nej, det kan man ikke, og det har jeg HELLER ikke påstået.
    3. Nej det aner man ikke, man det må man jo formode.
    4. .....
    5. Hvilken del af sætningen "Nu aner jeg intet om vaskemaskiner, " var det du ikke forstod?

Kommentér på:
Tilslutning af 380V komfur

Annonce